Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:49

Ik heb in mijn veranda, paprika ,aubergine, zoete paprika's en spaanse pepers geplant.De aubergine is nog niet zo groot maar wel flink paars,weet iemand wanneer je zo'n ding kan eten?
Mijn eerste paprika's zijn al wel goed :D
Ik heb drie potten 1 rode 1 gele en 1 oranje.De planten blijven ongeveer een jaar leven en paprika's geven.Plantje kost een euro per stuk en je bent een jaar klaar.En het staat nog gezellig ook.
dit jaar heb ik ook zo'n lampionntje met een oranje bes er in geplant maar die zie ik nog niet zoveel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:55

Afbeelding
hier zijn ze nog groen ,nu zijn ze al rood

Afbeelding
de aubergine die nu dus al een aubergine is
Afbeelding
Al mijn groente planten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:10

Je eet een aubergine onrijp (rijpe aubergines oogst je voor zaden maar zijn dan rimpelig, sponzig, veranderd van kleur en niet smakelijk meer. Je oogst aubergines onrijp maar dan wel op de juiste grootte, soms is dat wel lastig te bepalen want er zijn dus vele vormen en formaten. Ze moet groot genoeg zijn maar nog haar eigen kleur hebben, zacht in te drukken zijn (heel harde vruchten zijn aan het rijpen).

Jouw paprikaplant lijkt wel erg op mijn peperplant, heb je ook een foto van de bladeren/bloemen?
Edit; na googlen zie ik dat ze wel erg op elkaar lijken maar krijg het idee dat de pepers meer aan de hele plant groeien en paprika's alleen in de top? Ook is de paprikaplant groter? Iemand die voor mij het verschil kan uitleggen?

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:16

Haha ja ik dacht ook al: He die paprika lijkt wel erg veel op mijn pepertje.. :+
Ik ga morgenochtend foto's maken en hier posten.

anneliesdj: Ik heb de aardbeien al weggegooit, dit was 2 weken geleden en was er
van overtuigd dat ze echt overleden waren ivm gele stengels :o

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:23

Dat is jammer want planten kunnen vaak best een tijd zonder water, dan sterft bovengronds wel veel af maar de wortel blijft leven en zodra je water geeft komt ie weer tot leven, mss heb je dan niet meer zo'n goede productie als voor die tijd maar volgend jaar kan ie iig wel weer volop meedoen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:22

pepertjes heb ik ook,die hebben fijner bladeren als de paprika .paprika's groeien wel op de zelfde manier als pepers ,.Maar de paprika's hebben een ronder en veel groter blad.zal morgen eens nieuwe foto's proberen te maken.
deze paprika's heb ik er net toch maar afgehaald die waren mooi rood.Ze zijn wel veel lekkerder van smaak als in de winkel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:27

Dat de bladeren iets anders zijn dacht ik ook al te zien maar het is lastig zien van de foto's die ik krijg op google.
Zou jij aan een foto kunnen zien of ik pepers of paprika's heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:47

als je een goede foto heb wel
de bloempjes van een peper zijn ook kleiner
en de paprika word ook als hij uit het bloempje komt gelijk een echte mini paprika

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:52

Dan moet ik even een foto maken, de bloempjes zijn maar klein en de vruchten lijken net pepers, heel langwerpig. Maarja, aangezien je tegenwoordig ook al puntpaprika's en weet ik wat kunt krijgen twijfel ik toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:54

die heb ik ook die punt paprika's dat zijn zoete paprika's
die hebben het zelfde blad als de paprika's,bij mij is alleen die plant weer groter

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:55

Tjah wat is normaal? Bij mij is ie ongeveer een halve meter hoog denk ik. Ik zal morgen wel even een foto maken want anders valt er toch weinig van te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:11

dat is het makklijkste denk ik.Bij mij staan ze in potten op een rekje, dus ik kan de hoogte moeilijk schatten

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:34

anneliesdj schreef:
Zout houden slakken iig niet van.
Heb je een beschrijving van hoe het eruit ziet? Of beter nog een foto?
Edit; koolvliegen maken geen gaten trouwens, daar wordt het blad meer bruin van.

Zijn het gaten in het midden v/h blad of worden ze aan de randen aangvreten?

