De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:27

Had je dan wel echt helemaal rondom waar je groentes stonden zeg maar een meter goed scherp spul waar de slakken overheen moesten om bij de groenten te komen? Geen andere route mogelijk?

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:56

Zouden cacaodoppen niet helpen? Daar kunnen katten ook niet tegen toch?
Die foto is wel erg mooi, maar met 20x30m wordt het wel een beetje duur haha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:12

cacaodoppen zijn niet goed voor honden btw,

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 07:43

Ow, maar die willen we ook niet in de tuin hebben, dus dat komt mooi uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:54

Cacaodoppen zijn troep, heb ik een paar jaar geleden een klein hoekje rond een boom mee opgevuld maar dat wordt ene dikke witte schimmel-plak :n

Ik ben gek op natuurlijke materialen maar ik probeer het in de toekomst altijd te vermijden om hout of ander natuurlijk spul te gebruiken voor "problemen" die ik duurzaam op wil lossen. Het staat de eerste weken hartstikke mooi, maar daarna begint het af te takelen, wordt lelijk en gaat kapot en je kan je dure spul weer weggooien / afgraven en vervangen door iets anders.

Kun je weer geld en veel tijd er tegenaan gooien om het netjes te krijgen...terwijl je dat voor je gevoel pas nog gedaan had diezelfde klus -O-

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:50

Ik ga eens ff bij action kijken naar de zaden en antiworteldoek en of ze inmiddels al meer tuin spul hebben.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:01

Ik ga vanmiddag eens even kijken of ze van die kweekbakken hebben bij Action.
Misschien neem ik al wel wat zaden mee, als ik dat bakje in de vensterbank zie heb ik helemaal zin om toch te beginnen. Gewoon met kruiden denk ik want die kunnen daarna in potten :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:06

Vorig jaar had ik van van die grote champignonbakken (ik bedoel die blauwe uit de supermarkt, nadat de champignon er uit gegeten zijn ;) ) als kweekbakjes gebruikt in mijn vensterbank. Ik had er 6 op een rij met in alles een beperkt aantal plantjes vanwege de beperkte afmetingen van mijn tuin.
Heb wel 3 pogingen moeten doen voordat de katten ze met rust lieten...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 11:10

Ik gebruik van alles! Heb een stuk of 6 bakken van de Action, verder heeft mijn moeder de boterbakjes en de bakjes van de chinees gespaard, verder kwarkbakjes, snacktomaatkokertjes etc etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:17

Ik heb beneden maar twee kleine ramen die af en toe in de zon liggen -O- We gaan dit jaar een grote tuinkamer bouwen, maar dit voorjaar moet ik het nog met die twee kleine vensterbankjes doen helaas -O- De vensterbank is net groot genoeg voor mijn Ikea kweek-kastje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 11:26

8nnemiek schreef:
Ik heb beneden maar twee kleine ramen die af en toe in de zon liggen -O- We gaan dit jaar een grote tuinkamer bouwen, maar dit voorjaar moet ik het nog met die twee kleine vensterbankjes doen helaas -O- De vensterbank is net groot genoeg voor mijn Ikea kweek-kastje.

Kan er een tafeltje of krukje voor? daar win je ook alweer ruimte mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:34

Dat had ik vorig jaar inderdaad. Maar toch komt daar dan al weer te weinig licht, de plantjes gaan dan echt enorm de lucht in.
Ik zat er stiekem aan te denken om wat planken voor het raam te maken, of een heel rek in de raam-opening te plaatsen :D Zodat ik wat bakken boven elkaar kan plaatsen.. Maar ik heb het vriendlief nog maar niet verteld :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:40

dat wil ik dus ook doen Annemiek :D vriendje heb ik dat vorig jaar een keer verteld , toen was hij niet geheel overtuigd, maar dit jaar als ik het doe , dan vind ie het best (like most things i do )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 11:47

8nnemiek schreef:
Dat had ik vorig jaar inderdaad. Maar toch komt daar dan al weer te weinig licht, de plantjes gaan dan echt enorm de lucht in.
Ik zat er stiekem aan te denken om wat planken voor het raam te maken, of een heel rek in de raam-opening te plaatsen :D Zodat ik wat bakken boven elkaar kan plaatsen.. Maar ik heb het vriendlief nog maar niet verteld :+

Gewoon doen. Hij eet er toch van :+ Mijn vriend baalt weleens van alles wat ik hier doe en meesleep. Gelukkig accepteert hij t wel en is er ook wel trots op. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:54

als het huis half onbegaanbaar is en je bijna een machete nodig hebt om van de keuken naar de woonkamer te lopen zucht hij idd ook wel eens, maar verder vind ie het wel leuk geloof ik :P

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:10

Dat ziet er mooi uit. krijg geen emailtjes meer heel vervelend.
de paprika komt hier nog niet op dus probeer dat later nog een keer te zaaien.
die bakken ziet er heel mooi uit.

ik moet vandaag of morgen even mijn kas opruimen. want mijn kip is broeds en zit op haar twee eitjes te broeden. heb helaas geen zaklamp dus kan niet schouwen of er leven in zit. een eitje voel wel zwaarder. dus als ik een kuiken heb wil ik de kippen het liefst in de kas zetten. zodat het minder koud is voor het kuiken. ik hoop eigelijk niet op kuikens want dat is op dit moment een gedoe. maar goed we gaan het zien. moet dit weekend al een paar plantjes gaan verpotten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:13

paprika, net als pepers trouwens kunnen er erg lang over doen
kan zo een week of drie duren voordat die boven zijn , tot , mijn record, 3 maanden bij een wilde peper soort

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:15

Pepers moeten ook vrij warm staan. Ik had vorig jaar een kasje dat ongeveer 18 graden was, dat duurde ontzettend lang, zeker een maand.. en het verwarmde kasje, met 22 tot 24 graden, daar kwam de peper na twee weken al op zetten :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:22

Ja ik weet het maar moet toch nog twee soorten zaaien dus doe voor de zekerheid eind van deze maand nog een keer proberen.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:49

Net bij de Action geweest, ze hebben nog niet veel. Ik heb twee kweekpotten gekocht, één met rode pepper en één met sjalot en kruidenzaad.

Straks even naar Intratuin en daar verder kijken :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:59

mijn hoofd sta naar hele andere dingen. helaas, nou ja als het door gaat ben ik super blij. eind februari ga ik weer peter peper zaaien. Moet de zaden nog ophalen.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:33

Waar kopen jullie je zaden? Ik heb nu bij de Action wat zaden gekocht (zie vorige post) Bij Intratuin hadden ze niet zo veel.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:34

sweetsox schreef:
mijn hoofd sta naar hele andere dingen. helaas, nou ja als het door gaat ben ik super blij. eind februari ga ik weer peter peper zaaien. Moet de zaden nog ophalen.

Zou toch best leuk zijn als je straks een kuiken hebt <3
Het is alleen wel te hopen dat het dan zacht blijft buiten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 20:22

liiza schreef:
Waar kopen jullie je zaden? Ik heb nu bij de Action wat zaden gekocht (zie vorige post) Bij Intratuin hadden ze niet zo veel.

Vreeken, Welkoop, Bolster en de div tuincentra hier in de buurt. Verder ruilen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:22

Ben ik nou de enige die eigenlijk alleen maar biologische zaden wil gebruiken....? :P

Iemand nog een goede tip trouwens voor een fijne soort Rucola en prei? :)