Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:18

goed bezig, welkom hier!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:10

Dankje.! :D

Ik hoop door actief mee te praten hier in dit topic wat meer motivatie te houden om door te gaan.

Mijn doel is -15 kg. :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:20

Ik heb net weer zo lekker gegeten, gebraden kippedijtjes met gehakte cashewnootjes met beetje oli, beetje zoetstof en wat sojasaus. En groenteprutje van aubrergine met wat tomaatjes, uitje en knoflookje en wat kruiden.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:57

Hey gezellig, een nieuwe! Welkom! En veel succes/plezier.

Siamsmeesje, ik heb ook een beetje lak aan de dieet bedenkers hoor, ik ben ze heel dankbaar voor de inzichten en kennis en geef er vervolgens mijn eigen draai aan. 100 mensen 100 meningen en 100 wegen naar het doel.

Net lekker puntpaprika met geitenkaas gegeten, dat was geen straf!

Ook mijn eten van gisteren ingevuld en ondanks dat ik er een niet al te best gevoel over had had ik maar 17 gram kh, oepsss... Nou ja, van die 3 missende grammetjes zal ik vast niet ineens breindood gaan hoop ik dan maar. Vandaag kom ik wel aan de 20, beetje afhankelijk van wat voor groenten mijn lover kiest misschien zelfs wel aan de 30.

Het is wel heerlijk zonnig buiten trouwens, goed voor het humeur en de motivatie!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:04

Mijn dag vandaag was alweer slecht.

Begonnen met yoghurt maar was vergeten dat ik op school moest eten en had niks klaar gemaakt dus op school een broodje eiersalade gepakt. En als tussendoortje wat worteltjes. Vanavond nog eventjes kijken wat het word. Ik denk vis met wokgroente.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:34

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben sinds 14 februari gestart met minder koolhydraten eten wegens medische redenen maar pfoe.. ik vind het nog best lastig. Ik heb een tijd in de supermarkt doorgebracht om de etiketten te lezen maar daar schrik ik eigenlijk behoorlijk van....

Ik at veel brood, crackers en ben dol op alles waar zo'n beetje veel koolhydraten inzitten, dat wordt even afzien. Amandel- en lijnzaadcrackers zijn al gebakken (aanrader!) En gelukkig heb ik al veel van jullie tips en recepten opgeslagen, daar heb ik wat aan!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 06:56

Het is inderdaad lastig het eerste jaar. Zeker wanneer het je min of meer wordt opgelegd ipv dat je zelf denkt; ik ga het anders doen. Maar het komt vanzelf.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:09

Natuurlijk ben je welkom Natas!

En gewoon rustig aan je erin verdiepen, uiteindelijk komt het vanzelf, dan weet je steeds beter wat waar in zit. Ik deed eerst ook veel langer over de boodschappen omdat ik alle etiketten stond te lezen, maar nu weet ik zo'n beetje wat ik wel en niet kan hebben en gaat het weer op normale snelheid

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:11

Jee Natas, om medische redenen zal inderdaad niet makkelijk zijn. Maar ik denk ook wel dat het zal beteren eens je wat routine hebt. Jammer dat die koolhydraatrijke voeding zo lekker is, he? Gelukkig zijn er ook echt veel lekkere koolhydraatarme gerechten. *\o/*

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:47

Fijn! Het zal inderdaad even uitzoekwerk zijn, uiteindelijk wordt het gemakkelijker (hoop ik!)
En inderdaad soesita, alles wat 'lekker' is bevat veel (!) koolhydraten..

Gisteren heb nasi gemaakt en als voorbeeld dit recept genomen, het was erg lekker! http://www.koolhydraatarmrecept.nl/bloemkool-nasi/

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:09

laatste een documantaire gezien, van een 2 ling artsen, die als test allebei een periode alleen koolhydraten aten en de ander juist geen.

beide vielen ze heel iets af. Maar de conclusie is dat je juist aankomt als je veel eet van zaken die 50/50 koolhydraten en vet bevatten.

ook met muizen hebben ze die test gedaan, daar vraten ze veel te veel van, terwijl met 1 van de 2 dat erg meeviel.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:46

Welkom aan de nieuwelingen!
Fokfanaat, waren dat de broers Van Tulleken? Weet je nog welke docu dat was? Ik wil die dan proberen terug te kijken. Vind hun experimenten altijd wel erg interessant :)

