Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spetterlover schreef:Ik wist niet dat je teveel water kon drinken
Maar als je het over de dag verspreid kan het toch niet zo gevaarlijk zijn? Ja behalve als je 10 liter drinkt maar dat is ook wel weer overdreven.
Sizzy wat goedIk wil ook geen patat meer van de snackbar. Als ik bij iemand eet en ze eten patat dan neem ik maar een klein beetje.
Als we thuis ovenfriet hebben eet ik wel gewoon mee. (Maar ook geen borden vol)
Sizzy schreef:Zo, een aantal van mijn huisgenoten gingen patat halen en ik heb gewoon nee gezegd*trots
patos schreef:Ik blijf erbij dat bijv. 4 liter bij weinig vochtverlies al erg ongezond kán zijn. Je zit dan al op de helf tussen de 2L die max aangeraden wordt en de 6L die fataal waren voor die Groningse student. Oja en nog iets(kom ik weer aan hoor..), hoorde van mijn oom die iets belangrijks is in de voedselindustrie, dat ovenfriet net zo slecht is als zelfgebakken friet. De frieten hebben namelijk een vetfilmpje meegekregen om toch goed te garen in de oven.
patos schreef:Ik weet het niet zeker, maar als ik even uit biologisch oogpunt redeneer (misschien dat Kayla het beter uit kan leggen..): je zenuwprikkels verspreiden zich over het celmembraan en daarvoor zijn oa. Na+ en K+ ionen nodig. Wanneer je heel veel water drinkt raakt die balans helemaal in de war en komen de zenuwprikkels helemaal verkeerd door, en misschien dat daar de epyleptische aanvallen vandaan komen? In grote lijnen kan water dus ongezond zijn omdat het de balans van stoffen in je lichaam kan verstoren.
Spetterlover schreef:Ja maar, die 6L, had hij toch in 1x achter elkaar gedronken?
Kayla schreef:Spetterlover schreef:Ja maar, die 6L, had hij toch in 1x achter elkaar gedronken?
En juist dat is erg slecht idd!
Wat betreft die vetten in ovenfrieten, het zou me niks verbazen als dat zelfs transvetten zijn, die zijn nog slechter voor je dan verzadigde vetten (zijn fabrieksmatig gehydreerde van oorsprong onverzadigde vetten en kunnen je lichaam niet afbreken). Dan kan je beter frituren in onverzadigde vetten als olijf- of zonnebloemolie.
@spetterlover: Het lichaam en je cellen hebben een bepaalde belans tussen water en bijvoorbeeld zouten/mineralen, deze wordt gereguleerd door oa osmose (dat ken je vast wel). Je kan je voorstellen als je lichaam in een keer heel veel water binnenkrijgt dat die verhoudingen helemaal zoekraken en dat je lichaam dat niet aankan. Er zijn bijvoorbeeld ook mineraalloze soorten water (gebruikt in bijv laboratoria), als je hiervan een liter opdrinkt kan je het al niet navertellen.
Spetterlover schreef:Ja ik weet wat osmose is en ik snap nu ook wel wat al dat water dus blijkbaar doet met je lichaam.
Maar als je dus verspreid over de dag 3 liter water drinkt, kan dat ook zoveel kwaad?