De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:36

Ik haal de compost zodra die bij de gemeente gratis af te halen is, ergens in het voorjaar. Vorig jaar halverwege maart. Eerder is er weinig te doen buiten.. of je moet prei en broccoli en andere wintergroente hebben staan.
Wel zat ik er aan te denken om al eens te beginnen met het maken of iig uittekenen van een constructie tegen insecten. Ik wil eigenlijk een frame om de moestuin maken met vitragegordijn tegen vogels en beestjes, en eigenlijk ook nog een tuinslang er in verwerken met gaatjes erin om alles makkelijk in een keer water te kunnen geven :)

sweetsox

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:45

Dat kan goed je kan ook de compost hoop omkeren. Eerst spitten de rest later. Er moet wel bestuiving mogelijk zijn van sommige gewassen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:38

Dan maar met een kwastje aan de slag :D
Nee, ik denk dat er weinig vrucht-planten in dat deel van de moestuin komen. De tomaten, paprika's, pepers, komkommer en meloen had ik vorig jaar allemaal lekker warm in een tunnelkasje staan en dat ging als een trein, dus dat is voor dit jaar ook weer het plan :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:08

Dat doe ik ook allemaal in de kas. Misschien had je er niet aan gedacht vandaar dat ik het zij.

ik wil eigenlijk nog deze week mijn kas omspitten. En ik denk dat ik maar mest meeneem van mijn eigen paarden is wel vers. Maar dat heeft dan nog een paar maanden om oud te worden in de kas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:20

Hier hebben we al jaren een berg oud hout liggen in de tuin, paar weken terug de eerste helft naar de stort gebracht, nu weer een karretje vol....maar er zat ook nog heel wat prima stevig hout tussen dat zonde was om weg te gooien. Daar wil ik ook een frame van maken dat ik bovenop mijn moestuinbakken kan zetten, heb er al insectengaas voor liggen.

Er lagen zelfs nog 2 stevige grote kozijnen tussen. En de glaslatten die er bij horen.
Ik zeg gaas opspannen, glaslatten om het vast te zetten...en een keurige klep er van maken met gaas voor over de sla en broccoli enzo om de vliegbeestjes en slakken buiten te houden +:)+

Ik ben aan het zoeken naar Noord-Hollandse bruine bonen om te zaaien, maar dan de Eco / biologische variant... kan nog niet veel vinden :P

Hier moet ik eerst nog de bakken schoonmaken, goed gronddoek leggen tussen de bakken in, en dan binnenkort maar eens kijken of de compostbak al bruikbare compost heeft om de bakken weer aan te vullen en de heg en perenboom enzo ook een lekker hoopje te geven :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:38

Dat klinkt goed! En zo'n kozijnen lijken me idd ideaal!

Ik heb vorig jaar een compostvat gevuld, maar die is echt enorm ingezakt, is bijna niks meer van over :+ dus ik denk dat ik dit jaar eens een grotere bak ga maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:41

Ik heb een bak van Greenspan, van worteldoek...best een leuk idee.

Die zakte ook steeds enorm in :j Ik ben benieuwd hoe die er van binnen uitziet :#

Paar maanden geleden ernaast nog een nieuwe mest / composthoop gemaakt :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:01

heb zelf nu geen compostbak meer. omdat ik het nu alleen nog maar in mijn tuin doet.
moet nog wel weer aarde bestellen want dat ben ik nu vergeten stom stom. maar goed dat kan ook later nog.
kan trouwens over mijn bak ook gaas spannen. kan niet wachten tot het voorjaar.
volgens mij blijf het weer best lang goed nog. dat ik misschien nog wel wat wil zaaien in de kas. kijken of dat gaat lukken en ik wil nog wat kool alvast voorzaaien. maarja ben een beetje bang dat het allemaal heel erg gaat mislukken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:03

