De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:41

Dat lijkt mij ook super, eigen champignons kweken! Ik heb wel eens zo'n champignonbak gekocht, maar daar kun je een paar bakjes champignons uit plukken en dan is de grond uitgeput.. Ik heb toen zelf wel eens geprobeerd om wat van de schimmel over te zetten op een bak paardenmest, maar daar kwamen meer vliegen uit dan schimmel :+
Zijn er ook mensen die champignons uit de wei of van de mesthoop plukken? Hier groeien er elk jaar wel wat, maar ik durf dat eigenlijk niet omdat er ook een hoop andere paddestoelen groeien waarvan er vast een aantal giftig zijn.. stel je plukt per ongeluk een ander soort dat er veel op lijkt.. :=

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 12:03

Nickeltje schreef:
Wat voor hout gebruik je daar voor? En zijn dat dan gewone champignons of kastanje champignons of echt allerlei stoere zwammen? En dat hout, moet dat extra warm of vochtig of zoiets gehouden worden dan?

Dat is een hele studie. Alles behalve naaldhout en fruithout is goed. En het moet vers gekapt zijn.
Het hout moet je idd natmaken en in de schaduw zetten.

Nickeltje

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:04

Hm... interessant... En de temperatuur, maakt dat nog iets uit?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:37

Aarghh, ik was bezig om de laatste bietjes uit de grond te trekken voor 't avondeten... Wat schetst mijn verbazing 2 RUPSEN tussen die bietbladeren |o
Ik gok dat ze later transformeren tot koolwitjes. Aangezien ik nog 2 broccoli struiken heb staan.

Iemand interesse in deze boeven :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 14:40

Nickeltje schreef:
Hm... interessant... En de temperatuur, maakt dat nog iets uit?

Je kunt beter gewoon googlen, want ik heb er nog geen ervaring mee.

Zo, kleine gripzakjes zijn binnen, de volgende zaadronde kan ik netjes opbergen/verzamelen/opsturen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:15

Antheman schreef:
Nickeltje schreef:
Wat voor hout gebruik je daar voor? En zijn dat dan gewone champignons of kastanje champignons of echt allerlei stoere zwammen? En dat hout, moet dat extra warm of vochtig of zoiets gehouden worden dan?

Dat is een hele studie. Alles behalve naaldhout en fruithout is goed. En het moet vers gekapt zijn.
Het hout moet je idd natmaken en in de schaduw zetten.

Ik ben heel benieuwd wat het wordt! http://www.mooiemoestuin.nl/tuindagboek/ zij gaat dit jaar ook champignons proberen te kweken, maar dan op strobalen, misschien ook leuk om in de gaten te houden.

Ik denk dat ik vandaag of morgen gewoon wortels buiten ga zaaien. Ik heb hier een zakje liggen die vanaf februari kunnen. Ik lees overal begin maart, maar het is zo zacht nu en het lijkt voorlopig nog wel zo te blijven.

En ik wil nog prei voorzaaien, zodat ik eindelijk eens zelf prei heb wanneer ze in de zomer belachelijk duur zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:33

ayo schreef:
Ik denk dat ik vandaag of morgen gewoon wortels buiten ga zaaien. Ik heb hier een zakje liggen die vanaf februari kunnen. Ik lees overal begin maart, maar het is zo zacht nu en het lijkt voorlopig nog wel zo te blijven.

Ik wil mijn plastic tunneltje ontstoffen, zodat de grond wat opwarmt. Ik ga ook maar wat proberen. Rucola en spinazie denk ik.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:42

Mijn rucola heeft de winter gewoon overleefd, eergisteren nog van gehad :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:44

ayo schreef:
Mijn rucola heeft de winter gewoon overleefd, eergisteren nog van gehad :D

Hier ook hoor, maar nieuwe zaaien is wel zo leuk voor als t echt op is.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:27

Heerlijk zo'n zachte winter, de peterselie staat er ook nog mooi groen bij.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:34

Had ik hier al verteld dat mijn puber mijn pas aangeplante rucola aan had gezien voor onkruidjes...... Afijn, als in opnieuw rucola planten dus... _O-

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:38

LhinnOlijf schreef:
Aarghh, ik was bezig om de laatste bietjes uit de grond te trekken voor 't avondeten... Wat schetst mijn verbazing 2 RUPSEN tussen die bietbladeren |o
Ik gok dat ze later transformeren tot koolwitjes. Aangezien ik nog 2 broccoli struiken heb staan.

