De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 20:07

sweetsox schreef:
Nou dan snappen jullie wel dat ik ze wil zaaien lijk me leuk voor op mijn verjaardag te serveren hahaha gewoon voor de grap.

:D

sweetsox

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:58

Ik zie al hoe mensen gaan reageren geweldig kijk ik nu al naar uit. Moet dit keer me toch gaan lukken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:52

mijn aanrader van de dag, vul ze met een creamcheese :Y) <<) maakt het helemaal af

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:23

Whahaha dan krijg mijn familie denk ik een hart aanval minste sommige.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:38

Die pepertjes! Wist niet eens dat ze bestonden.

Moet nog gaan bedenken wat ik wil.
Lift lekker mee op jullie ideeen ga daarvan miniportie in mijn minimoestuin proberen te zetten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:31

Sonja_vR schreef:
mijn aanrader van de dag, vul ze met een creamcheese :Y) <<) maakt het helemaal af

:')

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:35

straks vliegen de piemel pepers je om de oren hahaha. wil daar echt minimaal een plant van lijk me zo leuk. wel achter in de kas zodat mijn oppaskinderen het niet kunnen zien. hihihi

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:40

Goedemorgen! Zag dat in het topic weer volop gepost werdt en ik dacht hé? Alles ligt toch stil nu? Maar nee dus. Afijn, ik ga bijlezen en eens kijken voor inspiratie, mss dat ik dit jaar ook echt groene vingers kan krijgen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:45

tuurlijk wel sommige dingen luk je in elk geval wel. vertrouwen in je groene vingers. hihihi

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:36

Ik kom hier ook weer inspiratie op doen :). Ik ben maar heel kleinschalig bezig maar het is zo lekker uit eigen tuin :9. Vooral tomaten hebben zoveel meer smaak.

Dit jaar wil ik ook pastinaak gaan proberen omdat wij hier graag friet van maken en bij de supermarkt is er weinig aanbod en ook niet goedkoop. Is het een makkelijke soort om zelf te doen?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:57

Pastinaak nooit geprobeerd

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:00

Hihihi, die piemelpepers! Nu wil ik ze ook :') En pastinaak staat ook op mijn lijstje, maar ik weet niet of ik dat dit jaar al ga doen (denkbeeldige tuin staat al best vol)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 12:01

Pastinaak heb je totaal geen werk aan. Zaaien, uitdunnen en wachten.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:06

Welkom alle nieuwe leden! Wat leuk dat er steeds mee mensen meelezen en aan een moestuin beginnen.

Volgens mij is het steeds populairder om zelf een moestuin te beginnen.

Leuk!

En die peper! Hahaha! Jammer dat ik geen kas heb. Is ook leuk cadeautje voor een vriendinnetje die wel een kasje heeft :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:17

ik moet zeggen dat ik er best wat buiten heb staan van de pepers hoor :j als ik ze allemaal in de kas moet gaan houden, moet ik van de hele achtertuin een kas maken :=
oogst ik ook van , zolang je een plekje in de tuin hebt wat een beetje beschut is en veel zon krijgt door de dag, dikke kans dat het wel wil lukken

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:30

Ja kan wel hoor. Gewoon proberen ga ik ook doen eentje buiten twee in de kas

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:04

Wat een activiteit hier!
Ik heb met kerst een zaaipakket eetbare bloemen gekregen. Ziet er leuk uit, en ik denk dat ik die gewoon in de border zaai.
Voor in mijn bakje wil ik weer aardbeien, sla, boontjes, snijbiet en cherrytomaatjes. En andere pompoenen dan dit jaar. Ik had nu 2 pompoenen van circa 10-15 kilo het stuk en dat is wel een hoop om te verwerken.
Zijn er nog kleinere aanraders?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:34

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:42

Goede tips.Pompoentjes wil ik ook wel. Volgens mij wil ik teveel. Haha.
Kom straks tijd tekort. Moet ook nog zoiets onnozels doen als werken en mijn paarden en honden hebben aandacht nodig.
aiai

