de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:07

Heb voorbij zien komen dat iemand ze als uitprobeersel geweckt (dit jaar) heeft, maar of het gelukt is nog de vraag. Vriezer kan geloof ik wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:21

Dat is ook een idee! Ik heb er in ieder geval meer dan genoeg om het allebei uit te proberen :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:28

Had die persoon ook op facebook (Wecken is Hip) die had er ook teveel. Deel geweckt, ingevroren en opgegeten.

Zo zaden bestelling gecontroleerd en natuurlijk veel te veel uien en sjalotten besteld, maar klopt op de 2 dahliabollen die niet leverbaar waren. Nu was het gelukt om 2 zakjes lelies en 1 zak gladiool bollen te kopen bij de lidl dus hou het zo maar. Gisteren de dahlia bollen alvast begonnen in potten te doen voor voorkweken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:34

Uien moet ik ook nog kopen inderdaad, die heb ik nooit genoeg haha. Welke soorten plant je?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:46

Sjalot: Red Sun & Golden Gourmet
Ui: Sturon & Siri nog wat weet die naam niet zo meer uit mijn hoofd. Valt mij wel op dat van de rode ui dus iedere keer een andere is.

De Red Sun waren vorig jaar slecht en veel rotte tussen gehad. Straks maar even kijken om in een krat te leggen, want verwacht anders dat mijn oom wel te kort ga komen. Pik ik eerste de mooiste in. :+

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:32

Ik heb ondertussen een 40cm hoge habanero peper plant in de woonkamer staan, met heel veel bloemetjes en bloemknoppen, maar tot nu toe lijken de bloemen met stengel en al er af te vallen op het moment dat ze juist een peper moeten gaan vormen. Ik tik de bloemetjes aan zodat de stuifmeel los komt wat ik letterlijk zie dwarrelen dus ik zou denken dat de bestuiving dan goed gaat(?). De peperplant heeft eerst een tijd onder groeilicht gestaan bij verwarming, nu staat hij al een aantal weken in de woonkamer bij het raam, niet direct bij een verwarming. Ik heb hem ook een paar weken geleden verpot naar een grote pot, dus de situatie is al langere tijd woonkamer + grote pot + bij raam - groeilicht en - verwarming dichtbij, en daar leek hij gewoon goed op te gaan, hij is immers flink gegroeid en heeft zo veel bloemknoppen gevormd. Ik gaf eens per week pokon, nu verminder ik dat naar eens per 2 weken.

Ik vraag me dus af wat er mis gaat waardoor de bloemetjes er af vallen als iemand dat weet? Het is wel de eerste set bloemetjes, hij heeft nog nooit eerder pepers gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:51

Niet tikken maar met een penseeltje erin wrijven. Meestal zijn de eerste bloemetjes inderdaad niets :)

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:42

Okee ga ik dat doen! :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:30

En aardperen moet je echt snel eten, anders worden ze zacht... Na een paar dagen al

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:38

Klopt, ik heb de eerste helft inmiddels ingevroren (wat een pokkewerk om te schillen he := ) en de rest ligt nog in de koelkast. Daar redden ze het íets langer, maar ik moet ze toch dit weekend verwerken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:01

Aardperen kan je beter inkuilen als je ze goed wil houden. Je moet er trouwens tegen kunnen (al helpt het oogsten na 1 feb en vorst) wegens gasvorming.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:05

Dat schijnt inderdaad, maar ik heb daar niet echt een goede plek voor. Ooit geprobeerd met aardappelen in de kelder, maar dat was geen succes. Onze kelder is te vochtig en warm denk ik. Sinds ik mijn aardappelen in de koelkast leg kan ik ze een hele winter bewaren, dus ik hoop dat de aardperen het daar ook even uithouden.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:39

Ik heb een probleempje met mn pootaardappels..ze willen niet kiemen. Mm gewone aardappels uit de supermarkt die ik gewoon wil opeten kiemen daarentegen te goed -:(-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:56

Geduld hebben voor buiten is het nu toch nog te vroeg om te poten. Heb mijn poters pas een dinsdag opgehaald en de vroege zijn ook nog niet gekiemd prima kan ik dat stukje waar ze moeten komen patentkali strooien en inwerken zodat ze direct bij poten voeding hebben.

Afbeelding
Ergste onkruid verwijderd.
Afbeelding
Tuin gefreesd en word als het weer een beetje droog is nog een keer gefreesd.
Afbeelding
Lage bak leeg gemaakt. Voorste raam komen de vroege aardappelen. Hier moet ik nog even wat patentkali strooien, maar pootaardappelen mogen ook eerst wel iets verder uitlopen voor die gepoot kunnen worden

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:52

Mooi plekje <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:01

De ramen van de lage bak zijn alleen eigenlijk te groot en zwaar voor mij en kan niet goed in midden erbij. Maar toch ga ik er niks aan veranderen, want die ruimte. Zo blij dat ik vorig jaar de keuze genomen heb om deze tuin te nemen. <3

Plus ook lekker dichtbij de tuinwinkel die je ook zie op de foto. :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:10

Wat is er mis met gewoon aardappelen zo in de grond doen? Lukt dat slecht?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:17

Risico dat ze wegrotten wegens te nat.

Afbeelding
Raam 1 waar de vroege aardappelen komen.
Afbeelding
Raam 2 en ja weet dat de kool planten te dicht op elkaar staan.
Afbeelding
Raam 3 grote bakken zijn dahlia bollen. De kleintjes zijn andijvie en nog 2 iets grotere veldsla.
Afbeelding
Zomer prei en sugar snaps.
Afbeelding
Erwten, andijvie, bloemkool, rode kool, spitskool, prei en bieten.

Grond vergeten werd rap donker. :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:58

Ik had 3 weken terug sugar snaps en peulen in de grond gedaan, maar het heeft nu opeens zo veel en zo hard geregend, iemand een idee of dat goed gaat komen?

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:15

Ziet er leuk uit Marcella! Fijn plekje heb je daar in de volle grond :D

Ik ga vandaag ook mijn tomaten voorzaaien :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:13

Gisteren zag ik mijn drie komkommerPlantjes een heel klein beetje. Ga ze vanmorgen water geven: Afbeelding
Het zijn de drie plantjes in de bekertjes. Straks een deel van de tomaten verspenen, want die gaan ook lekker. Hoop dat ze snel naar de grote kas kunnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:21

Misschien ook leuk om te weten, maar ben ooit klein begonnen.
Afbeelding
Toen het plastic er net vanaf was en toch dacht ik ook gelijk waar ben ik aan begonnen. :=
Afbeelding
Na een paar dagen droog weer kwam er een pad te voor schijn. :+
Jaar erna toch maar stuk van de buurman erbij genomen die ging stoppen. Zo ging ik van 6,5 roe naar 13 roe en de 13 roe heb ik een paar jaar gedaan. En heb nu een moestuin van 17,5 roe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:25

Je moet me toch eens uitleggen hoe groot een roe dan is. Want ik heb geen flauw idee :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:35

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:52

Kom ik aan met mijn 1,5 bij 1,5 meter stukje grond in de tuin :') Maar je moet ergens beginnen :)