de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:22

Was al lang begonnen, maar speel vals met een kas.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:25

Ik had me in het homesteading topic gemeld maar ik denk dat ik toch beter hier pas, merk dat het homesteading topic is te ‘professioneel’ is voor mij omdat ik maar wat aankloot en een redelijk kleine tuin heb.

Vaste planten in mijn tuin zijn:
- perenboom
- braam
- blauwe bes (2 jonge planten)
- aalbes (jonge plant)
- framboos (jonge plant)
- appelboom (jonge plant)
- kersenboom (jonge plant)

Ik doe veel in potten, heb een mini kasje en ben nog bezig met het uitbreiden van mijn moestuin {:}

Ik zou dit jaar graag 50 dagen groente en fruit uit eigen tuin willen. Heeft iemand hier ervaring met aardappelen kweken in potgrond zakken?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:29

Citaat:
Ik zou dit jaar graag 50 dagen groente en fruit uit eigen tuin willen. Heeft iemand hier ervaring met aardappelen kweken in potgrond zakken?

Ja, makkie

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:35

Ik gebruikte vorig jaar een oude plastic tas waar ik wat gaten in de onderkant in had geprikt, werkte top. Ik had er trouwens gewoon wat overgebleven aardappeltjes van de supermarkt in gedaan +:)+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:43

Ik heb mijn aardappelen dit jaar in 2 bigbags. Nu opgerold met een dun laagje aarde met wat aardappels en als de planten groeien telkens wat uitrollen en aanaarden.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:08

Zou een shopper van de Albert Heijn ofzo ook werken met wat gaten onder in?

En welke rassen hebben jullie gebruikt?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:24

Ik doe ook de opvul en uitrol methode dat lijkt me met een big shopper niet zo handig, maar het kan misschien ook anders. Ik gebruik de lidl kriel aardappels :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:11

Rassen maak niet uit gewoon wat je lekker vind.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:17

Ik had ook van die mooie kleine rode uit de supermarkt in de grond gestopt, ging top.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:18

Ik ga eens lezen wat de uitrolmethode inhoud :) denk dat ik dan twee soorten ofzo ga proberen.

Afbeelding
Beetje vroeg met sommige dingen maar hé dan blijven ze gewoon langer binnen.

Afbeelding
En dit is een deel van de moestuin. Morgen of volgend weekend ga ik nog een flinke strook tegels weghalen in de tuin.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:20

Vandaag ga ik het gras maaien en deze week gaan de peulen en sugar snaps de grond in. Dat kan normaal vanaf half maart, maar de weersverwachting is denk ik goed genoeg.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:50

Wij zijn een appelboom rijker. Een RedLove. Een appel die zowel van buiten als van binnen rood is. Ik heb nu al zin om hem te verwerken tot allemaal mooie gekleurde producten/gerechten. O:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:32

Sucker snaps heb ik in bakje gezaaid in de kas ze ging best goed zag ik. Hopelijk nu dan toch binnenkort spinazie eten.

O en kat is toch bij kater logeren dus kan ik gelijk warmte matje in pikken voor de paprika. O:)

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:10

Leuke voorbereidingen allemaal :D

Hier wat paprika en tomaat (beetje vroeg) voorgezaaid. Ik kon de lentekriebels niet weerstaan...

Sugar snaps zaaide ik nooit, want dat aten wij amper. Maar sinds dit jaar eten we het ineens wekelijks, dus misschien leuk om toch eens te zaaien. Hoe groot worden die planten ongeveer?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:19

Gebruik sucker snaps als peul, maar als erwten (zijn lekker zoet). :9

Dat laatste gaat wel ten koste van de plant vaak.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:26

Sugar snaps lijkt mij ook leuk! Ga ik dit jaar ook maar eens doen, zag dat die planten best klein blijven en dat kan wel in mijn tuintje.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:27

leeslampje schreef:
Leuke voorbereidingen allemaal :D

Hier wat paprika en tomaat (beetje vroeg) voorgezaaid. Ik kon de lentekriebels niet weerstaan...

Sugar snaps zaaide ik nooit, want dat aten wij amper. Maar sinds dit jaar eten we het ineens wekelijks, dus misschien leuk om toch eens te zaaien. Hoe groot worden die planten ongeveer?

180 tot 250 hoog als ik Google :') het zijn klimmers. Maar zo hoog gaat mij hek ook niet worden want ik wil er wel bij kunnen.

Misschien is er ook een stam variant van als bij sperziebonen die klein blijven?

Paprika waag ik me niet meer aan, had vorig jaar 4 plantjes waarvan ik er uiteindelijk maar van 2 een goede paprika heb kunnen halen. Ik heb ook geen kas maar wel een tuin op het zuiden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:31

Chiren schreef:
Sugar snaps lijkt mij ook leuk! Ga ik dit jaar ook maar eens doen, zag dat die planten best klein blijven en dat kan wel in mijn tuintje.

