Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:40

Er wordt heel vaak gebruik gemaakt van antibiotica in groeimedia... :')

Edit: het zal vast minder zijn dan de hele bio-industrie, maar ik vind dat kweekvlees op dit moment te veel geprezen wordt. Volgensmij zijn er nog steeds een hoop lopende onderzoeken voordat het überhaupt echt gaat lopen. Laat staan of het wel aan de eisen van de EU voor consumptie voldoet.

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:57

O, dat is zeker waar :j

Maar goed, voor het echt een ding wordt zal er veel meer onderzoek nodig zijn. In deze vorm is het zeker nog niet rendabel/voordelig/ophemelwaardig :j

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:40

Ik denk dat het toekomstbeeld zal zijn dat vlees nog wel gegeten wordt, maar dat het een luxe artikel wordt. We kunnen op deze schaal geen dierlijke producten meer blijven eten, maar het is een utopie om te denken dat de wereldbol vegan gaat.
Ik denk dat veel gematigder vlees eten stukken beter is dan zo n stukje kweekvlees. Het idee spreekt me ook totaal niet aan...

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:46

Helemaal mee eens Mona!
Ik heb sowieso het idee dat er steeds meer mensen vega(n) gaan eten. De echte vleeseter generatie (mensen uit de hongerwinter; 'eten wat de pot schaft') wordt ook steeds ouder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 14:58

Dat denk ik ook :j

Ik denk sowieso dat vleesvervangers steeds beter worden, steeds meer op vlees gaan lijken, en doordat de grondstoffen gewoon veel goedkoper zijn worden de vleesvervangers uiteindelijk ook veel goedkoper dan echt vlees.

Er zullen nog best een hele tijd van die dwarsliggers zijn die vinden dat 'vleesvervangers naar karton smaken' en 'je vlees echt nodig hebt voor je gezondheid' en van die mensen die vlees nodig hebben om zich stoer en mannelijk te voelen :+ Maar ook die groep wordt steeds kleiner verwacht ik.
Ik geloof toch wel dat we over 30 jaar vrijwel alleen nog vlees eten bij de chique restaurants, of met kerst, en het inderdaad echt een luxe product wordt.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:53

Denk ook dat het die kant op gaat 8nnemiek.

Persoonlijk heb ik echt moeite met dat winnen van fetal bovine serum, vind dat echt iets heel naars en wil alleen daarom al geen kweekvlees. Ik weet dat je het gebruik ervan niet kan ontlopen door de andere toepassingen, maar vind kweekvlees iets wat ik niet nodig heb er zijn genoeg alternatieven.

Gisteren trouwens een heerlijke pasta Bolognese gegeten :9 . Ik vond niet dat je ook maar enig verschil kon proeven met echte Bolognese. Al kan dat natuurlijk ook komen omdat ik die echte al heel lang niet gehad heb := .

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:56

Ik ga ook met 8nnemiek mee. Zie het bij (studenten)vrienden van mij ook sterk - ook veel die thuisthuis nog maar vlees mee eten en het zelf eigenlijk vrijwel nooit klaarmaken. Hopelijk blijft dat gedrag hangen als ze straks wat meer te besteden hebben :P

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:24

Luxe product als in minder toegankelijk ja, dat denk ik ook. Of tenminste, dat hoop ik ook.
Ik twijfel of de hele wereld vegan krijgen echt een utopie is, vegan kan vrij breed zijn. Enkel in het consumeren van dierlijke producten, mwa ik denk niet dat dat perse een utopie hoeft te zijn, ik geloof oprecht wel dat we daar naar toe gaan. Ik denk alleen niet dat ik dat nog ga meemaken, met m'n 27 jaar (er even vanuit gaande dat ik gewoon oud mag worden :) )

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:44

Gisteren deze weer gemaakt: https://www.thebuddhistchef.com/recipe/vegan-mushroom-pie/ voor wat vrienden. Die blijft iedereen toch echt wel geweldig vinden en hij is ook zo fantastisch lekker <3

Afgelopen week was ik uit eten met mijn schoonfamilie. Tot mijn grote verbazing bestaan er nog restaurants (nou ja, dorpscafé's) met maar twee vega gerechten; een wrap met heul veul kaas uit de oven en geitenkaassalade... Was karig eten; mijn broertje kookt nog beter. Gelukkig is de schoonfamilie wel gezellig :P
Mijn vriend is meer zo'n flexitariër en die kiest dan dus maar inderdaad iets met vlees/vis, puur omdat er geen fatsoenlijk vega alternatief voor handen is - prima, heb ik ook heel lang gedaan. Maar ik zie dus wel meteen het effect van een karige vega taart tov een uitgebreide non-vega kaart, want mensen zijn niet geneigd om wel iets zonder vlees/vis te proberen en dat is toch wel jammer.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:20

Wij gaan morgen gourmetten met Pasen. Met kerst had mijn schoonmoeder vleesvervangers gekocht, echt super lief, maar vond het helaas niet zo lekker. We zaten dus gisteravond nieuwe dingen te verzinnen, maar vind het nog best lastig. Ik vind ook niet zo heel veel dingen lekker :') Hebben jullie toevallig nog lekkere tips voor dingen die je op de gourmet kan leggen die niet te lastig zijn om klaar te maken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:27

Gisteren halloumiburgers met avocado-mangosalsa en verse kiemgroenten gemaakt. Echt enorm lekker! :D

