De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:50

Ik vind ook hoor dat er voor beide manieren iets te zeggen is (zover ik iets ervan weet als leek zijnde) maar ik denk dan de groei ligt nu zo goed als stil, wie weet wat er nog komt aan winter en dan ligt die mest te liggen, zonder dat er planten zijn die groei nodig hebben.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:02

Klop, maar de mest ligt nu ook maar te liggen bovenop de grond. Dat heeft ook geen werking.

Compost is meeste tuinafval, zekers als je dat bij de gemeente weghaalt zit er dan dus ook
vaak onkruid in. (dit vertelde mijn vader mij)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:23

Ik heb in elk geval weer verse paardenmest dit jaar, dus mijn plantjes gaan dat in elk geval krijgen. :D

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:26

Ik kom hier even aanhaken als dat goed is :wave:
Sinds een paar weken heb ik een nieuw huisje met een grotere tuin dan mijn huis zelf :=
Plan is om een moes/groentetuin te maken maar ben daar nog helemaal blanco in. Hoop hier dus wat tips en trucs te vinden :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:51

Breghje schreef:
Ik heb in elk geval weer verse paardenmest dit jaar, dus mijn plantjes gaan dat in elk geval krijgen. :D

Er zijn ook planten die bijv weinig tot geen mest willen :D
Om het ingewikkeld te maken.

Zelf doe ik het biologisch, ecologisch of hoe je t noemen wilt. Ik hergebruik zoveel mogelijk mijn eigen spullen. Van de paardenpoep maak ik de meest prachtige compost, waar ik zowel de weiden als de moestuin mee bemest. Ik probeer goed op wisselteelt en combinatie teelt te letten.
Nu ben ik bijv op zoek wat ik met kool aanmoet. Eigenlijk was mijn oogst mislukt ( boerenkool, palmkool en savooiekool). Door t zachte weer is er een groeispurt gekomen. En kan ik het gelukkig alsnog opeten.
Maar ik wil bijv graag weten wat ik aan de rupsen kan doen, want die hebben de kolen bijna volledig opgevreten. Ik ving ze, maar dat werd ondoenlijk.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:53

ik ga mijn kolen afdekken met zo'n fijn gaas... hier ook belachelijk veel rupsen en ik wil er eigenlijk liever niet tegen moeten spuiten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:55

kynshiri schreef:
ik ga mijn kolen afdekken met zo'n fijn gaas... hier ook belachelijk veel rupsen en ik wil er eigenlijk liever niet tegen moeten spuiten

Gaas is een optie, maar wil kijken wat ook anders kan. Spuiten kan en wil ik niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:56

Ik ga vandaag naar Ikea voor vitragegordijn :) tegen vlinders en tegen de koolvlieg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:03

Antheman schreef:
kynshiri schreef:

Gaas is een optie, maar wil kijken wat ook anders kan. Spuiten kan en wil ik niet.

ik vrees dat afdekken met fijn gaas de beste optie is, hier ook drama geweest met de rupsen , een tip die ik kreeg van een cliënt (thuiszorg) die jaren een moestuin gehad heeft is na grasmaaien, gras op , over en onder de kolen zodat de geur gemaskeerd word, maar echt veel succes heb ik daar ook niet mee gehad
dit jaar ga ik dus maar gewoon afdekken, elektrabuis in bogen er overheen en daar gaas over, ze gaan maar ergens anders kolen opeten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 12:04

8nnemiek schreef:
Ik ga vandaag naar Ikea voor vitragegordijn :) tegen vlinders en tegen de koolvlieg.

Goed man. Zet je er dan bogen onder? En wanneer doe je dat erop? Want als je nog onkruid moet wieden, moet t weer weg...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 12:05

Sonja_vR schreef:
ik vrees dat afdekken met fijn gaas de beste optie is, hier ook drama geweest met de rupsen , een tip die ik kreeg van een cliënt (thuiszorg) die jaren een moestuin gehad heeft is na grasmaaien, gras op , over en onder de kolen zodat de geur gemaskeerd word, maar echt veel succes heb ik daar ook niet mee gehad
dit jaar ga ik dus maar gewoon afdekken, elektrabuis in bogen er overheen en daar gaas over, ze gaan maar ergens anders kolen opeten

ik probeer wel te mulchen, dat scheelt waterverdamping. Je kunt ook koolkragen kopen, maar die vind ik zo raar....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 12:11

