Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 06:37

Een vleestaks vind ik ook een vreselijk stom idee. Dat gaat allemaal naar de overheid, en mensen gaan dan meer en meer plofkip en buitenlands vlees kopen omdat de rest te duur wordt.
Er zouden gewoon veel meer en strengere wetten mbt dierenwelzijn moeten komen, een max aantal dieren per bedrijf, een veel hogere minimale leeftijd voor slacht, en een veel grotere ruimte per dier.. verplicht buiten zoveel dagen per jaar.. én minimumprijzen die boeren voor hun dieren en melk krijgen. Dan stijgt de prijs vanzelf.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:00

Dat zou toch een mooie oplossing zijn, beter dan weer een belasting erbij :j .

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:49

Of: dierlijke producten worden duurder, met iets meer belasting er op dus. En die extra belasting gaat als subsidie naar bedrijfjes die het wel heel goed doen, groente, fruit en misschien vleesvervangers.

Geen idee of dat een goed idee is, het kwam opeens in mijn hoofd op, het is natuurlijk wel een mogelijkheid.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:45

Er wordt inderdaad gepleit om het vrijgekomen geld met verhoogd BTW (21%) op vlees te gebruiken om de BTW op groenten en fruit naar 0 te brengen :j aangezien dat nu vaak zelfs duurder is dan allerlei ongezonde producten

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:51

Magrathea schreef:
Er wordt inderdaad gepleit om het vrijgekomen geld met verhoogd BTW (21%) op vlees te gebruiken om de BTW op groenten en fruit naar 0 te brengen :j aangezien dat nu vaak zelfs duurder is dan allerlei ongezonde producten


Dat lijkt mij een prima idee.
Ik vind het zelf ook niet erg dat mensen vlees willen eten, maar de manier waarop dat nu "gewonnen" word vind ik wel vreselijk. Plus dat we echt kilos per week lijken te moeten hebben.

Als eerste zal er denk ik nog meer bewustzijn moeten komen over hoe gezond vlees nu daadwerkelijk is en wat de gevolgen van vlees eten zijn. Mijn familie is niet dom en probeert milieuvriendelijk te leven maar toch eten ze voor mijn gevoel echt veel vlees.

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:00

Ik vind het ook een goed idee.
Hebben jullie trouwens de uitgaven van de grote banken aan de intensieve vee industrie gezien? Echt bizar, ik heb mijn rekening bij de ING opgezegd en ben naar Triodos gegaan.
Ik schrok me een hoedje

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:21

Ja, je wordt er diep ongelukkig van. :( Ik wil ook overstappen, dat ga ik volgende maand doen wanneer ik meer tijd heb om eea uit te zoeken. :)
Mijn vriend en ik hebben sinds een tijdje een gezamenlijke rekening en die wilde hij per se bij de Rabo hebben, daar baalde ik wel van. We hebben wel (nog) geen spaarrekening daar dus dat scheelt dan weer iets.

Aan het eind van het jaar ga ik ook even mijn zorgverzekering onder de loep nemen (dat heeft nu nog niet zoveel zin). Sommige verzekeraars investeren ook in veel dubieuze zaken. Helaas is er afaik geen echt "groene" verzekeraar, dus je zult dan moeten settlen voor de minst slechte denk ik dan maar

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:56

Dat van de verzekeraars wist ik niet! Ik ga daar ook eens naar kijken.
Bank wist ik wel, ik zit al heel lang bij de Triodos en dat bevalt goed!

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:10

Is triodos de meest vegan bank? :)

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:17

Daar heb ik nog nooit bij stil gestaan ... :o, toch maar eens in gaan verdiepen.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 20:23

Ik ben al een tijd aan het twijfelen om naar ASN over te stappen. Triodos trekt mij om de een of andere reden wat minder.
ASN had laatst op Facebook gepost dat de wereld er mooier van zou worden als mensen meer vegetarisch (of zeiden ze vegan?) zouden eten, dat vind ik dan wel mooi dat ze zo'n stelling op Facebook durven te gooien :))

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:25

Ik zit bij Rabo omdat ik daar bepaalde connecties en dus voordelen heb zeg maar. Maar zodra die wegvallen ga ik kijken om over te stappen. Maar sowieso als ik een hypotheek wil enzo moet ik me er eens in verdiepen. :=

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:29

Heel mooi inderdaad, ik heb ook lang getwijfeld tussen asn en Triodos maar na kang vergelijken past Triodos veel beter bij mijn normen en waarden :)

Trouwens ik heb zo’n lekker recept met rode bietenburgers, iemand geïnteresseerd?

mar_fay

Berichten: 2621
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:55

@Lies, gaarne!

