de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:40

spottedponie schreef:
Ik zaai sowieso alles binnen voor ivm ongedierte wat alles opgraaft enz
Ik ga vanmiddag weer wat spul voorzaaien en verspenen, lekker even prullen...

Zo ben ik een mooi andijvie plantje kwijt geraakt. Voor gezaaid en plantje in de grond gedaan 2 dagen later zat er een gat en geen plantje meer. -O-

Afbeelding
Afbeelding
Bloemenrandje met de fruitbomen en struiken + extra uitloop voor de kippen.
Afbeelding
Afbeelding
Achterste rijen spinazie ben ik nu eruit aan het halen.
Afbeelding
De 5 druiven aan de andere kant (de volle zonkant).
Afbeelding
Oude pruimenboom waar kippenhok + ren omheen gebouwd zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Achter de bak zit nog een framboos, maar is nog een project. Moet overtollige grond nog verwijderen en was eerst bedoeling vol te gooien met houtsnippers. Maar nu ga ik toch pad maken met tegels omhoog ingraven zodat het bloembedden worden. Maar verboden toegang voor de kippen voor nu. Ze liepen de bramen te slopen. Moet ook nog hekje/poortje in komen en gaas goed bevestigen.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:02

Hoihoi, ik lees al een lange tijd stil mee want ik had eerder alleen een balkon met potten maar nu ik eindelijk een tuin heb hoop ik wat meer mee te kunnen praten.

En ik heb gelijk een vraag. Ik wil graag een kas plaatsen, er komen alleen bakken op poten in dus hij komt direct op tegels te staan. Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Deze kas heb ik gezien, maar ik ben een beetje bang dat goedkoop duurkoop gaat worden
Afbeelding

Of kan ik beter iets meer betalen en voor veiligheidsglas en aluminium gaan
Afbeelding

Voor de mensen die een kas hebben, wat waren jullie eisen en wat was het belangrijkste bij de keuze. En vooral, nu je hem in gebruik hebt, zou je dezelfde keuze weer maken?

Alvast bedankt!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:15

Dingen waar je rekening mee moet houden met een kas. Staat deze in open gebied of beschut. Zorg dat je de kas altijd verankerd is. Neem staal met echt glas wat voor glas is persoonlijk minimaal 4 mm en liever zelfs dikker.

Dus geen polycarbonaat of aluminium frame deze liggen bij een eerste beste storm in open gebied plat of je kan platen zoeken en grote kans dat ze niet meer te vinden zijn. Tel daarbij dat de platen niet los te bestellen zijn.

En persoonlijke tip VidaXL niet aan beginnen grootste rotzooi die er is wat ze verkopen. :=

Zou kijken of er een bedrijf bij jou in de buurt is die oude grote kassen afbreekt. Daar worden weer nieuwe kleinere kassen van gemaakt voor particulier gebruik. Omgeving Alblasserdam zou ik mijn overbuurman kunnen vragen waar die heeft laten maken (is maatwerk geweest).

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:21

Hoi!

Ik kom hier even binnenvallen. Ik zag in de Lidl folder dat ze verschillende bomen verkopen aankomende week, waaronder een appelboom. Er staat alleen helemaal geen extra informatie bij.

Iemand enig idee of daar redelijk snel appels aankomen en of die niet te groot worden?

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:25

Lidl is ongetwijfeld laagstam, die worden niet extreem groot, 2,5x2,5x2,5 ofzo uiteindelijk, na heel wat jaar. Ik heb ze ooit gekocht, maar daar is nooit iets aan gekomen, zelfs geen bloesem. Nu stonden die wel in hele slechte grond.

Als je klein blijvende boompjes wil, zoek dan eens naar zuilfruit. Dat blijft klein. Ik vind het een beetje boom mishandeling maar het kan wel...
Verwacht in ieder geval niet gelijk dit jaar appels, dan kun je beter naar een kweker gaan en iets grotere boompjes kopen. En dan ben je niet eens zo heel veel meer kwijt...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:28

Hoe hoog een boom word heb je zelf ook in de hand door te snoeien en verwacht er maar geen fruit aan dit jaar (misschien volgend jaar ook niet).

Laat ik het zo zeggen ik heb een hoogstam perenboom staan, maar door snoeien heb ik nu een laagstam boompje. Dit heeft eerste jaren wel opbrengst gekost, maar hij doet het nu wel super.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:31

Het grootste probleem met de Lidl bomen is wat mij betreft dat je gewoon niet weet wat je plant. Mijn zuil appel van een paar jaar geleden werd een flinke pruim met kroon. En de pruimen waren ook nog eens niet lekker uit de hand (wel geschikt voor verwerking).

Persoonlijk wil ik weten wat ik plant. Dus ik die het niet meer.

