Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:53

dat is apart ik had hem gepakt en gecheckt.

ben heel lang niet geweest :P maar mijn paprika plantjes hebben genoten van de zon en zijn nu giga , mijn aardbeien staan in bloei :) krijgen elke avond water, en mijn wortels geen spoor van.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:02

takkie_muis schreef:

ben heel lang niet geweest :P maar mijn paprika plantjes hebben genoten van de zon en zijn nu giga , mijn aardbeien staan in bloei :) krijgen elke avond water, en mijn wortels geen spoor van.

Hihi, nou geloof me. Die pak je echt niet even zo op. Hij maakt zelfs schijnbeweginkjes dat hij je aan wil vallen maar ik twijfel er niet aan dat hij het zal doen als het er op aankomt.

Jaaa, de aardbeien. Ze bloeien hier ook volop. Nog een weekje of wat en dan komt al dat lekkere spul weer los :9

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:08

Net even de plantjes weer gecheckt en de aadbei begint vruchten te geven en de bosbes ook :D De kers heeft ook al een aantal beginnende vruchtjes hangen. Kan niet wachten!

Mijn sla doet het ook erg goed, mijn rucola sla heeft er geen zin in, denk dat hij het te warm heeft gehad :( Ook mijn augurkplantje is al hard gegroeid, ben benieuwd of die ook iets gaat doen :D

Dat van dat kleine konijntje is wel een apart iets als hij nu nog op dezelfde plek zit!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:11

ranna schreef:
takkie_muis schreef:

Hihi, nou geloof me. Die pak je echt niet even zo op. Hij maakt zelfs schijnbeweginkjes dat hij je aan wil vallen maar ik twijfel er niet aan dat hij het zal doen als het er op aankomt.

Jaaa, de aardbeien. Ze bloeien hier ook volop. Nog een weekje of wat en dan komt al dat lekkere spul weer los :9

zeg ook maar wat := had een netje gepakt en gejaagd :')

i

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:20

Wil hem niet meer in de stress hebben als ik al heb veroorzaakt. Punt is wel dat hij in een stuk zit waar ik nog aan het werk moet maar ach, dat kan nog wel even wachten. Ik hou hem alleen wel in de gaten want het is toch niet echt normaal voor een nijn om te lang op 1 plek te zitten. Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:39

klopt vooral wild is dat niet natuurlijk.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:59

aww. hoop dat het goed gaat met nijn..

rucola kan heel slecht tegen de hitte. daarentegen kan het wel heeeel vroeg, en heeel laat nog gezaait. Alleen dus niet in de volle zomer (zoals afgelopen week :') )

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:18

De rucola is ook niet afgelopen week gezaaid hoor maar was ze vergeten schaduw te geven de afgelopen week dus dat vonden ze niet zo leuk :D

Ach, koop van de week gewoon wat plantjes rucola en opnieuw planten maar :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:02

ranna schreef:
Lol - ja ik bedoel zaadjes van kool geen koolzaad als in koolzaad :=

Het ligt natuurlijk ook wel heel erg voor de hand, maar gek genoeg viel bij mij het kwartje pas toen ik me afvroeg wat je toch moest met koolzaad(zaad). :') Waarschijnlijk een zonnesteek opgelopen laatst. :+

Wat betreft het konijntje zou ik me ook een beetje zorgen maken, maar ik zou hem toch met rust laten. Als er wel iets mee aan de hand is denk ik niet dat je er iets aan kunt doen. Hij lijkt nog best klein. Onze konijntjes zijn al veel groter en hangen nog erg aan de ouders, hoewel dat in de natuur wel anders zal zijn omdat ze dan eerder moeten plaatsmaken voor het volgende nestje. Zo van de foto lijkt dit konijntje wel groot genoeg om zonder melk te kunnen overleven dus hopelijk vindt het zijn draai nog.

AngelofLove schreef:
Ook mijn augurkplantje is al hard gegroeid, ben benieuwd of die ook iets gaat doen :D

Augurk, dat vind ik nou leuk! :D Wat doe je daar dan mee als ik vragen mag? :o Kun je augurken ook 'gewoon' eten? Ik ken ze alleen uit een potje. Heb je niet minstens twee plantjes nodig of zeg ik nu iets doms? :o

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:09

goeroe schreef:
AngelofLove schreef:
Ook mijn augurkplantje is al hard gegroeid, ben benieuwd of die ook iets gaat doen :D

Augurk, dat vind ik nou leuk! :D Wat doe je daar dan mee als ik vragen mag? :o Kun je augurken ook 'gewoon' eten? Ik ken ze alleen uit een potje. Heb je niet minstens twee plantjes nodig of zeg ik nu iets doms? :o

Geloof dat augurken zo kan eten (lijkt dan op soort komkommer) en je kan ze in de azijn doen zoals in een potje. Volgens mijn vader aten we die dingen met dozijnen tegelijk zo op, maar kan me er niets van herinneren :D En geen idee of ze met zijn 2en moeten zijn eigenlijk, heb zo'n kant en klaar inieminie plantje gekocht maar dat was de laatste, ga van de week terug voor nog een paar erbij :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:52

Zo, net nog even mijn basilicum flink uitgedund en de bladeren in de vriezer gestopt in een open zak, zou moeten werken hoop ik :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:58

Ik ben benieuwd hoe dat gaat maar ik vrees dat het mij nooit zal lukken om zoveel basilicum te kweken dat ik iets overhoudt om in te vriezen. Basilicum lust ik namelijk overal bij. Als het in de vensterbank staat moet ik me zelfs inhouden om niet telkens zomaar blaadjes te snaaien. :=

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:10

Ik eet ook erg graag basilicum maar de plantjes werden me iets te groot :D Dus eventjes flink uitgedund in de hoop dat de jonge blaadjes ook een kans krijgen ;-)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:14

Nijn is weg! Dat wil zeggen, hij zit niet meer op dezelfde plek.
Lijkt erop dat hij gelukkig toch in orde was. Heb gisteravond rond 20.45 uur nog even gekeken zonder dat hij me zag en toen zat hij nog lekker verscholen in het hoge gras maar vanmorgen niet meer. Hij heeft vannacht dus de kuierlatten genomen. Nou Nijn, je bent altijd welkom hier hoor.
@goeroe, hij pastte denk ik nog net in m'n hand. Maar was in elk geval groot genoeg om voor zichzelf te kunnen zorgen.

