De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:41

Zaden en zo. Die verkopen voor kleine prijsjes zaden en heb je niet hele grote hoeveelheden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:12

Zo, eindelijk de potjespers weer eens onder het stof uit gehaald :) En hij werkt super! Heb een aantal mooie 'potjes' kunnen maken :D Benieuwd of ze het houden totdat de planten de grond in kunnen!
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 09:17

Geinig Annemiek. Ik heb zelf een potjesdraaier gekocht. Dan draai je met een strook krantepapier een potje. Wat voor materiaal heb je nu geperst, gewoon potaarde? En is het voordeel dat je zo geen potjes nodig hebt, of zie ik iets over t hoofd?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:20

En in deze potjes stamp je meteen ook al zaad? Of hoe werkt dat? Maak je ze niet kapot als daar later nog een zaadje in gestopt moet worden?
Ik ben heel simpel geloof ik als ik dit soort dingen zie... Laagje potgrond in bakje, rijtje zaden er overheen, laagje aarde en weer aandrukken... Dat van jullie ziet er veel professioneler uit...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:33

www.vreeken.nl verkoopt ook heel veel zaden van vergeten groentes, erg leuk!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:51

Ik ben ook zo simpel hoor Nickeltje. Ik heb een plastic kweekbakje waarin ik aarde gooi, rijtjes zaden erin, water erbij, deksel erop en het komt wel goed. Alleen de dopperwtjes stop ik in WCrollen, omdat die zo'n lange wortel krijgen. Zo diep is mijn bakje niet, met de wcrollen kan ik de aarde wat hoger doen zeg maar.

Ik ben druk bezig met zelf een kas fabriceren, nav een foto die pmarena hier laatst plaatste. Helaas werkt het allemaal nog niet zo simpel..... nu dus maar uitgebreider bezig. Ben benieuwd of het nu gaat lukken, zo ja dan plaats ik uiteraard foto's.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:05

Ik heb de potjes gemaakt van gezeefde potgrond met een schep zand (gewone stekgrond kan ook, maar dat is me te duur :+ )
De grond moet goed nat zijn, als je er in knijpt moet er een straaltje water uit lopen.. Dat gaat in de pers, en dan pers je ze redelijk stevig aan zodat het teveel aan water er uit loopt. De pers maakt meteen een gaatje bovenin.. daar leg je het zaadje in en dat dek je af met een beetje grond of zand :)
Voordeel vind ik dat je verder geen potjes nodig hebt, zodra de plant groot genoeg is en de aarde is dichtgegroeid met wortels stop je hem zo in de grond :) en het neemt veel minder plek in. Je hoeft de gekiemde zaadjes niet meer te verspenen, je kan veel gedoseerder zaaien..

Ik denk dat ik elke maand zo'n bakje vol potjes maak, gevuld met bloemkolen en broccoli en spitskool.. Stel dat dan de helft groot wordt, heb ik komende zomer elke maand een stuk of 8 kolen om te oogsten :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:11

Ik vind het wel een leuk systeem inderdaad zo met die blokjes van aarde :j

Wat is wel wat tegenstrijdig vind, is dat je dat blokje aarde dus heel stevig perst...en dat maakt het natuurlijk wel weer lastiger voor het zaadje om op te komen?

Ik zaai zelf voor in vermiculiet en omdat dat zo los is groeien zaadjes als kool, ze kunnen zich heel makkelijk ontwikkelen. En het vermiculiet kun je ook gewoon blijven gebruiken, je haalt het plantje eruit als die zo groot wordt dat hij meer voedingsstoffen nodig heeft, en het vermiculiet kan gewoon een volgende ronde mee.

Omdat het zo goed vocht vasthoudt hoef je niet om te kijken naar wat je gezaaid hebt want er zit genoeg vocht in dus geen probleem met uitdrogende aarde ofzo :)

Hoe zit dat bij de geperste potjes, wellicht hebben die ook gewoon genoeg vocht of moet je die toch wat intensiever nat houden? :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:22

Ik weet nog niet of ik de potjespers handig vind. Precies wat Pmarena zegt, je perst het heel strak aan, en dat is tegenstrijdig met wat je normaal doet. Het ruimtewinnende aspect is uiteraard erg economisch
!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:22