Het zijn echt gaten ook zomaar middenin het blad. Hier een hap weg en daar een hap weg.
Heb gisteravond eeeeeiiindelijk de boosdoeners gevonden :(
Rupsen van het koolwitje.
De ergst aangevreten spitskool heb ik eruit gehaald, daar zaten nog rupsen in. Heb ik op de mestbult gegooid. Die mogen ze opvreten.
Wil vanavond even met brandnetelgier gaan spuiten.
Ga het volgend jaar anders doen. Dan wil ik insectennet over de koolsectie spannen zodat de koolwitjes er niet bij kunnen komen.
Vind het prachtige vlinders en wil best mijn groentes delen maar wat ze nu doen is behoorlijk overdreven.

Heb vanmorgen de eerste tomaten geplukt. Ze zijn niet zo joekelsgroot geworden maar wat zou het.
De paprika's groeien gestaag en hard.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:15

Nou ik heb foto's *-:) gemaakt van mijn "peperplant", ik hoop echt dat iemand mij kan
vertellen wat het nou werkelijk zijn.. ik denk toch paprika's :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:46

Dat zijn igg paprika's

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:55

Sorry maar igg is dat in geen geval? haha ben niet zo
handig met afkortingen haha :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:58

Ik zet het mischiens verkeerd neer in ieder geval
Wel paprika's :D

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:04

oke thanks, nou ben benieuwd dan hoe ze smaken.
Wel jammer... had gedacht pepers te krijgen ... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:20

Maar weet je dan niet wat je koopt :D
Want nu weet je ook niet welke kleur paprika je hebt.

Ik ga in het voorjaar naar het tuincentrum en dan koop ik wat plantjes en laat vooral de kaartjes er bij zitten.Want die paprika's zijn eerst allemaal groen later krijgen ze een kleurtje namelijk.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:26

Leuk zo'n klein plantje...Hebben we gisteren bij intratuin gezien, maar toch maar niet gedaan. Pap en mam hebben namelijk naast de gewone tuin ook nog een flinke groente (moes) tuin
Dit zijn de pompoenzaadjes die ik geplant heb, ze zijn wat groot geworden. O:) Het waren maar 5 zaadjes! Ach er is plaats genoeg en pompoensoep is lekker. :9
Afbeelding
Lavendel is hier ook, ruikt heerlijk. Het lekkerst ruiken vind ik nog de seringen, maar dat zijn geen groenten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:31

Moestuin lukt bij mij niet,we hebben te veel dieren die zich er mee bemoeien.
Ik had ooit aardappels geplant die had mijn paard op één nacht vernield.En anders zijn het de honden en katten wel.Dus ik doe alles in potten :D
Pompoenen vind ik ook altijd erg leuk dat woekert zo lekker.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:40

Nou ik heb deze plant gekocht op de haagse markt,
als zijnde Peperplant! Beetje jammer! haha, maar ik ga gewoon
een nieuwe poging doen volgend jaar.. bij een tuincentrum
met kaartjes ... Vind het echt jammer, want wilde sambal maken
van zelfgekweekte pepers haha! En paprika vind ik niet zo lekker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:45

Ik kan je er opsturen :D Aan een plant hangen zoveel pepers en ik gebruik er maar af en toe één.Ik heb hem vooral omdat hij zoveel kleur geeft,ipv bloemen in mijn veranda.
Maar nu moeten ze eerst nog rood worden ik zal zo eens foto's maken en vragen of mijn man ze op de comp wil zetten,ik kan dat niet :o

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:45

Ik wist niet dat het zo woekerde... :o Had een klein plekje naast de rabarber gereserveerd maar t kruipt nu al het pad op. :o
Is er ook iemand hier met zo'n klein sinaasappelboompje? Die vind ik zo leuk. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:31

Mijn tomaten-in-pot zijn omgewaaid toen ik op vakantie was. |(

Ik had ze van tevoren wel 'gestut' met een bamboestok, maar ze zijn toch geknakt toen ze van hun verhoginkje stortten. |(

Mijn moeder heeft ze gered en uit de wind gezet. Ze zijn (nog) niet aan het afsterven, maar toen ik net de stokken van 60 cm verruilde voor die van 90 cm (ze zijn die van 60 ontgroeid) zag je het breekpunt duidelijk zitten, ze knakten ook echt naar voren toen ze 'los' stonden. Snel maar weer aan een stok gezet. Hopelijk heeft het geen grote gevolgen, zou toch jammer zijn als ze doodgaan, het zijn behoorlijke planten aan het worden.

Mijn tomaten-tegen-de-muur groeien inmiddels alle kanten op en de tomaatjes worden oranje! *\o/* Duurt even maar dan heb je hopelijk wat...