), hij heeft zo'n schema en daar doe ik dan gewoon aan mee, hartstikke gezellig! Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
), hij heeft zo'n schema en daar doe ik dan gewoon aan mee, hartstikke gezellig! 
Je kunt er ook nog een banaan door heen doen, maar dan zit je wel weer hoger in je koolhydraten. Hier zit vrij veel vet in, en als je dan ook nog eens iets bij eet met veel eiwitten zit je redelijk.
Had gisteravond nog flink gefietst dus ik had honger als een paard
Vanavond lekker aan de salade weer met cottage cheese.
. Dus gok dat het dan weer de verkeerde kant op gaat qua percentages. Nu leg ik me er niet teveel op vast hoor, want ik voel me prima en merk en hoor van iedereen dat ik kilo's kwijt ben, maar vind het gewoon hééél irritant dat ik dus niet uitkom op de percentages wat ik in gedachten had 
.
.Yv_ schreef:Goed bezig!!
Ik heb net bij body & fitshop een ding voor eiwitshakes besteld, die wil ik gaan nemen na het sporten. Dus zo'n 2 of 3 keer per week, gewoon ter ondersteuning. En dat ik nooit meer zo'n spierspijn krijg als afgelopen week.
Misschien hebben jullie wat aanpassingen.
Ik heb net even op de app gekeken wat ik percies gegeten heb vandaag, dat is het volgende:
Vroeg ontbijt: 1 rijstwafel met 1/4 geprakte avocado en een plak zalm.
Later ontbijt: hardgekookt ei met 1 plakje bacon.
Tussendoor: appelkruimenvlaai en luchtige kwark met een handje bosbessen.
Lunch: 1 plak zelfgemaakt speltbrood met wat geitenkaas spread en 1 plak zelfgemaakt speltbrood met een halve avocado, 2 plakken zalm en een theelepeltje kappertjes. Hardgekookt eiwit (geen dooier)
Tussendoor: 4 lychees, 3 kaastengels van topking (mini's).
Avondeten: Kom bloemkoolsoep met een oatmeal cupcake.
Drinken: 5 glazen water (=750 ml), 5 kopjes groene thee (=500 ml), 1 groot glas waterige aanmaak (= 200 ml).
Nu is het vandaag natuurlijk vrijdag = snackdag op het werk én er ging een stagiair weg, dus op een normale dag heb ik de taart en snacks niet. Snack uberhaupt alleen op vrijdag.
Maar wat zou heir nou aan te vervangen zijn?
Want dit geeft:
45% koolhydraten (doel 25)
17% eiwitten (doel 40)
38% vet (doel 35)
Dit alles geeft slechts 1540 calorien, mijn max is 1750 al vind ik dat aan de heeeeele lage kant
Ik had gedacht dat ik aan minimaal 2500 pd zou zitten omdat ik de hele dag door eet, maar dat is dus allesbehalve...
Gister had ik bijv. een uurtje intensief gesport waardoor ik 400 calorien extra mocht ,maar in totaal kwam ik toen zowat 700 calorien te kort!!!??!?! Ik kán zowat niet meer eten, want dan plof ik. Ik heb gewoon echt niet meer honger nu ik meer voedzamere dingen eet
), je kunt hiermee ook een cake/brood (hoe je het noemen wilt) met bijvoorbeeld bonen of kikkererwten. Dan laat je dus de havermout weg en ook een groot gedeelte van de koolhydraten. Ik heb dit al een paar keer gedaan en ik vind het erg lekker!
. Ik heb via pb onwijs hulp van iemand gehad! Heb mijn percentages wat aangepast en dat gaat echt goed! Denk dat ik de berekening voor een sporter had gemaakt want zelfs met een dag alleen kwark eten kwam ik volgens de app niet aan het percentage eiwitten haha! Heb ik noet geprobeerd hoor, maak per dag vooraf een eetschemaatje.
. Lekker, gevarieerd en gezond eten en zit met mn suikers redelijk goed per dag! Alleen als ik wat meer fruit eet kom ik er net boven. Achja, als dat alles is
.
. 
Yv_ schreef:Hoe doen jullie dat macro-tellen? Heb gegoogled, maar snap er niet zo veel van...
Kom via berekeningen uit op K20-E40-V40 en dat is
Koolhydraten: 110 gr per dag / 450 kcal
Eiwit: 115 gr per dag/ 460 kcal
Vet: 100 gram per dag / 865 kcal
Maar nu?
