Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:47

Ryder: Bedankt voor de link, ik had het al eens gelezen maar het blijft toch verontrustend.

En je hebt helemaal gelijk [***]! Jammer genoeg vind ik het voedingscentrum ook niet zo'n geweldig instituut, ik geloof er niks van dat ze 100% onafhankelijk zijn. En de politiek wordt gewoon onder druk gezet door alle lobby praktijken. Het beste is nog om als consument echt geen ongezonde dingen meer te kopen, goed de ingrediënten doorspitten en het aangeven als fabrikanten onwaarheden verkopen.

Overigens in de link van Ryder wordt in de reactie over Tagatose gesproken. Iemand hier ervaring mee? Wat ik daar las klonk goed, maar ik vertrouw die zogenaamde gezonde zoetstoffen niet meer zo.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:55

[***] schreef:
Ik vind het eigenlijk schandalig dat je zo ongemerkt volgepropt wordt met rommel. Wat mij betreft mochten er nieuwe regels zijn voor het vermelden want fabrikanten zijn een meester in het verbloemen. Voor een normaal mens is het veel te ingewikkeld om zonder bijv msg te eten, maar binnenkrijgen wil je het eigenlijk niet. Idem met suiker en zoetstoffen

Wat is er precies mis met soja?

Waarom is het ingewikkelend om zonder msg te eten? Tenminste, ik plaats mezelf dan even bij de groep normale mensen en dan denk ik dat 't toch best wel meevalt :P

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:20

_Tara_ schreef:
[***] schreef:
Ik vind het eigenlijk schandalig dat je zo ongemerkt volgepropt wordt met rommel. Wat mij betreft mochten er nieuwe regels zijn voor het vermelden want fabrikanten zijn een meester in het verbloemen. Voor een normaal mens is het veel te ingewikkeld om zonder bijv msg te eten, maar binnenkrijgen wil je het eigenlijk niet. Idem met suiker en zoetstoffen

Waarom is het ingewikkelend om zonder msg te eten? Tenminste, ik plaats mezelf dan even bij de groep normale mensen en dan denk ik dat 't toch best wel meevalt :P

Bij de Plus zat idd gistextract in de bouillon ;)

Het is ingewikkeld omdat het eigenlijk overal in verborgen zit.. in sommige mayonaise, ketchup, margarine, kruidenmengsels, vloeibare bakboter. verder in bijna alle koude en warme sauzen, gekruid vlees, vleeswaren, soepen en zo'n beetje alles wat je kan afhalen (pizza, chinees, wok, sushi etc)
Eigenlijk zo'n beetje overal in. Met allerlei verschillende namen, waardoor het lastig te herkennen is. Ook in veel biologische producten zit bv gistextract, dit is een natuurproduct, maar wél smaakversterker.
Het is écht heel goed zoeken om bv vleeswaren of bouillonblokjes te kunnen vinden waar het écht niet inzit, of bv een woksausje om zelf groenten te wokken.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:35

@ artemiss:
Afbeelding
Afbeelding

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:41

_rosita_ schreef:
_Tara_ schreef:

Bij de Plus zat idd gistextract in de bouillon ;)

Het is ingewikkeld omdat het eigenlijk overal in verborgen zit.. in sommige mayonaise, ketchup, margarine, kruidenmengsels, vloeibare bakboter. verder in bijna alle koude en warme sauzen, gekruid vlees, vleeswaren, soepen en zo'n beetje alles wat je kan afhalen (pizza, chinees, wok, sushi etc)
Eigenlijk zo'n beetje overal in. Met allerlei verschillende namen, waardoor het lastig te herkennen is. Ook in veel biologische producten zit bv gistextract, dit is een natuurproduct, maar wél smaakversterker.
Het is écht heel goed zoeken om bv vleeswaren of bouillonblokjes te kunnen vinden waar het écht niet inzit, of bv een woksausje om zelf groenten te wokken.

