de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:56

Zidore schreef:
Iemand hier tips hoe je een goede planning maakt? Ik heb dat nog nooit eerder gedaan

Er staan heel veel moestuin kalenders op internet, even Googlen dan zie je het. Over wisselteelt hoor ik wisselende dingen over of het wel of geen nut heeft.

Ik heb vandaag de zomerprei voorgezaaid, eerste keer dat ik prei ga proberen.

tamary

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:01

Met preizaad worstelen heb ik al lang opgegeven, ik heb een aantal bossen oerprei staan die het super doen en aangezien die zich net zo vermeerderen als sjalotten en eigenlijk genoeg hebben aan een flinke schep compost 1x/jaar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:03

tamary schreef:
Met preizaad worstelen heb ik al lang opgegeven, ik heb een aantal bossen oerprei staan die het super doen en aangezien die zich net zo vermeerderen als sjalotten en eigenlijk genoeg hebben aan een flinke schep compost 1x/jaar.

Hoe zie ik dit voor me? Je laat een deel staan tot het zich weer uitzaait?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:17

Heb nog een aantal rijen winterspinazie gezaaid, maar ook al sla en andijvie in bakken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:18

Sjalotten maken bolletjes aan, dus 1 de grond in en die maakt er meerdere van, knoflook doet hetzelfde.
De oerprei maakt bolletjes als kleine bultjes aan de hoofd bol en die komen op een moment los als er genoeg groen en wortel aan zit.
https://www.vreeken.nl/734265-allium-ampeloprasum
Ik heb ze nog niet zien bloeien, maar dat kan met de droge zomers te maken hebben, ze hebben in de grond overzomerd de afgelopen paar jaren door de droogte.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:19

Ik vraag me echt af hoe de ijsbergsla in de supermarkt wordt gekweekt, ik lees zelfs dat moestuinierders die al jaren kweken de ijsbergsla niet hetzelfde krijgen. In de supermarkt is het ook niet duur en het is de enige sla die ik echt lekker vind.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:21

tamary schreef:
Sjalotten maken bolletjes aan, dus 1 de grond in en die maakt er meerdere van, knoflook doet hetzelfde.
De oerprei maakt bolletjes als kleine bultjes aan de hoofd bol en die komen op een moment los als er genoeg groen en wortel aan zit.
https://www.vreeken.nl/734265-allium-ampeloprasum
Ik heb ze nog niet zien bloeien, maar dat kan met de droge zomers te maken hebben, ze hebben in de grond overzomerd de afgelopen paar jaren door de droogte.

Nice thanks ik ga ernaar kijken

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:28

Dat met ijsberg sla zou ik niet weten. Vind sla uit de supermarkt niet te eten. En vroeger at ik nooit sla, maar sinds de moestuin en ik op mijn eigen woon wel.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:25

moonsparkle schreef:
Zidore schreef:
Iemand hier tips hoe je een goede planning maakt? Ik heb dat nog nooit eerder gedaan

Er staan heel veel moestuin kalenders op internet, even Googlen dan zie je het. Over wisselteelt hoor ik wisselende dingen over of het wel of geen nut heeft.

Ik heb vandaag de zomerprei voorgezaaid, eerste keer dat ik prei ga proberen.

Ik weet wel wanneer je wat ongeveer moet zaaien maar ben ieder jaar een soort van te laat of bedenk me “ik had dat moeten doen”.

Bijvoorbeeld pompoenen, die heb ik nu sinds een paar jaar maar geen idee wanneer beste plan is qua voorzaaien. Ik had ook teveel plantjes dus dit jaar meer ruimte gereserveerd voor ze, maar toch “mis” ik elk jaar iets... misschien is het gewoon het ongemak van de beginnende moestuinierster hoor ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:04

Ik zet alles wat ik wil zaaien in mijn agenda op mijn telefoon. Misschien helpt dat? En als ik iets voorgezaaid heb zet ik er in wanneer het naar buiten mag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:00

Had vorig jaar op tijd gezaaid, maar kwam een hoop niet op van de paprika en meloen. Denk dat ik dit jaar met warmte matje ga doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:03

Ik ben binnen aan de gang nu. Als eerste test peterselie en groenlof. De groenlof moet ik gaan overpoten bijna en dan gaan ze naar een iets koelere ruimte. De eerste opkweek met groeilamp ging goed. Mooie groene jonge plantjes nu. Als de groenlof is overgezet ga ik kijken of rucola zo ook wil lukken.