Vannacht heeft het hier geregend *\o/*
Maar ik was zo dom om m'n zaadjes buiten te laten liggen om vanmorgen verder in te zaaien -O-

Zo even de schade opnemen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:42

Zag net dat ik een net moet gaan kopen voor mijn kers, er zijn al een paar kersjes to be aangevreten :( Ook in een paar bladen zitten gaten maar heb geen beestjes kunnen ontdekken....

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:57

Ik denk dat het een haasje was:

"De jongen zijn nestvlieders en kunnen zich al direct tot enkele uren na de worp zelfstandig voortbewegen. Ze worden met geopende ogen en grijsbruine, wollige vacht geboren en wegen bij de geboorte 90 tot 150 gram (gemiddeld 110 gram). Ze hebben korte oortjes en een ronde snuit. Pasgeboren haasjes zijn geheel geurloos, zodat roofdieren als vossen ze niet kunnen ontdekken. De eerste twee à drie dagen blijven de jongen bij elkaar, maar hierna zoekt ieder jong zijn eigen ondiepe legertje waar hij zich de gehele dag in verbergt."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Haas_%28dier%29

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:40

Dat dacht ik ook al Scubadoo. Heb er hier zelf ook wel eens één in de wei gehad die bleef zitten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:01

Wat een goede tips worden hier uitgewisseld.
Wij hebben al een paar jaar een moestuin ( gewezen paddock van pony omgespit en bemest ) en doen eigenlijk maar wat. We hebben wel altijd een goede opbrengst van de sperzie- en snijbonen en verder rotzooien we wat aan.
Dit jaar willen we het wat beter opzetten en de tips hier zijn mij meer dan welkom.
Vorige week hebben we een kasje aangeschaft voor de tomaten- en komkommerplaten, nu lees ik hier dat ze niet bij elkaar kunnen :? . Kunnen ze ook niet in potten naast elkaar? Of geldt het alleen voor de grond die ze samen delen? Ik heb de meeste plantjes nu nog in potten staan. We hebben wel meer dan 30 tomatenplanten en 12 eco-komkommerplantjes........het zaaien is dus heeeeeel goed geslaagd.
In de moestuin hebben we tuinbonen staan en binnenkort gaan de erwten , sperziebonen en snijbonen erin.
We hebben sla gezaaid, maar dat doet erg weinig, de zomerprei is wel goed gelukt.
Hoe zit het met basilicum? Wij hebben dit gezaaid en nu zijn het allemaal kleine sprietjes met blaadjes. Moet je nu ze nu per bosje planten of per 'takje'? Het lijkt zo iel.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:04

@Scubadoo, dat zou ook zo maar kunnen. We hebben idd ook wel hazen. Die komen vaak 's avonds in de paardenbak spelen. Hebben ze echt de grootste lol.

Welkom hier Mirim. Bij basilicum knip ik af wat ik wil gebruiken.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:11

hier staan er ook al een paar aardbeien in bloei! :D

en de tomatenplantjes doen het ook goed :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:00

Ik heb twee tomaatjes, een paprika, een reuzepompoen en 8 rucolaplantjes gescoord vandaag! Ik ga ze zo maar eens in de tuin zetten, moet nog wel wat vinden op de hele harde wind die hier op 't moment waait, dat overleven ze niet ben ik bang :(:)

Ik had twee weken geleden een sla-zaad-band gepoot maar ik ben bang dat die ook teveel last heeft gehad van de wind, er leek wat op te komen maar nu staat het stil.. Ik kijk het nog even aan, en anders heb ik er gelukkig nog 3 :)

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:20

Pfff, alles hangt alweer slap hier op het balkon. De rucola gaat morgen gegeten worden, die heeft het meest last van de hitte... Hebben jullie ook zo'n last van de zon en de droogte? Ik heb niet zoveel staan, maar hoe doen degenen met een grote tuin dat? Sproeien met leidingwater? Of vangen jullie regenwater op om later te gebruiken?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:03

Regenwater opvangen wens ik je nu sterkte mee. Wij hebben zo'n grote regenton, maar die is nu al bijna leeg. Het heeft hier al tijden niet meer geregend...

Ik geef gewoon leidingwater nu of wat er nog uit de ton komt. Ze groeien niet van de lucht he :P

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:07

We hebben 3 hele grote regentonnen die het regenwater van de ene helft van het schuurdak opvangen en 3 iets kleinere die het van de andere kant opvangen. Heb tot nu toe nog geen leidingwater hoeven gebruiken maar ik heb de tonnen nog nooit zo leeg gehad.
Gisternacht hadden we even regen en dat zie je direct in de tonnen terug maar met dit weer is het ook zo weer weg.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:27

Wij hebben hier zo'n 1000 liter vat naast het huis staan om regenwater op te vangen en om daar de wc mee door te spoelen. Dat werkt meestal super alleen de laatste maanden helaas niet.... zonde van dat drinkwater...