Ik zal toch vanavond eens opzoeken hoe mijn bouillon dan precies heet.
Margarine en vloeibare bakboter gebruik je denk ik sowieso niet als je richting Amber Albarda eet... Sauzen eet ik niet, vlees niet, soep maar ik zelf, afhalen doe ik soms idd wel. Gistextract eet ik ook echt niet als dat er in zit.
Maar ik snap wat je bedoelt hoor :j Maar dan denk ik van, soep kun je zelf maken, woksausjes ook, mayo/ketchup goed opletten/zelf maken. Zo moeilijk is 't allemaal niet, denk ik dan :P Alleen dat afhaaleten, dat vind ik soms nog te makkelijk/lekker om te laten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:45

Het zou al schelen als ze er geen verschillende namen op mochten zetten, maar 1 herkenbare

En als ze op de voorkant groot zetten: geen suiker dan verplichten om ook op de voorkant te zetten dat er dan wel chemische zoetstoffen inzitten!

En sorry maar ik ga niet alles zelf maken. Ik vind gezond eten al bewerkelijk en duur genoeg
Je zou imo in de supermarkt gewoon gezond eten moeten kunnen krijgen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:48

Dat ben ik helemaal met je eens! Al die onduidelijkheid rondom ingrediënten, E-nummers die dan ook weer een 'gewone' naam hebben. Ik vind 't niet normaal dat dat zomaar kan. Je wilt toch zeker weten wat je eet?
Helaas leven we in een wereld waarin het veel mensen niet interesseert wat ze eten. Waarin fabrieken proberen ons zo veel mogelijk van hun producten te laten eten. Want tja, als wij 1 bakje chips eten, maken ze niet genoeg winst natuurlijk.
Soep maken kost niet zoveel tijd hoor. Maak je meteen een flinke pan. Brood bakken, kwam ik laatst achter, kost ook niet zoveel tijd. Maar nogmaals, het zou niet nodig moeten zijn zeg maar. Dat je dat soort dingen zelf gaat doen idd. Ik heb 't geluk dat ik koken leuk vind, dat ik dan ook wel een beetje trots ben dat ik dat zelf zo heb gemaakt (en dat 't vaak nog lekkerder smaakt ook dan wat je in de winkel koopt, al kan dat ook komen doordat je 't gewoon zelf gemaakt hebt :P ).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:02

eens hoor janne, ik heb simpelweg het geld en de tijd niet om alles zelf te maken. Soep zonder bouillon vind ik simpelweg niet eten, op smaak brengen met zout of peper vind ik dan onvoldoende. Kun je idd zelf bouillon trekken met kruiden, groente, vlees etc, maar daar vind ik doordeweeks echt de tijd niet voor.

Verder vind ik het persoonlijk te idioot voor woorden dat 1 product zoveel verschillende namen mag dragen, dat het nauwelijks herkenbaar is.
Zo heb je van Knorr bv de wereldgerechten en soepen, ' nu zonder toegevoegde smaakversterkers', wat dan idd geen E621 bevat, maar wel gistextract en mononatriumglutamaat. Het is pure misleiding en ik vind het jammer dat dat allemaal maar kan en mag.
Net als de toegevoegde suikers idd, en dan vol met aspartaam..

Idd gebruik je al veel producten niet meer als je richting AA eet, maar het zijn wel 'normaal gesproken' redelijk dagelijkse prioducten die volzitten met die bende.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:07

_Rosita_: Ik vraag me af of je ze daar niet voor kunt aangeven bij de reclame instantie. Ze maken in feite misleidende reclame toch?