Hoe groot je boom kan worden heeft te maken met de onderstam die gebruikt is om op te enten. Niet alleen met de snoeiwijze.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:36

Mijn witte bessen van de lidl bleek een kruising wit/rode bessen te zijn. :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:47

Ben benieuwd ik heb een blauwe bessen struik van lidl

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:08

Wie weet wat voor verrassing je krijg. :')

Heb ook nog 2 blauwe bessen van de lidl.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:09

Wij hadden in de tuin van ons vorig huis een appelboompje van de lidl staan. Ze hadden de "hoofdtak" eruit geknipt dus hij was echt niet hoog. Ik denk dat het knippunt zo rond de 1 meter hoog was. Na een aantal jaar rijkte zijn hoogst uitstekende takken ongeveer 1.50m hoog.

Maaaaar die boom zat buiten het 1e jaar, toen zat hij vol met luis en dachten we niet dat hij het ging redden, elk jaar stamp vol met appels. Ik heb net het formaat verteld van de boom. Hij droeg elk jaar tussen de 60 en 120 appels <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:13

Vrees toch echt dat amandelboompje overleden is. -O- Zou wel balen zijn, want dan moet nieuwe gaan halen. O:)

En weet nu dat het heel moeilijk gaat worden om het bij 1 boom te houden. _O-

Prairy

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:13

Haha haha, wel jammer Marcella!

Mijn ouders hadden trouwens volgens mij een appel van de Aldi ofzo bedenk ik me nu, die gaf wel goed appels, en joekels ook. De grootste was volgens mij iets van 750 gram! (normaal zitten er ongeveer 4 appels in een kilo...).

Het kan dus wel op zich.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:40

Zal maar niet zeggen hoe blij ik ben met de kas. Ga nu bloemen zaaien, maar buiten is het vies nat.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:35

Hallo iedereen!

Ik meld mij ook even. Vorig jaar geprobeerd een moestuin aan te leggen maar dat hebben we echt verwaarloosd :\ poging nr 2!

De grond van onze tuin is ontzettend nat, kleigrond en gewoon echt veel gedoe. Nu zag ik zo'n bak vandaag bij de Welkoop wat mij wat makkelijker lijkt en dat de grond niet te nat word omdat er natuurlijk deksels op zitten. Is dit een fijn klein kasje om mee te beginnen?
En kan ik al wat gaan planten als ik deze aanschaf of beter nog even wachten?
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:46

Je kunt in ieder geval nu al starten inderdaad. Ik heb van de week de wortels, zaaiui en bieten in de grond gezet. Spinazie kan er ook nu in. Je kunt daar wat later in het seizoen ook goed stam bonen in doen, je hebt alleen best wat plantjes nodig voor een goede maaltijd. Google anders even op zaaikalender ;)

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:58

Zouden wortels wel kunnen in zo'n bak? Zo diep is het niet lijkt mij :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:00

Je hebt ook kleine, ronde wortels :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:06

Parijse wortels heten de kleine ronde

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:59

Ik zag deze link hier voorbij komen dus ik plaats hem nog een keer voor jou Escada, handige site! https://zaaikalender.com/

Of je nu al kan gaan planten ligt denk ik vooral aan wat je wilt zaaien, zoals moonsparkle zegt zijn er wel planten die nu al kunnen, maar ik zou persoonlijk dingen gaan planten op basis van wat je wilt oogsten, ookal moet je dan misschien nog even wachten voor je begint buiten. En overwegen of het natuurlijk wel kan in zo'n bak :) Hoe diep is ie?
Bij sommige planten is het handig om binnen voor te zaaien en dan in de bak buiten verplaatsen wanneer de temperatuur/licht enzo goed genoeg is en de plantjes sterk genoeg zijn, dat kan heel goedkoop en hoef je niet persé iets nieuws voor te kopen, zo ben ik vorig jaar mijn 2+ meter zonnebloemen in een wc rolletje begonnen := (ookal is een zonnebloem voorzaaien niet nodig, het is maar een voorbeeld voor de voor-zaai mogelijkheden)

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:18

Dat is een goede tip inderdaad! Ik ga donderdag even spieken bij de Welkoop wat ik wil zaaien en dan begin ik wel eerst vanuit huis :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:47

Ik gebruik als binnen kastjes van die plastic bakjes waar bijv kaasbroodjes inzitten bij de supermarkt.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:57

Dat komt mooi uit wan ik heb een frikandelbroodjesverslaving :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:45

Escada schreef:
Dat komt mooi uit wan ik heb een frikandelbroodjesverslaving :')

:') +:)+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:17

Ik heb per ongeluk drie weken geleden mijn pompoenen al gezaaid. Nu vroeg ik me af of ik die beter weg kan doen en opnieuw beginnen of dat die nog een kans maken straks. Ik plant nog niets buiten ze geven dit weekend nog vorst af