Eetbare bloemen zijn trouwens ook leuk

Wij beginnen in het voorjaar trouwens ook met bijen. We volgen nu een cursus. Mijn man zal dat vooral gaan doen, maar het is wel handig als ik het ook kan.
Niet alleen fijn vanwege de honing, maar ook voor de tuin. :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:07

Die pepers zijn grappig en idd vooral met roomkaas :))
Wij kunnen helaas dit seizoen nog niets planten.. Misschien wat tomaatjes en kruiden in pot. Maar verder niet. Tuin is nog 1 ravage en we zijn ook onbedoeld opslag geworden dus structureren kan ook nog niet ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:11

hier gaan de pompoenen en courgettes zoveel mogelijk de voortuin in, nemen mij iets te veel ruimte in beslag in mijn moestuintje achter :=
ben wel op zoek naar bush en semi bush groeiwijze , die ranken minder

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:22

Deze meelezer meldt zich ook :D . We wonen sinds 2 jaar in een huis waar de ruimte is voor een moestuin. Vorig jaar ben ik er voor het eerst actief in geweest en dit jaar ga ik het allemaal nog wat uitgebreider aanpakken. Vorig jaar had ik o.a. aardappels, tomaten, komkommer, broccoli, sugersnaps, boerenkool, andijvie. Mislukt zijn vorig jaar de aubergine's, paprika en bloemkool. De bloemkool is volledig opgegeten door rupsen ;).

Ik kan niet wachten tot er weer voor gezaaid kan worden. Ik moet eigenlijk alleen de moestuin nog even omspitten...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:53

Met dit lekkere weer krijg ik weer heel veel zin om buiten aan de slag te gaan :D
Ik ga volgende week maar eens de potjespers testen. Zaaigrond halen, goed nat maken, en potjes maken maar! De tomaten en paprika's kunnen vast al gezaaid worden, toch?
Gisteren bij de kringloop geweest voor wat tuinboeken. Heb er eentje over tuinieren in t algemeen en een plantenencyclopedie.. Heel interessant allemaal. Ik wil de tuin wat groener hebben dit jaar.. Ik hoop ook nog wat eetbaars hier en daar in de tuin te kunnen planten, naast de moestuin. Maar wat is nu echt mooi, én eetbaar? Misschien maar ergens een bramenstruik of druivenstruik zetten :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 12:06

8nnemiek schreef:
Met dit lekkere weer krijg ik weer heel veel zin om buiten aan de slag te gaan :D
Ik ga volgende week maar eens de potjespers testen. Zaaigrond halen, goed nat maken, en potjes maken maar! De tomaten en paprika's kunnen vast al gezaaid worden, toch?
Gisteren bij de kringloop geweest voor wat tuinboeken. Heb er eentje over tuinieren in t algemeen en een plantenencyclopedie.. Heel interessant allemaal. Ik wil de tuin wat groener hebben dit jaar.. Ik hoop ook nog wat eetbaars hier en daar in de tuin te kunnen planten, naast de moestuin. Maar wat is nu echt mooi, én eetbaar? Misschien maar ergens een bramenstruik of druivenstruik zetten :j

Eetbare bloemen of groenten met mooie kleur, of bijzondere vorm.
Zo kun je krulsla, of rode sla ertussen zetten, of palmkool ( gaat de hoogte in) aardperen zijn familie van de zonnebloem, dus ook decoratief.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:11

Ja aardperen...wat is dat nu eigenlijk? Wat heeft dat nodig qua groeiruimte / voeding, en wat kun je ermee? :)

Let bij Palmkool wel op dat het niet zo best tegen wind kan en dat je het een beetje ondersteund, en dat mieren en slakken de onderkant van de plant / wortel wel heel erg lekker vinden...bij mij is er geen 1 van de 3 gelukt afgelopen jaar hierdoor :P