Het stomme is dat het merendeel van de consumenten er echt niet over nadenken. Mijn vriendinnen willen perse die Knorr wereldgerechten want die zijn zo lekker. Toen gaf ik aan van dan maak ik het zelf wel, zonder alle troep die daar bij zit. Dan kijken ze me echt aan van 'hoezo troep'? :+ Daarbij vind ik het ook nog eens ontzettend duur, je koopt een pakje en moet er vervolgens nog van alles bij kopen. Volgens mij is zelf maken veel goedkoper. En lekkerder :))

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:13

Ik ben ook misschien kwa voeding al enigszins meer richting AA opgevoed dan de meeste mensen. Mijn ouders waren altijd al van het zelf brood bakken, zelf groente in de tuin, geen patatdag (we aten sowieso nooit patat), geen magnetron, nooit eten afhalen, nooit sausjes bij je groenten en zo kan ik nog wel even doorgaan :P We aten gerust ook chips en chocola hoor, daar niet van. En in een ver verleden kregen wij (m'n zusje en ik) zelfs iedere ochtend een glas optimel. Vroeger dacht je wel eens: ik wil ook patatdag! Nu ben ik alleen maar blij dat m'n ouders me kwa eten zo hebben opgevoed.
Wat ik ermee wil zeggen is dat dingen als Knorr wereldgerechten en andere pakjes/zakjes voor mij sowieso al geen dagelijkse producten zijn.
Zelf bouillon maken, daar begin ik dan ook weer niet aan idd. Ben daarom ook erg blij met die bouillonblokjes.

Maar volgens mij bedoelen we precies hetzelfde, aangezien jij normaal gesproken ook tussen haakjes zet.

Knorr wereldgerechten zijn volgens mij ook alleen maar makkelijker omdat je zelf niet na hoeft te denken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:40

Ik maak zelf soep ed maar wel met een bouillonblokje
Als het daar dan ook inzit...

En brood bakken begin ik niet dagelijks aan, heb wel een machine maar kom er zelden aan toe
Koop ik natuurdesem in de jumbo zit daar evengoed gist, suiker, tarwebloem en weet ik wat niet meer in. Dat wil ik niet!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:41

Ryder schreef:
Overigens wilde ik dit ook even delen: agavesiroop is niet echt 'gezonder' dan suiker. http://suikerwijzer.nl/alles-over-agavesiroop/

Je moet natuurlijk ook niet alle suiker standaard vervangen door agave. Maar ik merk heel goed dat mijn suikerspiegel hiervan rustig blijft, dus als iets een beetje zoet wil maken dan beter dit dan witte suiker.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:43

geen idee Sentido..het zal best mogen, maar misleidend vibd ik het wel.

@tara.. tot ik een jaar of 3 geleden doorhad waarom ik toch zo vaak buikpijn had, hoofdpijn en hartkloppingen at ik dus wel al die dingen. Wereldgerechten, ik vind ze ideaal, ff snel en idd niet zelf hoeven nadenken, maarja vol troep en eigenlijk zelf makkelijk te maken. ik heb dus wel degelijk heeeel veel moeite gehad met het vinden van producten die ik wel kan eten. denk idd dat je gelijk hebt, wanneer je het al gewend bent, er nauwelijks overgang is. :-)
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 26-03-13 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:43

Die knorr gerechten zijn erg lekker maar niet zo gezond. Ik gebruik niet veel pakjes, alleen die voor kapucijners en hachee. En kruidenmix voor gehakt :o
Hoe moet je zonder zakje anders kapucijners maken? Het is het lievelingseten van mijn vriend.

Patat, afhaal, als je normaal altijd vers kookt kan dat best een enkele keer. Zo ben ik opgevoed :Y)

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 13:01

Oeh het boek is binnen!!!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:22

appalin schreef:
Oeh het boek is binnen!!!

Die van mij ook, het tweede kookboek en het boek amber beantwoordt, ga nu naar de Albert heijn, quinoa halen en wel koffie
want die blijf ik natuurlijk gewoon drinken.
Ga nu ook allemaal bonen in mijn tuin zetten die we zelf gaan drogen straks, borlottibonen, bruine bonen, rare snijbonen enz :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:54

[***] schreef:
Die knorr gerechten zijn erg lekker maar niet zo gezond. Ik gebruik niet veel pakjes, alleen die voor kapucijners en hachee. En kruidenmix voor gehakt :o
Hoe moet je zonder zakje anders kapucijners maken? Het is het lievelingseten van mijn vriend.

