de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:13

Ach ben eerst begonnen in de achtertuin van mij ouders geloof nog geen vierkante meter. Tot mijn ouders zeiden dat ze het niet meer wilde en toen langzaam verder gaan kijken wat ik wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:48

Iedereen begint klein.. en met beetje pech loopt het uit de hand _O-

Grappige maat die roe, lijkt zo lekker random gekozen haha.

Wij hebben onze volkstuin van +- 100m2 (fruit en vaste planten) en dan bij huis ook iets van 100m2 in de moestuin van de huisbaas voor de groenten. Hij heeft zelf ook veel fruitbomen en -struiken. Dus onze volkstuin is vooral dat het vast wat kan groeien en we in etappes geld eraan uitgeven. Als we dan hierna wat kopen kwestie van alles daar uitgraven, zodat we niet vanaf nul moeten beginnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:58

Beetje uit de hand. :+ O:)

Begon ooit met 1 boom, toen 2, 4 en nu zou ik eerst moeten tellen. Druif ooit 1 en nu 5 stuks. :') Zal maar stoppen. :+

Ja dat met die roe is heel ouderwets en die oudjes weigeren het aan te passen, maar zoals ik het begrijp is de hedendaagse roe gelijk aan 1 are (vraag mij af of dat welk klop, maar dat is punt 2).

Voor de liefhebber kan ik wel een keer tellen, maar ga niet iedere boom dan ook van soort tellen. :+

Bomen = ?
Struiken (witte, rode aalbessen, blauwe bessen en roze bosbessen) = ?
Bramen = 2 stuks
Japanse wijnbes = 2 stuks (+ stekken)
Frambozen = 4 stuks (diverse soorten)
Druiven = 5 stuks

:+

Let op kan zwaar verslavend zijn. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:07

Ik zit rond de 40 bomen en 20 struiken :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:13

Ja maar zoveel ruimte heb ik niet. -O-

Misschien maar goed ook. :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:00

Het is vreselijk verslavend! En dan heb ik bijna alleen nog maar mijn bomen staan. (En plek voor een paar meer! *\o/* )

En hier in de gemeente hebben ze eettuintjes. Dat zijn plantenpakketten in samenwerking met IVN en lokale kwekers. De kweker waar ik mijn bomen heb gekocht levert er de bomem voor. En ik mocht deze maand een pakket ophalen! Super leuk om te ontdekken wat je dan krijgt. Ik heb een mooie jonge laagstam appel. Een Ingrid Marie. Leuk oud ras ook nog. :) Eigenlijk zou ik er geen appels meer bijzetten. We hebben al vijf gekweekte en vijf wilde. Maar deze krijgt toch een mooi plekje.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:16

Ik wil ook echt graag eens een eigen bramen en frambozen struik! Daar heb ik op het moment totaal geen plek voor, maar hoop zeker in de toekomst deze moestuin hobby naar wat groters uit te breiden :D Nu hou ik het maar bij jaarlijks bramen plukken bij wilde struiken, ook leuk om de beste en minst geplukte plek te vinden en dan te gaan plukken :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:54

Frambozen zijn heel dankbare struiken, maar woekeren wel erg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:03

Druiven zijn leuk ja!
Ik heb jaren geleden 15 plantjes gekocht, en maak elk jaar een hoop wijn.
Nu staat er ook weer 5 liter te borrelen.
Toppunt was rond de 30 liter van die 15 struikjes!
Afbeelding

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:12

Wat gaaf 8nnemiek! Ben benieuwd hoe dat smaakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:33

Ik heb meerdere manieren geprobeerd, maar het meeste succes heb ik met rose waarbij ik de druiven direct uitpers zonder het pulpgisten. Die 15 flessen waren érg snel leeg :+

Dat was deze:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:41

Gaaf je eigen wijn!

Malenka, wat een leuk concept die eettuintjes!

In de volkstuin hebben we nu het volgende staan, vorig jaar begonnen. Dit voorjaar nog wat extra erbij gezet:

- braam en framboosstekken (+- 6)
- herfstframboos
- zomerframboos 3x
- tayberry
- aalbes
- hazelaar
- pawpaw 2x
- krentenboom
- blauwe bes 2x
- kruisbes 2x
- honingbes 2x
- gojibes
- japanse wijnbes
- pruimstekken (+- 7)
- druif (blauwe, ras geen idee)
- aardbeien (bubbleberry en gewoon)
- aardperen
- artisjok (helaas kapot gevroren dus nieuwe zaaien weer)

Verder nog de hardnekkige braam uit aan het trekken. En nu mag dit even gaan groeien. Zodat het ook daadwerkelijk wat oplevert. Telkens als een stuk aardig braam vrij is zaaien we dat in met een grasweidemengsel met bloemen. Dus uiteindelijk is dat bodemdekkend met erin de fruitstruiken.

Bij ons mag niks boven de 2 meter uitkomen. De lindeboom stond er echter al, dus die laten we mooi staan.

Afbeelding

De grijze ton zit vol troep wat uit de grond kwam. Die moet nog leeg en dan als afvalbak in het gereedschapschuurtje. De andere brandton is deels ingegraven, daar komen ook nog bloemen in.

Verder ik kweek op 1 stuk sedum en verzamel knolletjes van sneeuwklokjes aan begin van het pad en dovenetel heeft ook een hoekje achter het schuurtje. Houden we enkel wat in de perken, dat het niet het gras overwoekert voor dat kans heeft aan te slaan.

Alleen achteraan nog wat palen slaan met gaas ertegen. Dat de paarden niet weer vakkundig alle struiken snoeien daar :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:10

idinn schreef:
Iedereen begint klein.. en met beetje pech loopt het uit de hand _O-

Bijna 2ha is wel iets meer als een beetje uit de hand :')

Ik probeer het, écht waar, maar deze verslaving is echt heel moeilijk in de hand te houden...

