Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:15

Wat :+ Sommige mensen...

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:23

Haha wauw... Sommige mensen zijn echt gefrustreerd.

Vanavond weer zelf vega gehakt maken van die soja vlokjes. De structuur is niet zo heel geweldig dus ik bak het op om het wat meer bite te geven. :P

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:43

Ja toch, was echt verbaasd dat sommige mensen serieus zo zijn, bedankt voor de reality check zegmaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:10

Sjonge, kwam net een bericht tegen op FB, het ging om iemand die krekels in de koelkast zetten zodat ze geen geluid meer maken. Ik reageerde erop dat ik dat zeer dieronvriendelijk vind, onder een temperatuur van 20 graden gaan ze namelijk langzaam dood. Er werd gereageerd met 'Oke, dat kan haha' en 'nou hier gaat het prima hoor' en 'als ze opgegeten worden is het zeker ook sielug?'. Ik kan daar gewoon boos om worden, krekels zijn ook gewoon dieren, voedseldieren die ook het recht hebben om goed verzorgd te worden. Die zet je niet zomaar in de koelkast waar ze hartstikke leiden, het zijn toch ook gewoon dieren?? Ik zet mij hond ook niet in de koelkast omdat die lawaai maakt. Ik kan me daar echt heel boos over maken. -O-

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:04

[***] schreef:
Sjonge, kwam net een bericht tegen op FB, het ging om iemand die krekels in de koelkast zetten zodat ze geen geluid meer maken. Ik reageerde erop dat ik dat zeer dieronvriendelijk vind, onder een temperatuur van 20 graden gaan ze namelijk langzaam dood. Er werd gereageerd met 'Oke, dat kan haha' en 'nou hier gaat het prima hoor' en 'als ze opgegeten worden is het zeker ook sielug?'. Ik kan daar gewoon boos om worden, krekels zijn ook gewoon dieren, voedseldieren die ook het recht hebben om goed verzorgd te worden. Die zet je niet zomaar in de koelkast waar ze hartstikke leiden, het zijn toch ook gewoon dieren?? Ik zet mij hond ook niet in de koelkast omdat die lawaai maakt. Ik kan me daar echt heel boos over maken. -O-

Ja snap ik! Ik heb er begrip voor dat hun huisdieren gevoed moeten worden, maar doe het dan we met respect voor de voederdieren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:42

Ik vind die voederdieren in hun plastic bakjes ook altijd zo sneu, zitten hutje mutje op elkaar in een bakje waarvan de helft altijd al dood is, zitten ze me met die bolle insectenogen aan te kijken en die schattige voelsprieten. Ik loop er niet meer langs in de dierenwinkel want het enige wat ik denk is dat ik ze allemaal wil kopen en wil vrijlaten. :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:03

Om die reden is een kennis van mij voor haar baardagaam zelf kakkerlakken gaan kweken :)* Die planten nl. alleen voort boven een bepaalde temperatuur. Als je er genoeg hebt kun je de temperatuur wat omlaag schroeven zodat het geen oncontroleerbare kolonie wordt. Ze kan op die manier zorgen dat ze gewoon een degelijk hok hebben en goed eten.
Daar was de flat trouwens behoorlijk tegen :+ Iedereen bang voor een plaag enzo. Nou ja, zelfs als er dus al eentje ontsnapt gaat die zich pas voortplanten bij een temperatuur van meer dan 30 graden, en dan moet ie ook nog wel een partner tegenkomen... Het was een best humoristisch verhaal :+
Oh en uiteindelijk presteerden mensen het ook nog om te gaan klagen over dat er steeds krekels in hun kamer zaten... Die waren blijkbaar van de 9e verdieping naar de 1e gegaan... Ehm tja :+ Want in Nederland leven natuurlijk geen krekels in het wild in de zomer. Oh, Facebook.

Maar goed, ik ga offtopic :D Sorry.
Ik heb een sapcentrifuge die ik regelmatig gebruik om een overdosis vitaminen binnen te krijgen. Heel lekker en ik voel me er heel goed onder, heel gezond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:09

Bah, wat naar. Ik word er sowieso heel naar van als mensen lacherig doen over dierenleed. Afgelopen week postte iemand op FB dat ze met haar man die op de vrachtwagen rijdt langs slachthuizen was gereden en toch zo veel ellendigs had gezien en er niet tegen kon. Maar vervolgens wel vlees blijven eten. :+ Dat vond ik al stom genoeg, maar toen reageerde er iemand anders met: Haha, dan had je met mij mee moeten rijden, allemaal koeienkoppen hangend aan het dak, hahaha. Echt, zieke wereld. %)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:11

Ik denk dat mensen gewoon niet weten hoe ze moeten reageren en er dan maar lacherig over doen.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:23

