de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:01

Ik heb woensdag prachtframboos opgehaald. Heeft iemand hier daar al ervaring mee?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:43

Afbeelding wat is dit? Er zit dus (nog?) niks in het midden.

En kan ik deze andijvie eten? Moet het nog even groeien?
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:37

Bloemkool en de andere weet ik lijkt ander blad.

Andijvie is denk ik leuk voor 1 persoon, maar zou nog wat groter laten worden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 00:54

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:23

Kun je andijvie niet net zo als sla wat van plukken en de rest door laten groeien? Ik eet het nooit dus geen idee of het zo werkt hoor :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:37

Ik wou afgelopen weekend bieten en zaai ui zaaien maar nu is er elke dag regen voorspelt. Ik stel het nog maar even uit. Heb toen het zo lekker weer de peulen en sugar snaps in de grond gedaan, maar door het vriezen in de nacht is er nog niks boven gekomen. Hoop ze binnenkort te mogen begroeten :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:15

Nee gaat denk ik bij andijvie niet werken of je moet extreem veel planten hebben. Van andijvie om te koken ben je best wel wat nodig.

Geen vliezeldoek overheen gedaan.

Moet trouwens tuinhout hebben. Gewoon nergens te op afhalen in de omgeving. Wel bezorgen, maar dan met 17,5 euro extra.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:44

Ik heb voor het eerst een mini kas voor buiten (royal well viola). Kan ik, als ik het goed begrijp, nu dan al tomaten buiten planten in die kas? Ookal is het voor ijsheiligen?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:49

Nee, zou ik nog niet doen. Tomaten hebben minimaal 10 graden nodig, daaronder hebben ze het slecht. Tenzij je verwarming in je kas hebt, kun je nu niet garanderen dat het er 's nachts boven de 10 graden is. Ik zou zeker tot half april wachten met in de kas planten van tomaten. In huis voorkiemen en alvast laten uitgroeien tot stevige plantjes kan natuurlijk wel.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:56

Kaka schreef:
Nee, zou ik nog niet doen. Tomaten hebben minimaal 10 graden nodig, daaronder hebben ze het slecht. Tenzij je verwarming in je kas hebt, kun je nu niet garanderen dat het er 's nachts boven de 10 graden is. Ik zou zeker tot half april wachten met in de kas planten van tomaten. In huis voorkiemen en alvast laten uitgroeien tot stevige plantjes kan natuurlijk wel.

Okee bedankt! Ik vind het lastig te ondervinden wat voor voordelen deze kleine kas biedt (ik heb hem gekregen), naast minder insecten bij de jonge planten. Verder doe ik tot nu toe altijd aan binnen voorplanten en pas buiten zetten/in de grond doen als het warm genoeg is dag en nacht. Voor mijn idee kan deze kas dat buiten zetten met misschien een paar weken vervroegen, maar dat is ongeveer alles wat ik er van weet :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:59

Zeker nog 1/2 maanden te vroeg voor tomaten. April kan je ook nog vorst en sneeuw krijgen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:06

Lunameyza schreef:
Voor mijn idee kan deze kas dat buiten zetten met misschien een paar weken vervroegen, maar dat is ongeveer alles wat ik er van weet :')

Dat klopt ook. Verder zijn er best wat bladgroentes die je in januari-maart wel alvast in de kas kunt zaaien, maar buiten nog niet. Denk aan pluksla, andijvie en spinazie. Een kas zorgt in voorjaar en zomer voor een hogere opbrengst van warmteminnende planten als tomaten, komkommers en paprika. En voor bijvoorbeeld aubergine en meloen is een kas in ons land (bijna) een voorwaarde voor opbrengst.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:11

Oh fijn, ik heb net twee kleine paprika planten die daar dan mooi in kunnen, de peperplanten zijn daar helaas te groot voor, maar ik las net dat paprika planten helemaal niet zo groot worden :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:16

Wortels heb je soorten die vanaf februari buiten kan zaaien. Tuinbonen kunnen ook al naar buiten.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:30

Tuinbonen ga ik dit weekend ook buiten zetten :j Ze worden te groot in de vensterbank. Zit te twijfelen of ik de doperwten meteen in de volle grond zal zaaien. Of kan ik die beter ook (binnen) voorzaaien?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:06

Buiten zaaien en doek overheen leggen tot de regen. Met regen beter niks is ook zonde van de doek, want dat gaat kapot.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:42

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:45

Ik zie deze plant al een tijdje staan maar gisteren toen ik rond de aardbeien het onkruid weg haalde ben ik er nog eens beter naar gaan kijken. Plantnet zegt dat het sla is. Wat denken jullie?

Afbeelding

Eventjes ter informatie de plek waar de plant staat was vroeger DE plek waar de oudtantes van mijn vriend de sla hadden staan. Maar dit is ruim 10 jaar geleden.

De aardbeien staan er wel ook weer knap bij :D hier zie je achteraan ook het plantje van hierboven staan.

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:55

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik zie deze plant al een tijdje staan maar gisteren toen ik rond de aardbeien het onkruid weg haalde ben ik er nog eens beter naar gaan kijken. Plantnet zegt dat het sla is. Wat denken jullie?

[ [url=m/ut29ZL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eventjes ter informatie de plek waar de plant staat was vroeger DE plek waar de oudtantes van mijn vriend de sla hadden staan. Maar dit is ruim 10 jaar geleden.

De aardbeien staan er wel ook weer knap bij :D hier zie je achteraan ook het plantje van hierboven staan.

[ [url=m/8e0aW5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou het witlof kunnen zijn??

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:59

Sla.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:43

Kan dat dan na een 10 a 15 jaar nog altijd op komen? Ik heb ecvht geen verstand van sla, ik ga ervan uit dat deze nog eventjes moet voor hij geoogst kan worden?

Hoe plant sla zich voort?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:55

Zou kunnen dat er zaad in de bodem gezeten heeft, maar normaal komt oud zaad niet meer op. Misschien zaad geknoeid bij jouw of buren en verwaaid of meegenomen door een vogel.

Even goed kijken zouden 2 plantjes kunnen zijn. De kleinste verplanten om meer ruimte te geven. En ja moet nog even groeien.

Door te laten schieten kom er een bloem in en dit worden zaden.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:46

Dan denk ik dat ze er staan door het doorschieten van een andere van vorig jaar. Volgens mij zag ik ze toen ook daar ergens.

Klopt inderdaad dat het er 2 zijn. Ga dadelijk de kleine er tussenuit vissen.

Houd sla van rijke grond anders doe ik er meteen wat bemesting bij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:01

Niet te dichtbij bemesten anders verbranden de wortels.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:03

Aardperen van één plant :=
Afbeelding

Ik hoop dat ze in de vriezer kunnen haha.
Dat spul is net onkruid :')