De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:52

Leuk dat er weer flink geoogst wordt, hier!
Hier nog veel dingen bij mijn ouders, die verbouwen na genoeg alles aan groenten en fruit :D .
Zelf ga ik vooral voor kruiden, fruit en noten. Heb hier een paar hectare, maar geen idee waar ik een moestuin zou moeten starten :o :') .

Niemand een leuk idee voor m'n rozenbottels?

@Countrygirl: oeh, die kleine banaantjes zijn echt heerlijk, super dat je zoveel soorten fruit kunt verbouwen (nadat je dus veel aandacht aan de grond besteed hebt).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:24

Rozenbotteljam? Meer zou ik ook niet weten.
Hier vanavond weer een lekkere salade op het menu, met eigen tomaat, eigen paprika, eigen ui, eigen kruiden. Jummie...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:26

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 18:28

avaluna schreef:
Niemand een leuk idee voor m'n rozenbottels?

Drogen en aan je paard voeren. Hier zijn e er gek op. Ik gebruik ze als snoepje, of extra vit. boost als het petweer is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:20

Hier is vanavond de eerste pompoen uit eigen tuin in de soep gegaan. :9 De zaden liggen al te drogen. ;) Ik denk dat ik volgende week ga proberen om soep te maken van één van die grote courgettes, dan zal ik daar ook de zaden uit halen. PB als je ook wat zaden wil.

Cindequil

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:48

Na dagenlang diverse dingen geprobeerd te hebben, gister toch maar Escar-GO gehaald van ECOstyle en het heeft gewerkt! Alles is nog heel en kan nu weer lekker groeien, yes!

Je zag precies dat ze massaal alleen naar de korrels rondglibberde en vervolgens weer terug zijn gekropen.
Me ish happy :d

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:02

Daar lachen de slakken bij mij naar en gaan er vervolgens omheen of wachten op een paar regenbuien :( Ik heb vorig jaar 5 pakken gestrooid _-:( Bloedmeel werkt ook, tot regen.

Ik weet niet, ergens vind ik het nog te vroeg voor pompoenen. Maar ja, alles is vroeg dit jaar lijkt wel.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:35

Laten we hopen dat dit zo aanhoud! Hun schuilplaats zit precies achter mijn boerenkool plantjes. er zijn er dan ook daadwerkelijk twee tot aan de grond helemaal opgepeuseld...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:46

Kan je erbij? Zou de schuilplaats dan leg halen en het gespuis laten verdwijnen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:08

Haha, ik had ook een bak... Ik had pasgeleden bij de intratuin bietenplantjes gekocht. Die heb ik in balkonbakken langs de schutting geplant. Ze waren behoorlijk aan t groeien gegaan maar erg dik 'bebost'.. dus ik eens beter gekeken.. blijkt dat er meerdere bietjes in een tja hoe noem je dat. planten vakje zitten :)) Dus ik heb ze uit elkaar getrokken.. en nu maar hopen dat ze in de grond als nog goed aanslaan.. Overal staan nu door de hele tuin bietjes verstopt :+

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:24

Alkon: Nee ik kan er niet bij,
Hier kan je zien hoe de situatie is.

Afbeelding

Ik kan niet tussen dat hek komen.. Ze zitten voornamelijk net voor die rozenstruik/plant..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:02

Da's moeilijk ja. En een steen of groot blad op een makkelijke plek? Zo vang ik ze.

Kan het zijn dat mijn kolen niet groeien door weinig zon?

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:14

Hoe bedoel je met een steen of groot blad?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:23

Die op een schaduwrijk plekje leggen wat ook een beetje vochtig blijft, daar houden ze van, zodat ze er onder kunnen schuilen.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:40

Ooh zo, kan het inderdaad eens proberen.. :-) Voorlopig heb ik iniedergeval geen last van zo.. En anders weet ik wat me te doen staat!