Het is hun een manier om met hun schuldgevoel om te gaan/het goed te praten. Dat maakt het niet minder triest allemaal :( Lekker egoïstisch allemaal. Slechte dingen "goedpraten" door over andere slechte dingen die gebeuren te vertellen is ook zoiets. Grrr...
Ik studeer biologie en hiervoor moesten we dus voor een vak ook dissecties doen, dat vond ik echt het vreselijkste ooit!
We begonnen met bv. slakken en mossels maar later ook een rat en een hondshaai. Over die eerste dieren hoor je niemand klagen, maar voor die andere is het opeens wel erg. En dan de excuses ervoor van "ja maar die ratten zijn al eerst gebruikt geweest voor onderzoek" of "die haaien zijn bijvangst, ze gaan sowieo dood en worden anders toch weggegooid".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:27

Ik weet het niet. Misschien dat, maar veel mensen vinden het volgens mij ook echt niet erg. Ik reageerde ergens anders op iemand die aan het vissen was en trots op de foto ging met vangst en daar kwamen ook zulke reacties. "Haha, niet zo huilie doen, het zijn maar vissen."

Er wordt inderdaad ook veel goedgepraat. Dieren hebben zogenaamd een goed leven gehad enz. Een vriendin van mij studeerde diergeneeskunde, wat zij allemaal moesten uithalen met dieren (levend of dood) en waar die dieren vandaan kwamen was ook om te kotsen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:43

Hannepan schreef:
Het is hun een manier om met hun schuldgevoel om te gaan/het goed te praten. Dat maakt het niet minder triest allemaal :( Lekker egoïstisch allemaal. Slechte dingen "goedpraten" door over andere slechte dingen die gebeuren te vertellen is ook zoiets. Grrr...
Ik studeer biologie en hiervoor moesten we dus voor een vak ook dissecties doen, dat vond ik echt het vreselijkste ooit!
We begonnen met bv. slakken en mossels maar later ook een rat en een hondshaai. Over die eerste dieren hoor je niemand klagen, maar voor die andere is het opeens wel erg. En dan de excuses ervoor van "ja maar die ratten zijn al eerst gebruikt geweest voor onderzoek" of "die haaien zijn bijvangst, ze gaan sowieo dood en worden anders toch weggegooid".

Ik studeer ook biologie en heb geweigerd dissecties uit te voeren. Ik heb het vooral uit boeken geleerd en ik heb een alternatief praktijk tentamen gekregen. Het is de taak van school om een alternatief programma aan te bieden wat wel gelijkwaardig is ;)

Wij hadden ook hondshaaien en ratten etc. Veel bewuste en vrij intelligente dieren helaas.. Helaas wilde niemand weten waar die ratten vandaan kwamen en wat voor 'n leven ze gehad hadden van te voren(broodfok).

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 00:49

Ik lees net dat de uiers van dieren in de zuivelindustrie haarloos worden gemaakt door middel van een vlam!? Ik weet niet of dat iets Amerikaans is, maar de uiers zijn ook in Nederland inderdaad haarloos. Kan zo gefokt zijn, iemand hier meer verstand van?

EDIT: Omg. Het heet dus een 'uierbrander', en het wordt veel gebruikt. Dit is de advertentie tekst:
"De MS uierbrander is het ideale alternatief voor het scheren van uiers, zowel in snelheid als resultaat. Met het "koud vuur" wordt de uier afgebrand. De koe ondervindt geen last van de vlam en het uier blijft gedurende een lange tijd haarloos. Er is geen risico voor het krijgen van trappen of voor het stukslaan van het ontharingsapparaat. De MS uierbrander bestaat uit een ontspanner met slangbreukbeveiliging en een handvat met separaat instelbare waakvlam of hoofdvlam + de branderkop. De MS uierbrander werkt op propaangas, onder lage druk en met weinig zuurstof."

Als ik een filmpje op Youtube hierover bekijk, serieus.. HOE BEDENKEN MENSEN HET!?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 01:10

Ik ben TU student. Ik word er altijd een beetje misselijk van als ik me bedenk dat de ontwerpmethodes, projectmanagement-dingen, technische vaardigheden etc etc die ik geleerd krijg ook allemaal gebruikt worden om dit soort dingen te ontwerpen. Of bijv. zo'n machine waar kippen aan het begin worden opgehangen (levend en wel) en er aan het eind van de rit af gehaald worden om in stukjes gesneden te worden. Dood, veerloos en wel. :r Ik vraag me echt af of je dan niet ergens in je project een keer denkt "dit is eigenlijk ook gewoon f*cked up"