Ik heb inderdaad vaker gehoord dat vooral 50/50 kh/vet het grootste probleem zou geven. En eigenlijk is dat ook logisch, kh (suikers in je bloed) is voor het lichaam veel makkelijker om te verbranden. Dus als zowel kh als vet aanwezig zijn kiest het lichaam voor wat het minst aan energie kost: suikers/koolhydraten.
Het vet (wat juist energie KOST om te kunnen verbranden) wordt dan liever opgeslagen voor perioden dat je weinig kunt eten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:55

was niet alleen dat ze dik werden, ook onverzadigbaar, bleven maar eten.

ik ga even voor je googlen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:56

http://www.documentairenet.nl/review/fo ... uiker-vet/

Oorspronkelijke documentaire van BBC Horizon (Sugar vs. Fat) waarin de tweelingbroers Chris en Xand beide op dieet gaan. De ene broer eet geen suiker, maar alleen vet, de ander eet geen vet, maar alleen suiker. Het dieet heeft grote gevolgen voor de broers, maar het resultaat is toch anders dan men zou verwachten.

Het idee voor dit onderzoek komt doordat in de Verenigde Staten suiker wordt gezien als volksvijand nummer 1 terwijl in Groot Brittannië juist vet word gezien als volksvijand nummer 1. Maar welke van de twee is nou de grootste bedreiging voor onze gezondheid? Om dit te onderzoeken waren er proefpersonen nodig, en wie zijn er beter geschikt dan twee identieke tweelingbroers die allebei dokter zijn?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:07

Dank je, Fokfanaat. Ik had al zo'n idee dat het uit de Horizon-serie kwam. Maar als hij vorig jaar in Nederland is uitgezonden in de Focus-serie is er goede kans dat ik het nog op de harde schijf heb staan.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:16

Als ik tijd heb vandaag ga ik die documentaire eens kijken.

Vinden jullie het ook lastig om de 'verborgen' koolhydraten te ontdekken? Ik wilde gisteren een omeletwrap insmeren met wat sambal, ging opzoek naar het etiket en vond de koolhydraten. Oeps.. voornamelijk suiker. Dat had ik niet verwacht. M'n geliefde sambal ;(

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:21

xNatas schreef:
Vinden jullie het ook lastig om de 'verborgen' koolhydraten te ontdekken? Ik wilde gisteren een omeletwrap insmeren met wat sambal, ging opzoek naar het etiket en vond de koolhydraten. Oeps.. voornamelijk suiker. Dat had ik niet verwacht. M'n geliefde sambal ;(

dat had ik een jaar of wat geleden, toen ik er pas mee begon, met ketjap.... |( ik dacht: lekker scheutje bij de roerbakgroente om de groentesmaak wat te verdoezelen: zit er suiker in......... ;(

Dat is mijn straf voor vele jaren te lekker eten: nu zijn de jaren van niet lekker eten aangebroken voor me (vind groente nog steeds smerig)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:23

Dit weten jullie vast wel :) Het havermout komt na vele maanden echt m'n oren uit. Nou dacht ik, vervangen door brinta. Maar brinta is natuurlijk een tikkeltje anders dan havermout. Goede vervanger of niet?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:43

Volgens mij is Brinta niet zo goed. Havermout creakers. Is dat niks voor je?

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:23

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:24

Ik denk ook dat er heel veel suikers in zitten. Crackers vullen niet zo goed, maar dank je voor de tip!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:43

Brinta per 100 gram:
64 g koolhydraten, waarvan 4,6 g suiker.

Havermout per 100 gram:
60 g koolhydraten, waarvan 1,1 g suiker.

Zou betekenen dat er in een portie Brinta (35 gram, zonder vloeistof) ongeveer 1,6 gram suiker zit (= ongeveer gelijk aan de helft van de kleinste suikerklont).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:03

Afbeelding
Afbeelding

Beetje aan het knutselen geweest, zelf pindasaus en zoete chilisaus gemaakt. Lekker lammetje in de oven voor erbij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:09

Nog een paar plaatjes voor inspiratie. Karbonades met gegrilde gemarineerde courgette
Afbeelding

Gevulde courgette met gehakkt, groente en macaronisaus. Met kaas onder de gril.

Afbeelding

Salade met paling en gegrilde tomaatjes.

Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:14

ziet er allemaal zo mooi en lekker uit, maar alles wat ik maak/kook ziet er hetzelfde uit..... tot ik me dit dieet begon, had ik nog nooit gekookt (en ik ben bijna 60) ik leefde op kant-en-klaar magnetron maaltijden........