De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:23

Hallo allemaal.
Vanaf volgende week krijgen we ons stukje grond bij de tuinvereniging., 100m3,. ,
We zijn verder nog leken op het vlak van tuinieren.welke groente en fruit zijn makkelijk om mee te beginnen ?

sweetsox

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:22

eliana, erwten, bonen, capucijnen, prei, sla, tomtaat, bietjes, plantuien, aardappels, radijsjes, komkommer, pompoen. kruiden. erg erg veel is niet heel moeilijk hoor.

als je een koude kas heb kan je beter kolen nu al buiten daar zaaien, en dan als ze een paar blaadjes hebben verspenen naar hun vaste plek. Dan blijven ze klein en krachtig. en worden ze niet langstelig.

gisteren mijn piemel pepers gezaaid en rode paprika en sinds vandaag op een warmte matje. heb al heel wat bloemen verpot. en moet nog een paar dingen verpotten. moet ook weer purple beauty zaaien want die is niet opgekomen. de groene paprika wel. ook mijn tomaten zijn niet alle 6 opgekomen maar dat is niet erg. van ieder soort maar twee. Maar dat is toch voldoende.

komkommer is eigenlijk wel heel erg vroeg om te zaaien hoor. eigenlijk na een week of 6-8 moet dat wel naar buiten. Maar die niet waag die niet wint. ik zaai ook meestal te vroeg net als courgette en aubergine maar toch vaak succes gehad ermee. zet ze dan eerst in de kas en dan pas naar buiten. ging meestal heel goed. maar half februari is wel erg vroeg denk ik. half maart is al erg vroeg omdat het snel groeiers zijn.

voor de liefhebbers je kan ook al erwten en tuinbonen kunnen al in de grond.

ik ga vandaag of morgen stamerwten, sla, rucola, groene paprika, radijsje, kolen en spinazie zaaien. Maar eerst de kas harken, netjes maken en dan verse tuingrond er doormengen. In mijn andere bakken onkruid wieden en potgrond in mijn moestuin bak doen. Veel ruimte heb ik niet meer. mijn kas van 6 vierkante meter en een ongeveer 4 vierkante meter tot me te beschikking.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:17

Geven tomatenplanten dan zo veel tomaten of eten jullie dat niet veel? :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:28

Ervan uit gaan dat niet elke tomaat netjes groeit en ontwikkeld, denk ik.

Heerlijk zacht weer, afgezien van de regen uiteraard.
Krijg alweer kriebels, maar ik ga nog niets zaaien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:40

ik ben nu nog aan het eten van de passata die ik van vorige seizoen van de planten heb geplukt,
als je ene goed seizoen hebt , eet je je te barsten aan de verse tomaten + een hoop verwerken en de vriezer of potten in

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:44

Goeie middag allemaal.

Ik ben nieuw op Bokt.nl en vermaak me hier al prima.
Vanaf 1 mei gaan wij verhuizen naar een boerderij en wil hier graag een moestuin met eventueel kas.
Voorheen kan ik daar al wel aan de slag en wil het dan zoveel mogelijk klaar hebben om te zaaien of eventueel al wel ervoor.

Wat is dan makkelijk om te zaden? Wanneer moet ik dat dan laten kiemen? En wat kan goed naast elkaar en wat niet? Ben echt een beginner, dus ja een heleboel vragen hahaha ;)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:48

Sonja_vR schreef:
ik ben nu nog aan het eten van de passata die ik van vorige seizoen van de planten heb geplukt,
als je ene goed seizoen hebt , eet je je te barsten aan de verse tomaten + een hoop verwerken en de vriezer of potten in

En hoeveel planten had je dan? En welke zijn lekker in de passata? :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:19

Ik ben nog steeds bezig met mijn kas, maar zit met het plastic. Heb nu tunnelplastic erin zitten, maar dat is wel erg kwetsbaar. Ik had liever iets stevigers en bij voorkeur iets wat je in een winkel kan kopen, dus niet via internet. Iemand tips?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:47

Mijn koude bak zou gisteren geleverd worden :( Niet gebeurd...

Hoop dat hij hem alsnog komt brengen en dat ik niet 180 euro armer ben aan een oplichter....

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:53

Ik eet niet heel veel tomaten het zijn cherrie tomaten klein blijvende planten. Omdat ik een hekel heb aan tomaten oerwoud in de kas. Verder nog wat paprika gezaaid en kolen en kruiden. Verder veel verpot, en wat in de kas gezet kijken of dat daar al overleefd

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:42

Jeeeee, ik heb tomaatjes- (marmande, ik zag "outdoor tomatoes" en hoppaaaa hebben die hap _O- ) en Diamant courgetteszaad met dezelfde kreet dus hoop dat het iets wordt.

Zijn er mensen hier die sugar snaps en/of peultjes zaden hebben die ik over kan nemen?

Binnenkort eens een zak onder mijn bijrijdhaarbal hangen voor mest, want ik zie het er eigenlijk niet echt meer van komen dat we een winter gaan krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:23

Ik ga dit jaar wat meer tomaten zetten.. meer tomaat en minder paprika.. en dan potjes verzamelen voor tomatensaus.. Ik wil eigenlijk graag genoeg kunnen verzamelen voor de rest van t jaar :D en wij eten véél tomaat.. Pizzasaus, pastasaus, lasagne, tomatensoep.. dus ik heb een aantal soorten vleestomaten gekocht dit jaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 18:55

8nnemiek schreef:
Ik ga dit jaar wat meer tomaten zetten.. meer tomaat en minder paprika.. en dan potjes verzamelen voor tomatensaus.. Ik wil eigenlijk graag genoeg kunnen verzamelen voor de rest van t jaar :D en wij eten véél tomaat.. Pizzasaus, pastasaus, lasagne, tomatensoep.. dus ik heb een aantal soorten vleestomaten gekocht dit jaar.

ga je de saus dan wecken?

