Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Breghje schreef:Ik heb in elk geval weer verse paardenmest dit jaar, dus mijn plantjes gaan dat in elk geval krijgen.
Antheman schreef:kynshiri schreef:ik ga mijn kolen afdekken met zo'n fijn gaas... hier ook belachelijk veel rupsen en ik wil er eigenlijk liever niet tegen moeten spuiten
Gaas is een optie, maar wil kijken wat ook anders kan. Spuiten kan en wil ik niet.
Sonja_vR schreef:ik vrees dat afdekken met fijn gaas de beste optie is, hier ook drama geweest met de rupsen , een tip die ik kreeg van een cliënt (thuiszorg) die jaren een moestuin gehad heeft is na grasmaaien, gras op , over en onder de kolen zodat de geur gemaskeerd word, maar echt veel succes heb ik daar ook niet mee gehad
dit jaar ga ik dus maar gewoon afdekken, elektrabuis in bogen er overheen en daar gaas over, ze gaan maar ergens anders kolen opeten
Antheman schreef:Breghje schreef:Ik heb in elk geval weer verse paardenmest dit jaar, dus mijn plantjes gaan dat in elk geval krijgen.
Er zijn ook planten die bijv weinig tot geen mest willen![]()
Om het ingewikkeld te maken.
Zelf doe ik het biologisch, ecologisch of hoe je t noemen wilt. Ik hergebruik zoveel mogelijk mijn eigen spullen. Van de paardenpoep maak ik de meest prachtige compost, waar ik zowel de weiden als de moestuin mee bemest. Ik probeer goed op wisselteelt en combinatie teelt te letten.
Nu ben ik bijv op zoek wat ik met kool aanmoet. Eigenlijk was mijn oogst mislukt ( boerenkool, palmkool en savooiekool). Door t zachte weer is er een groeispurt gekomen. En kan ik het gelukkig alsnog opeten.
Maar ik wil bijv graag weten wat ik aan de rupsen kan doen, want die hebben de kolen bijna volledig opgevreten. Ik ving ze, maar dat werd ondoenlijk.
Breghje schreef:Als ik het goed heb heb ik in zoverre wel planten bij elkaar staan die mest lustten, de frambozen in elk geval, de perzik (dacht ik, nu ga ik uiteraard ineens twijfelen) en wat bessen. Op dat hoekje staat een rozemarijn en daarvan dacht ik niet dat die mest lust, dus dat sla ik over. Het peer/appel echtpaar dan weer wel, en de tomaten ben ik achtergekomen ook wel...
Vorig jaar kon ik niet echt aan zuivere paardenmest komen maar dit jaar weer wel. Ik wil liefst mest waar geen ontworming meer in zit en waar ik nu rijd ontwormd net zo weinig als ik deed, dus dat vind ik fijn.
Rupsen kan ik je echt niet mee helpen, jij bent mijn vraagbaak nog steeds whahaah!
Antheman schreef:Breghje schreef:Als ik het goed heb heb ik in zoverre wel planten bij elkaar staan die mest lustten, de frambozen in elk geval, de perzik (dacht ik, nu ga ik uiteraard ineens twijfelen) en wat bessen. Op dat hoekje staat een rozemarijn en daarvan dacht ik niet dat die mest lust, dus dat sla ik over. Het peer/appel echtpaar dan weer wel, en de tomaten ben ik achtergekomen ook wel...
Vorig jaar kon ik niet echt aan zuivere paardenmest komen maar dit jaar weer wel. Ik wil liefst mest waar geen ontworming meer in zit en waar ik nu rijd ontwormd net zo weinig als ik deed, dus dat vind ik fijn.
Rupsen kan ik je echt niet mee helpen, jij bent mijn vraagbaak nog steeds whahaah!
Je hebt t goed. Rozemarijn wil geen mest. Appels willen veeeeel mest. Tomaten ook, ik had ze vorig jaar op de composthoop staanAnder fruit weet ik niet. Ik denk matig bemesten.
Ik woon bij Maarssen en hou wormkurenpoep apart, dus als je in de buurt bent
Antheman schreef:8nnemiek schreef:Ik ga vandaag naar Ikea voor vitragegordijntegen vlinders en tegen de koolvlieg.
Goed man. Zet je er dan bogen onder? En wanneer doe je dat erop? Want als je nog onkruid moet wieden, moet t weer weg...
8nnemiek schreef:Yep, bogen of een andere constructie.. heb nog een hoop afvalhout liggen.
Ik doe het al vrij vroeg erop zodat de koolvlieg geen eitjes in de grond kan leggen (hoop ik dan!)
En tegen onkruid ben ik van plan om worteldoek te leggen over het hele stuk. Ik ben er echt super tevreden over bij de aardbeien! Even met een hand de oude bladeren eraf geveegd en het stuk is weer helemaal in ordegeen onkruid, geen beestjes in de grond.. En het worteldoek houdt vocht vast en houdt de grond warm, wat wel handig is in zandgrond. Zeker omdat mijn moestuin zo hoog ligt is die heel snel droog.
En dan ben ik nog van plan een oude tuinslang erin te leggen, gaatjes erin maken, stopje erop aan een kant.. en dan kan ik zo de tuinslang erop aansluiten en krijgt alles vanzelf waterhoef ik bijna niks meer te doen aan de tuin, behalve kijken hoe het groeit en af en toe wat mest erbij