Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 14:09

Oh leuk om te weten, misschien toch wat tomaten planten dan :)

Maartje: ik ga weleens zo'n zeef lenen van mn ouders en het proberen :))

Ben inmiddels ook aan het fantaseren over een paar kipjes in de tuin...: biologische scharreleieren! Maar waarschijnlijk geeft dat ontiegelijk veel werk :P

Mijn lijstje van vandaag:
Ontbijt: smoothie van magere kwark, blauwe bessen, aardbeien, sinaasappel, kokos en chiazaden
T: /
Lunch: 2 roggebroodsneetjes met suikervrije hagelslag, minisalade van 3/4 komkommer, 1 tomaat, plakje oude kaas, bieslook en peper
T: appel met kaneel en half handje noten
Avondeten: omelet met spinazie, broccoli, tomaatje, lente-ui en wat lekkere kruiden

miek140

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:16

Wij hadden vroegah 2 kipjes in de tuin, valt wel mee hoor, met werk. Het enige wat we deden was het hok af en toe uitmesten, stro in het slaaphokje vervangen en eieren rapen. Verder wat zaad strooien en af en toe een meelworm, en uiteraard zorgen voor vers water.
Als we thuis waren en het was lekker weer dan mochten ze in de tuin rondscharrelen :=
En jij wij woonden in een gewone normale woonwijk ;)

Mijn lijstje, het is een beetje troostlijstje aangezien ik op krukken rond hobbel en mezelf heel erg zielug vind :')
O: / ( :o )
T: granenkoekje van Lu
M: Ham-kaas croissant ( :') )
T: Appel
A: Salade, ik zag een lekker recept met avocado en tonijn langskomen, mischien dat ik die ga maken. Anders gewoon iets met volkoren pasta, sla en groenten/fruit vulling.
T: lekker fruit zoeken in de supermarkt, druiven ofzo.

Morgen toch maar weer braaf aan mijn budwigpapje en roggebrood :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:00

VogeltjeM schreef:
Cer schreef:
Even voor mijn info, wat is het verschil met biologische pindakaas en die van Calve?

Als je gezonde voeding interessant vindt, is de openingspost van dit topic misschien wel leuk voor je om even door te lezen: [VT] Het gezonde recepten topic
Het allereerste stukje in de openingspost is van toepassing op de pindakaas :') Oftewel: in gewone pindakaas zitten best veel (overbodige) toevoegingen, die ik persoonlijk liever skip uit mn eetpatroon :) De pindakaas van Ekoland is 100% pinda en smaakt eigenlijk even lekker/hetzelfde, vind ik dan.

Ik ben hier blij, we krijgen een moestuintje! *\o/* Sinds deze week zijn ze onze tuin aan het opknappen en nu hebben we een strook aarde over. Mijn vader heeft zelf een megagrote moestuin (40 x 4 meter) voor de hobby, en nu wil hij mn vriend en mij ook wel helpen met het aanleggen/onderhouden :D Helemaal leuk, hebben we straks biologische groenten uit eigen tuin. Ik zat al te denken dat ik sowieso munt wil planten en tuinboontjes en rabarber.. Er staan al een frambozenplant en een kiwiplant. Iemand verder nog leuke ideeën? :)

Vandaag wederom een lange dag te gaan achter de computer om te leren, zucht... Zit nu aan een smoothie van magere kwark, blauwe bessen, aardbeien, sinaasappel, kokos en chiazaden. Hij is echt goddelijk, blauwe bessen zijn eigenlijk best zoet, ik had een erg zure smoothie verwacht, maar dat valt mee!

Munt is een afrader om zo in de tuin te zetten, dat woekert echt als een gek, die kun je beter in een pot houden...trust me... tis net zevenblad, kom je nooit meer vanaf en komt overal omhoog :=

tomaten kan prima, maar dan moet je wel vroege rassen kiezen, dus soorten die sneller rijp zijn.
ook kan het wijs zijn om op een gegeven moment een afdakje van plastic te maken voor z eom te voorkomen dat schimmel er vat op krijgt (phytofora oid)
ik heb de meeste in de kas staan, maar er gaan er ook naar buiten dalijk, de cherry tomaten en andere vaak struiktomaten kunnen het vaak prma doen buiten

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:53

Vogeltje: welke kruiden gebruik jij in je omelet?
Hier wordt het ook omelet met soepgroentes en champignons en meestal gebruik ik gewoon een eetlepel tuinkruidenbouillon. Maar ik wil wel eens wat anders proberen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:57

Ik doe er kipkruiden in, paprika kruiden, ehhh van alles eigenlijk, bieslook, peterselie, etc etc. De mijne smaakt iedere keer weer anders ;-)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:04

mm alleen paprikakruiden heb ik daarvan in huis :P
Zou iets van italiaanse/provencaalse kruiden ook kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:06

Toad schreef:
@Judith: ik rijd op vrijdag en zaterdag een proef, en als ik hoog scoor moet ik zondag de finale rijden van 1 of beide proeven.
ik rijd dus per dag slechts 45 min ongeveer, dat is dan de proef + inrijden en uitstappen. Met mijn andere paard ga ik geen proeven rijden, maar die neem ik wel mee en daar zal ik een keer een buitenrit op maken van +- een uur.

