De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 14:36

Nou moe zeg.. Had ik een verkoper gevonden die de dikke ringen verkocht. Bied ik 10 euro voor 20 ringen, lijkt me erg netjes. Mailt ze terug dat ze 1,50 de STUK wil hebben :+ Toedeloe zeg. dan koop ik wel nieuwe weckpotten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:48

Gebruik je ook kokosolie?

Hier leveren ze een heel verantwoorde variant in weckpotten, misschien wel handig :)
Ik heb er 3 gekocht een poos geleden en ben nu aan de 2e bezig, gebruik dat spul echt overal voor, heerlijk :9

http://kokosolie.nl/

Gisteren een keer Biologische slavinken in gewone vloeibare boter gebakken, wat een smerige troep is dat zeg nu ik dat niet meer gewend ben :x

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:00

1,50 per stuk :') Daar heb je inderdaad nieuwe potten voor. Bij de Ikea heb ik de kleine inmaakpotten voor 1,50 gekocht en de grotere voor 2 euro :Y)

Kokosolie ken ik niet. Moet ik eens proberen :j
Mijn tante heeft een enorme walnotenboom en laat die walnoten altijd uitpersen voor de olie, dat schijnt ook enorm gezond te zijn.
Ik gebruik zelf meestal olijfolie en zonnebloemolie. Als je eenmaal olie gewend bent smaakt vloeibare boter inderdaad vreselijk! Al gebruik ik wel af en toe nog wat roomboter om een tosti mee te bakken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:08

De smaak vond ik nog niet het ergste gisteravond, maar ik wilde net een ei bakken in dezelfde pan en die gore slurrie was bijna niet uit de pan te krijgen :oo

Paar keer gewassen en gespoeld met Dreft / borstel / spons, en dan nog met theedoek een rood-bruine waas krijgen, jakkes.

Daarna gewoon een heel klein schaafseltje kokosolie in de pan gedaan om ei te bakken, en dat ei werd ook nog oranje-bruin aan de onderkant terwijl de pan toch echt schoon leek... blegh nu gooi ik het echt weg %)

Die kokosolie is echt geweldig, ik smeer het op brood / beschuit als boter, bak er vlees en aardappeltjes en eieren enzo in, alles wordt hartstikke lekker, het stinkt niet, bakt niet aan, schijnt erg gezond te zijn en ook niet slecht te worden door het zo te verhitten. En ik hoef pannen eigenlijk alleen maar even met heet water af te spoelen en het restje olie smelt zo weg en de pan is schoon +:)+

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:37

Nog nooit gegeten. Nooit problemen om mijn pannen schoon te krijgen.
vanavond heel ongezond patat eten.

peulen gezaaid.

heb veel en veel te veel kolen gezaaid. Niet echt handig maar goed geef niet.

wie wilde er nog peulen zaden? Heb nog over

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:42

Planten jullie de tomaten allemaal in een kas of zijn er ook die ze gewoon buiten planten? Ik heb namelijk geen kas en de afgelopen 2 jaar zijn beide jaren mijn tomaten mislukt. Werden al bruin voor ze rood werden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:50

Die van mij gaan in een kas, maar die van mijn zusje staan gewoon buiten. Wel op het zuiden, en tegen een muur, dus redelijk beschut. Die waren toch best goed gelukt! Als je er een folie omheen kan zetten tegen de ergste wind is dat natuurlijk ideaal, maar ook in de open lucht krijg je leuke tomaten :) Bruin worden kan komen door mineraaltekort, of te weinig water, of een ziekte.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:36

Of roest dat is als hhet heel vochtig is en de plant niet kan drogen een afdakje erover helpt dan heb je een foto?

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:31

Bij mij stonden de tomaten afgelopen jaar gewoon buiten en ik had een goede oogst.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:44

binnen en buiten, de late soorten in de kas, de normale en vroege soorten buiten...
Pmarena, zit 1 liter in die potten?
vind hem vrij prijzig,haal hem in de natuurwinkel goedkoper en ook fair trade etc

vloeibare boter gebruik ik sowieso niet trouwens, wel roomboter

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:06

Ik doe tomaten alleen maar in de kas, dit vanwege de familie soort en dus de giftigheid

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:12

:? in de kas zijn ze net zo giftig als in de tuin ;)
hier staat sowieso een hek om de moestuin, anders zou er nooit iets groeien met de hond ,
eerder opgegraven als dat ik het kan planten :+

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:53

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 23:05

kynshiri schreef:
hier verkopen ze bij de boerenbond gewoon nieuwe ringen voor weckpotten hoor?
en anders hier:
http://www.weckonline.com/nl/12-weck-ringen-klemmen

jahaaaaaa

Ik zoek die ouderwetse ringen. Die zijn 0,5 cm dik. Zonder lip. Die worden niet meer gemaakt.
Dus vragen ze de hoofdprijs op MP.

