Tijm heb ik heel veel. Op elke 2 kruidenplantjes staat 1 goed groeiende tijm, maar daar slijmen ze lekker overheen op weg naar mijn munt...
Een border waar ze niet overheen komen... Daar moet ik nog even over denken. Ben die slijmerds namelijk echt overal, ook in mijn schuur in emmers en bakken en weet ik veel wat tegen gekomen, dus iets waar ze niet in, op of over kunnen kruipen weet ik niet zomaar.
Ik strooi helaas wel korrels, ze pakken anders werkelijk alles, inclusief gewone planten. En we hebben er hier echt veel! Buuf loopt elke avond met een emmer door de tuin, maar ik begin daar niet meer aan. Moeten ze maar een ander onderkomen zoeken
Wat voor korrels gebruiken jullie dan? Toen wij nog geen katten hadden heb ik 1 keer korrels gebruikt, maar die waren niet veilig voor huisdieren en die hielpen totaal niet. Weet het merk helaas niet meer. Maar als er positieve ervaringen zijn met korrels, die ook veilig zijn voor katten en vogels, dan wil ik dat zeker wel gaan proberen. Ik vrees dat de slak vriendelijke opties aardig op zijn. En af en toe een slakje zou ik geen enkel probleem vinden. Maar het is me inmiddels vaak genoeg voor gekomen dat ik op de markt nieuwe muntplantjes had gehaald en die, nog in de potten, de volgende ochtend volledig opgegeten waren...
Ik ben al aan het kweken. Nee dit gaat niet naar buiten, ja de petunia en viool wel. Maar de broccoli en bloemkool kan niet in de tuin ivm knolvoet. Dat is gewoon een probeersel, met het idee van ik zie wel wat het wordt.
En om nu al te kweken is er dus al voldoende lang en sterk zonlicht? Retorische vraag eigenlijk als ik die foto's zie... Maar dat betekent wel dat ik dit weekend eens zaad ga kopen voor komkommers en tomaten en eens zien wat nog meer. Moet wel in de tuin passen helaas. Aardbeien lijkt me ook wel leuk.
Bedankt voor de antwoorden op mijn slakken vraag trouwens.
Sonja_vR
Geplaatst: 29-01-14 13:51
momenteel kun je nog last hebben van flink strekken, dus ielige lange plantjes, kun ej grotendeels wel rechtbreien door bij het verpotten diep te planten (bijna tot aan de kiemblaadjes de grond in
maar dat strekken is idd een gevolg van weinig zon en geen sterk licht
Mijn kolen deden het vorig jaar bij de 2e zaai beter, de 1ste zaai heb ik weg kunnen gooien. 2e zaai was volgens mij in maart pas.
Wil eigenlijk wel weer graag kolen, maar vorig jaar zoveel rupsen, niet normaal. Dus zit er ook over te denken een net te maken voor erover heen. Kolen waren namelijk erg lekker, en vind het jammer niet te doen vanwege rupsen.
Ik zit hier heel erg te dubben hoe ik nou op een mooie manier verhoogde bakken kan maken, met iets van een rol- of klep-mogelijkheid om er heel makkelijk en netjes strak een gaas en / of glas of folie overheen te laten zakken en weer weg te halen als ik erbij moet zijn.
En dan wil ik eigenlijk liefst onder de bak nog bergruimte
pmarena
Geplaatst: 29-01-14 18:05
Over slakken trouwens: Ik wil echt niet met gif beginnen, mijn plan is om om alle bakken heen lekkere scherpe schelpen- of splitpaadjes te maken, dat zou de slakken toch vast al flink moeten ontmoedigen denk ik....?
En misschien is zoiets handig om de bakken te kunnen afdekken met gaas / plastic:
Gewoon iets van een goed frame maken, met dan bovenop 2 buizen waarop op de onderste buis horrengaas zit gerold. Die kun je dan naar beneden afrollen en vastzetten over het frame van de bak heen, of omhoog rollen en bovenop vastzetten.
En dan ook nog een buis met plastic om er een broeibakje van te maken
Oeh, dat ziet er mooi uit! Dat kan ik ook wel over mijn bakken heen doen! Ik heb hetzelfde soort bakken gemaakt, alleen dan op een tafel zodat ik er staande bij kan. Dit is echt wel een mooi idee, en volgens mij ook nog niet zo lastig om te maken.
Grit/schelpen heeft bij mij nog nooit geholpen tegen slakken .
Ik begin nu trouwens nog niet binnen te zaaien, heb ik vorig jaar wel gedaan maar ik had op een gegeven moment geen aanrecht meer maar een oerwoud. Het duurde vorig jaar ook wel erg lang voor het buiten warm genoeg was om het spul eruit te gooien, maar eind februari is voor mij wel vroeg genoeg om binnen te beginnen.