de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:57

Malenka schreef:
Kropsla eet ik zo goed als niet. Maar ik houd erg van gemengde salades. Dus ik zorg dat ik in mijn tuin van alles heb staan met eetbaar blad dat ik kan plukken als ik het wil eten.

En bedankt voor de pompoen tips. Ik ga ze eens opzoeken. We houden van pompoen. In curry's, soepen, ovenschotels en sinds kort weet ik dat jam van pompoen ook heerlijk is. Dus het is fijn dat die zo makkelijk is.

Zijn verschillende soorten pluksla dan niet wat voor jou?

Ik heb van de week de paprika's en pepers voorgezaaid (nouja gezaaid. In een vochtig keukenpapier in een boterhamzakje boven de verwarming gelegd :+ )

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:52

Ik meld me ook weer: nieuw jaar, bijna tijd voor het nieuwe moestuinseizoen :wave:

Afgelopen 2 jaar had ik een tuintje gehuurd en ook nog op mijn balkon getuinierd. Eerder in dit topic heb ik wel eens foto's gepost.

Dit jaar heb ik helaas geen tuintje. Dat gaat jaarlijks via loting en we zijn uitgeloot :\ Ik baal als een stekker. Maar we hebben wel een nieuw huis met iets meer balkonruimte, dus ik ben aan het bekijken hoe ik dat maximaal kan benutten. Nu druk aan het bedenken wat ik daar wil en kan kweken.

@ idinn: spaghettipompoen kende ik niet, dat moest ik opzoeken. Wat een geinige groente! Smaakt het anders dan normale pompoen?

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:04

Vandaag weer rekening gekregen voor de moestuin, maar is gewoon geen geld voor het stuk dat ik heb (60 euro per jaar 17,5x13 ongeveer).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:33

Jeetje dat is echt spotgoedkoop als je bedenkt wat de grondwaarde is!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:39

Dat is een mooi bedrag Marcella.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:43

Da’s bijna niks, lekker hoor. Hier vind je ze bij lange na niet zo goedkoop.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:56

Is gemeentegrond dat verpacht word, maar heeft weinig waarde voor de gemeente aangezien er niet gebouwd mag worden. Bij extreme hoge waterstand lopen we wel risico dat ze het onder water laten lopen, maar is al jaren niet meer nodig geweest.

Daarom wil ik nu dat kleine stukje naast mij erbij hebben zou mij maar een 10 euro extra kosten ongeveer (5x13 ongeveer). Mooi stukje voor 2 loopeenden en wat kippen (en nog wat fruitbomen & struiken). O:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:58

Verslaafde :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:03

O:)

Maar heb het nog niet. Tuincommissie kan mij nog flink dwars zitten. Als die het niet willen krijg ik het niet. Met dat er dan nog flink wat opruim werk te doen is. Wegens klein kasje in slechte staat. :=

En zie haar voorlopig nog niet vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:30

Leeslampje, het heeft niet zo'n uitgesproken smaak, beetje nootachtige smaak. Maar je kan met vullen veel kanten op. Of het gebruiken als vervanger voor spaghetti. Wij hadden 2 planten staan en daar kwamen stuk of 40 pompoenen vanaf. Was echt niet normaal :')

Hier zijn we jaarlijks €50 kwijt voor ruim 100m2. De kerk hoeft er ook niks aan te verdienen. Grond is al zo lang eigendom. Helaas zitten we op een punt dat grondwater geen optie is. Dus enkel kraanwater beschikbaar. Dus wij proberen zelf zo min mogelijk water te gebruiken. Wil een 2e regenton erbij. En er staat enkel fruit en vaste planten (artisjok, aardpeer), die zichzelf ook maar wat moeten redden..

Aan huis de groenten. Waar we kunnen sproeien met grondwater indien nodig.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:33

Deze week zijn mijn bestelde tomatenplantjes binnen gekomen. Ik ga dit jaar eens vroeger voorzaaien dan de eerdere jaren. De tomaten staan bij mij in de kas. Zin in!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:53

Hoi! Ik ben Denice en heb op 50m van mijn huis een flinke moestuin
van zo'n 4x25m denk ik, bij een moestuinencomplex. De ligging is echt perfect. Vorig jaar oktober alles opgeruimd van de vorige eigenaar en zaden ingeslagen. Ik ga morgen spinazie zaaien buiten, ik heb wat kool soorten en sla in mijn kasje staan en heb net wat prei, broccoli, stengel ui, rode biet en wat sla voorgezaaid.