Maar ik ben wel trots op mezelf vandaag, ik heb niet gereageerd op een eucalyptus boom van 3,5m _O- En ja, dat was moeilijk :')

Wijn leren maken heb ik op het lijstje gezet van mijn man, de druiven hebben we al.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:15

8nnemiek schreef:
Druiven zijn leuk ja!
[ [url=m/y9eETL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je misschien een foto van je druiven? Ik heb ook een aantal druiven struiken maar ik wil ze op een andere plek. Ben inspiratie loos

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:23

Heeft iemand een idee hoeveel invloed de regen zou hebben op de peulen en sugar snaps? Ik had ze in de grond gedaan toen het 2/3 weken terug zo warm was. Nu zie ik nog steeds niks opkomen maar het regent ook constant, gaat dit goedkomen als het wat droger en zonniger is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:28

Matheno schreef:
8nnemiek schreef:
Druiven zijn leuk ja!
[ [url=m/y9eETL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je misschien een foto van je druiven? Ik heb ook een aantal druiven struiken maar ik wil ze op een andere plek. Ben inspiratie loos

Die van ons staan langs de bakrand. De achterkant wordt netjes gesnoeid door de paarden :)) En de voorkant ligt lekker vol in de zon de hele dag.
Niet heel goed te zien, maar helemaal vooraan tegen het hek/gaas:
Afbeelding

Prairy, als je man gaat beginnen met wijnmaken zou ik hem aanraden om deze site door te lezen: http://wijnmaker.blogspot.com
Enorm veel handige informatie, en deze man doet veel experimenten en legt alles heel goed uit.
Verder stelt het weinig voor. Druiven persen, suiker meten, gist erbij, even later overhevelen naar een schone fles, en een paar maanden later bottelen, daar komt het eigenlijk op neer. De rest gaat vanzelf :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:31

moonsparkle schreef:
Heeft iemand een idee hoeveel invloed de regen zou hebben op de peulen en sugar snaps? Ik had ze in de grond gedaan toen het 2/3 weken terug zo warm was. Nu zie ik nog steeds niks opkomen maar het regent ook constant, gaat dit goedkomen als het wat droger en zonniger is?

Je zou verwachten dat ze inmiddels wel een beetje zouden moeten zijn opgekomen, maar ik zou gewoon rustig afwachten.
Zelf doe ik ze meestal voorkiemen; de bonen een halve dag weken in water, dan op een vochtig doekje in een bakje leggen en wachten tot ze beginnen te kiemen. Dat duurt meestal maar een paar dagen. En dan plant ik ze in de grond. Dan zie je binnen een week al wat groeien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:50

Ik zou wel wat grond weg willen halen om te spieken of daaronder wat gebeurd :')

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:13

Dat ga ik ook maar proberen met de boontjes. Ze zijn al wat ouder, dus ik verwacht er niet heel veel meer van (vorig jaar was al weinig opgekomen) dan is dat wel een handiger methode om te zien of er iets gebeurt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:06

Bonen is nog veel te vroeg nu.

moonsparkle schreef:
Ik zou wel wat grond weg willen halen om te spieken of daaronder wat gebeurd :')

Gewoon doen voorzichtig. Misschien zijn ze weg gevreten door dieren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:38

Heb er 1 gevonden die is wel ontkiemt maar het lijkt er op of dat pas net is gebeurd, het staartje is zeg maar nog heel klein, dus ik denk toch geduldig wachten. Misschien omdat het wat nachten heeft gevroren dat het daardoor langer duurt. Heb ze in de volle grond en had er geen doek overheen.

Heb net ook de bieten gezaaid, zaaiui gezaaid, rucola gezaaid en tomaten binnen voorgezaaid. Heb deze keer twee soorten tomaten een soort zoete snack tomaat en een soort vleestomaat. Het valt me op dat m'n tuin eigenlijk nu alweer bezet is. Ik had nog zaad gekocht voor komkommer en augurk maar dat gaat niet passen :')

Ik heb dan straks :
Aardbeien
Blauwe bessen
Peulen
Sugar snaps
Wortels
Bieten
Knoflook
Ui
Courgettes
Twee soorten tomaten
Rucola
Aardappels

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:14

Marcella schreef:
Bonen is nog veel te vroeg nu.

Bij de ene staat maart op het zakje. En ik heb nog niks gedaan. Eerst maar eens werk maken van de dingen die al eerder gezaaid kunnen worden.

Het eerdere advies over compost blijkt nog niet eenvoudig te zijn. Wat ze bij bijvoorbeeld de welkoop als compost verkopen is toch een mengsel met (tuin)turf er in, dus daar schiet ik nog niet mee op.
Probleem is hier ook logistiek. Het is niet veel wat ik nodig heb voor de bakken bijvullen en een paar nieuwe potten, totaal 3 zakken of zo, maar zonder auto is dat ingewikkeld. Als de welkoop iets geschikts had dan had ik nog iemand die daar vlakbij woont en het voor me kon halen. Ik ga verder zoeken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:22

Bonen als in sperziebonen gaan hier pas eind maart / begin april in de grond

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:29

Erwten, peulen, tuinbonen, kapucijners enz kunnen goed tegen vorst. Sperziebonen en bv zwarte bonen, bruine bonen, witte bonen enz kunnen daar niet tegen als ik het goed heb, dus die zaai ik altijd binnen voor of pas met ijsheiligen buiten.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:40

Ik zaai sowieso alles binnen voor ivm ongedierte wat alles opgraaft enz
Ik ga vanmiddag weer wat spul voorzaaien en verspenen, lekker even prullen...