Sla lekker, meest kies ik krulsla of rucola. Ijsbergsla ooit wel gehad op zeeklei en die gingen als een speer. Mooie dichte kroppen. Alleen beginnersfout toen :+ alles tegelijk zaaien. Daarna slasoep, roerbakken, in de macaroni _O- kroppen van 1,5 kilo zelfs :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:12

Gelukkig hoef ik met teveel geen rekening te houden. Heb 8 kippen die wel willen helpen om mij van sla en andijvie af te komen. :')

Al zou het na vandaag 7 kippen kunnen zijn. :')

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:21

moonsparkle schreef:
Ik zet alles wat ik wil zaaien in mijn agenda op mijn telefoon. Misschien helpt dat? En als ik iets voorgezaaid heb zet ik er in wanneer het naar buiten mag.

ja dat heb ik ook gedaan maar zie door de bomen het bos niet meer, ben gewoon bang dat ik weer wat vergeet, zat te hopen dat er een soort van app of zoiets bestond, dat je dan kan invoeren en reminders krijgt

Rucola zaai ik buiten in pot, gaat als een speer, ik heb het in een paar potten zodat ik telkens van iedere pot iets kan plukken. Vorig jaar ook kropsla (als klein zaaigoed gekocht) en dat was ook zo leuk in een grote bloempot (in een kleine bloempot werkt niet).
Ook had ik aardappelen in een grote oude emmer (die kapot was gegaan op stal), ik vind zaaien in een pot ook wel heel leuk EN heel handig tegen slakken.

Verder heb ik pompoenzaadjes en tomaten, maar meer kom ik eigenlijk niet op... dat bedoel ik met dat ik bang ben dat ik wat vergeet :+ :+ :+ :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:30

Afbeelding
Afbeelding
Kas
Afbeelding
Zaaiplankje in de kas
Afbeelding
Selderij + onkruidkwekkerij
Afbeelding
Boerenkool
Afbeelding
Winter rode kool
Afbeelding
Winterprei
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Moet nodig de ramen in de lage bak schoonmaken :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:41

Ik ben aan het uitzoeken wat ik dit jaar wil kweken en vind het maar moeilijk om keuzes te maken. 40 soorten is niet helemaal wat ik in gedachten had bij rustig beginnen. Hoe kan ik mezelf nou nog verder inhouden met zo veel keuze?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:45

Ik vind wortels, bieten, courgette en aardappels het makkelijkst. Radijsjes schijnen ook heel simpel te zijn, maar die lust ik niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:48

Radijs is enkel lekker als het genoeg water gehad heeft. Pony 's zijn minder kritisch qua smaak, dus de rest raak ik wel kwijt.
Aardappels gebruik ik weinig, veld in de gaten houden en rondje wandelen als de oogstmachine er van af is levert zat op.
Andere 3 mee eens, samen met spercibonen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:59

Bedankt voor de tips. :) Het gaat me nog niet eens perse om heel simpel. Want die producten kan ik anders ook wel voordelig in de buurt vinden (wortel, aardappel, courgette en ui bijvoorbeeld). Maar we gaan ook het huis bouwen en we hebben dit jaar nog geen kas. Dus vooral niet te complex in hoeveelheid en totaal verschillende eisen qua verzorging voor alles. Dat is leuk over een jaar of twee. :j

Misschien hebben jullie leuke combinaties die het fijn doen samen?

Ik wil al bonen in mais laten groeien bijvoorbeeld. Al ben ik er nog niet uit wat voor bonen.

We zitten op fantastisch vruchtbare biologische kleigrond. Behoorlijk kalkhoudend (zeeklei). En ik heb paardenmest van afgelopen september en later.

Sowieso komen er pompoenen op de verse mest. Maar wat zijn daarin echte aanraders? Wat zijn soorten die je goed bevallen zijn? En waarom?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:11

Wij hebben vorig jaar voor het eerst een moestuin gehad en absolute leken. Ik vond de suikermaïs, courgette, tomaten en aubergines vanzelf gaan. Radijsjes inderdaad ook :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:16

Ik vind de hokaido pompoen erg lekker en die is ook niet zo groot. Mooi 2 pers formaat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:20

Gewoon eerst de dingen die je lekker vind en makkelijk zijn. Later kan je altijd nog uitbreiden.

Mijn planning:
Afbeelding

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:38

Ik ben ook beetje aan het kijken wat ik weer wil qua moestuin, maar we zijn bezig met een ander huis, dus dat is wel een puntje van aandacht :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:54

Spaghettipompoen was hier ook een groot succes. Echt een mega opbrengst :') Dit jaar gaan we voor spaghettipompoen, hokaido en pattisson.

Bedenk vooral eerst wat je eet. Sla is heel makkelijk, maar we hebben het hier allemaal weggegeven of naar de kippen gedaan. Eten dat dus echt amper.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:07

Kropsla eet ik zo goed als niet. Maar ik houd erg van gemengde salades. Dus ik zorg dat ik in mijn tuin van alles heb staan met eetbaar blad dat ik kan plukken als ik het wil eten.

En bedankt voor de pompoen tips. Ik ga ze eens opzoeken. We houden van pompoen. In curry's, soepen, ovenschotels en sinds kort weet ik dat jam van pompoen ook heerlijk is. Dus het is fijn dat die zo makkelijk is.