Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FuGeLiCu

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:29

Oh de 1e en 3e zien er echt jammie uit zeg!! Heb je een receptje?

Heeft iemand trouwens ook wel eens citroensap gebruikt in cake? Normaal gebruik ik vaak citroenaroma, maar heb al een tijdje nog een halve citroen liggen. Zou er minder sap als aroma in moeten?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:37

Nog nooit gedaan, maar daar wordt ie wel nat van denk ik.. Heb wel eens een cake met sinaasappelsap gemaakt, volgens mij moest ik dat er toen na het bakken overheen schenken. Maar dat weet ik niet zeker meer, is al een aantal jaar geleden.

Recepten:
Bastognetruffels: http://www.laurasbakery.nl/bastogne-truffels/ Deze zijn wel iets anders dan die ik heb gemaakt. Ik had er geen chocolate chips in (lijkt me wel echt heel lekker) en heb er een lepel speculoos bij door gedaan. :)

Oreotruffels: http://www.laurasbakery.nl/oreo-truffels/ Ik vond deze met witte chocola veel lekkerder!

Cookie dough: http://www.laurasbakery.nl/chocolate-ch ... -koekdeeg/ Hier kan je gewoon balletjes van rollen en die dan door de chocola halen. Let wel op de hoeveelheid bloem. Ik heb er vele malen minder in gedaan, anders wordt het heel erg droog en vond ik het niet meer lekker.

Verder heb ik deze tips gebruikt:
http://candy.about.com/od/workingwithch ... uffles.htm Vooral het nachtje in de koelkast is wel handig. De cookie dough kunnen korter, die zijn vrij snel hard.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:17

Bedankt voor de recepten saskia!

Ik zou eerder de citroenschil in de cake doen, dus raspen. Sap lijkt me niet de gewenste smaak geven

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:00

Hmm, die met bastogne lijkt me verrukkelijk! :9
Die ga ik ook eens proberen!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:01

Altijd een paar druppels citroensap in beslag of deeg als er bakpoeder in zit. Tegen de verzeping (chemisch proces dat gebeurt als bakpoeder verwarmd wordt; daarom smaakt sommig gebak een beetje zepig)

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:21

FuGeLiCu schreef:
Oh de 1e en 3e zien er echt jammie uit zeg!! Heb je een receptje?

Heeft iemand trouwens ook wel eens citroensap gebruikt in cake? Normaal gebruik ik vaak citroenaroma, maar heb al een tijdje nog een halve citroen liggen. Zou er minder sap als aroma in moeten?

Ik doe standaard citroenrasp en citroensap ( uit een flesje) in mijn cakes. Ze zijn nog nooit mislukt of nat geworden oid.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:41

Heeft iemand van jullie trouwens wel eens de (naturel) kwarktaartmix van Action gebruikt?

De eerste baksels staan in mn nieuwe oven. Simpele citroencake en een paar muffins. Ben benieuwd hoe het gaat! (zit niet erg veel verlichting in de oven, dus kan er niet heel veel van zien)

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:35

Kwarktaart nog nooit wel de wolken cake. En die was prima

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:38

Kan het zo even niet terugvinden, maar heeft iemand van jullie wel eens appelcake gemaakt met een laagje custardpudding er in?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:43

Ik wel appelkoeken met amandelgeleroom, met zanddeeg, pudding/gele room met spijs erdoor en dan de appels erop. :9

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:55

Dat klinkt lekker set_

Als je binnen het topic op custard zoekt dan kom je wel wat tegen :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:01

Ja, ik heb dat wel eens gedaan! Heb toen een stuk van de cake uitgehold en daar de custard in gedaan. Was heel lekker!!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:08

Ik vier morgen mijn verjaardag, dus ben nu bezig met de taarten. :) De monchou-citroentaart is klaar. En de bodem van de aardbeien-mascarpone-witte chocoladetaart ook, maar daar moet de rest nog van. :) Heb al wat geproefd van die met citroentaart, die is in ieder geval al heerlijk! :D

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:32

Klinkt weer lekker Saskia!

Hier gisteren voor het eerst cupcakejes met custard er in gebakken. Zijn best lekker geworden! Volgende keer laat ik de custard alleen iets vloeibaarder denk ik. Maar voor een eerste keer, ben ik al lang blij dat ze gelukt zijn.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:04

Heb nog een cakevorm van 25cm (van boven gemeten) gevonden. En aangezien dat toch aardig wat kleiner is als een normale cake en ik veel bak, wil ik de kleine vorm nu vaker gaan gebruiken :Y)
Alleen, hoeveel meel etc. denken jullie dat hier in past. 200 of zou dat te veel zijn?
(bedoel dan 200 bloem, suiker en boter als basis)

Google maakt me niet veel wijzer, sommige mensen doen gewoon een heel pak cakemix er in (lijkt me persoonlijk wat veel, dat doe ik normaal in een grotere vorm), anderen maar 150 (daarvan twijfel ik of het niet wat te weinig zou zijn?).