@vogeltje:
Dankje! ik zal daar wel naar de supermarkt moeten, maar ik wilde ook wel graag het 1 en ander meenemen. Ik ga in ieder geval voor de crackers en bio pindakaas. Appels kunnen ook wel goed mee toch? en een pak sap.. pff, best lastig, als je geen koelkast hebt.

die koelboxen zal ik wel even naar kijken of ze die hier ergens hebben!

ik hoor over moestuintjes, leuk! wij hebben er geen, maar het lijkt me wel leuk en het zou ook wel passen in onze tuin. Wie weet maak ik dat nog eens :)

Dan zou ik gewoon mee nemen wat je anders ook zou willen eten. Tot op zeker hoogte natuurlijk. Maaltijdsalades van te voren klaar maken en iets van een boerenomelet is ook prima koud te eten. Belangrijkste is dan toch wel een goede koelbox.

Vogeltje; kippen houden is niet zo heel veel werk hoor. Het op zetten van een goed hok is belangrijk en verder is het dagelijks eten geven en met regelmaat even het hok schoonmaken. Denk dat wij echt max. 1,5 uur per week bezig zijn met de kippen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:57

Zo ik zit alweer in de trien naar huis.. Ga thuis even yoghurt met kersensmoothie maken en groen poeder erbij. Aarghhhhh ik heb echt irritaties hier in de trein. Zit echt een of andere chinees naast me van die gare chinese tekenfilmpjes te kijken en hij stinkt enorm naar zweet en hij zit een of andere kant en klare salade naast me op te slurpen.. :+

Edit: de salade is op en hij heeft nu een zak buggles open getrokken en zit er echt keihard op te smakken. Aaaarrrrgh kan ik echt niet hebben na een lange schooldag haha. Het ruikt nu alleen wel naar smaakversterker, beter dan die vieze zweetlucht :+
Laatst bijgewerkt door MaartPaard op 24-05-12 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:03

Wees blij dat hij salade slurpt en geen patat met mayo :')
Daar erger ik me ook altijd zo aan in de trein, laatst zat er zo iemand naast me toen ik toch al misselijk was en ik moest echt bijna overgeven. Moest een uur in de trein dus ben toch maar even verhuist :+

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:07

Nee echt nog liever patat met mayo :') Hij zat nu met zo'n klein vorkje zo'n pasta salade op te slurpen.. Ulgh! En ja ik moet ook 3 kwartier maarja het zit helemaal vol dus kan niet verhuizen haha. Echt dramaa!!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:09

Sonja_vR schreef:
[
tomaten kan prima, maar dan moet je wel vroege rassen kiezen, dus soorten die sneller rijp zijn.
ook kan het wijs zijn om op een gegeven moment een afdakje van plastic te maken voor z eom te voorkomen dat schimmel er vat op krijgt (phytofora oid)
ik heb de meeste in de kas staan, maar er gaan er ook naar buiten dalijk, de cherry tomaten en andere vaak struiktomaten kunnen het vaak prma doen buiten

Het balkon van de bovenburen zit boven die van ons, dus er is een soort van afdakje. 't Ging heel goed vorig jaar, ga eens kijken of ik het nog een keer kan proberen. Zijn er al weer geschikte tomatenplanten te koop?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 20:58

Sonja: bedankt voor je tips :D Haha munt woekeren ja? Goed om over na te denken :P Het mag van mij wel een beetje woekeren, want ik drink graag veeul muntthee, maar overal kleine muntplantjes is misschien niet ideaal nee :')

Phylos: ik gooi iedere keer andere kruiden erin, alles kan :D Deze keer had ik komijn, zout, bieslook en italiaanse tuinkruiden ofzoiets.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:44

VogeltjeM, beetje...heul erg :=
ik heb trouwens sinds gister een kan water met een in stukken gesneden citroen en twee takken munt in de koelkast staan , lekker fris met dit weer, maar serieus, die takjes munt zijn wortels aan het produceren :+

het groeit net als aardbeien met uitlopers boven, maar ook net zo hard onder de grond door naar nieuwe gronden , ik heb nu een pot op de rand van de kruidentuin staan maar die moet ik goed in de gaten houden want hij had al bijna weer wat uitlopers die bak in groeien ~~}>

ik zou eerder ene paar flinke potten neer zetten en dan verschillende soorten zetten, gewone, marrokaanse, chocolade, aardbei etc , lekker allemaal subtiele verschillen
wil ik ook nog gaan doen

Century, das wel handig :j bovenburen, als het goed is zijn er al wel weer planten nu hoor ,

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:50

Toch de avocado salade gegeten :)
Was erg lekker! Maar volgende keer wat meer tonijn, of minder avocado, ben niet zo'n fan van avocado ;)
Maar ik had 2 acovado's er doorheen gegooids ipv 1, zodat ik morgen nog wat heb voor de lunch.

