Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
[***] schreef:Ik vind het eigenlijk schandalig dat je zo ongemerkt volgepropt wordt met rommel. Wat mij betreft mochten er nieuwe regels zijn voor het vermelden want fabrikanten zijn een meester in het verbloemen. Voor een normaal mens is het veel te ingewikkeld om zonder bijv msg te eten, maar binnenkrijgen wil je het eigenlijk niet. Idem met suiker en zoetstoffen
Wat is er precies mis met soja?
_Tara_ schreef:[***] schreef:Ik vind het eigenlijk schandalig dat je zo ongemerkt volgepropt wordt met rommel. Wat mij betreft mochten er nieuwe regels zijn voor het vermelden want fabrikanten zijn een meester in het verbloemen. Voor een normaal mens is het veel te ingewikkeld om zonder bijv msg te eten, maar binnenkrijgen wil je het eigenlijk niet. Idem met suiker en zoetstoffen
Waarom is het ingewikkelend om zonder msg te eten? Tenminste, ik plaats mezelf dan even bij de groep normale mensen en dan denk ik dat 't toch best wel meevalt

_rosita_ schreef:_Tara_ schreef:Waarom is het ingewikkelend om zonder msg te eten? Tenminste, ik plaats mezelf dan even bij de groep normale mensen en dan denk ik dat 't toch best wel meevalt
Bij de Plus zat idd gistextract in de bouillon
Het is ingewikkeld omdat het eigenlijk overal in verborgen zit.. in sommige mayonaise, ketchup, margarine, kruidenmengsels, vloeibare bakboter. verder in bijna alle koude en warme sauzen, gekruid vlees, vleeswaren, soepen en zo'n beetje alles wat je kan afhalen (pizza, chinees, wok, sushi etc)
Eigenlijk zo'n beetje overal in. Met allerlei verschillende namen, waardoor het lastig te herkennen is. Ook in veel biologische producten zit bv gistextract, dit is een natuurproduct, maar wél smaakversterker.
Het is écht heel goed zoeken om bv vleeswaren of bouillonblokjes te kunnen vinden waar het écht niet inzit, of bv een woksausje om zelf groenten te wokken.
Maar dan denk ik van, soep kun je zelf maken, woksausjes ook, mayo/ketchup goed opletten/zelf maken. Zo moeilijk is 't allemaal niet, denk ik dan
Alleen dat afhaaleten, dat vind ik soms nog te makkelijk/lekker om te laten...
).
Daarbij vind ik het ook nog eens ontzettend duur, je koopt een pakje en moet er vervolgens nog van alles bij kopen. Volgens mij is zelf maken veel goedkoper. En lekkerder
We aten gerust ook chips en chocola hoor, daar niet van. En in een ver verleden kregen wij (m'n zusje en ik) zelfs iedere ochtend een glas optimel. Vroeger dacht je wel eens: ik wil ook patatdag! Nu ben ik alleen maar blij dat m'n ouders me kwa eten zo hebben opgevoed.
Ryder schreef:Overigens wilde ik dit ook even delen: agavesiroop is niet echt 'gezonder' dan suiker. http://suikerwijzer.nl/alles-over-agavesiroop/
appalin schreef:Oeh het boek is binnen!!!
[***] schreef:Die knorr gerechten zijn erg lekker maar niet zo gezond. Ik gebruik niet veel pakjes, alleen die voor kapucijners en hachee. En kruidenmix voor gehakt![]()
Hoe moet je zonder zakje anders kapucijners maken? Het is het lievelingseten van mijn vriend.
Patat, afhaal, als je normaal altijd vers kookt kan dat best een enkele keer. Zo ben ik opgevoed
Tot die tijd maar even hier meelezen! 
Ryder schreef:Ik ben ook benieuwd wat er mis is met soja? Ik ben het boek van Amber aan het lezen maar dat ben ik (nu) nog niet tegengekomen.
Overigens wilde ik dit ook even delen: agavesiroop is niet echt 'gezonder' dan suiker. http://suikerwijzer.nl/alles-over-agavesiroop/
MiraMar schreef:Ik heb het boek inmiddels ook binnen! Vind het toch weer een beetje tegenvallen, er wordt vaak keukengerei gebruikt dat ik dan net weer niet in huis heb (een klein bakblik, muffinvorm, vijzel etc.) en écht snelle simpele gerechten staan er niet veel in vind ik. Maar goed, het ziet er weer leuk en lekker uit, en ik ga vast snel wat uitproberen! Ik vind die mueslirepen leuk, maar ja, daar heb je dus weer een speciaal bakblik voor nodig, zucht... En die chocola met vruchtjes erop, moet ik op zoek naar een hittebestendige kom om au-bain-marie te kunnen smelten
Maar de auteur van de blog. Er zijn echter vele blogs geschreven over dit onderwerp (Google maar eens op agavesiroop+gezond). Ik zeg het ook niet om zelf een punt te maken maar juist omdat men zich in dit topic graag bewust wil zijn van zijn/haar eten. Ik ben het volledig met je eens dat men welke suiker(vervanger) dan ook met mate moet eten.
en ik wil dat mijn dochter een zo normaal mogelijke relatie krijgt-houdt met voedsel en af en toe naar de mac oid hoort daar wel bij.