De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 08:06

Ik had ongeveer 16 m2, maar dat was toch lang niet genoeg voor twee personen. Ik denk dat je dan zeker het driedubbele nodig hebt. Nu had ik wel veel bloemkool en broccoli wat veel plek inneemt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:19

Misschien hebben wij dan een aparte smaak? :=
Had de schorseneren met handschoenen aan onder lopende kraan gedaan, maar ik zit met mijn handen die niet meewerken, best lastig.
Daarna meteen in pan met water met wat citroen en ďan koken.
Maar dat sap zat zo vast aan mijn pan en deksel, grr, moest met schuurmiddel bezig ook m dat kleverige eraf te krijgen.
Maar goed, wij vinden ze toch niet lekker.
Ik had het overigens ook bij de lidl weg, mooie kans om te proberen.

De pastinaak viel hier dan wel weer in de smaak.

3x4 meter?
ik heb 2x 8 ofzo, maar is gewoon hobby, echt dagelijks ervan eten lukt je niet, dan heb je echt veeel meer ruimte nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:25

Ik heb toevallig gisterenmiddag hier zaden zitten ruilen met iemand uit het dorp, en heb nu ook zaden van Schorseneren, ben wel benieuwd. Ook zoete witte Lupine, Goudsbloem, hele geinige gestreepte Afrikaantjes, bietjes die geel van binnen zijn, wortels en Flakkeese peen.... ik heb zachtjes aan echt wel genoeg.

Alleen nog even Annemiek haar zaden opsturen (gisteren envelop vergeten mee te nemen naar postkantoor, ei :o ) en die van haar verwerken in mijn reageerbuisjes / kokertjes opbergsysteem en dan maar eens tijd en zin vinden om die bakken schoon te maken en voor te bereiden en voorzaaien enzo :j

Die regen is verdorie nog steeds niet op blijkbaar!! -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:52

Die lupine, hoe zit dat eigenlijk? Ik weet dat je er bonen/zaden van kan oogsten.. maar zijn die ook goed bruikbaar om mee te koken/bakken? Smaakt dat ergens heen? De vleesvervangers met lupine vind ik erg lekker.. maar zou je zoiets ook zelf kunnen maken?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:52

Zo veel ruimte? Ohh jee dat had ik niet gedacht! Fijn om van te voren te weten dan ga ik echt alleen planten wat we echt lekker vinden. Ik wil in ieder geval zooo graag allerlei verschillende tomaten! En verschillende soorten sla en paprika's :D ohh en pompoen! (Ik wil volgens mij veel te veel)

En dat zijn echt groenten waar ik nog nooit van gehoord heb pmarena! Straks is googlen ben wel benieuwd :))

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:11

Heb vandaag mijn eerste binnen zaaipoging gedaan. Komkommer, ui, lente-ui, wortel, ijsbergsla, radijs, cherrytomaat, witte kool en basilicum(dark opal) de laatste alleen omdat ik hem zo mooi vind op de foto maar weet niet of ik zoiets gebruik. Van alles 3 zaadjes want heb geen idee wat ik kan verwachten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:46

Mijn tomatenzaadjes vanmorgen:
Afbeelding

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:50

Oh wat grappig om te zien! En die zet je dan over in een turfpotje o.i.d?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 01:59

Dit jaar onze groentetuin aanleggen *\o/* <3 ,het wordt zo'n grote hoge houte bakken systeem als bij jamie oliver zeg maar
Nu hebben we hier zandgrond, lijkt mij niet zo geschikt om in te telen ? Wat voor grond zou ik in de bakken moeten doen en is dat goed verkrijgbaar en niet te kostbaar voor veel bakken? Of kan ik de zandgrond mengen met iets?
Ook willen we een kleine kas neerzetten, 3 x 4 zoiets. Kan deze op volle grond of raden jullie een ondergrond aan?
Alvast heel erg bedankt voor advies :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:00

Zigranta, zodra het blaadje ook begint te groeien gaan ze de grond in idd :j ik denk eerst in perspotjes zodat ik ze daarna makkelijk in grotere potjes van 9 cm kan zetten. Ze mogen half mei pas naar buiten, dus turfpotjes lijken me wat klein.

Liekensancho, zandgrond werkt prima. Veel groenten groeien juist beter op zandgrond :)
Ik heb mijn zandgrond gemengd met een laagje potgrond, en een flinke laag compost. Zandgrond is meestal iets armer, dus bij veel groenten zul je wat meer bij moeten mesten.
Een kleine kas is erg fijn. 3x4 is al een flinke maat! Ik heb er een van 2x3 voor mijn tomaten, paprika, pepers, komkommer en dit jaar wil ik er ook de watermeloen in zetten. Een kas kun je gewoon op de volle grond zetten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 10:28

Leuk om te zien Annemiek, wanneer haal je ze uit het filter? En blijf je nu steeds water geven?