Punt is dat het feit dát mensen het rechtvaardigen (dus vlees eten etc) al aanduidt dat ze weten dat het eigenlijk van de gekke is. Zou jij je verdedigen als iemand je vertelde dat het verkeerd is dat je een tafel in je huis hebt staan? Ik denk het niet, je zou die persoon waarschijnlijk een beetje vreemd aankijken en verder gaan met je dag. Maar op het moment dat de hele riedel standaarddingen weer voorbij komt (jamaar ijzer/bacon/goed leven gehad/hoektanden) vraag ik me echt af of die mensen überhaupt nadenken over wat ze zeggen. Want op het moment dat je zo iemand er bijv. op wijst dat ijzer uit plantaardige bronnen echt minstens zo goed is dan is dat ineens niet meer het probleem :') Ja zeg dan gewoon dat het je niks interesseert, dan ben je tenminste eerlijk.
La la la heel verhaal weer *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:43

Magrathea schreef:
Want op het moment dat je zo iemand er bijv. op wijst dat ijzer uit plantaardige bronnen echt minstens zo goed is dan is dat ineens niet meer het probleem :') Ja zeg dan gewoon dat het je niks interesseert, dan ben je tenminste eerlijk.

Ja, dit inderdaad! Ik had er vorige week ruzie over met mijn man (hij eet wel vlees, hoewel thuis vooral vega(n)). We gingen een airfryer kopen en stond in de supermarkt bij de mora frituurzooi te kijken. Ik zei dat die er niet in kwamen. ALS hij thuis al vlees eet dan een soort van 'verantwoord' biologisch iets (liever ook niet :D ), maar die bio-industrie ellende komt er niet in. Toen zij hij dat hij dat best wil, maar als er geen biologische snacks zijn heeft hij geen keuze en kan hij er niks aan doen. :+ Waarop ik dus zei dat hij ook gewoon kan zeggen dat het hem niet interesseert wat er met die dieren gebeurd is. Maar nee, dat interesseerde hem wel hoor, maar soms heb je gewoon geen keuze bla bla bla. Ik heb gezegd dat hij altijd de keuze heeft om het NIET te eten en dat de dieren geen keuze hebben en toen ben ik maar met de honden gaan wandelen. := Ik kan er soms zo slecht tegen om met iemand samen te zijn die dat gevoel er niet bij heeft.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:54

OMG die uierbrander, als het zo pijnloos is met koudvuur, zullen we het dan ook gelijk maar even gebruiken op de boer z'n baardgroei? Lekker handig, hoeft 'ie niet elke dag te scheren. :+

Magrathea, dat soort machines vind ik inderdaad echt bizar. Brrr!

Ik snap die argumenten ook niet zo goed. Behalve een 'goed leven gehad' want ik vind het persoonlijk prima als mensen beperkt vlees eten maar ALS ze dan vlees eten kiezen voor een stukje biologisch. En ik vind kilo's biologisch vlees wegkauwen per week nog altijd beter dan kilo's industrievlees wegkauwen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:01

_Nelleke_ schreef:
OMG die uierbrander, als het zo pijnloos is met koudvuur, zullen we het dan ook gelijk maar even gebruiken op de boer z'n baardgroei? Lekker handig, hoeft 'ie niet elke dag te scheren. :+

Magrathea, dat soort machines vind ik inderdaad echt bizar. Brrr!

Ik snap die argumenten ook niet zo goed. Behalve een 'goed leven gehad' want ik vind het persoonlijk prima als mensen beperkt vlees eten maar ALS ze dan vlees eten kiezen voor een stukje biologisch. En ik vind kilo's biologisch vlees wegkauwen per week nog altijd beter dan kilo's industrievlees wegkauwen.

Dat was dus ook mijn gedachte: als het vuur zo koud is, waarom gebruiken we het dan nog niet om onze benen te ontharen? Lekker snel! *\o/* :')

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:42

Met een vlam ontharen word bij mensen ook regelmatig gedaan! Vooral in landen als Turkije etc. Vooral neus- en oorhaar word zo weggehaald, de vlasjes enzo. Is inderdaad pijnloos (mijn vader hing afentoe wel eens een aansteker onder zijn neus :') ) MITS het natuurlijk snel en goed word gedaan. Nou ben ik geen koe en weet ik dus niet of het pijnloos is, maar ik denk van wel. Ik wil trouwens geen discussie starten, ik snap dat het nogal apart klinkt, vlammen gebruiken om je haar weg te halen.