Eh is wel afhankelijk van soort heb er zelf nu een die tot 1.20 hoog kan worden. :D

Maar je heb er ook die maar 50 cm hoog worden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:43

Marcella schreef:
Gebruik sucker snaps als peul, maar als erwten (zijn lekker zoet). :9

Dat laatste gaat wel ten koste van de plant vaak.

Moet even lachen, sucker snaps := de letterlijke vertaling is sukkel snaps. :')

Het is Sugar snaps Marcella :=
Hoe bedoel je als erwt trouwens, laat je de peulen dan heel groot groeien ofzo? Klinkt wel lekker!

Bij mij is geloof ik alles weer doorgeschoten binne dus ik ga vanaf nu de aanwijzingen op de zakjes aanhouden :=

Die rode appel ben ik ook wel heel benieuwd naar!

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:46

Paprika kweek ik op een balkon op het zuiden. Geeft altijd kleine opbrengst, maar precies genoeg om het leuk te blijven vinden. Dit jaar trouwens mini belle gezaaid, dat zijn mini paprika’s :D Heel schattig. Ben benieuwd of die sneller doorrijpen dan de grote variant.

Sugar snaps klinken heel leuk en voor hoge planten heb ik nog wel ruimte. Ik ga eens zaadjes op de kop tikken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:48

Ach beetje slaap te kort zullen maar op houden. :')

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:45

Hier ook aan het voorzaaien, gaat allemaal super! Tuinbonen, broccoli en spitskool komt al heel goed op. Dit weekend mijn tuintje helemaal ontdaan van oude planten en boomstronken, nu nog wat wortels er tussenuit vissen en dan kunnen we ook in de volle grond gaan zaaien. Krijg zoveel goede zin van dit weer! :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:10

Afbeelding
Hier 30x30 tegel erbij.
Afbeelding
Hier 3 rijen 30x30 en komen dan helemaal langs opsluitband te liggen en opsluitband door trekken tot helemaal pad. Aardbeien bak houten rand afbreken en afvoeren en vervangen voor opsluitbanden. Klusje voor volgend jaar aardbeien eruit deel afgraven laagje hydrokorrel erin en opnieuw vullen met deel huidige grond/compost/nieuwe grond en dan gelijk iets ophogen tot de rand. Dus iets verhoogd bed van maken en dan ook met nieuwe planten.
Afbeelding
Afbeelding
Peterselie op het balkon dat opnieuw omhoog kom en niks gezaaid, maar zichzelf uitgezaaid. *\o/*
Afbeelding
Sla dat zichzelf ook uitgezaaid heeft op het balkon.
Afbeelding
Prei gezaaid in de volle grond van de kas.
Afbeelding
Nieuwste rijtjes winterspinazie.
Afbeelding
Nog even geduld hebben en ik kan spinazie eten (eindelijk).
Afbeelding
Denk selderij, maar weet het niet zeker meer ook in de volle grond van de kas. :')
Afbeelding
Veldsla, sla, andijvie en prei.
Afbeelding
Nog meer andijvie, peterselie en rucola.
Afbeelding
Gewone sla, andijvie, pluksla en peul/erwten.
En nog veel meer gezaaid, maar niet op de foto. En weer veel teveel prei natuurlijk. :')

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:33

Volgens mij heb jij echt een heerlijk stuk grond Marcella! Hoeveel ruimte heb je?

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:58

Ik ga hier weer even meelezen. Vorig jaar had ik een vierkante meter moestuin en wat losse potten. De moestuin was niet zo praktisch, dus bij het opnieuw aanleggen van de tuin is die niet teruggekomen. In plaats daarvan wil ik een moestuinbak op pootjes. We hebben niet zo veel ruimte, maar vind het wel leuk voor mijn dochter om wat dingen uit eigen tuin te kunnen eten. Vorig jaar sloegen vooral de tomaatjes en pepers goed aan dus die wil ik dit jaar weer in potten zetten. Paprika vind ik niet zo'n succes, erg lang wachten op 3 paprikaatjes
Verder heb ik hier altijd wel kruiden staan en druiven. Vorig jaar hebben we bij vrienden een rode bessenstruik uitgegraven. Nou is die ondertussen bij het aanleggen van de tuin opnieuw uitgegraven dus ik hoop dat die nog goed aanslaat. Dit jaar wil ik wat meer fruit erbij hebben, zoals frambozen en aardbeien en nog wat sla. Andere dingen vind ik toch te weinig opbrengst geven op de beperkte ruimte die we hebben.

Hebben jullie tips voor fruitsoorten die goed in potten/ bakken te houden zijn en het eerste jaar al een leuke opbrengst hebben?