Nu bakje biogarde kwark met mango, is het toch nog goedgekomen na die croissants :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:51

Sonja_vR schreef:
Century, das wel handig :j bovenburen, als het goed is zijn er al wel weer planten nu hoor ,

Leuk, dan ga ik op zoek! :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:34

Haha dat munt zo goed groeit! :+ :')
Ik hoop dat het in onze tuin ook wil :D munt in de supermarkt is zo duur!

Vandaag zo'n goede dag gehad qua eten :D word daar helemaal blij van!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:24

ik heb trouwens ook gewoon een plant van de Appie in een pot staan, paar maanden terug gekocht en binnen in een pot in de vensterbank gezet
inmiddels staat ie al weer even buiten en daar heeft ie ook niets aan over gehouden, groeit als een tierelier(gaat toch eens zoeken wat een tierelier nu eigenlijk is :+ )

ik wil zelf nog aardbei, chocolade, appel, zwarte, bonte ananas, erm.,..um ja, heul veul munt dus want er zijn er nog veel meer

mocht je ook basilicum willen zaaien, die kun je het beste in een hele zonnige vensterbank zetten, het is nogal een watje namelijk

edit, zit net even op vreeken.nl te kijken...er bestaat ook Bananenmunt...ik wil het :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 08:45

Bedankt voor je info :) Ik gebruik eigenlijk nooit basilicum, weet niet wat je er allemaal mee kan?

Mijn lijstje vandaag:
Ontbijt: 2 kiwi's, speltcracker met emmentaler
L: 2 speltboterhammen, stuk komkommer
T: rode paprika
Avondeten: ?

Heb zometeen toets, heb nu spijt dat ik de afgelopen 5 weken niet harder heb gewerkt voor school.. Zenuwen!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:47

Basilicum is echt heerlijk in combi met aarbei... dus aardbei smoothie met basilicum erdoor...goddelijk
met munt trouwens ook lol

maar ik kook regelmatig italiaans en dan is Basilicum onmisbaar
zelf pesto maken,door de saus, hele blaadjes door de sla (ook weer erg lekker met munt, of combinatie munt/basilicum)
ik slinger al gauw ergens verse kruiden door trouwens :D :9

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:54

Grappig Sonja dat jij al die dingen wilt zaaien!

Basilicum is ook heerlijk met grapefruit en banaan!

Ik heb net even een schaaltje verse mango en grapefruit op. Heerlijk met een kopje detox thee in het zonnetje! Nu even met de hond wandelen. Vanmiddag maak ik even nog een flinke groene smoothie. De laatste voordat ik op vakantie ga vrees ik..

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:11

Lijstje:

O: Büdwigpapje met mango
L: roggebrood met komkommer
T: granenkoekje
A: avocadosalade van gister
T: paprikaatje denk ik, ligt eraan hoe laat het avondeten wordt.

Hoe doen jullie dat met avondeten? Ik ben echt superslecht, ik zit iedere dag tot 6 in het lab, daarna nog langs paard, boodschappen doen, koken, dan zit ik soms pas rond half 10 met bord op schoot :oo
En das natuurlijk een beetje veel te laat om nog te eten.
Beter zou ik na het lab eerst eten, maar dan ben ik weer heel laat bij paardlief. Nu zou dat evt kunnen, maar in de winter echt niet :\

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 10:29

Ik eet ook altijd pas heel laat, vaak rond 20.00/20.30 uur, omdat mn vriend tot laat werkt. Nog wel een stukje vroeger dan jij :P

Ik merk dat het niet zo goed voor me is, want ik ga rond etenstijd (17.00) vaak snacken (en laat ik dan net meestal bij mn ouders zijn om de hond op te halen, en die hebben altijd zoooveel slechte dingen in huis) en kan ik mezelf niet echt bedwingen. Met als gevolg dat ik geen honger meer heb wanneer ik ga avondeten, vol zit van allerlei suikertroep enzo.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:36

Rond die tijd ga ik juist naar paard, en paardenmuesli gaat me toch echt iets te ver ;)
Dus soms heb ik wel trek dan, maar niets om het te stillen.

Eerst was het wel zo dat als ik dan naar de supermarkt ging vaak weer met chocola naar buiten kwam :+ Maar sinds ik met dit dieet ben begonnen is er echt een knop om gegaan, en denk ik er niet eens meer overna om langs het suikerschap te lopen ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 10:42

Nee, ik heb dat ook wel met boodschappen doen inderdaad. Ik ga altijd van de groentenafdeling linea recta naar de vleesafdeling, eventueel nog langs het zonnaturaschap, en that's it :D

Maar bij mn ouders staat het onder mn neus en heb ik razende honger :')

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:27

Ieuw!
Ik heb roggebrood van Bolletje gekocht gister.
Die van de AH was toch een stuk lekkerder ;(