Ik heb eerder bij Triodos een lopende rekening gehad; mijn spaarrekening loopt levenslang al bij de asn. Asn gaf rente én gratis lopende rekeningen tot aan je 25, dus dat was voor mij de doorslag om daarheen over te stappen. Beviel verder beide prima :)

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:36

Jeetje, daar heb ik nog nooit naar gekeken. Hoe kom ik daarachter? Is daar een site van?

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:39

Zeker geïnteresseerd in dat bietenburger recept :j . Ga dit weekend de eerste lading bieten zaaien, mag dat altijd graag eten.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:05

Mona81 schreef:
Jeetje, daar heb ik nog nooit naar gekeken. Hoe kom ik daarachter? Is daar een site van?


Gevonden! Eerlijke bankwijzer :)

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:39

Mallow schreef:
Is triodos de meest vegan bank? :)


Ja, ik denk Triodos en ASN bank. Via de eerlijke bankwijzer wat net ook ergens werd genoemd kan je alles goed op een rijtje zien!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:50

Mallow schreef:
Is triodos de meest vegan bank? :)

https://eerlijkegeldwijzer.nl/
Dat kun je het beste zelf beoordelen. Er zijn heel veel categorieën, waaronder vee-industrie, maar ook wapens, olieboringen etc.

Op deze site vind je zowel de bankenwijzer als de verzekeringswijzer

Lien_

Berichten: 2503
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:22

Ik wil ook graag ethischer bankieren :j heb hier een paar opties, Triodos is nu ook in Engeland en er zijn iets van twee andere baken die niet helemaal rampzalig zijn. Mijn Nederlandse bankrekening is ook nog steeds bij de Rabo helaas, maar ik moet even tijd hebben om dat allemaal te veranderen.
Handige website hierboven. Ik kende alleen http://www.ethicalconsumer.org waar je ook een heleboel kleding en andere productmerken kunt vergelijken (maar ik weet niet hoeveel Nederlandse merken die website kent).

Ik heb de facebookreacties op de krantenartikelen over minder vlees eten nu ook gelezen.. best verdrietig :( a la ‘mensen hebben vlees nodig en het belangrijkste het is LEKKER dus ik neem vanavond een extra groot stuk’. -O-

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:57

Fijn Lien :) En ja, Facebook-rantings zijn echt deprimerend soms...

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:22

Ik word zelf vooral moe van al die hypocriete mensen (op Facebook) die zich enorm druk maken over de Oostvaardersplassen, maar wel gewoon (overmatig) dierlijke producten consumeren :=

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:39

Die Facebook reacties zijn echt erg... :\ . Denk dat iedereen wel beseft dat doorgaan zoals we nu dierlijke producten consumeren onhoudbaar is maar het idee zo eng vinden dat ze zich heel stoer en onverschillig opstellen...
Net als dat er vaak zo negatief gedaan wordt over veganisten, is volgens mij ook gewoon een soort ontkenning. Ze weten wel dat het eigenlijk beter is maar omdat ze het zelf niet kunnen en zich niet schuldig willen voelen maken ze veganisme maar belachelijk.

Ik vind het juist knap als iemand de discipline heeft om helemaal veganistisch te leven en hoop het ooit ook te kunnen (tot dan denk ik maar dat alle beetjes in elk geval helpen, ik doe mijn best).

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 12:45

Drunksheep, waarom maak je je daar druk over?
Het is toch een mooie eerste stap, het demonstreren tegen dierenleed? Je kan niet van mensen verwachten dat ze massaal van de een op de andere dag hun complete levenswijze en gedachtengang omgooien.
En als je ziet dat deze winter al ruim de helft overleden is, stuk voor stuk verhongerd, en dat ze elk jaar opnieuw weer verhongeren, dan vind ik dit ook veel erger dan de koeien op een boerderij, waar ze iig het hele jaar door genoeg voer en verzorging krijgen.

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:51

Ik maak me nergens druk over? :') Ik vind het alleen heel hypocriet dat die mensen heel hard lopen te schreeuwen hoe het allemaal beter kan daar, maar zich niet bewust zijn van alles wat ze zelf consumeren.

Je weet zelf ook wel dat er heel veel koeien/varkens/kippen op de boerderij geen leuk leven hebben. En geen goeie verzorging enzovoort. Denk dat daar in veel grotere getallen leed achter schuilt dan de dieren op de Oostvaardersplassen. Wat niet wegneemt dat wat daar gebeurt in en in triest is natuurlijk.

Net als dat mensen roepen dat ze nooit hun kat op zouden eten, maar wel een varken bijvoorbeeld. Daarin ligt voor mij de hypocrisie. En er zijn heel veel mensen in mijn omgeving die zo denken.