Munt naast kool, en brandnetelgier gebruiken, dat heb ik net gegoogled tegen rupsen op de kolen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:32

gras was puur tegen het misleiden van de vlinders, niet de vliegen :)
ik mulch er wel mee , want sja, gemaaid gras heb ik toch en in mijn compostbak werkt gras niet zo , is te veel groen in 1 keer in dat bakje dus lekker onder de planten.

brandnetelgier en heermoesgier heb ik ook geprobeerd, maar hier onvoldoende resultaat :n
heb geen rode kool kunnen eten uit eigen tuin en de spruiten heb ik maar met heel veel pijn en moeite kunnen redden.
dus dit jaar ga ik gewoon ikeavitrage over bogen spannen en dan maar op die manier
gif spuiten begin ik ook niet aan :n

edit: munt kan ik er niet bij zetten helaas, heb nogal een beperkte ruimte voor de moestuin en munt woekert als een dolle , dus niet echt een goeie combi ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:38

Antheman schreef:
Breghje schreef:

Er zijn ook planten die bijv weinig tot geen mest willen :D
Om het ingewikkeld te maken.

Zelf doe ik het biologisch, ecologisch of hoe je t noemen wilt. Ik hergebruik zoveel mogelijk mijn eigen spullen. Van de paardenpoep maak ik de meest prachtige compost, waar ik zowel de weiden als de moestuin mee bemest. Ik probeer goed op wisselteelt en combinatie teelt te letten.
Nu ben ik bijv op zoek wat ik met kool aanmoet. Eigenlijk was mijn oogst mislukt ( boerenkool, palmkool en savooiekool). Door t zachte weer is er een groeispurt gekomen. En kan ik het gelukkig alsnog opeten.
Maar ik wil bijv graag weten wat ik aan de rupsen kan doen, want die hebben de kolen bijna volledig opgevreten. Ik ving ze, maar dat werd ondoenlijk.

:D Als ik het goed heb heb ik in zoverre wel planten bij elkaar staan die mest lustten, de frambozen in elk geval, de perzik (dacht ik, nu ga ik uiteraard ineens twijfelen) en wat bessen. Op dat hoekje staat een rozemarijn en daarvan dacht ik niet dat die mest lust, dus dat sla ik over. Het peer/appel echtpaar dan weer wel, en de tomaten ben ik achtergekomen ook wel...

Vorig jaar kon ik niet echt aan zuivere paardenmest komen maar dit jaar weer wel. Ik wil liefst mest waar geen ontworming meer in zit en waar ik nu rijd ontwormd net zo weinig als ik deed, dus dat vind ik fijn.

Rupsen kan ik je echt niet mee helpen, jij bent mijn vraagbaak nog steeds whahaah!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 12:41

Breghje schreef:
:D Als ik het goed heb heb ik in zoverre wel planten bij elkaar staan die mest lustten, de frambozen in elk geval, de perzik (dacht ik, nu ga ik uiteraard ineens twijfelen) en wat bessen. Op dat hoekje staat een rozemarijn en daarvan dacht ik niet dat die mest lust, dus dat sla ik over. Het peer/appel echtpaar dan weer wel, en de tomaten ben ik achtergekomen ook wel...

Vorig jaar kon ik niet echt aan zuivere paardenmest komen maar dit jaar weer wel. Ik wil liefst mest waar geen ontworming meer in zit en waar ik nu rijd ontwormd net zo weinig als ik deed, dus dat vind ik fijn.

Rupsen kan ik je echt niet mee helpen, jij bent mijn vraagbaak nog steeds whahaah!

Je hebt t goed. Rozemarijn wil geen mest. Appels willen veeeeel mest. Tomaten ook, ik had ze vorig jaar op de composthoop staan :D Ander fruit weet ik niet. Ik denk matig bemesten.

Ik woon bij Maarssen en hou wormkurenpoep apart, dus als je in de buurt bent *D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:19

Antheman schreef:
Breghje schreef:

Je hebt t goed. Rozemarijn wil geen mest. Appels willen veeeeel mest. Tomaten ook, ik had ze vorig jaar op de composthoop staan :D Ander fruit weet ik niet. Ik denk matig bemesten.

Ik woon bij Maarssen en hou wormkurenpoep apart, dus als je in de buurt bent *D

YES!! Ooit leer ik t nog wel. :')
Maarssen is voor mij heeeel erg ver fietsen... Mijn bijrijddikkie is dan toch meer om de hoek zeg maar. :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:59

Vorig jaar heb ik voor het eerst wat gekweekt in de tuin als leek.
Had gewoon in voorjaar compost door de grond gewoeld, planten erin, klaar.
Had een zak met gedroogde mest, en keek naar de plant zelf.
Sommige hadden wat nodig, andere niet.