Iemand interesse in deze boeven :')

Denk dat mijn kipjes zich wel aan willen melden om die boeven dat definitief af te leren :)

Ik krijg aankomende week een koude bak geleverd! Van mijn moeder gekregen voor mijn verjaardag!
Heel vet!

Plaatje werkt niet ;(

Nu al aan het plannen wat ik daar in kan op laten komen :)

Verslavend dit....

Naar werken, paarden rijden, lesgeven en masseren is dit een mooi ontspannen manier van "tot rust komen" zonder dat ik stil hoef te zitten.

Daar kan ik namelijk niet tegen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:41

Ik heb vandaag de laatste berg winterwortels uit de grond gehaald :) zal paardlief blij mee zijn! En eens kijken of er nog een paar bij zitten zonder wortelvlieg voor in de soep :Y)
Afbeelding

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:08

Jum! Ziet er goed uit!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 18:56

Mooie wortels!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:26

Zo, die zien er goed uit! Heb meteen even Google over die wortelvlieg gegooid, had er nog nooit van gehoord. Is dat hetzelfde als dat er soms zo'n plekje op zit in de supermarkt?Want ik snijd er dat af en dan gaat ie alsnog gewoon naar binnen. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 20:27

diner van vandaag:

Pompoenmuffins met salade van veldsla en appel uit de tuin.
Ook een schijfje fairtrade ananas die opmoest en heerlijk uitgebakken spek. Helaas niet van eigen varken. Ik wilde de leftover aardappeltjes erbij opbakken, maar die waren spoorloos verdwenen :+
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:34

Hummmm dat ziet er lekker uit :9

Maar waar heb je die ananas verstopt :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:07

Nog een tip voor de mensen die gripzakjes nodig hebben voor de zaden: bij de Heuts hebben ze twee maten, 100 stuks voor een euro :D gisteren twee verpakkingen gehaald, zijn ideaal voor de zaadjes in te pakken en te versturen :)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:03

Was vanmorgen bij de Welkoop er daar waren een aantal biologische zaden in de uitverkoop. Denk aan radijsjes,worteltjes e.d
Heb turfpotjes, een minikasje en een potjespers gekocht en wil wat gaan freubelen.
Heb ook nog 75 narcisbollen gekocht met 50% korting, vind ze altijd zo vrolijk staan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:53

Vandaag 2 vergeten groenten gemaakt, kijken of dat wat was, en evt in de tuin te kweken.
Schorseneren en pastinaak.
Nou, hele ervaring.

Pastinaak, heerlijk spul!
Schorseneren, viel vies tegen, weinig smaak, en veeeel te veel werk vanwege die kleefsappen.

Schorseneren is van vroeger uit de armeluiasperge ofzo, nou, snap ook wel waarom, wat een rotwerk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:12

Ik heb gisteren voor het eerst schorseneren gegeten, maar ik vond het juist erg mee vallen, ik had ze zo geschild en geen zwarte handen.
Lekker vond ik ze ook, ik had ze geroosterd uit de oven met peen. Even kort voorgekookt, olijfolie, p+z en verse tijm erover 25 minuten in de oven en smullen maar. :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:18

Ik heb ze nog nooit gehad, waar kun je zoiets kopen?

Dit weekend wil ik eens wat zoete aardappelen meenemen van de supermarkt.. Nooit gehad, maar omdat ze zo gezond zijn wil ik ze zelf een plant in de tuin zetten.. als we ze lekker vinden :Y)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:00

De Lidl had ze in de aanbieding. AH heeft ze soms, maar een groentezaak zal ze ook hebben.
Bataat is heerlijk!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:06

Schorseneren vind ik de enige groente die te pruimen is van de sectie vergeten groenten :=

Ik kan niet wachten tot ons huis klaar is en we de moestuin aan kunnen gaan leggen.! Hij word ongeveer 3×4 meter. Daarnaast willen we van pallets een soort van rek maken met sla en kruiden. En aan de andere kant willen we fruit struiken en een appelboom in de voortuin :D

Hoeveel m2 heb je ongeveer nodig om 2 mensen 200 gram per dag aan groenten te kunnen geven? :)