Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:32

8nnemiek schreef:
WillBokkers schreef:
En iets van bamboe of hennep?
Heb ooit eens gelezen dat bij 1 van de 2 of allebei minder bestrijdingsmiddelen hoeven te worden gebruikt (dus beter voor het milieu).

Ik heb wel een paar baddoeken van bamboe, maar ik wist niet dat je er ook kleding van hebt! Enig idee waar je daar truien enzo van kan vinden?

Gewoon even googelen :)
http://www.bambooo.nl
Hier hebben ze vooral zwarte en witte basics, maar er zijn ongetwijfeld meer sites die het aanbieden ;)

Edit:
Hier hebben ze hennep kleding, wel wat aan de prijs
https://www.hempishop.nl/hennep-kleding ... meskleding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:58

WillBokkers schreef:
Sheran schreef:
Ik koop juist graag leer en wol, juist door de natuurlijkheid en duurzaamheid. Maar wel goed leer en goede wol.

Hoe check jij leer dan als ik vragen mag? :)
Dat is namelijk zo moeilijk te checken! (Ik kan dan ook even naar de arbeidsomstandigheden van de mensen die het leer bewerken)

Zie de link naar het topic dat ik postte. Ik vraag me dit ook vaak af! Er is nog veel onduidelijkheid in.

Century

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:30

Iemand een idee wat ik bij pastinaakpuree kan doen? Ik wil een vegetarisch gerecht maken vanavond en wil in ieder geval pastinaakpuree maken, maar heb verder niet ongelooflijk veel in huis en het is wat onverwacht dat er iemand komt mee-eten :)

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:34

Geroosterde kikkererwten? Of iets van een aardappelgerecht misschien? Die aardappelsouffle die eerder gepost is, zag er heerlijk uit.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:40

Champignons/paddenstoelen passen goed bij pastinaakpuree, aanbakken met ui en knoflook en dan geroosterde kikkererwten ernaast? :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:47

Mijn (verse) paddenstoelen zijn net op :/ Maar ik heb wel een blikje kikkererwten die ik kan roosteren. Dat is altijd lekker :). Maar dat vult samen nog niet zoveel denk ik? Aardappelen zijn ook op, terwijl ik die normaal ook altijd wel in huis heb.
Ik heb verder (vers): paprika, pompoen, courgette, tomaten, sperziebonen en in de diepvries bloemkool, peultjes, tuinbonen en erwtjes. En linzen, kikkererwten en vele soorten bonen in blik.

Bedankt iig voor het meedenken :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:51

De paprika/courgette/pompoen kun je ook gewoon roosteren in de oven met een beetje olie, zout en knoflook :)

Of plakjes tomaat en courgette om-en-om half over elkaar leggen, beetje kaas eroverheen. Supersimpel en ziet er nog mooi uit ook! Zeker als je een ronde ovenschaal hebt.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:43

Dag 1 van mijn vegan4daagse of zoiets. :')
Vriend komt vrijdag terug. Maar ben donderdag mee uit eten gevraagd dus de kans dat ik dan vegan kan eten acht ik 0.

Afijn. Vanavond wil ik lekker salade maken. Sowieso tomaat en avocado want daar houdt mijn vriend niet van dus nu kan het haha. Iemand nog een idee voor lekkere toppings?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:01

Avocado ben ik niet zo bekend mee helaas, ik ben sowieso nog een noob in de keuken, vandaar dat ik me hier aangemeld heb..

Ik loop momenteel ook weer vast, iemand een suggestie voor lekker, alternatief (maar niet té, ik woon in een (middengroot) dorp dus met een gemiddeld aanbod) vegetarisch gerecht waar vleeseters het vlees niet missen?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:06

Hallo!
Ik ben al 11 jaar vegetariër en is anderhalf jaar geleden hetgeen gebeurt waarvan ik altijd zei dat het onmogelijk was: ik kreeg een vleesetende vriend. Gelukkig is ie zich wel heel bewust ervan en is hij het ook steeds minder gaan eten. Maar nu komt er natuurlijk weer een kerstdiner aan. In zijn familie zitten geen andere vegetariërs, en met hun kerstdiners wordt groots uitgepakt, want oom is chefkok. Vorig jaar heeft de tante hele lekkere dingen voor mij gemaakt. Maar dit jaar zijn we dus al een beetje aan het brainstormen wat er voor mij (en het zusje van mijn vriend, want ze houdt echt niet van lamskoteletten die nu op het menu staan voor de rest) gemaakt kan worden.
Kortom: hebben jullie lekkere, originele, maar ook een beetje makkelijke vegetarische/veganistische kerstdinergerechten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:51

NoorW schreef:
Hallo!
Ik ben al 11 jaar vegetariër en is anderhalf jaar geleden hetgeen gebeurt waarvan ik altijd zei dat het onmogelijk was: ik kreeg een vleesetende vriend. Gelukkig is ie zich wel heel bewust ervan en is hij het ook steeds minder gaan eten. Maar nu komt er natuurlijk weer een kerstdiner aan. In zijn familie zitten geen andere vegetariërs, en met hun kerstdiners wordt groots uitgepakt, want oom is chefkok. Vorig jaar heeft de tante hele lekkere dingen voor mij gemaakt. Maar dit jaar zijn we dus al een beetje aan het brainstormen wat er voor mij (en het zusje van mijn vriend, want ze houdt echt niet van lamskoteletten die nu op het menu staan voor de rest) gemaakt kan worden.
Kortom: hebben jullie lekkere, originele, maar ook een beetje makkelijke vegetarische/veganistische kerstdinergerechten?