Waar kopen jullie trouwens je kleding? Ik ben op zoek naar een leuke kledingwinkel waarvan ik zeker weet dat de kleding van goede afkomst is (kinderarbeid vrij etc. ) probleem is, ik heb niet zoveel te besteden :=

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:46

UhNee schreef:
Met een vlam ontharen word bij mensen ook regelmatig gedaan! Vooral in landen als Turkije etc. Vooral neus- en oorhaar word zo weggehaald, de vlasjes enzo. Is inderdaad pijnloos (mijn vader hing afentoe wel eens een aansteker onder zijn neus :') ) MITS het natuurlijk snel en goed word gedaan. Nou ben ik geen koe en weet ik dus niet of het pijnloos is, maar ik denk van wel. Ik wil trouwens geen discussie starten, ik snap dat het nogal apart klinkt, vlammen gebruiken om je haar weg te halen.

Waar kopen jullie trouwens je kleding? Ik ben op zoek naar een leuke kledingwinkel waarvan ik zeker weet dat de kleding van goede afkomst is (kinderarbeid vrij etc. ) probleem is, ik heb niet zoveel te besteden :=

Lijkt me wel iets anders om met een aanstekerachtig iets (waar je je vinger gewoon doorheen kan halen zonder je te verbranden) je haren weg te schroeien, dan met een gasbrander :')

Als je het promo filmpje ziet(even op Youtube zoeken op Uierbrander) zie je ook dat de koeien van plaats wisselen en onrustig worden wanneer ze behandeld worden. Lijkt me niet dat ze dat doen als het zo pijnloos is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:53

Ach, het is net zoiets als oormerken en onverdoofd castreren, voelen dieren ook niks van. %)

Kleding koop ik vrijwel altijd bij de kringloop vanwege weinig budget. Ik let daar minder op dan op dierenleed eerlijk gezegd, maar koop dus sowieso zelden iets nieuws. (En sla dingen als Primark, H&M etc. sowieso over.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:59

Hema is bij mijn weten ook best wel okee! Sowieso is de make-up allemaal proefdiervrij. Hema is leuk. :D

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:05

Hema is zeker leuk! En Lush al helemaal, maar dat is zoooo duur.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:20

Omg, moest toch wel hard lachen om deze zin(ging over Totilas):

"Er wordt net gedaan of hij mishandeld is. Hij heeft wat pijn gehad, zoals ieder paard en ieder mens wel eens heeft en nu wordt hij goed verzorgd, klaar."

Ze spreekt haarzelf gewoon letterlijk tegen. Hij heeft pijn tegen zijn wil gehad(erkent zij), maar het is geen mishandeling(daar valt nalatigheid ook onder)? :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:45

Ik weet niet wat de pijn was, heb het nieuwsbericht niet gelezen :oo Maar dat doe ik zo wel even.

Moest net ineens denken aan een topic van een tijdje terug over iemand die haar koe had geïnsemineerd en trots vertelde over dat het zo'n mooi kalfje ging worden. En ze had het "wiegje" al (box). Maar dat was alleen voor de eerste weken hoor, daarna mag ie samen met de andere kalfjes. En ze hoopte op een vaarsje want dan zou ze daar weer mee verder kunnen. Er kwamen een paar reacties in de trant van dat het toch wel zielig was, het kalfje weghalen.. (oa van mij). Nou, toen kregen we toch de wind van voren :\ Of we wel eens op een boerderij waren geweest, we hadden geen idee waar we het over hadden, zo'n kalfje is echt niet beter af bij de moeder (?!?!??)(Sorry maar dat is toch krom!?), koeien in melkveebedrijven hebben het echt wel goed. Ik werd er zo verdrietig van. Moet je eens proberen, een topic openen over dat je een paard vol hebt gemaakt en het veulen gaat afmesten voor de slacht zodat je de melk kunt stelen van de merrie. Ik denk dat ze de dierenbescherming op je af willen sturen. |( Verschrikkelijk toch... Speciïsme in zijn puurste vorm.

Edit: gelezen, maar volgens mij volg ik Totilas niet genoeg om het te begrijpen. Moest erg lachen om een poster die zei "Ik hoop voor 'm dat ie als dekhengst aan de slag mag". _O- Ik ook, haha, lijkt me een prima leventje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:50

Kalfjes gelijk na de geboorte afspenen is voor mij een van de grootste redenen geweest om veganistisch te willen worden :o En vooral de smoesjes die ervoor verzonnen worden... Nee want koeien die hebben niet door dat ze een kalfje hebben gekregen als ze hem niet zien. Tuurlijk, dieren hebben namelijk geen hormonen en die hebben ook totaal niet in de gaten dat ze een kind dragen :? Alleen maar zodat wij een glaasje melk kunnen drinken. Krijg er echt kriebels van.

Zijn jullie dat verhaal wel eens tegengekomen van die koe die vlak voor de geboorte van haar kalfje is uitgebroken, en zich in het bos heeft verstopt met haar kalfje? Moest daar behoorlijk hard van huilen.