Bij de Welkoop haal ik gewoon klemmen en nieuwe, gewone, rubberen ringen. Voor Vegla pot ringen ben je op MP aangewezen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:22

Misschien dat ze in Duitsland iets hebben met die afmetingen Antheman?
Word hier volgens mij vrij veel gebruik van gemaakt.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:20

Sonja_vR schreef:
hier staat sowieso een hek om de moestuin, anders zou er nooit iets groeien met de hond ,

bedoel dan kunnen de dieren erbij en mijnn oppas kinderen. De kas is afgesloten. Vandaar dat is veiliger met de kleine kindjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:52

Zo, mijn lijstje voor vreeken's is klaar :j
O.a. Pofmaïs, lupine, pluimgras, paarse aardappelen, aardperen, zoete aardappelplant, zonnewortel, bosbes struik, citroenboom, een paar blauwe wijndruiven en franse champignons waarvan ik de schimmel wil omzetten in een eigen bakje :)
Bijna 100 euro armer -O- maar een aantal planten kan ik stekken en wil ik dus zelf gaan vermeerderen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:56

Kom ff weer binnenvallen.... cocosolie gebruik ik sinds kort ook.Fijn spul. Bak verder voor mijzelf ook wel in olijfolie en notenolie. Alleen voor anderen gebruik ik boter omdat ze dat lekkerder vinden vanwege jus en zo. Maar goed... ik eet toch ook al geen vlees.

Champignons wil ik ook graag. En zoete aardappelen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:07

sweetsox schreef:
Sonja_vR schreef:

bedoel dan kunnen de dieren erbij en mijnn oppas kinderen. De kas is afgesloten. Vandaar dat is veiliger met de kleine kindjes

hier alleen last van de hond, maar die houd ik met een hek uit de moestuin, anders is de moestuin een maanlandschap ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:10

liljebo schreef:
Kom ff weer binnenvallen.... cocosolie gebruik ik sinds kort ook.Fijn spul. Bak verder voor mijzelf ook wel in olijfolie en notenolie. Alleen voor anderen gebruik ik boter omdat ze dat lekkerder vinden vanwege jus en zo. Maar goed... ik eet toch ook al geen vlees.

Champignons wil ik ook graag. En zoete aardappelen

de meeste notenolie is helemaal niet geschikt voor bakken (te laag brandpunt)
dan kun je beter gewoon kokosolie, olijfolie of echte boter gebruiken (niks mis met roomboter)
hier gooi ik zelfs wel eens ene klontje roomboter door de havermout .

zoete aardappel kan trouwens prima, maar het beste kun je die wel in een kas of tunneltje laten groeien, en zelf veel zand in de grond toevoegen. Houd namelijk van veel warmte en heeft een hekel aan natte voeten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:19

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:23

die is grappig idd, zou ooit nog wel eens zo een grote victoriaanse stijl kas willen :D
als de loterij nou eens ene keer valt op mijn lot ;)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:32

8nnemiek schreef:
Die van mij gaan in een kas, maar die van mijn zusje staan gewoon buiten. Wel op het zuiden, en tegen een muur, dus redelijk beschut. Die waren toch best goed gelukt! Als je er een folie omheen kan zetten tegen de ergste wind is dat natuurlijk ideaal, maar ook in de open lucht krijg je leuke tomaten :) Bruin worden kan komen door mineraaltekort, of te weinig water, of een ziekte.

Tegen een muur! Dat is een goed idee! Dan toch maar weer proberen dit jaar.... :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:44

hier staan de buiten tomaten gewoon bloot buiten...
een afdakje (doorzichtig) kan een heel goed idee zijn, op een gegeven moment hangen er best wat vruchten aan en dan is het niet handig als de planten veel water te verstouwen krijgen, dan scheuren de vruchten open ,

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:53

Thanks! Wil zo graag tomaten uit eigen tuin, maar mislukt al 2 jaar. Anders maar wachten tot ik een kas heb. Dus nu laatste poging. Op het zuiden, tegen een muur.