de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:44

Leuk Escada! Moeten de bonen zaden niet bedekt worden? Geen idee hoor, ik heb het nog nooit gezaaid :=

Ik vind sowieso alle moestuin fotos leuk om te zien dus kom maar door :D

Vandaag zijn al mijn 8 tomatenzaadjes tegelijk opgekomen. 2 zaadjes zijn uit een zakje dat al 11 jaar 'over datum' is, en de andere 6 komen uit mijn oogst van die zaadjes van vorig jaar. Ik ben heel benieuwd of ik verschil ga zien! En mijn babypeper gaat al een beetje sneller groeien! Er is nu ook een kleine serrano peper bij gekomen en habanero heeft voor het eerst een bloem gedropt zonder de stengel mee te droppen, dus hopelijk gaat daar ook een peper uit groeien nu :)

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:46

Ja het zijn van die turf tabletjes maar moet er wat extra water bij doen zodat het wat meer aarde word. Staat op de verpakking net alsof ik maar 1 druppel erop moest doen dus dat had ik ook gedaan maar nu 2uur later is het nog niks :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:47

Hier het eerste tomaten zaadje boven de grond <3

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:49

Oh haha, ik zou er dan gewoon wat meer bij doen tot het zich vol/helemaal los zuigt. Iig, toen de AH van die moestuin acties had, kreeg je er ook zo'n tablet bij en dat liet ik ook altijd met zat water opzuigen, dus denk dat het nu ook geen kwaad kan :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:52

Leuk topic ik volg graag mee !
Ik ga dit jaar voor het eerst een moestuin beginnen in eigen tuin en heb verschillende fruit struiken en bomen aangeplant .

Heb nu boterbonen sla tomaat aardbei en komkommer voorgezaait binnen in wen groeimedium totale beginner hierzo :')

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:57

Jullie laten me twijfelen of ik ook komkommer moet gaan zaaien := maar ben beetje bang dat ik er straks niet genoeg ruimte voor heb.. Zou komkommer ook in vrij grote potten kunnen ipv volle grond? Mijn zus had vorig jaar een komkommer maar die van haar was niet lekker geworden, en ik heb nu een deel van haar zaadjes.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:01

Ik heb dit jaar ook niet genoeg ruimte voor komkommer helaas, terwijl ik een stuk extra heb in vergelijking met vorig jaar, haha. Het is altijd zo weer vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:41

Lunameyza schreef:
Jullie laten me twijfelen of ik ook komkommer moet gaan zaaien := maar ben beetje bang dat ik er straks niet genoeg ruimte voor heb.. Zou komkommer ook in vrij grote potten kunnen ipv volle grond? Mijn zus had vorig jaar een komkommer maar die van haar was niet lekker geworden, en ik heb nu een deel van haar zaadjes.

Ik heb het vorig jaar in pot gehad en dat ging. Het zijn wel flinke klimmers.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:50

Yeah daar komen de snack tomaten *\o/*

Afbeelding

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:02

<3

Peperplant van supermarkt peper
Afbeelding

en de 8 tomaten
Afbeelding

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:05

Wat zijn die turftabletjes ruk zeg :\ Had er beter gewoon aarde in kunnen doen, nu heb ik met een oestermes er een gat in gemaakt zodat de zaadjes er goed diep inzitten :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:53

1 dag later :D

Afbeelding

Rechts zitten snack tomaten en links vlees, daar komt er nu ook net 1 boven

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:29

Turftabletten moet je eerst wellen in water volgens mij. :=

IJverig geweest en straat fatsoenlijk gelegd.
Afbeelding
Eindelijk de tijd genomen om de paprika, meloen en tomaten te zaaien. :')
Afbeelding
Proefleggen maar moet toch nog anders leggen. Laagje grond afschrappen en zand leggen.
Afbeelding
Hekje is nu wel definitief moet alleen nog poort erin maken. Houten randje zit voor tegen de kippen die de turfgrond eruit proberen te graven.
Afbeelding
Afbeelding
Voor mij het zakje spinazie en de kippen krijgen de rest.
Afbeelding
Ze zijn bezig met hoofdpad verbreden van 60 cm naar 90 cm zodat ze met brancard ook verder kunnen komen mocht het nodig zijn. En ik maak het nog mooier door er een opsluitband langs te leggen.
Afbeelding
Afbeelding