Ik heb hier achter het raam op het zuid-westen heel moeizame sla staan...vind het nog geen succes eerlijk gezegd :P

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:07

een paar dingen slaan aan. zoals de afrikaantjes en de stokroos. rest nog niet. mijn paprika en zo die heb ik wat warmer gezet. hopen dat die nu gaan ontkiemen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:57

Compost opbrengen doe ik eigenlijk wanneer ik zin heb. Zo heb ik zaterdag de appelbomen van compost voorzien. En vlak voor de winter heb ik de lege veldjes in de moestuin van compost voorzien. Ik doe t liever vóór de winter, dan is het tevens een mulchlaag op de aarde, die onkruid voorkomt. En door het dan een aantal maanden met rust te laten, kan ik het in het voorjaar met de 3 tand er zó doorharken. Ik spit niet, dat is niet goed voor het bodemleven.

Daarstraks heb ik een experiment gedaan. Ik heb nog veel snijbiet staan, maar dat is niet winterhard. Verdraagt wel een graadje vorst, maar ik wilde het eraf hebben. Ik heb er chutney met appels van gemaakt. Dan kan ik in maart en april ook nog "vers" eten :).

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:09

ja de een doe wel spitten en de ander niet.
op de moestuin deed ik het wel maar in mijn bakken is het niet nodig. in de kas ga ik het wel doen maar dat is meer vanwege de compost en de poep er door mengen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:28

Zo, ik ben er ook weer. (lang weggeweest :+ ) Vorig jaar stelde ik een vraag over mijn super arme grond (wit bouwzand) en verder heb ik het topic een beetje links laten liggen. Nu toch wel weer zin om te beginnen en om mee te kletsen :)

Eerst het onverwachte resultaat van afgelopen jaar. Onder het bouwzand bleek een dikke laag rivierklei te liggen, die vrij eenvoudig om te spitten was. Resultaat, lichte gemengde bodem. Ik was bang dat er niks ging groeien, dus ik had bij wijze van experiment een bende koolsoorten, pompoen en tomaten neergezet. Ik eet nu nog tomatensaus en pompoensoep uit de diepvries: ruim 20 kilo tomaten, meer spitskool dan ik (en de rupsen) opkon en 6 enorme pompoenen! *\o/*

Dus de grond is goed en watert fijn af: dit jaar dus eens een goed plan maken en wat meer variatie in de tuin. Citroenmelisse, munt, rettich, peterselie en knoflook lijken de winter te overleven, dus die blijven lekker staan. Ik heb wat fijne zaden besteld die volgende week de vensterbank ingaan. :j

Grootste project is nu; schuurtje plat. Er staat een klein geknutseld schuurtje aan mijn stenen schuur vast. Ik wilde hem ombouwen tot kippenhok, tot ik ontdekte dat de wanden van asbestplaat gemaakt zijn. -O- Die gaat er dus uit, en op dezelfde plek timmer ik een kippenhok in elkaar. Vandaag was de 1e dag van mijn weekje vakantie, en het schuurtje is al half gedemonteerd (moet een beetje voorzichtig ivm asbeststof).

Eind van deze week moet het afval afgevoerd zijn en wil ik een beginnetje hebben van een kippenmaisonette.

Ik lees op verschillende websites dat mensen kippen los laten lopen als bemester en ongediertebestrijding. Laten jullie de kippen loslopen in de moestuin? En vreten ze dan niet alle groentjes op? Ik heb nog nooit kippen gehad (lees me al jaren in, ik wil al mijn hele leven kippen), dus alle info is welkom :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:04

ze eten alles dus ook je geliefde groenten op. kippen poep zit goeie stoffen maar het is beter om koeien en paardenpoep te gebruiken in kippen poep zit dacht ik teveel stikstof of zo iets. wel heel goed dus.

je zal dus dan af moeten zetten waar ze wel mogen eten en niet. hou rekening met roofvogels en vossen. ik heb ze in een ren.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:07

