Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:17

Oooh lekker zeg! Laat je weten wat ze ervan vonden? :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:01

Wow, die taart ziet er profi uit zeg!!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:32

Zo dan. Waar werk jij :P (kom ik nu langs haha)

Heb je een recept gevolgd?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:13

welke groene pesto is nog vegan? Dacht dat de biologische van de AH niet meer vegan was...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:55

Damelza schreef:
welke groene pesto is nog vegan? Dacht dat de biologische van de AH niet meer vegan was...

Klopt, volgens mij een andere bij de AH wel. Iets met een Fiatje erop oid. Die is wel iets duurde als ik het me goed herinner

Joyced

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:56

Ze hebben bij de AH wel een veganistische pesto. Staat ook groots een sticker op het potje geplakt met 'vegan'. Dat is die met het Fiatje volgens mij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:05

Deze :)

Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:09

LilChar schreef:
mar_fay schreef:
Ik mis vis-vis, niet per se alleen het zeeïge smaakje. Zeewier is al jaren een vast ingrediënt bij mij, dus dat is voor mij geen vervanging maar normaal. En vissticks heb ik überhaupt nooit op, dus dat is het bij mij ook niet echt :P

Maar echte stokvis gerechten, of gebakken zalm oid. Of mijn favo gerecht uit Ecuador: garnalen in verse kokossaus met rijst en platanos. Dat soort dingen zíjn gewoon niet te vervangen en dat vind ik lastig. Vis heb ik altijd lekkerder gevonden dan vlees, dat helpt ook niet. Plus dat ik vlees al veel langer niet eet dan dat ik vis specifiek probeer te vermijden. Vooralsnog blijft het bij enkele keren per jaar en dat vind ik wel in orde.

En verder vind ik mijn missie om meer vegan te koken vooral een hele leuke uitdaging. Zodra ik het als 'moeten' ga zien heb ik er meteen geen lol meer in. Maar nieuwe smaken en technieken ontdekken, dát is leuk! :j

De vegetarisch slager heeft dus wel garnalen in het assortiment :) Ze liggen in de vriezer, niet overal maar eco winketjes hebben bijna altijd! Mocht je dat gerecht uit ecuador eens willen maken.

Dan ga ik daar eens naar kijken :j

Kennen jullie trouwens Bojo?
Ik heb niet echt de juiste hoeveelheden, maar globaal gezegd maak ik het zo:

-geraspte cassave (ingevroren, te vinden in de toko), ca. 1 kilo
-200 gr kokosrasp
-200 gr rietsuiker
-vanille essence
-in rum geweekte rozijnen (of andere alcohol. Hoe meer hoe beter, met als excuus dat het toch verdampt :D )
-ca 500 ml kokosmelk/crème

Alles door elkaar mengen totdat er een dik beslag ontstaat, enigszins liquide. In een vorm gieten en op 175 graden ongeveer een uur in de oven tot het goudbruin is en er een schone vork uitkomt.
En vooral: recept naar believen aanpassen! Met banaan is ook jummie. Dan doe ik er minder suiker in (sowieso is minder suiker echt geen probleem). Als muffins ook echt ideaal om mee te nemen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:18

Oeh, klinkt spannend. Hoe eet je dat? Bij curry ofzo, of als tussendoortje? Is het zoet of hartig?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:43

T is gewoon cake :j Ons mam vindt 't een geweldig toetje (de helft is alweer op :+ )

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:22

Magrathea schreef:
Deze :)

[ Afbeelding ]

top! Heb nog wel een rode pesto van de jumbo, maar vind de groene veel lekkerder

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:25

Even een andere vraagje.
Hoe doen jullie dat op vakantie?
We zijn van plan om over een aantal weken een paar daagjes naar London tr gaan. Dat is dan gelukkig nog een grote stad, maar ik heb echt geen idee in hoeverre het veganisme zijn intrede in London heeft gedaan.
Van de zomer willen we waarschijnlijk naar Afrika. Dat gaat denk ik een stuk moeilijker worden om daar dierlijke producten achterwege te laten. Ze zullen daar geen vegan restaurantjes hebben denk ik. Zijn jullie losser met het veganisme op vakantie of betekent dat gewoon niet uit eten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 14:36

Wij gaan alleen nog met ons bootje op vakantie, dus kunnen elke dag lekker ‘thuis’ koken :D

Volgens mij is het in de meeste grote steden niet zo lastig om vegetarisch of zelfs veganistisch te eten.
Zelf eet ik buitenshuis wel af en toe iets met kaas bijvoorbeeld, maar bij de meeste restaurants kun je ook prima van tevoren even bellen om te vragen of ze iets veganistisch kunnen klaarmaken.

Er zijn websites die een lijst hebben van veel vegan-vriendelijke restaurants in Nederland, misschien bestaan die ook voor andere landen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:56

Londen is veel verder dan NL wat dat betreft. Daar zitten ontzettend veel vegan restaurants.