En dit jaar doe ik dat ook weer zo.
Moet het wel simpel houden hè :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:21

Antheman schreef:
8nnemiek schreef:

Goed man. Zet je er dan bogen onder? En wanneer doe je dat erop? Want als je nog onkruid moet wieden, moet t weer weg...

Yep, bogen of een andere constructie.. heb nog een hoop afvalhout liggen.
Ik doe het al vrij vroeg erop zodat de koolvlieg geen eitjes in de grond kan leggen (hoop ik dan!)
En tegen onkruid ben ik van plan om worteldoek te leggen over het hele stuk. Ik ben er echt super tevreden over bij de aardbeien! Even met een hand de oude bladeren eraf geveegd en het stuk is weer helemaal in orde :) geen onkruid, geen beestjes in de grond.. En het worteldoek houdt vocht vast en houdt de grond warm, wat wel handig is in zandgrond. Zeker omdat mijn moestuin zo hoog ligt is die heel snel droog.
En dan ben ik nog van plan een oude tuinslang erin te leggen, gaatjes erin maken, stopje erop aan een kant.. en dan kan ik zo de tuinslang erop aansluiten en krijgt alles vanzelf water :) hoef ik bijna niks meer te doen aan de tuin, behalve kijken hoe het groeit en af en toe wat mest erbij :D

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:25

Wij hebben wel geprobeerd om een mix van afwasmiddel en water over de planten te spuiten. Hield wel maar dan moet je niet de volle zon erop hebben.

Welke vitrage kiezen jullie, vind het wel een super idee, zo simpel maar dat je er dan zelf niet even op komt haha!

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:28

8nnemiek schreef:
Yep, bogen of een andere constructie.. heb nog een hoop afvalhout liggen.
Ik doe het al vrij vroeg erop zodat de koolvlieg geen eitjes in de grond kan leggen (hoop ik dan!)
En tegen onkruid ben ik van plan om worteldoek te leggen over het hele stuk. Ik ben er echt super tevreden over bij de aardbeien! Even met een hand de oude bladeren eraf geveegd en het stuk is weer helemaal in orde :) geen onkruid, geen beestjes in de grond.. En het worteldoek houdt vocht vast en houdt de grond warm, wat wel handig is in zandgrond. Zeker omdat mijn moestuin zo hoog ligt is die heel snel droog.
En dan ben ik nog van plan een oude tuinslang erin te leggen, gaatjes erin maken, stopje erop aan een kant.. en dan kan ik zo de tuinslang erop aansluiten en krijgt alles vanzelf water :) hoef ik bijna niks meer te doen aan de tuin, behalve kijken hoe het groeit en af en toe wat mest erbij :D

Laat anti worteldoek ook water door? Wij hebben een sproeier op de tuin, en dan zou het wel fijn zijn als de aardbeien wel water krijgen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:31

laat wel water door :j

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:51

Heeft iemand ervaring met soja bonen?

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:36

Hmm... misschien ook wel handig voor bij onze aardbeien(antiworteldoek)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:43

:wave: Ik lees hier wel vaker mee en post nu voor het eerst. Geen idee of ik een vaste mee poster wordt, maar het is wel leuk om zo te lezen wat een ieder zelf kweekt en oplossingen voor ongedierte enzo.
Mijn stadstuin is grotendeels betegeld en ik heb 2 repen grond. Hier heb ik voornamelijk kleurige dingen in staan, en een hoop vlinder-lokkend spul. Maar daar bij een hoek met kruiden. Vooral veel dingen voor thee maar ook allerlei kruiden voor door het eten. Daarnaast bramen en druiven.

Heeft er hier iemand de ultieme oplossing, behalve gif, tegen slakken? Ik heb vooral van die enorm grote, dikke naaktslakken die erg graag graag mijn muntplantjes opeten en vaak ook wel andere kruiden...
Ik heb geprobeerd ze te ruimen door op te rapen en verderop in de slootkant te dumpen, maar met zo'n 30 slakken per avond gedurende 2 weken werd het maar nauwelijks minder...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:01

Er zijn wel kruiden die tegen slakken zouden helpen.. tijm en salie heb ik tussen mijn groenten gezet. Weinig last gehad van slakken, maar of het echt daardoor kwam weet je nooit natuurlijk. Misschien een idee om er iets omheen te maken waar ze echt niet overheen/doorheen komen. Slakken kruipen over de grond, dus als je een soort van border kan verzinnen waar ze niet overheen kunnen..