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:15

Hiephoi :wave:

Ik ben net verhuisd naar een mooie hoekwoning en heb momenteel een betegeld distelparadijs dat volgend jaar eetbare tuin moet worden. Nu liggen de tegels op wit zand, met zo'n 15/20 cm daaronder rivierklei. Van het najaar gaan de tegels eruit en wil ik van die triestigheid een goede bodem maken zodat ik in het voorjaar kan gaan zaaien en planten. Wanneer ik er om vraag komt de gemeente een paar kuub tuinaarde brengen, maar ik denk dat er meer nodig is om een gezonde bodem te krijgen. (Keren, mengen, bemesten etc).

Ik weet alleen niet zo goed hoe en wanneer te beginnen. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Wanneer doe je wat? En kan ik komend voorjaar al beginnen of duurt het langer voor de grond gezond is? En met welke planten kan je starten op verstoorde grond?

Ik ben van plan om mee te lezen en ook (soms) te posten zodra ik iets te melden heb :)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:13

Hallo _Mikey_ Heb je ook een foto van je tuintje zoals hij nu is? Dan kunnen we dalijk vergelijken! En beter helpen uiteraard haha.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:17

Inzaaien voor de winter met groenbemesters zal de structuur van de grond sterk verbeteren. In het voorjaar onderspitten en zaaien en planten maar.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:23

Euhmm... dan moet ik eerst ff inlezen op het plaatsen van foto's op bokt. Daar ben ik tot nu toe te lui voor geweest. :z

Maar er is momenteel weinig te zien. Grijze 30x30 tegels zoals ze ook in de stad op de stoep liggen. Wit zand zoals het op bouwplaatsen wordt gebruikt eronder. En zo'n 40m2 van die triestigheid.. ;( De distels heb ik er vanmiddag weer uitgetrokken :Y)

Zolang ik nog geen plan de campagne heb laat ik de tegels liggen. dat scheelt distels trekken :')

@ Ibbel: Groenbemesters? }:0 Haal je die in het tuincentrum? En dan eerst al tuinaarde erin en omspitten? Of zou je die zandlaag ongestoord onder de nieuwe tuinaarde laten liggen?

Het lijkt mij logisch om alles doorelkaar te scheppen zodat er geen (onvruchtbare) zandlaag tussen de nieuwe aarde en de vruchtbare klei ligt. Maar het is mijn allereerste tuin, dus ik weet eigenlijk van niks -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:44

Hoe goed doorlatend is de kleilaag? want het kan prettig zijn om een deel van het zand door je klei te spitten om een lossere bodem te krijgen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:24

Goed punt! _/-\o_

De tegels verzakken bij regen. Het zand spoelt weg, dus die klei zal niet heel doorlatend zijn. Ik zit vlak naast een rivier, dus het is oude rivierklei. Geen flauw idee hoe dik de kleilaag is, maar gezien de historie van het gebied zal het een dikke laag zijn.

Dat wordt omspitten dus... Anders spoelt straks mijn mooie nieuwe aarde straks ook weg bij zware regenval :)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:28

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:46

Ik wilde vanmorgen een blaadje sla voor op mijn bammetje plukken en toen zag ik op 1 krop wat luizen zitten..
Heb ik nog nooit eerder gehad! Hoe kan het? En wat kun je er tegen doen?
Ik kweek in bakken (zinken emmer e.d.) Deze bak heb ik nu maar uit de buurt van andere bakken gezet.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:43

Die dingen komen overal. Heb ze ook weer in huis op de planten :( Ik doe spiritus en groenezeep met water mengen en met een plantenspuit de planten sproeien. Of dat nou zo lekker is op sla >;) Brandnetelgier schijnt ook te helpen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:18

Krijg je wel een schoon kropje :D

Net even door mijn tuin gestruind en weer een hoop bomen/struiken afgevinkt...kunnen er allemaal uit.Beetje ruimte maken :D

Pffff...tuin op laag pitje,eerst schilderen :+ Onkruid is er blij mee...hopelijk kan mijn vriendje eerdaags wat landbouwplastic ritselen dan dek ik gewoon lekker alles af.Meteen goed voor de grond voor volgend jaar :o