8nnemiek schreef:
Ik heb de potjes gemaakt van gezeefde potgrond met een schep zand (gewone stekgrond kan ook, maar dat is me te duur :+ )
De grond moet goed nat zijn, als je er in knijpt moet er een straaltje water uit lopen.. Dat gaat in de pers, en dan pers je ze redelijk stevig aan zodat het teveel aan water er uit loopt. De pers maakt meteen een gaatje bovenin.. daar leg je het zaadje in en dat dek je af met een beetje grond of zand :)
Voordeel vind ik dat je verder geen potjes nodig hebt, zodra de plant groot genoeg is en de aarde is dichtgegroeid met wortels stop je hem zo in de grond :) en het neemt veel minder plek in. Je hoeft de gekiemde zaadjes niet meer te verspenen, je kan veel gedoseerder zaaien..

Ik denk dat ik elke maand zo'n bakje vol potjes maak, gevuld met bloemkolen en broccoli en spitskool.. Stel dat dan de helft groot wordt, heb ik komende zomer elke maand een stuk of 8 kolen om te oogsten :)

fancy!!
Lijkt me erg leuk om zo te doen en vooral handig ook. Heb hier alleen simpelweg niet de ruimte in de tuin voor...
Mijn zaaigoed zal niet veel verder komen dan wat bloemenspul en verder wat kruiden, en een paar klanten tomaten, komkommers en wat aardbeien...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:27

Ik vind het van zo'n potjespers vooral een aantrekkelijk idee dat je een zaadje in een overzichtelijk blokje stopt, en dan na een poosje het hele blokje in zijn geheel in de tuin zet.... hou wel van lekker weinig gedoe *\o/*

Maarja als je al vroeg begint met voorzaaien dan zal je het blokje toch al snel in een groter potje binnen moeten zetten denk ik omdat het nog te vroeg is om buiten te zetten, maar het plantje wel al te groot wordt voor het blokje?

En dan is het met vermiculiet net zo makkelijk eigenlijk.... daar kun je het plantje gewoon uit trekken zonder dat de worteltjes beschadigen (omdat het zo los is) en dan zet je het in een groter potje met de MM-mix en dat potje zet je dan later in zijn geheel in de bakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:29

Pmarena, dat groeien van de wortels, ik heb daar ook aan gedacht inderdaad.. Maar op zich groeide de plantjes er vorig jaar al heel goed in (totdat ik ze liet verdrogen :+ ).. En dit jaar heb ik dus extra fijne grond gebruikt die goed nat is.. en ik heb ze zo losjes mogelijk geperst zonder dat ze uit elkaar vallen. Je kan er bijvoorbeeld ook vrij makkelijk een sateprikker in steken, dus ik neem aan dat wortels er ook doorheen komen. Vermiculiet lijkt me ook fijn, net zoals lava.. maar ik vind dat allemaal weer zo duur.
En ik probeer eigenlijk zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en zo weinig mogelijk te kopen :) ik heb al mijn eigen composthoop, paardenmest en over een tijdje kippenmest, eigen zaden geoogst (wat ik dit jaar nog meer wil gaan doen), en labels en koolkragen enzo maak ik van alvalplastic.. en die potjes pers past daar natuurlijk prima bij! Met kranten en wc rolletjes heb ik vorig jaar geprobeerd, maar dat was niet zo'n succes. De schimmel groeide hier érg hard! Waarschijnlijk doordat het bij ons zo vochtig is in huis..

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:31

er zit genoeg vocht in dus er is ook genoeg ruimte voor het zaadje om zich te kunnen ontwikkelen. je moet het wel op den duur water geven.
ik ga deze maand ook wat zaadjes in de kas zaaien. spinazie en kolen. allemaal maar een beetje wat heb heel weinig ruimte om het neer te zetten. plant uitjes heb ik nog niet gekocht maar daar wil ik ook wat van hebben. maar goed zo'n net is voor mij veel te veel. dus misschien doe ik alleen sjalotjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:33

Ik vond WC-rolletjes enzo ook niks :n

Nu heb ik 1 keer een zak vermiculiet van 5 euro gekocht, vond dat niet duur :P

En daarmee heb ik de aankoop en het gedoe van een potjespers en potgrond bespaard dus tja :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:34

Wat doen jullie met plantuitjes eigenlijk, bedoel je dat je dan echt een ui plant?
En wat dan..... :?

