de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:30

Omdat ik geen ruimte heb om vaste hekken te bewaren maak ik elk jaar hekken. Ik gebruik kippengaas en rijg daar bamboe doorheen(bamboe groeit ook in mijn tuin), de bamboe sla ik dan de grond in. Kost wel meer moeite dan vaste rekken, maar ik gebruik hetzelfde gaas ook om af te dekken, dan als staande klimrekken en kan het daarna weer oprollen voor volgend jaar. In principe is het dan 2 dagen per jaar wat werk om te rijgen en weer uit te halen.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 22:05

Laar_ schreef:
Hoe hebben jullie de rekken voor peulen etc gemaakt? Die van vorig jaar zijn hier gesneuveld dus ik moet iets nieuws, weet niet zo goed wat handig is..

Wat stevige palen, deze zijn niet zo dik, daar gaas met grote gaten tegenaan, voor de bonen gewoon bamboo stokken.

Deze foto is wat dichterbij, weet alleen niet hoe zichtbaar dat is. :+

Afbeelding

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:41

Welkom hier alleen nog uien, sjalotjes en wortels buiten de rest staat nog in de lage bak of kas.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:11

Hier tokinstikken in een piramide voor de stevige klimmers en gaas voor peulen en erwten. Geen vaste constructies, ik die wisselteelt, wil de bonen elk jaar op een andere plek hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:17

Wat een weer zeg, hoop dat de sneeuw, hagel en kou niet teveel invloed gaan hebben :( op de voorspelling zie ik vooral elke dag buien

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:32

Hebben jullie tips voor de aardbeien voor mij ?
Ik heb alles braaf voorgezaaid in een groeimedium (van dat speciale steekschuim)
En er komt gewoon niks op .
Terwijl al mijn andere planten wel opkomen

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:51

Wanneer heb je ze gezaaid? En krijgen ze genoeg licht en warmte? (niet dat ze te verstopt zitten in dat steekschuim)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:54

Ruim 4 weken geleden inmiddels en ze zitten inderdaad echt in het steekschuim (dat is vrij diep )
Dus anders planten dan ?
Staan in een raamkozijn met heel de dag licht en hou de boel vochtig maar niet te nat

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:55

Ik heb het eigenlijk nog nooit met zaad geprobeerd altijd plantjes vermeerderd. Ben benieuwd of het je gaat lukken, of dat er nog meer tips komen over het zaaien.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:58

little_birdy schreef:
Ruim 4 weken geleden inmiddels en ze zitten inderdaad echt in het steekschuim (dat is vrij diep )
Dus anders planten dan ?
Staan in een raamkozijn met heel de dag licht en hou de boel vochtig maar niet te nat

Ik las dat aarbeienzaadjes heel ondiep of op de grond gezaaid moet worden zodat ze veel licht krijgen, misschien dat ze dus te diep zitten.. Ik zou ze gewoon even wat omhoog halen of er op leggen en kijken hoe dat gaat. Want 4 weken is idd wel erg lang.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:58

Dan ga ik dat eens proberen dankjewel !

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:23

Aardbeien zijn lichtkiemers. Beste gewoon zaad bovenop de aarde doen en niet of zeer minimaal afdekken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:37

Ah ja dan snap ik dat ze nu niks doen haha .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:33

Aardbeien zelf zaaien is mij nog niet gelukt. Ik maak altijd gebruik van de uitlopers.

Hier buiten in bak nog niet veel, wat sla overgezet.
Maar het binnen moestuinieren loopt goed. Al best wat op. Meeste sla kweek ik nu zelf. Heel af en toe koop ik wat in de winkel maar wel lekker. Gewoon eigengekweekte lekker groenvoer.

Ik had al een lichtbak met waterreservoir waar ik de hele winter door al oogst uit heb gehad aan sla, groenlof en peterselie. Als verjaardagskadootje gister nog eenzelfde gekregen. Dan heb ik 20 bakjes waar ik mee kan telen binnen. Een voordeel energiezuinige ledlamp geeft iets warmte en licht. Ik heb ze zelf in de winter op tijdschakelaar. Al gaat hij zelf 16 uur aan 8 uit. S avonds is het meteen keukenverlichting.

Het is uiteindelijk een mix tussen watercultuur kweken en op aarde. Minimal grond nodig en de wortels gaan daarna in het waterreservoir. :j

https://www.aanbiedingenfolders.nl/i/al ... bak-131166
Deze dus maar dan heb ik er minder voor betaald.

Deze lichting gaat al langzaam op

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:39

Ik durf niet naar de zaailingen te kijken.. ookal staat de koude bak beschut tegen een schutting aan...
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:55

Wat heb je er in staan? Ik heb net tussen de buien door twee rekken neergezet. Het was echt steeds van buiten naar binnen, van buien naar zon en koud :brr:

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:31

Ik heb ook al wat dingen buiten overgezet, ben benieuwd..

Een hele rij rode zonnebloemen, maar ook rode biet en aardappelen..

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:51

Kun je voor zonnebloemen niet beter nog even wachten met zaaien? Ik wil mijne ook binnenkort zaaien maar dacht dat ik nog even moet wachten, als dat niet zo is dan ga ik er binnenkort ook voor namelijk :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:56

Mijn bak is niet afgedekt, -O- ik had wat sla buiten overgepoot maar de kas staat nog vol met overwinteraars. Ze stonden vanmorgen nog aardig erbij. En de zaailing witte biet kwam net boven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:23

Heel veel pruimen bloesem eraf gehageld. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:11

Ja hier ook weinig bloesem meer aan de fruitbomen.. de zaailingen staan nog rechtop gelukkig.

De kippen waren helemaal blij. Na elke bui alle hagel oppikken :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:15

Haha de mijne deden dat gisteren ook inderdaad, grappig om te zien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:17

Ondanks alle buiten lijkt alles er hier nog goed uit te zien

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:32

De krengen van mij laten de jongste buiten zitten en die mogen dus ook niet naar binnen (kippen). _-:(

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:20

@ Devil_ina: wat een mooie tuin. En lekker dat je die gewoon kon bemachtigen. Heb je op een wachtlijst moeten staan?

Las iets over aardbei. Er zijn toch ook maar heel weinig soorten die je kunt zaaien? Meeste krijg je volgens mij via stekken (dus plantjes kopen).

Hier stond nog bijna niks buiten, alleen wat beginnende sla, lente-ui en radijs. Die lijken de hagel goed te hebben overleefd.

Verder ben ik uitgeschoten met het voorzaaien van tomaat: ik zit nu op ruim 70 plantjes :') Wel verdeeld over ongeveer 20 soorten. Ik ga maar uitdelen aan buren en familie denk ik :')