Dus ik dacht, misschien heeft hier iemand suggesties, voordat ik of een heel zielig cakeje heb, of een overstroomde vorm :=

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:13

hallo allemaal. Ik heb pas geleden voor het eerst muffins gemaakt, zonder zo'n handig AH pak. Dat vond ik zo leuk, dat ik cupcakes zou willen maken. en dan echt helemaal zelf. Er is alleen een probleem. Ik en mijn vader zijn allergisch voor melk, en ik vroeg me af of iemand die ervaring heeft met zo'n fijne allergie? Kan je de melk vervangen door water, en een ei, of soja melk? Of zijn er speciale recepten die ook lekker zijn voor mijn moeder en broer, die natuurlijk melk gewend zijn?
Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:17

Mijn dochter is dinsdag jarig. Standaard maken we vaak appeltaart en kersenmonchoutaart maar ik wil eigenlijk wel eens wat anders, het liefst simpel (niet in de zin van pakje of zo, maar geen michelin-niveau) en zomers en lekker.

Hebben jullie tips?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:36

Lente misschien een kwark taart?

Julie te ik denk dat er op Google echt wel wat te vinden is! En anders misschien toch zelf een klein recept proberen met amandel of soja melk

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:48

Juliette61 schreef:
hallo allemaal. Ik heb pas geleden voor het eerst muffins gemaakt, zonder zo'n handig AH pak. Dat vond ik zo leuk, dat ik cupcakes zou willen maken. en dan echt helemaal zelf. Er is alleen een probleem. Ik en mijn vader zijn allergisch voor melk, en ik vroeg me af of iemand die ervaring heeft met zo'n fijne allergie? Kan je de melk vervangen door water, en een ei, of soja melk? Of zijn er speciale recepten die ook lekker zijn voor mijn moeder en broer, die natuurlijk melk gewend zijn?
Groetjes!

Kunnen jullie tege kokosmelk? Daar kun je ook prima mee (muffins) bakken schijnt. Moet lekker zijn met limoen.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:49

F_Orumster schreef:
Juliette61 schreef:
Groetjes!

Kunnen jullie tege kokosmelk? Daar kun je ook prima mee (muffins) bakken schijnt. Moet lekker zijn met limoen.

Dat is een hele goede! Zou het ook zonder limoen kunnen denk je? Ik zelf kan ook niet tegen citrus vruchten.
Spoiler:
Nu begrijp ik pas hoe frustrerend koken bij mij thuis moet zijn! :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:53

Lijkt me wel toch? Misschien kun je je topping wat ananas smaak geven? Of is dat ook een citrus? Rumaroma, kers, rozijn lijkt me ook prima passen. Je zit natuurlijk wel met een kokos smaak.

Zou hazelnoot-, haver- en rijstmelk ook kunnen?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 07:34

Je zou ook gewoon cake zonder melk kunnen maken? In muffins heb je het zuurtje van de yoghurt/karnemelk vaak nodig om luchtig te krijgen. Maar cakejes kunnen prima zonder melk.

Als simpele taart idd kwarktaart. Of cakebodem, banketbakkersroom(evt uit pakje) en blik vlaaifruit. Verder zijn er in dit topic genoeg lekkere recepten langsgekomen, even een paar pagina's afspeuren of binnen dit topic zoeken op "taart", kom je genoeg lekkers tegen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:22

Mag ik hier even inbreken? :) Ik ben op zoek naar een goed recept voor een Red Velvet Cake. Op internet vind ik 100 verschillenden, dus ik ben benieuwd welke jullie altijd gebruiken en welke er dus echt lekker is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:55

Ik ga deze taart maken voor mijn man z'n verjaardag :+

http://www.biggerbolderbaking.com/brownie-layer-cake/

Ik ga alleen kijken of ik een cookie dough-versie-layering-iets kan bedenken in plaats van de ganache, hij is namelijk niet zo'n chocoladefan als ik en zou nog meer cookie dough veel meer waarderen :))

Edit: denk dat ik zoiets http://www.food.com/recipe/roll-out-cookies-19653 wel kan gebruiken, alleen het ei even vervangen met iets anders. Ik gebruik de cookie dough dan als een soort marsepein om de taart mee te bekleden.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:48

Iemand hier ervaring met kwarktaart invriezen? (laag koekjes, kwark, cake, kwark)