Ik heb hier gewoon zaad om uien uit te kweken, bewaarui Sturon staat er op het pakje, van van der Wal biologisch zaad :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:37

Das ook weer waar, met zo'n zak vermiculiet doe je waarschijnlijk ook heel lang he :)

Die uien, ja, ik vond dat ook wel vreemd eigenlijk :) je koopt kleine uien, stopt ze in de grond, en aan t eind van t jaar heb je grotere uien :+ bij mij werkte het niet, uien zijn nooit echt gaan groeien. Schijnt dat ze goed nat moeten staan, en bij ons is het vrij droog in de zandgrond.. Ik wil het dit jaar nog wel eens proberen. De rode uien dan wel, die zijn wat duurder in de winkel, en we eten heel veel ui :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:40

plantuitjes poot je. Dat zijn hele kleine uitjes.

Misschien moet ik de potjespers dan ook overwegen. Ik maak zelf ook potgrond, wat half verteerde mest en een beetje scherp zand wat voor de paardenstal ligt. Ik heb er wel wat onkruid door, maar daar kan ik mee leven.

Wc rollen beschimmelden bij mij. Ik ben benieuwd hoe mijn krantenexperiment het doet.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:43

millennium schreef:
http://www.vreeken.nl verkoopt ook heel veel zaden van vergeten groentes, erg leuk!

Oew... die site is leuk zeg...
Dacht eventjes komkommer zaad uit te kiezen maar ik kom zo veel meer tegen waar ik dan eigenlijk ook wel 1 of 2 planten van zou willen kweken. Lekkere meloenen bijvoorbeeld...
Dit weekend toch eens gaan nadenken over de improvisatiemogelijkheden die er zijn...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:43

plant uitjes zijn inderdaad kleine uitjes die zich verder gaan ontwikkelen. je druk ze de grond in en dan groeit het vanzelf. pas op voor duiven want die pikken ze eruit. ik heb altijd veel baat er bij gehad en mooie uien. sjalotjes doe je een knolletje ook in de grond duwen ook niet het bovenste onder de grond en daar onwikkellen om dat bolletje andere sjalotjes. erg lekker ook. ze hebben inderdaad wel vocht nodig en moeten vrij nat staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:44

Maar het enige idee is dan dat 1 klein uitje 1 groot uitje wordt....? Wat suf :P

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:46

Op die Vreeken's zaden site hebben ze het over paddestoelenbroeds. Verschillende merken/rassen.
Heeft iemand daar ervaringen mee? Had er nog nooit van gehoord maar het lijkt me wel heel leuk om te proberen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:48

sweetsox schreef:
pas op voor duiven want die pikken ze eruit.

:oo wist niet dat duiven ook uien eten! Dan is dat denk ik t probleem geweest bij ons! Die hebben namelijk ook aan mijn spitskool gepikt vorig jaar, en die stond naast de ui :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:50

Nickeltje schreef:
Op die Vreeken's zaden site hebben ze het over paddestoelenbroeds. Verschillende merken/rassen.
Heeft iemand daar ervaringen mee? Had er nog nooit van gehoord maar het lijkt me wel heel leuk om te proberen...

Ik krijg pluggen en heb hout gezocht waar ze op gaan broeden. Het hout moet een maand rusten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:50

WCrolletjes werkte hier juist ontzettend goed, maar het is niet vochtig in huis en ik probeer de rolletjes zelf zo droog mogelijk te houden.
Ik wil ook graag zaden uit mijn eigen tuin gaan winnen, maar vorig jaar is er bijna niks gegroeid. Wel opgekomen en toen gestopt met groeien. Vraag me niet waarom, jaren ervoor ging het altijd super. Dus benieuwd of het dit jaar wel lukt!

Kan jij ook niet een moestuintafel of vierkante meter tuin kwijt Nickeltje? Paddenstoelenbroeds heb ik geen ervaring mee, ik ben geen grote paddenstoelenfan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:13

Antheman schreef:
Nickeltje schreef:

Ik krijg pluggen en heb hout gezocht waar ze op gaan broeden. Het hout moet een maand rusten.

Wat voor hout gebruik je daar voor? En zijn dat dan gewone champignons of kastanje champignons of echt allerlei stoere zwammen? En dat hout, moet dat extra warm of vochtig of zoiets gehouden worden dan?