En hiermee bezig geweest, maar bodem is nu af en lig er compleet in (dubbele bodem met isolatie ertussen). Rond omheen dicht gemaakt met snel cement dus kleine kans dat er ongedierte in kan komen. Nu nog verder binnen afwerken.
Afbeelding

little_birdy

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:51

Super schattig die tomaatjes
Hier komt de meikoningin al op !
Wat doen jullie tegen aanvreten door bijvoorbeeld konijnen of komt dat haast niet voor ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:31

Eerder vogels, muizen, veenmollen, emelten en woelratten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:39

Ik keek vandaag dus even in mijn kas, dikke ratten gaten erin :7

En hij is te slim voor de rattenval...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:03

En hoe voorkom je zoiets ? Gaas erboven of?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:04

Vorig jaar had ik wel een mol die flinke gaten maakte, gelukkig was het tegen het eind van het seizoen. Tegen de vogels dek ik af met kippengaas. Na 4/5 weken komt er eindelijk wat uit de grond <3
Afbeelding

Ik zie trouwens best veel foto's voorbij komen van voorgezaaide komkommers, is het daar niet wat vroeg voor?

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:00

Kleine update, het gaat best goed met mijn pepers! 1 plant wil zo groot mogelijk groeien zonder pepers te maken, en de andere doen een beetje van beide.

Er hangt al een mooie serrano peper, maar ik heb geen idee wanneer ik de serranos het beste kan plukken... Google zegt dat ze ongeveer 4-5 cm worden en kunnen verkleuren naar rood, geel, bruin of groen blijven? Nu is deze al bijna 5,5 cm en ik heb geen idee of en wanneer hij gaat verkleuren, pakje zegt dat het "serrano" is, dus veel verder kom ik ook niet qua soort. Iemand een idee wanneer ik moet plukken? Het liefst pluk ik ze wanneer ze zo zoet mogelijk zijn, heetheid maakt me niet uit bij serrano.

Serrano peper:
Afbeelding

Habanero heeft ook al 3 mooie pepers in de maak :D dropt alleen nog wel 19vd20 bloemen :/
Afbeelding

Supermarkt pepers doen het ook goed:
Afbeelding

En de tomaten:
Afbeelding

Ik heb hiernaast gister nog 2 snackpaprika's geplant op mijn moeders verzoek := en 2 sierpompoenen waarvan ik de beste ga houden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:20

De pepers zien er al goed uit, verwarm je ze extra?

Ik heb net de tomaten verspeend. Nu staat de vensterbank al weer vol met 8 stuks vlees tomaat en 9 stuks snack.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:32

Nu niet meer, toen ze nog onder de 30cm waren stonden ze bij een verwarming (was echt in wintertijd) en kregen ze ongeveer 16u per dag groeilicht, maar nu moeten ze het zonder zwembandjes doen :') Ze staan nu zonder extra warmte in de woonkamer bij een raam.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:50

De komkommer en de boontjes groeien al het kasje uit *\o/* Ik heb ze nu in bekertjes geplaatst voor het raam, met de turftablet en al. Is het beter om ze nu al voorzichtig los te halen en eventueel moestuingrond in de bekertjes te doen?

Ik zag dat er op een paar boonzaadjes een laagje schimmel zat, waar kan dit door komen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:52

Schimmel is te vochtig met te weinig beluchting.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:06

Ik zaai de komkommers over 2 weken voor zodat ze met ijsheiligen naar buiten kunnen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:07

Bonen is ook nog veel te vroeg voor al zit ik nu wel te twijfelen om wat in de kas te zaaien.