Wow... Dat is echt wel heeeel erg veel beweging in een week! Petje af!

Ik 'moet' dus vooral gaan schrappen/vervangen in O/L. Ik ben best een lastige eter dus vind het lastig om alles in één keer aan te pakken. Merk ook dat ik niet altijd even goed weet wat nu wel/niet een goede vervanger is. Qua avondeten lijk ik in ieder geval prima m'n draai te vinden. Google doet wonderen voor wat betreft recepten, waarvan sommige ook nog is echt yummie zijn! ladylay schreef:
Yv_ schreef:Hoe doen jullie dat macro-tellen? Heb gegoogled, maar snap er niet zo veel van...
Kom via berekeningen uit op K20-E40-V40 en dat is
Koolhydraten: 110 gr per dag / 450 kcal
Eiwit: 115 gr per dag/ 460 kcal
Vet: 100 gram per dag / 865 kcal
Maar nu?
Wow... Dat is echt wel heeeel erg veel beweging in een week! Petje af!
Vet zou ik verlagen en kg verhogen,of wil je afvallen met spierverlies?
En wat wordt hier toch veel geklierd met kh. Die heb je nodig, het geeft je lichaam energy. Als het te weinig kh krijgt en teveel eiwit, worden de eiwittenomgezet in glucose = carbs. Maar dat kost het lichaam uiteraard meer energy. Alsje al zo weinig eet, groei je geenspier of het gaat zelfs ten koste van je spier.
Daarnaast alsje lang te weinig eet, komt je lichaamin een stop. Je metabolisme loopt vast. Meer eten -> reverse dieting bv. Dan kom je bijna geen vet aan en kan je meer eten.
En suikers zijn niet slecht, wel als je er teveel van neemt. Maar dat geld ook voor water.
. Maar thnx
Ier schreef:
Zou ik me hier ook mogen melden? Via de zoekmachine kom ik uit op jullie topic als ik zoek op koolhydraatarm. Van mijn huisarts 'moet' ik i.v.m. verschillende medische klachten koolhydraatarm gaan eten, waarbij o.a. (bijna) insulineresistentie (ik scoor 5,7 - bij een waarde van 6 heb je blijkbaar insulineresistentie). Binnenkort ook naar een voedingsconsulente toe om e.e.a. wat meer op mij af te stemmen. Ik blijf/ben onder controle bij de huisarts en moet iedere 6 weken bloedprikken om allerlei waardes te checken.
Ik ben de laatste tijd in ieder geval steeds bewuster bezig met (avond)eten, maar moet nu ook gaan kijken naar ontbijt/middag.![]()
Ik vind het in ieder geval leerzaam om mee te lezen/recepten te delen die ik tegenkom.![]()
Kort over mij; 25 jaar, in het dagelijks leven werkzaam als software tester, eigen paard en woon samen met mijn vriend.
Mijn eetpatroon ziet er tegenwoordig als volgt uit;
O: 2 boterhammen met kaas of kipfilet (geen boter)
T: afgelopen dagen een handje aardbeien
L: 3 boterhammen met kaas of kipfilet (geen boter)
T: 100gr griekse yoghurt
A: Brocolli met gerookte zalm (ovenschotel)
Daarnaast drink ik overdag voornamelijk thee en 1 beker water met een klein beetje limonade.Ik 'moet' dus vooral gaan schrappen/vervangen in O/L. Ik ben best een lastige eter dus vind het lastig om alles in één keer aan te pakken. Merk ook dat ik niet altijd even goed weet wat nu wel/niet een goede vervanger is. Qua avondeten lijk ik in ieder geval prima m'n draai te vinden. Google doet wonderen voor wat betreft recepten, waarvan sommige ook nog is echt yummie zijn!
secricible schreef:bij ontbijt kun je kiezen voor yoghurt of (nog beter) kwark/Griekse yoghurt met bijvoorbeeld een paar nootjes er doorheen en een halve eetlepel honing. Voor de lunch kun je kiezen voor een salade met nootjes, pitten, kaas(hüttenkäse of fetakaas bijvoorbeeld), kipfilet, enz. er doorheen.
Ik heb thuis ook nog wel recepten liggen voor koolhydraatarm brood (op basis van amandelmeel, wel wat duurder) als dat je trekt