Ik maak me vooral zorgen over de slakken.. hebben jullie daar tips tegen?

Ik kan dus echt niet wachten met aan de slag gaan en ik heb echt een nieuwe hobby gevonden!

Kan ik nog meer al in de grond proppen := ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:28

Hier is de wortel vandaag ingezaaid. Met vliesdoek erover. Het geeft niet veel winst uiteindelijk, maar hebben gewoon zin om bezig te gaan. Stuk voor de spinazie voorbereid. En peper en paprika staat al binnen, maar nog niks te zien.

Daarnet ook een bestelling bij de batterijen gedaan (paar framboossoorten, braam, tayberry, blauwe bessen, hazelaar). Die komt over circa 2 weken.

Vanmorgen een paar stukken onkruid op de volkstuin weggehaald. Dan kan daar het gras- en weidebloemenmengsel in ook straks. En het krentenboompje op zijn plek gezet, die stond afgelopen jaar nog tijdelijk ergens anders in de tuin.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:17

denice schreef:
Hoi! Ik ben Denice en heb op 50m van mijn huis een flinke moestuin
van zo'n 4x25m denk ik, bij een moestuinencomplex. De ligging is echt perfect. Vorig jaar oktober alles opgeruimd van de vorige eigenaar en zaden ingeslagen. Ik ga morgen spinazie zaaien buiten, ik heb wat kool soorten en sla in mijn kasje staan en heb net wat prei, broccoli, stengel ui, rode biet en wat sla voorgezaaid.

Ik maak me vooral zorgen over de slakken.. hebben jullie daar tips tegen?

Ik kan dus echt niet wachten met aan de slag gaan en ik heb echt een nieuwe hobby gevonden!

Kan ik nog meer al in de grond proppen := ??

Anti slakken korrels, maar die ik had werken niet tegen naaktslakken, daar zoek ik ook nog iets voor want die aten m'n courgettes op

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:46

Eierschalen of schelpjes (ik woon bij het strand ;) ) bewaren en die verkruimeld om het gewas heen leggen waar ze op af komen. Hier hielp dat voldoende, maar ik had maar weinig last van slakken om mee te beginnen. Weet niet of het tegen hele families helpt ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:27

Loopeenden zijn ook verzot op alle slakken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:47

Marcella schreef:
Loopeenden zijn ook verzot op alle slakken.

Eten die niet ook je gewassen op?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:56

Zou het niet weten heb geen loopeenden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:57

Ik heb nog niet hét antwoord gevonden tegen slakken afgelopen seizoen. Afgelopen jaar gewerkt met bakjes om het gewas, koperlint, biervallen, salie en Indische kers, eierschalen, hemperade rond de plantjes, maar beste werkte toch wel handmatig eraf plukken en dan in de bierval. Ga mede daarom ook pas wat later beginnen met zaaien en planten, zodat ze iets meer aan kunnen.
Maar wij hebben dan ook echt de moestuin voor erbij en de leuk, leuk als we wat oogsten, maar meeste is nog proberen en uittesten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:05

Bakje bier willen ook nog wel eens werken.

Vind het zo jammer dat kippen geen naaktslakken eten. :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:03

Ik zat te denken aan mijn koolplanten omringen met een flinke rand en eventueel een soort frame met doek? Maar dan kan ik niet meer goed bij de planten :+

Ik vind het ook zo raar dat ik in deze kou spinazie kan zaaien en dat dit dus uitkomt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:22

Heb je zomer of winter spinazie gezaaid, want de zomer moet je denk ik wel onder plastic zaaien.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:30

Oh ja, kool zet ik meestal onder insectengaas...

Wel goed dicht stoppen: ik heb ooit een hele naakslakkolonie gevonden in de kolen omdat ik het niet goed had dichtgestopt _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:32

Hier tot nu toe nooit veel last gehad van slakken gelukkig. Welke ik zie gooi ik zo ver mogelijk weg :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:35

Voer alles wat ik kan voeren gewoon aan de kippen.