Afrika vind ik lastiger. Vega eten gaat wel maar vaak eet je gewoon echt minder lekker voor even veel geld terwijl de ander een halve kudu krijgt. Ze zijn ook nog niet zo ver met vega/vegan. In Namibië kwam het erop neer dat ik evenveel betaalde voor hetzelfde buffet als mijn man. Maar ik kan mij hier goed bij neerleggen. Als er niks vega op de kaart staat vraag ik het gewoon.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:17

Kennen jullie trouwens Bojo?
Ik heb niet echt de juiste hoeveelheden, maar globaal gezegd maak ik het zo:

-geraspte cassave (ingevroren, te vinden in de toko), ca. 1 kilo
-200 gr kokosrasp
-200 gr rietsuiker
-vanille essence
-in rum geweekte rozijnen (of andere alcohol. Hoe meer hoe beter, met als excuus dat het toch verdampt :D )
-ca 500 ml kokosmelk/crème

Alles door elkaar mengen totdat er een dik beslag ontstaat, enigszins liquide. In een vorm gieten en op 175 graden ongeveer een uur in de oven tot het goudbruin is en er een schone vork uitkomt.
En vooral: recept naar believen aanpassen! Met banaan is ook jummie. Dan doe ik er minder suiker in (sowieso is minder suiker echt geen probleem). Als muffins ook echt ideaal om mee te nemen.[/quote]

Ook lekker erin zijn walnoten....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:41

marinke182 schreef:
Even een andere vraagje.
Hoe doen jullie dat op vakantie?
We zijn van plan om over een aantal weken een paar daagjes naar London tr gaan. Dat is dan gelukkig nog een grote stad, maar ik heb echt geen idee in hoeverre het veganisme zijn intrede in London heeft gedaan.
Van de zomer willen we waarschijnlijk naar Afrika. Dat gaat denk ik een stuk moeilijker worden om daar dierlijke producten achterwege te laten. Ze zullen daar geen vegan restaurantjes hebben denk ik. Zijn jullie losser met het veganisme op vakantie of betekent dat gewoon niet uit eten?

Mijn oude huisgenootje is laatst nog in Londen geweest met haar (vegan) vriend en dat was erg goed te doen zei ze! Toevallig was er ook net een soort vegan markt dus daar hebben ze ook veel kunnen eten.

Ik gok zomaar dat Lisa Goes Vegan of de Groene Meisjes er wel een blog over heeft!

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 19:38

Dank voor de reacties! Dan zal ik maar eens even Google gaan inzetten om mezelf een beetje voor te bereiden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:33

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:45

Via de website of app van Happy Cow kan je heel makkelijk zien wat er allemaal in de buurt is. Echt een fijne website, gebruik m altijd bij buitenshuis eten!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 01:01

Leuk dit; kweekvlees is de toekomst enzo maar momenteel wordt het nog wel gekweekt in iets dat uit het bloed van geaborteerde kalveren komt :\ #jammer

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 06:44

Ik vraag me af of je überhaupt wel kweekvlees zou willen eten. Zal me niks verbazen als er ook een hoop hormonen inzitten die je eigenlijk niet wilt eten.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:54

Ik kan me voorstellen dat mensen die daar nu al bewust mee bezig zijn dat in acht nemen, maar dat het voor het grootste gedeelte van de bevolking niet echt boeit...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:41

J0anieke schreef:
Ik vraag me af of je überhaupt wel kweekvlees zou willen eten. Zal me niks verbazen als er ook een hoop hormonen inzitten die je eigenlijk niet wilt eten.

Nee dat valt heus mee. Het is gewoon hetzelfde als vlees, het is geen imitatie, het zijn daadwerkelijke spiercellen van een dier.
Maar goed ik krijg wel eens de vraag of ik dat zou eten, nou had ik er al niet zo'n behoefte aan en nu is het antwoord definitief nee _O-

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:28

Magrathea schreef:
J0anieke schreef:

Nee dat valt heus mee. Het is gewoon hetzelfde als vlees, het is geen imitatie, het zijn daadwerkelijke spiercellen van een dier.
Maar goed ik krijg wel eens de vraag of ik dat zou eten, nou had ik er al niet zo'n behoefte aan en nu is het antwoord definitief nee _O-

Ik zal dat niet zo hard roepen... Ik weet niet in hoeverre deze link betrouwbaar is, maar met mijn opleiding (laboratorium) heb ik vaak genoeg gebruik moeten maken van hormonen (dit was dan wel met planten, van dierlijke celkweek kan ik me nog weinig herinneren).

De bedenkers van kweekvlees verbergen echter wat allemaal achter de veelbelovende techniek schuilt. Als we cellen willen laten groeien dan hebben we niet alleen suikers, vetten, proteïnen, vitaminen en mineralen nodig, maar ook hormonen en groeimiddelen die de cellen moeten laten delen. In het huidige systeem halen we dat groeimiddel uit het serum van ongeboren kalveren na het slachten van een zwangere koe. Het feit dat kweekvlees nog altijd direct afhankelijk is van de bijproducten uit de intensieve veehouderij wordt door voorstanders van kweekvlees buiten beschouwing gelaten. We horen over het antibioticagebruik bij vee maar ook kweekcellen moeten beschermd worden met grote hoeveelheden antibiotica, willen ze overleven. We lezen over de hoge kosten van maïs die in monocultuur geteeld wordt voor veevoer, maar we lezen nergens over de geraffineerde suikers en aminozuren die kweekcellen nodig hebben, of waar ze vandaan komen. Dit is de andere kant van de medaille die vooralsnog onderbelicht blijft.

Het is echt niet zo dat je een beetje bloed in een potje stopt en je daar een grote biefstuk uit kan gaan laten kweken, daar heb je gewoon ('vieze') middelen voor nodig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:38

Klopt, ik denk echter wel dat het onder de streep een meer milieuvriendelijke oplossing is...
Ik zeg ook niet dat al die spullen niet nodig zijn :D maar zeker in mindere mate dan bij "echt". En antibiotica; over het algemeen horen labs steriel te zijn dus het is echt niet zo dat je je kweek dagelijks vol moet pompen om het in leven te houden.