De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:22

Die palmkool is wel leuk inderdaad, die kende ik nog niet.
En die aardperen ga ik zeker proberen! Ik lees dat je ze na de eerste vorst tot ver in de winter uit de grond kan halen.. Dat is wel ideaal natuurlijk. Dus dat werkt een beetje als aardappels? Ik neem aan dat de planten zelf niet giftig zijn? Aangezien ze naast de rijbak komen te staan moet ik daar wel een beetje op letten. Alles wat door het draad heen groeit heeft natuurlijk weinig kans met het zwart-witte monster aan de andere kant :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:53

Aardperen is net onkruid!!! Zet het in een bak of zo, want het groeit erg uit. Ze smaken gekookt naar zoete aardappels en rauw smaken ze naar radijsjes (lekker in salade :j ) Je schijnt er ook lekkere azijn van te kunnen maken. En als chips ook erg lekker :9 Ze worden hoog, een 2,5 tot 3 meter kunnen ze halen, hou hier wel rekening mee. Ze zijn familie van de zonnebloem, hebben soortgelijke bloem, maar niet de pitjes, de bloemen kunnen ook als snijbloem gebruikt worden.

Ik doe dit jaar geen moestuin, ik moet verhuizen -O- Ze gaan de boel slopen |( Ik wil mijn tuin verhuis klaar maken, ik zit met halfstam appel en peren perzik boompjes (een metertje of 3 hoog) en bessenstruiken en andere vaste planten. De datum wanneer ik moet verhuizen is niet bekent (voor november dit jaar, maar kan goed veel eerder) Hoe pak ik het aan? Iemand ervaring/ideeën?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 18:10

aikon schreef:
Aardperen is net onkruid!!! Zet het in een bak of zo, want het groeit erg uit. Ze smaken gekookt naar zoete aardappels en rauw smaken ze naar radijsjes (lekker in salade :j )

Nee hoor, vergelijkbaar met artisjok :)
De mijne zijn nog geen 2 meter hoog.

Of de bovenkant giftig is, weet ik niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:05

aardperen, als je ze op 1 plek wil houden, bak ingraven, of heel stevig worteldoen want het woekert als een gek :D

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:14

Ik heb inderdaad gehoord dat ze flink woekeren. De mijnes gaan in een gigantische pot (1m3 inhoud)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:24

Dat ga ik zeker doen :)
Maar als van aan t eind van het seizoen alle knollen uit de grond haalt zoals bij aardappelen, dan blijft ie dus gewoon verder groeien?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:29

Net via ebay een heater matje besteld voor in de kweekbak. Lijkt me ideaal! Voor 3,70.. 7 watt.. Ipv die gloeilamp van 40 watt.. Heb ik er binnen een maand uit :) als dat goed werkt dan koop ik er nog een paar binnenkort. Bij ons binnen is het altijd maar 17 graden, en voor de zaden is dat net wat weinig heb ik gemerkt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 22:48

8nnemiek schreef:
Dat ga ik zeker doen :)
Maar als van aan t eind van het seizoen alle knollen uit de grond haalt zoals bij aardappelen, dan blijft ie dus gewoon verder groeien?

Ze zijn slecht houdbaar, beter om ze in de grond te laten zitten. :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:34

Aardperen ken ik nog niet. Zal eens kijken hoe ze hier heten. Wil wel boerenkool want daar is hier niet echt aan te komen. Heeft ook iemand ervaring met die pootzakken voor aardappelen ? Wanneer beginnen jullie met binnen op kweken? Hier is het trouwens nog echt winter inclusief sneeuw.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:10

Ik heb die pootzakken met aardappelen vorig jaar gebruikt. Werkt prima! Ik had ze alleen niet genoeg water gegeven, dus de aardappelen waren vrij klein gebleven.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 11:56

8nnemiek schreef:
Net via ebay een heater matje besteld voor in de kweekbak. Lijkt me ideaal! Voor 3,70.. 7 watt.. Ipv die gloeilamp van 40 watt.. Heb ik er binnen een maand uit :) als dat goed werkt dan koop ik er nog een paar binnenkort. Bij ons binnen is het altijd maar 17 graden, en voor de zaden is dat net wat weinig heb ik gemerkt.

Mag ik de link svp?
Ik wil ze ook zo graag.