Patat, afhaal, als je normaal altijd vers kookt kan dat best een enkele keer. Zo ben ik opgevoed :Y)

Kapucijners maak ik warm en dan eet ik ze op. Wat wil je daar verder mee doen? :P
En anders op 't zakje kijken wat voor kruiden er in zitten en dat na proberen te maken? Of gewoon eens googlen. Vaak staan er meer recepten op internet dan je zou denken!

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:07

Ik heb het boek inmiddels ook binnen! Vind het toch weer een beetje tegenvallen, er wordt vaak keukengerei gebruikt dat ik dan net weer niet in huis heb (een klein bakblik, muffinvorm, vijzel etc.) en écht snelle simpele gerechten staan er niet veel in vind ik. Maar goed, het ziet er weer leuk en lekker uit, en ik ga vast snel wat uitproberen! Ik vind die mueslirepen leuk, maar ja, daar heb je dus weer een speciaal bakblik voor nodig, zucht... En die chocola met vruchtjes erop, moet ik op zoek naar een hittebestendige kom om au-bain-marie te kunnen smelten |o

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:20

Vandaag het eerste boek van Amber gekocht. Helaas nog niet zoveel tijd om het gelijk al helemaal te lezen, maar ik hoop wel binnenkort een begin te maken. :) Tot die tijd maar even hier meelezen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:25

Zo heel gebeuren hier gaande ineens :))

Nou ik ben het wel met jullie eens dat je tegenwoordig er echt niet meer vanuit kunt gaan dat je gezonde producten koopt als dat op de verpakking staat. En zolang het Voedingscentrum een 'Ik kies bewust' sticker plakt op alle light-producten die barstensvol chemische rotzooi zitten kan ik ze niet echt serieus meer nemen :n

Ryder schreef:
Ik ben ook benieuwd wat er mis is met soja? Ik ben het boek van Amber aan het lezen maar dat ben ik (nu) nog niet tegengekomen.

Overigens wilde ik dit ook even delen: agavesiroop is niet echt 'gezonder' dan suiker. http://suikerwijzer.nl/alles-over-agavesiroop/

Ik vind dat artikel wel HEEL summier om meteen te concluderen dat agavesiroop niet gezonder is dan suiker. Het enige wat er wordt vermeld is dat de concentratie fructose hoger is, en dat dat schadelijk voor je lever kan zijn. Maar er wordt niet vermeld in welke doses je de agavesiroop binnen moet krijgen om daar last van te hebben.

Dit is wel een interessant artikel over fructose, en suiker in het algemeen.
http://www.sanova.nl/voeding/36-voeding ... ctose.html

Ach ja, net als met de blauwschimmel/zuur in lijnzaad en de fytaten in havermout, zolang je dingen met MATE eet is er geen probleem. Het hele probleem met de obesitas en diabeten generatie is dat er geen maat meer gehouden wordt. Neem daar fabrikanten bij die zo goedkoop mogelijk dingen willen produceren. Dat zorgt ervoor dat je overal verstopte suikers binnen krijgt en dat in zn totaliteit draagt bij aan leverproblemen en nierfalen. Niet zozeer die halve eetlepel agavesiroop die je door je thee doet.

Heb zojuist de chocoladetaart uit het eerste kookboek in de oven geschoven. Ben HEEL benieuwd hoe ie gaat smaken! En wat de rest van de familie ervan vindt :))

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:29

MiraMar schreef:
Ik heb het boek inmiddels ook binnen! Vind het toch weer een beetje tegenvallen, er wordt vaak keukengerei gebruikt dat ik dan net weer niet in huis heb (een klein bakblik, muffinvorm, vijzel etc.) en écht snelle simpele gerechten staan er niet veel in vind ik. Maar goed, het ziet er weer leuk en lekker uit, en ik ga vast snel wat uitproberen! Ik vind die mueslirepen leuk, maar ja, daar heb je dus weer een speciaal bakblik voor nodig, zucht... En die chocola met vruchtjes erop, moet ik op zoek naar een hittebestendige kom om au-bain-marie te kunnen smelten |o

Mueslirepen in een speciale bakvorm? Kun je daar niet bv lege ijsbakken voor gebruiken?