De vegan challenge heeft een volledig kerstdiner op de site :j
En er is deze en vorige pagina's al eea gepost :)

Douce, heb je een AH of Jumbo in het dorp (of binnen bereik)? :)

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:12

minikatje schreef:
Leuk dat er meer mensen bezig zijn met krachttraining en spieren opbouwen.
Als je het leuk vind wil ik wel postyen wat ik eet om toch aan voldoende eiwit te komen :)

Graag! Lijkt me interessant :)

Annemiek, bedankt voor er yogurtrecept! Lijkt me heel leuk en makkelijk om te doen, alleen nog niet zo praktisch (studentenhuis, ik zie mijn huisgenoten al de oven aanzetten met yoghurt erin :') )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:45

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:12

Waarom zijn noten zo duur? -O-
Zijn ze ergens tegen een schappelijke prijs te vinden?
Bij de supermarkt vind ik het gewoonweg te duur.
Had graag walnoten door mijn pasta gehad :c

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:28

420BlazeIt schreef:

Lidl ook niet? Zijn niet goedkoop, maar goedkoper heb ik ze niet gevonden.
En anders kijken naar pitten?
Zelf maak ik studentenhaver, daar doe ik dan rozijnen, wat cranberries (niet te veel!), zonnebloemzaden en een zakje gemengde noten in.
Dan heb je meer om te eten voor een iets goedkopere prijs.
(Zonnebloempitten had ik voor €2,- voor een halve kilo, dus die zijn niet duur :) )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:32

420BlazeIt schreef:

Walnoten kun je soms ook goedkoop bij de groentenboer halen. Soms staat er ook wel ergens een bord buiten met 'walnoten te koop'.
Wat noten meestal duur maakt is het proces van kraken, schillen eruit vissen etc. Walnoten met de schil erom zijn een stuk goedkoper. Alleen even 1x investeren in een notenkraker :+ En het kost iets meer werk natuurlijk.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:39

Ik zal eens naar de lidl gaan dan. Moet bekennen dat ik altijd naar de jumbo of appie ga :=

Groenteboer loop ik altijd mis in verband met mijn werk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:44

Oh dat is wel lastig ja. In het weekend anders? Op de markt kun je eea ook wel goedkoper vinden :j

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:54

Ik ga binnenkort hopelijk verhuizen als de gemeente en woningbouw meewerken, dan is er in de nieuwe stad waar ik woon wel een markt op maandag en zaterdag. Was altijd perfect ...
In de stad waar ik nu woon alleen op donderdag ... zal eens googelen of er in de nabije dorpen een markt is, is wel de moeite waard om erheen te gaan.

Zijn de groentes bij de groenteboer ook lokaler als bij de supermarkt? Of maakt dat niks uit?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:58

Magrathea schreef:
Douce, heb je een AH of Jumbo in het dorp (of binnen bereik)? :)

Allebei toevallig!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:07

420, dit hangt van de groentenboer af. Kun je meestal wel navragen :j soms verschilt het ook nog per groentesoort: hier in de stad hebben de groentenboeren soms de meeste producten wel van de veiling (en dus van X ver) maar de aardbeien komen in de zomer uit Pijnacker ( = 10 km verderop) want dat is een bekend regionaal product ofzo.

Douce: Ik vind dit echt een heerlijk recept: http://www.devegetarier.nl/recepten/aan ... ulash-time
We doen er meestal vegaworstjes in van Dees (te koop bij Jumbo), die zijn wat duurder maar echt heerlijk. Ze zijn helaas niet heel solide :') Dus ik snij er dan stukjes van en bak ze alsof het balletjes zijn. Maar ik denk dat roerbakstukjes oid hier ook prima werken. Groeteballetjes oid zou ik niet doen, die zijn vaak wat droger. Oja en in dit recept goed opletten dat de krieltjes al gaar zijn voor je ze toevoegt.

yamsi0124

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:25

Hier ook al 3 jaar vegetarier, op tweede kerstavond ben ik het 4 jaar. Eet overigens wel -verplicht van moeders- vis. Heb ook een leren hoofdstel, heb ik destijds bij mijn paard gekregen en eigenlijk nooit een nieuwe gekocht. Mijn vader deed er eerst wel moeilijk over, maar draaide na een jaartje of twee wel bij. Ik ben de enige vegetarier uit ons gezin, trouwens.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:02

Als je noten in de koelkast bewaard, blijven ze langer vers, en het is beter voor de vetten.
Je kunt ook een zak kopen bij een notenboer, minder plastic, meer noten.
Noten zijn nu eenmaal duur, zeker als je goede kwaliteit wil. Maar het is ook super gezond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 20:20

Ik heb een tijd geleden eens een hele doos vol besteld online. Bij notenleverancier.nl, die had toen een heel goede aanbieding voor de cashewnoten en daar heb ik toen ook een kilo of 3 gekocht, en nog wat andere soorten. Maar je moet dan al echt grotere hoeveelheden kopen zodat je iig geen verzendkosten betaalt of dat geld eruit hebt. Ze blijven overal duur.
We hebben hier wel elk jaar tamme kastanjes uit eigen tuin <3 En walnoten zie je regelmatig langs de weg aangeboden worden, of op marktplaats.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:43

Hier ook walnoten van de boer zelf, 5 euro/kg, geen idee of dat duur is. Koop er wel vaak appels voor m'n ouders, ik ben allergisch. Vind het altijd wel een fijn idee, producten bij de boer zelf kopen.