Heeft iemand ervaring met verwarming onder de bakjes?
Ik wil tomaat, peper erop zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:00

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:04

Ik heb hier jaren geleden nog een verwarmings-matje van een waterbed bewaard, is misschien ook wel handig voor zoiets te gebruiken :)

Maar het gaat een beetje tegen mijn gevoel in om nu met stroom aan de slag te gaan om zaadjes op te kweken :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 15:08

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:55

Wel klein inderdaad, maar mijn bakjes zijn niet veel groter :)
Ik vind ze idd ook allemaal belachelijk duur. Op ebay zijn wel goedkopere te vinden trouwens, ook groter en speciaal voor zaadjes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:05

fijn de weten dan de aardappelzakken goed werken. Matjes vind ik ook te duur en eigenlijk wil ik niet met stroom in de weer gaan.
Wanneer beginnen jullie met binnen opkweken van zaadjes?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:16

Volgendr maand gaan bij mij de tomatrn , pepers en paprika's de grond in en ik moet nog even kijken welke andere langzame kiemers of late planten er nog meer de tuin in gaan dit jaar, die kunnen dan ook gelijk mee... De rest volgt in maart, april en mei

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 10:35

liljebo schreef:
fijn de weten dan de aardappelzakken goed werken. Matjes vind ik ook te duur en eigenlijk wil ik niet met stroom in de weer gaan.
Wanneer beginnen jullie met binnen opkweken van zaadjes?

Eind februari of begin maart.

Gefeliciteerd Annemiek! *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:06

Dank je :D

En ik begin met de eerste zaadjes zo gauw de warmtemat binnen is. Zal nog wel een paar weekjes duren. En dan idd tomaat, peper, paprika.. en ik zag dat bloemkool ook al kan, maar dan moet je wel de vroege soorten hebben.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:21

Hier ook weer bezig met voorbereiding van de moestuin.
Vorig jaar heel veel bonen, tomaten en courgettes gehad.
Koolsoorten weinig, meer mislukte door rupsen.

Mijn hubbie die zo anti moestuin was, bemoeit zich nu met wat ie er wel of niet in wil hebben haha.

Voorzaaien ga ik dit jaar niet zo vroeg doen, vorig jaar zat ik ellendig lang met grote planten boven wat geen doen was.

Ik zou graag een vierkante meter bak op mijn balkon willen zetten (wordt toch nergens voor gebruikt).
Hier komt 's morgens de zon op, tot een uur of 1.
Ik dacht misschien wat kwetsbare slaplanten die het in mijn tuin niet zouden overleven ivm huisdieren.
Iemand tips of ideeën wat ik daar kan planten?
Alleen in de ochtend dus zon daar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:13

ah ok, bedankt voor de info over het voorzaaien. Denk dat ik dan een week of twee/drie later moet beginnen, omdat het seizoen hier later begint. Ergens in maart dus.

Tips kan ik zelf nog niet zo goed geven... ben zelf beginner.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:12

Sonja_vR schreef:
Volgendr maand gaan bij mij de tomatrn , pepers en paprika's de grond in en ik moet nog even kijken welke andere langzame kiemers of late planten er nog meer de tuin in gaan dit jaar, die kunnen dan ook gelijk mee... De rest volgt in maart, april en mei

Gaan die dan de volle grond in Sonja, of de kas?

Ik heb wel al een beetje plannen, wil graag peultjes (laagblijvende) en sugar snaps (geen idee welke, vergeet het elke keer op te zoeken of op te schrijven) tomaten (nieuwe poging nieuwe ronde :P ) en pepertjes, de appel- en peren boom staan nog steeds gebroederlijk naast elkaar, dus benieuwd of daar iets gemuteerds uit komt ofzo, de perzik leeft ook nog en verder heb ik de bessen van vorig jaar allemaal nog, moet alleen kijken of mijn aardbeien het overleven in hun hangmatten. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:48

voorzaaien in de vensterbank,het meeste beland uiteindelijk gewoon in de tuin, volle grond of pot, dat varieert.
de grote tomaten soorten ga ik volle grond zetten, de struiktomaatjes kunnen wel in potten blijven, er blijft ook wel het 1 en ander in de kas, maar dat is van alles maar een beetje.
die wil ik dit jaar gebruiken voor meloenen en ?? moet ik verder nog verzinnen :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:02

Voorzaaien heb ik helaas geen plek voor, ons huis staat op t Noorden en heeft smalle vensterbanken. Moet je pepers en tomaten persé voorzaaien of kan je vanaf een bepaalde temperatuur ook meteen de volle grond in?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:03

hoeft niet, maar ik heb nogal wat latere soorten, die wil ik sowieso een headstart geven, en dan doe ik een gedeelte van het vroege spul gewoon mee