Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
8nnemiek schreef:Ik heb de potjes gemaakt van gezeefde potgrond met een schep zand (gewone stekgrond kan ook, maar dat is me te duur)
De grond moet goed nat zijn, als je er in knijpt moet er een straaltje water uit lopen.. Dat gaat in de pers, en dan pers je ze redelijk stevig aan zodat het teveel aan water er uit loopt. De pers maakt meteen een gaatje bovenin.. daar leg je het zaadje in en dat dek je af met een beetje grond of zand![]()
Voordeel vind ik dat je verder geen potjes nodig hebt, zodra de plant groot genoeg is en de aarde is dichtgegroeid met wortels stop je hem zo in de gronden het neemt veel minder plek in. Je hoeft de gekiemde zaadjes niet meer te verspenen, je kan veel gedoseerder zaaien..
Ik denk dat ik elke maand zo'n bakje vol potjes maak, gevuld met bloemkolen en broccoli en spitskool.. Stel dat dan de helft groot wordt, heb ik komende zomer elke maand een stuk of 8 kolen om te oogsten
millennium schreef:http://www.vreeken.nl verkoopt ook heel veel zaden van vergeten groentes, erg leuk!
Nickeltje schreef:Op die Vreeken's zaden site hebben ze het over paddestoelenbroeds. Verschillende merken/rassen.
Heeft iemand daar ervaringen mee? Had er nog nooit van gehoord maar het lijkt me wel heel leuk om te proberen...
Antheman schreef:Nickeltje schreef:Op die Vreeken's zaden site hebben ze het over paddestoelenbroeds. Verschillende merken/rassen.
Heeft iemand daar ervaringen mee? Had er nog nooit van gehoord maar het lijkt me wel heel leuk om te proberen...
Ik krijg pluggen en heb hout gezocht waar ze op gaan broeden. Het hout moet een maand rusten.