Liek, zand voert water makkelijk af, maar is arme grond. Heel veel compost erdoor mengen, verbetert de structuur, en houdt t vocht langer vast in je bakken.
Een kas zet je gewoon op de grond neer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:25

Ik wacht totdat ik groene blaadjes zie en dan haal ik ze eruit :)
Water geven hoeft nu nog niet, ze zijn nog lekker vochtig. De zakjes houden veel vocht vast. Maar als ze binnenkort wat droger worden dan geef ik ze met de vernevelaar een lekkere douche :j
Gisteren heb ik wat waterstofperoxide gehaald. Ik las dat dat goed is voor zaden die slecht kiemen.. het voorkomt schimmel en doorschieten en ze groeien dan beter en sneller en worden gezonder.. dus daar wil ik nog een testje mee gaan doen :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:00

Heb zaden besteld bij Vreeken en ook 2 sets om champignons en oesterzwammen te kweken. Ben benieuwd.

De zaden die ik nog in huis had staan in mini-kweekbakken in de vensterbank. Vorig jaar hebben mijn kittens daar heel veel lol in gehad en heb ik na een week elke dag opnieuw alles opruimen en nieuwe zaden neerzetten alle vorm van kweken maar opgegeven.
Ik hoop dat ze nu oud genoeg zijn om het met rust te laten...

Ik ga voor wat bloemige dingen om de tuin fleurig te maken en voor de bijen en hommels.
En daarbij munt (2 soorten), komkommer, tomaten, meloenen, basilicum en aardbeien.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:16

Wat interessant om te zien de zaadjes kweken in koffie filters. Nog nooit van gehoord.

Hier 2 weken geleden begonnen met spitskool voor zaaien. Het is een wirwar geworden. Al 5 cm en het valt om. Morgen maar eens verspenen.

Ik zaai voor mijn werk een zorgboerderij met dementerende. Helaas is op werk zaaien niet meer mogelijk. Mensen eten te vaak potgrond en vernielen alles. := niet voor niets dat ze hier wonen maar ik wil ze niet vergiftigen. Neem foto's mee en dat geeft ook gespreksstof alvast. Zaaien lukt op goede momenten. Overige houd ik wat planten voor opa's moestuin die ik helpt met zware arbeid en bukken.

Leer hier altijd erg veel en hoop nog meer te leren. Heb oesterzwammen ook interessant gevonden maar dat is nog te hoog gegrepen..

Is lupine niet giftig? Heb die wel wat zaadjes van overgehouden maar dan voor kweek voor de siertuin bij mijzelfd en de zorgboerderij

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:48

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:46

8nnemiek, dank je! Dan gaat er gewoon de grond gemengd met potgrond etc in :-). Ik wil de kas voor hangaardbeitjes en ander fruit ter bescherming tegen vogels.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:23

zaadjes kun je trouwens het mooiste op hele arme grond zaaien , dus laagje grond gemengd met zand zodat de grond wat armer is, makkelijk te doorwortelen etc en pas als de kiemblaadjes verschrompelen hebben ze voeding van uit de grond nodig.
bij het zaaien in hele rijke grond heb je kans dat ze wat moeite hebben met op gang komen na het kiemen omdat de wortels die voedingsstoffen nog niet kunnen handelen

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:33

Dank je voor deze tip!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:56

Heb vandaag zo'n minikasje gekocht met meloenzaadjes bij de action, maar er staat niet op welke soort het is.
Een van jullie al ervaring hiermee? De foto die erop staat is van watermeloen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:08

Gewoon zaaien en afwachten.

Ik ben nog niets aan het zaaien, wacht nog even tot maart.
Vorig jaar te lang met te grote planten in huis gezeten.

Vandaag voor het eerst knolselderij gegeten, maar dat is jammie! :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:13

Ik ben mijn kas weer in orde aan t maken. Vorig jaar was het plastic gescheurd bij de naden.. en de rits moet ik vernieuwen.. maar dan kan ik binnenkort hopelijk al wat planten buiten zetten/zaaien, als het zo zacht blijft.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:28

Wat zet je daar dan al in 8nnemiek? Heb een grote serre maar 0 ideeen!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:29

ik wil ook een kas...

die info over lupine is best wel interresant. heb het even op geslagen.

gebruiken jullie zaai grond opnieuw/ (sorry vraagteken stuk)
ik heb vandaag mijn spitskool verspeend, die was behoorlijk groot. had op welke een handige tip gevonden. heb de plantjes in plastic bekertjes gezet. kost geen knop en past precies in de bak. heb nu 30 stuks. waarvan een deel voor m'n opa en het grootste gedeelte voor de zorgboerderij is.

Heb koolrabi gezaaid in het zaaibakje. alles opnieuw gezeegfd en beetje verse zaai grond erbij gedaan.
in ieder geval niet zo heel veel gezaaid als de spitskool. heb een hoop kiemplantjes weggegooid wegen te veel of met verspenen afbraken. toch niet zo veel meer zaaien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:07

Vanmorgen:
Afbeelding
Afbeelding
:wow: wat gaat dat snel!
Vanmiddag ga ik de eerste kiempjes in de grond zetten :) alleen jammer dat ik mijn warmtemat nog niet binnen heb.. Dan toch nog maar even met de gloeilamp..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 13:48

leuk!