Dankjewel

Ik geloof niet dat er vossen in de buurt lopen. Roofvogels wel. En een enorm dichte kattenpopulatie. Dus de plannen voor een grote afsluitbare ren liggen er al. Ik vroeg me alleen af of je ze ook af en toe los kan laten lopen. Ik wil ze niet een middagje buitenlaten en vervolgens helemaal opnieuw moeten beginnen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:11

ik zou gewoon een grote ren maken die aan de onderkant ook gaas heeft dus echt helemaal rondom afgesloten is.
je kan ze wel loslaten lopen maar voornamelijk als het gewas meer volwassen is. en wat voor ras wil je hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:19

Mijn kippen mogen overal komen, maar echt niet in de moestuin! Hun mest en stro enzo verwerk ik in de composthopen die later op de wei en in de moestuin gaan.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:24

Oe, das ook een goeie! Composthoop is lekker onderweg, die wil vast wel kippenpoep eten :)

Ik wil wat kipjes adopteren van www.redeenlegkip.nl. Mijn beestjes zijn altijd tweedehands :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:53

vind het een heel goed doel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:49

_Mikey_ schreef:
Oe, das ook een goeie! Composthoop is lekker onderweg, die wil vast wel kippenpoep eten :)

Ik wil wat kipjes adopteren van http://www.redeenlegkip.nl. Mijn beestjes zijn altijd tweedehands :)

Daar heb ik ook kippen vandaan :D

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 07:59

jij ook? Wat leuk! Waren ze snel gewend aan 'kip zijn'?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:51

mijn eigen ervaring is kippen uit een hok in het donker, heb zo heel wat kipjes een beter leven gegeven. is dat ze echt even moeten wennen. maar dat gaat redelijk snel hoor. ze zijn in het begin alleen wat schrikkiger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:57

Dat staat ook nog op mijn planning, legkipjes redden :j Lijkt me heel mooi om te zien hoe ze langzaam van zo'n zielige kale beestjes uitgroeien tot echte kippen :)
Alleen heb ik een jachthond die kippen iets te leuk vindt, dus ik heb eerst een goede ren nodig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:31

Mag ik mij hier ook melden, als beginnend tuinierder? Heb vroeger ooit een klein moestuintje gehad, maar daarna niet meer. Weinig interesse, vrees ik. Vorig jaar raakte ik weer gemotiveerd door te lezen over permacultuur en heb ik heel bescheiden een paar bonen en erwtenstruikjes gepoot en wat aardbeien. Daar heb ik, even bescheiden, de vruchten van geplukt- Alleen mijn tomaatjes werden niets. Het klimaat is hier kouder dan in nl en ik heb geen kas, dus helaas...

Dit jaar wil ik het wat groter aanpakken. Heb vorig jaar al vruchtenstruiken gepoot en borders gemaakt voor de groentetuin. Moet alleen de zaadjes nog bestellen. Wil erwten, bonen, groene kool, misschien sojaboontjes? misschien ook wat wortel en/of biet. Weet het nog niet zo precies.

Kippetjes heb ik overigens ook.

Zal in het begin wellicht vooral meelezen (hoewel ik best een kletsmajoor ben, dus of dat lukt ...)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 10:38

_Mikey_ schreef:
jij ook? Wat leuk! Waren ze snel gewend aan 'kip zijn'?

Zeker, het zijn brutale vlerken :D
Ze zijn erg opgeknapd. Zitten weer in de veren. 1 is helaas opgegeten, 1 was ziek en legde tot voor kort eieren (Marga, mijn favo kip) maar is helemaal boven Jan en dan is nu Clara aan de beurt om op te knappen, die legt nu ook niet en is wat sippig. Maar eet wel :D
Ik heb 1 zijdehoentje, net kuiken af, en die is momenteel de enige die eieren legt. <3

Liljebo, welkom! woon je nog steeds in het hoge Noorden?