de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:36

Goede tip! Moet al die kak dan alleen versjouwen dus dat gaat bak voor bak :')

Ik neem iedere week wel een paar bakken mee. Moeten ze niet opliepen in de bocht :=

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:42

denice schreef:
Vast een domme vraag, maar is paardenmest van 2 jaar oud compost? :+

Daar zijn wij jaloers op!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:43

denice schreef:

Hier ook klei-leem en we hebben er een heel dikke laag paardenmest doorheen gewerkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:22

Heb vanmiddag beide trays in de hoge koude kas zonder deksel gezet. Lekker even wennen aan buiten staan, aangezien het vannacht vrij zacht blijft. Kan het dit weekend de volle grond in. En herbruiken we deze trays weer.

Twee jaar oude paardenmest is ideaal!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:59

Ik doe compost altijd zeven voor gebruik. Grove stukken gaan gewoon weer terug de bak in.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:15

Ik heb dit jaar mest geschept bij een bokker omdat de winkels toen dicht waren en ik dus geen compost of moestuingrond kon kopen. Heb genoeg voor dit jaar en volgend jaar *\o/*

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 00:34

denice schreef:

Als het op de grond heeft gelegen wel vind ik + dat het goed verteerd is, dan heb je mooie zwarte aarde. De “uitgedroogde mestballen” die aan de buitenkant en bovenkant van je mesthoop liggen doen je apart en bewaar je voor je nieuwe mesthoop. Je doet er goed aan in die 2 jaar veel kalkkorrels op je hoop te verspreiden, paardenmest is zuur en kleigrond vult dat nier vanzelf aan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:07

Goede aangezien kippen mest nog zuurder is volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:23

Gezien het weer komende week, gaan de bakken pas volgend weekend uit de koude kas de volle grond in. Het kan er opzich allemaal wel tegen, maar overplanten geeft ze toch altijd even een klap. En kan ik deze week nog compost/oude mest verdelen over de vakken die dat wel kunnen gebruiken.

Dus 2 nieuwe trays in de kas gezet en weer beginnen zaaien (2 soorten tomaat, bolcourgette, broccoli, spruiten, biet, venkel, doperwt, tuinboon, oregano). En binnen extra boterbonen op vochtig papier om te ontkiemen. Vond er te weinig opgekomen met de 1e ronde, zijn al wat ouder. De doperwt en tuinboon heb ik zo ook laten ontkiemen.

En gister wat nieuwe kruiden gehaald, omdat de rozemarijn kapot gevroren was. Ook nog daslook en een uh ander kruid gehaald die me lekker leek. Staan ook nog even een week in de kas.

Morgen misschien nog even opnieuw wortel in de grond zetten.. zien of het nu wel opkomt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:25

Ik heb de wortelen ongeveer 6 weken terug in de grond gedaan en deze komen nu boven, die ontkiemen ook langzaam. Ik heb ze net uitgedund want als ze komen blijkt dat ik veel te veel op een plek heb gezaaid :')

Er waren wel een paar sugar snaps spoorloos, misschien toch vergaan met de kou dus die daarvan heb ik er een aantal opnieuw gezaaid. Misschien kunnen ze toch iets minder goed tegen de kou dan de peulen, die staan er naast en zijn allemaal boven de grond

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:50

Hier komen de wortelen ook na een paar weken langzaam aan boven en ook de pluksla is aan het bovenkomen .
Verder heb ik de pastinaak en gele kroten in de volle grond gezaaid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:10

Ja er komt bij ons wel iets op .. en het lijkt in een rijtje te staan. Maar ik denk toch dat het geen wortel is :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:11

idinn schreef:
Ja er komt bij ons wel iets op .. en het lijkt in een rijtje te staan. Maar ik denk toch dat het geen wortel is :')

Mooi rijtje onkruid, niets mis mee :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:15

idinn schreef:

Foto? Nu ben ik benieuwd, haha

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:23

Bij mij komt de grove bieslook nu op, de vroege aardappels komen dexeerdte blaadjes boven de aarde uit en de knoflook schiet al 10 cm uit.

Een vraagje waar bestellen jullie online je zaadjes?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:26

Knoflook staat hier al vanaf oktober, kun je die ook in begin van het nieuwe jaar in de grond doen? Ik oogst ze dan meestal rond juni. Zo staat het ook niet de hele winter leeg maar ik hou dit ook aan omdat ik had gelezen dat de vorst wat goeds doet voor de knoflook.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:32

In november is het beste maar in het voorjaar kan ook nog. In november waren mn bakken nog niet klaar dus het moest nu maar ;)

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:38

Ik heb nog geen zaden online besteld maar als ik dat doe dan ben ik dat van plan om op dezaden.nl te doen, ze hebben zo'n groot aanbod :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:42

Bij mij zijn een dinsdag aardig wat planten verbrand in de kas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:01

Ik bestel alles bij vreekens, goede kwaliteit en veel keuze. Maar qua levertijd moet je geduld hebben. Zou ik nu niet voor kiezen, gezien de periode. Wij bestellen altijd vroeg in het najaar voor het nieuwe seizoen. Gelijk met de knoflook en uien.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:38

Mag ik hier ook mee kletsen?

Sinds begin maart heb ik een volkstuintje gehuurd van 100 m2 :D

Dacht daar al langer over maar door mijn studie heb ik even gewacht tot dat wat rustiger werd. Dat is dus nu!
Mijn tuintje ligt op zandgrond, heeft 5 jaar braak gelegen, waarvan de laatste 2 jaar onder zeil.

Mijn vriend heeft op hetzelfde complex al een paar jaar 400 m2 een stukje bij mijn tuin vandaan.

Mijn tuin is inmiddels omgespit, met de drietand helemaal door gewoeld. Ook kalk en mest is er natuurlijk opgegaan.

Tomaatjes, pepers en paprika staan sinds half maart in de vensterbank. Overige zaadjes zijn ook binnen.

Pootaardappels, sjalotten, bietjes, tuinbonen, doperwten, peulen, 2 soorten pluksla, zomer en winterpeen en wat kruiden staan er inmiddels in. Ook de bonenstokken en klimrekken voor de peulen en erwten staan erin.
Vorige week heb ik ook mijn compostbak en regenton geplaatst.
Na ijsheiligen gaat de rest erin. Augurken en venkel kweek ik wel eerst voor, maar de rest gaat de koude grond in.

Laat het voorjaar maar komen! *\o/*

De kas op de foto is van de buurman achter mij.

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:51

Welkom, ziet er goed uit!

Ik wou deze week als het mooi weer zou worden de rekken gaan opzetten want de peulen beginnen aardig te groeien, maar het weer van komende week is niet echt lekker om in de tuin werken :')

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:59

Nee hier ook alleen maar hagel, sneeuw en veel wind vandaag. Donderdag schijnt wel een droge dag te worden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:00

Ja dan ben ik de hele dag aan het werk helaas

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:24

Hoe hebben jullie de rekken voor peulen etc gemaakt? Die van vorig jaar zijn hier gesneuveld dus ik moet iets nieuws, weet niet zo goed wat handig is..