Ik heb vandaag weer geruild met zaad, boomstammen en pluggen.

Nu shiitakes, oesterzwammen gescoord *\o/* Maar ook zaad van daslook en smeerwortel erbij *\o/* HEEL blj mee :j

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:46

Morgen de peultjes zetten gekregen dus hoop dat het wat word

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:41

wecken hoeft niet An, gewoon jam methode werkt ook :j
Dungen, moet ik even hard over nadenken, maar ik denk dta ik een tien planten had staan (grote) en nog ene paar kleine struiktomaatjes formaatje cherry en olijf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 06:40

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 07:53

Doe het ook zonder weckketel hoor op die manier. Ik vries saus en zo ook gewoon in. Gaat ook heel goed.

wil veel paprika want dat vries ik ook lekker in zo makkelijk en scheelt veel geld in de winter.

gisteren een eind gekomen met mijn plannen. Nog wat aarde verslepen en wat dingen ophogen.

vandaag de gekregen peultjes zaden zaaien zin in om eerlijk te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 07:59

Wij zijn al bezig met het verzamelen van potjes :D Ik haal nu nog regelmatig groente uit potjes van de euroshopper, die potjes zijn echt ideaal! Mooie maat, en onbedrukt :)

Ik heb me trouwens een paar dagen geleden een boek bij de kringloop meegenomen over wijn maken. Zijn er hier ook mensen die dat zelf doen? Dat lijkt me namelijk super leuk! Ik heb in de tuin nog een stuk gaas over waar ik een mooie klimplant wilde hebben.. maar dat is eigenlijk ook de ideale plek voor druiven! Beschut tegen wind maar wel vol in de zon. Dus ik wil binnenkort wat wijndruifplantjes bestellen bij vreekens en die stekken en langs de hele lengte van de tuin zetten :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 08:11

8nnemiek schreef:
De tomatensaus wil ik gewoon gaan inmaken. Ik heb helaas geen weckpotjes en ketel, al gaat die er ook vast ooit komen :D
Vorig jaar had ik niet genoeg tomaten om in te maken, dit jaar wil ik het zo proberen: http://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/sau ... basissaus/

Dat is bijna wecken :D

Ik heb echt wel 50 weckpotten van mijn tante gekregen, maar er moet zo'n dik rubber tussen en die worden niet meer gemaakt. Ik kan dus eigenlijk niets met die potten, dat vind ik zo jammer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 08:11

8nnemiek schreef:
Wij zijn al bezig met het verzamelen van potjes :D Ik haal nu nog regelmatig groente uit potjes van de euroshopper, die potjes zijn echt ideaal! Mooie maat, en onbedrukt :)

Ik heb me trouwens een paar dagen geleden een boek bij de kringloop meegenomen over wijn maken. Zijn er hier ook mensen die dat zelf doen? Dat lijkt me namelijk super leuk! Ik heb in de tuin nog een stuk gaas over waar ik een mooie klimplant wilde hebben.. maar dat is eigenlijk ook de ideale plek voor druiven! Beschut tegen wind maar wel vol in de zon. Dus ik wil binnenkort wat wijndruifplantjes bestellen bij vreekens en die stekken en langs de hele lengte van de tuin zetten :D

Ik heb port gemaakt van vlierbes ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:16

De weckringen heb ik toevallig nog zien staan gisteren, toen ik voor de wijnspullen aan t kijken was :j
Even zoeken..
Ah: http://www.brouwmarkt.nl/weck-ringen-to ... tAodNC8AVg

Mijn ouders hebben laatst ook tig grote potten aan de straat gezet, maar ik vond ze zelf ook érg groot.. Heb wel een paar potten bij de Ikea gehaald. Maar de gewone potjes met draaideksel vind ik ergens toch wel fijner.. en je ziet makkelijk of ie vacuüm is :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 08:17

8nnemiek schreef:
De weckringen heb ik toevallig nog zien staan gisteren, toen ik voor de wijnspullen aan t kijken was :j
Even zoeken..
Ah: http://www.brouwmarkt.nl/weck-ringen-to ... tAodNC8AVg

Mijn ouders hebben laatst ook tig grote potten aan de straat gezet, maar ik vond ze zelf ook érg groot.. Heb wel een paar potten bij de Ikea gehaald. Maar de gewone potjes met draaideksel vind ik ergens toch wel fijner.. en je ziet makkelijk of ie vacuüm is :j

Dank, die site ken ik. De ringen die ik nodig heb zijn een ruime halve cm dik. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:19

Port van vlierbes, dat klinkt lekker! Heb je hem al geprobeerd?

Ah dat is jammer inderdaad. En je kan natuurlijk ook niks zelf maken he.. Zou ook niet weten waar je zo'n dikke lap rubber verder zou kunnen vinden..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 08:21

8nnemiek schreef:
Port van vlierbes, dat klinkt lekker! Heb je hem al geprobeerd?

Ah dat is jammer inderdaad. En je kan natuurlijk ook niks zelf maken he.. Zou ook niet weten waar je zo'n dikke lap rubber verder zou kunnen vinden..

Heerlijk :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:37

Zou je er niet een paar op elkaar kunnen leggen?