Au bain marie smelten doe ik altijd gewoon met 2 pannen in elkaar. Onderste grote pan met water, bovenste kleinere pan met de chocola.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:36

Ja au bain marie doe ik ook altijd met 2 pannen in/op elkaar. En ik heb bijv. (nog) geen keukenmachine, de oude is stuk gegaan, maar je komt ook een heel eind met een staafmixer hoor! En die taart die er nu in zit, ja de vorm is iets groter dan Amber doet, maar hij zal er niet minder om smaken gok ik zo. Voor veel dingen zijn simpele alternatieven te vinden heb ik gemerkt :j

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:37

Wat bedoel je met lege ijsbakken? En au bain marie met twee pannen.... ja, dat moet lukken denk ik. Ik wíst dat er een eenvoudiger manier moest bestaan, thanks! ;)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:04

Eline, ik stel het ook niet hoor. :) Maar de auteur van de blog. Er zijn echter vele blogs geschreven over dit onderwerp (Google maar eens op agavesiroop+gezond). Ik zeg het ook niet om zelf een punt te maken maar juist omdat men zich in dit topic graag bewust wil zijn van zijn/haar eten. Ik ben het volledig met je eens dat men welke suiker(vervanger) dan ook met mate moet eten.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:30

Mag ik met jullie meeschrijven? Ik ben niet zo heel trouw in het bijhouden van dergelijke topics, maar ik vind dit draadje wel erg leuk en interessant. Ik eet nu ruim een jaar zo clean mogelijk en dat bevalt me heel goed. Ik houd van koken en bakken dus probeer een hoop lekkere recepten uit. Ik ben vooral fan van de site voedzo.nl! Daar staan zulke leuke, creatieve en lekkere dingen op!

Naast dat ik het heel belangrijk vind om zo duuraam en gezond mogelijk te eten, hoop ik nog steeds een ruime 10 kilo af te vallen op deze manier. Dat wil helaas nog niet zo vlotten. Ik ben vandaag op consult geweest bij een voedingscoach die me helaas niets nieuws wist te vertellen, maar wel helemaal op 1 lijn zit als het gaat om gezonde voeding. Ik hoop dat zij me kan helpen met de kleine dingen die ik fout doe zodat ik mijn overgewicht verlies. Ik eet bv veel te veel zoete tussendoortjes. Ik maak ze allemaal zelf en ze zijn heus heel verantwoord, maar ik eet echt elke dag wel een paar volkoren speltkoekjes of kokosmeelmuffins. Daarbij moet ik regelmatiger gaan eten van haar. Dus echt elke 2,5 a 3 uur iets. Ik ben benieuwd!

Over die gistvrije bouillon, ik koop altijd blokjes van healthy planet. Die zijn echt helemaal gistvrij (in tegenstelling tot andere van de biowinkel) en ik maak er een heerlijke soep mee!

Ik ga vanavond een heerlijke salade eten van witlof, avocado, gekookt ei, appel en walnoot met daarbij een gevulde kipfilet uit Ambers eerste boek. Ik heb nu al honger! Man en kind gaan bij de mac eten. Dat vind ik maar lastig hoor. Het liefst zou ik de hele familie verplichten geond met mij mee te eten, maar ik kan mijn man uiteraard nertgens toe dwingen :D en ik wil dat mijn dochter een zo normaal mogelijke relatie krijgt-houdt met voedsel en af en toe naar de mac oid hoort daar wel bij.

Die negatieve bericht over Agave heb ik al vaker geleen. Ik gebruik altijd honing, maple, dadelstroop of gemalen dadels, oerzoet of palmbloesemsuiker. Ik ben een zoetekauw en heb het allemaal staan! :o