Afbeelding

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:26

Jets schreef:
Wij gaan morgen gourmetten met Pasen. Met kerst had mijn schoonmoeder vleesvervangers gekocht, echt super lief, maar vond het helaas niet zo lekker. We zaten dus gisteravond nieuwe dingen te verzinnen, maar vind het nog best lastig. Ik vind ook niet zo heel veel dingen lekker :') Hebben jullie toevallig nog lekkere tips voor dingen die je op de gourmet kan leggen die niet te lastig zijn om klaar te maken :')

Roerei
Pannenkoeken
Haloumi
Kleine punten dubbelgevouwen wraps met humus/tomaat/rucola?
Champignons
Rösti

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:47

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:05

Heeft iemand van jullie al eens sojabrokjes op? :)
Ik heb vandaag droge soja-kipstukjes als een soort shoarma klaargemaakt. Was echt heel lekker! En het kost werkelijk geen drol (75 ct voor heerlijke stukjes voor 2 personen). En je kunt er alles mee doen wat je wil :) Oja en het hoeft niet lang te weken ofzo, 5 minuutjes koken in water met sojasaus of een beetje bouillon is voldoende (en daarna even opbakken voor een knapperig buitenlaagje). Echt een enorme aanrader. Als je het ooit ziet liggen, neem het zeker mee! Ik heb het al bij 2 toko's zien liggen en Lidl schijnt het ook nog wel eens te hebben

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:11

Die zoek ik nog steeds idd :)
Ben groot fan van de vegetarische shoarma vd Dirk, maar die prijs :(

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:14

Leuk om te horen! Ik heb die sojabrokjes wel klaar liggen hier, maar nog niks mee gedaan. Ik bewaar ze nog even tot de vega's uit de koelkast op zijn. Ik heb ze ook bij de Toko gehaald, koste inderdaad weinig!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 20:29

Ja, ik vind sojabrokken ook ideaal. Ik heb flink ingeslagen toen de Aldi ze verkocht voor 1,50 per zak :Y)

Ik maak er vaak chili con sojabrokken mee :D
En je kan er ook heel goed hamburgers enzo mee maken.
Ik moet nog steeds eens een recept voor sojabrok-frikandellen maken.

Zijn ook ideaal om mee te nemen op vakantie. Het weegt niks, je kan het gewoon buiten de koelkast bewaren, enorm lang houdbaar, en idd makkelijk en snel klaar te maken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:34

Hamburgers? Hoe dan? Koken en dan in de keukenmachine ofzo?

minikatje, geen toko in de buurt die het heeft? Of anders een webshop?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 20:42

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:48

Ja ik hou echt van sojabrokjes (wij noemen het hondenvoer := ). Ik giet er water over en laat het even staan, en dan doe ik ze door sauzen heen of ik wok ermee (met sojasaus) :) heel makkelijk en goedkoop. Ik kan het hier kopen bij van die wholefoods al-dan-niet verpakkingsvrije winkels en in grotere supermarkten bij het internationale schap.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:55

Ik zal eens kijken of ik dat misschien morgen kan maken! Vegan kapsalon :9
Iemand hier nog tips voor vegan knoflooksaus? Ik heb al mayolijn in huis en een lege pot. Ben benieuwd hoe lang ik het evt in een glazen afgesloten pot kan bewaren. :)

Ik had nog 2 Lidl vegan pizza’s in mijn vriezer liggen. Mijn ik-eet-alleen-maar-vlees (groente en aardappelen zijn bah) vriendje heeft die opgegeten toen hij alleen thuis was. Hij had niet door dat er geen kaas op zat. _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:40

MarlindeRooz schreef:
Iemand hier nog tips voor vegan knoflooksaus? Ik heb al mayolijn in huis en een lege pot. Ben benieuwd hoe lang ik het evt in een glazen afgesloten pot kan bewaren. :)

Ik vond vandaag toevallig een restje knoflooksaus van een week of 2-3 oud, was naar achter in de koelkast geschoven. Smaakte nog prima. :Y)
Wat lekker is (als je zin hebt om dat in huis te halen) is wat ongezoete sojayoghurt (of kokosyoghurt) erbij, verhouding 1:2 yoghurt:mayo ongeveer. Bedenk je verder, er is niet zoiets als teveel knoflook :Y) (en de saus wordt lekkerder als hij langer staat)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:44

MarlindeRooz schreef:

Afbeelding

Dit is hoe ik mijn vegan kapsalon altijd maak <3 zoals de Vegan Junk Food Bar. Dus lekker radicchio, rode ui, bosui en gebakken uitjes erover.

De knoflooksaus die erop zit heb ik ook zelfgemaakt, ik gebruik dit recept:
http://veganfiesta.nl/index.php/2016/08 ... us-recept/

Vooral het bakken van de knoflook vind ik echt zó'n verschil maken.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:46

Vegan knoflooksaus maak ik zo:
-mayolijn
-plantaardige room, maar lekkerder is mild&creamy naturel yoghurt van Alpro
-scheutje citroensap
-knoflookpoeder en uienpoeder
-peterselie en bieslook uit de.vriezer :)
-zout
En dat alles gewoon op smaak :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:58

Metro post: "we moeten minder vlees gaan eten" "suggestie: vleestaks"
Je wordt toch serieus ongelukkig van de reacties op Facebook daarop. :\ Het is echt ikke ikke ikke en als het klimaat naar de kl*te gaat door mijn consumptiegedrag boeit me dat geen ster...