[HK] Bijna warmer weer, dus snoepen we niet meer!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Re: [HK] Bijna warmer weer, dus snoepen we niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:36

Sorry dat ik net zo fel reageerde.

Het gaat me er ook niet om dat je zegt dat ik te veel heb gegeten, dat weet ik zelf ook wel. Ik heb allemaal kleine dingetjes zitten snaaien. Overigens niet allemaal ongezond. Het gaat mij om dit zinnetje:

Citaat:
omdat het normaal op rantsoen wordt gezet.

Dat is namelijk niet zo en ik vind niet dat je daar zo over kan oordelen. Ik eet gewoon normaal, zoals iedereen dus eet. Ontbijt (2 boterhammen), tussendoortje (Liga), lunch (2 boterhammen), tussendoortje, avondeten. Alleen een enkele keer zit ik na mijn ontbijt/tussendoortje/lunch al echt vol en hoef ik de komende 4 uur niets meer te eten. En dan eet ik de hele dag weinig, omdat die honger niet meer komt. Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen suikers binnen krijg, want ik drink thee met ontzettend veel suiker. (Wat ook niet goed is, dat weet ik, maar anders lust ik het niet en drink ik niks.)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:37

Echt jammer dat iedereen gaat.
Ik vind ook wel dat iedereen zo op elkaar reageert..
Ik denk dat ik dan ook maar ga opstappen.
Miss een ander topic zoeken waar ze het wel zonder negativiteit kunnen!
Dat past ook beter bij mij.!

Voor iedereen wie blijft!
Succes ermee!!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:39

ja, ik wilde het proberen, maar ik vind het gewoon niks om steeds in een ruzie te belanden.
Pm-en kan altijd hoor! Lachen gezellig Ja

@lena, ja het heeft geen zin.. dit is niet waarvoor ik ben gekomen.
@april, ik ben het helemaal met je eens Knipoog ik vind het ook jammer.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:41

Trouwens, volgens www.caloriechecker.nl eet ik te veel verzadigd vet. Er staat dat ik bijv. halfvolle melk moet nemen, maar dat doe ik al, en magere vleeswaren, maar dat doe ik ook al. Zijn er andere dingen die ik kan eten waar geen verzadigd vet in zit?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:50

Ukkiee kun je niet zien wáar je die verzadigde vetten uithaalt? Wat eet je waar zoveel verzadigde vetten in zitten?

Ik vind het trouwens ook jammer dat mensen in dit topic zich snel aangevallen voelen. En dan heb ik het niet alleen over deze pagina. Nergens voor nodig om zo te reageren Lachen Ik neem aan dat we allemaal het beste met elkaar voor hebben. Even tot 10 tellen en ook al ben je geïrriteerd, gewoon rustig proberen te reageren en waarschijnlijk bedoelde de ander het helemaal niet zo.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:55

mm anne heeft best gelijk hoor. Knipoog soms ben ik ook erg snel op de teentjes getrapt. maar wat we bedoelen ukkiee. 2 sneetjes brood smiddags? enkel met beleg! SUPER WEINIG DUS. minstens 4 en beter nog soep erbij. smorgens welk beleg neem je en welke drank? savonds wat eet je dan? en wat precies. want dat is erg weinig hoor! ookal lijkt het niet zo.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:23

Ukkiee schreef:
Tegen welke Uk is dat, want er zitten d'r hier twee Knipoog

Heb vandaag echt veel te veel gegeten Boos! Zit rond de 2700 kcal en dan moet de avond nog komen. Heb vanwege Koninginnedag ook niet fatsoenlijk kunnen lunchen, maar vreselijk lopen snaaien.

Ik bedoel Ukje Lachen

Lieke, met Mukkus gaat het hartstikke goed. Hij groeit als kool. Zondag naar het 'strand' geweest en is hij voor het eerst in het water geweest, superleuk! Lekker vliegen met de hond van een vriendin van me, was echt leuk!

Slotty, je hebt ergens ook wel gelijk hoor! Lachen Ik stop ook niet helemaal met posten, maar ben nu vaak ook druk met andere dingen en mijn planningen schieten er de laatste weken een beetje bij in.

Ukkiee schreef:
Dat is namelijk niet zo en ik vind niet dat je daar zo over kan oordelen. Ik eet gewoon normaal, zoals iedereen dus eet. Ontbijt (2 boterhammen), tussendoortje (Liga), lunch (2 boterhammen), tussendoortje, avondeten. Alleen een enkele keer zit ik na mijn ontbijt/tussendoortje/lunch al echt vol en hoef ik de komende 4 uur niets meer te eten. En dan eet ik de hele dag weinig, omdat die honger niet meer komt. Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen suikers binnen krijg, want ik drink thee met ontzettend veel suiker. (Wat ook niet goed is, dat weet ik, maar anders lust ik het niet en drink ik niks.)

Je ontbijt is goed, tussendoortje zou beter fruit kunnen zijn, maar goed, een liga is beter dan een zakje chips. Lunch mag je minstens 3 boterhammen nemen, en een glas zuivel. Als tussendoortje in plaats van de liga kan je ook bijv. nog een boterham nemen, dat is wel gezonder! 's Middags tussendoor fruit, liefst twee keer, of een keer fruit en 2 fruitbiscuitjes ofzo, 's avonds gewoon avondeten, met een glas zuivel of yoghurt oid. 's Avonds kan je best nog een tussendoortje nemen, bijv. een rijstewafel of fruit oid.

Wat je nu eet is écht wel te weinig hoor. Je lichaam overleeft het er wel op, maar met de nadruk op overleven. Je stofwisseling wordt zo op een heel erg laag pitje gezet en als je dan ineens meer gaat eten dán kom je juist aan!

Waar beleg je je boterhammen mee?

Voor de rest meisjes, niet allemaal weglopen maar wees gewoon lief en wat verdraagzamer naar elkaar. Vooral op internet is alles snel verkeerd opgevat. Probeer gewoon tot tien te tellen.
Zand erover en lief zijn!!! Whoosh!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:50

Bedankt! Lachen

@ Annetje; Nja, er zaten er behoorlijk wat in de poffertjes die ik vandaag gegeten heb, maar dat is logisch Tong uitsteken Even kijken, hoor.. In boter zit veel verzadigd vet.. En in de Liga ook.. Hmm, dacht dat die juist gezond was. En ik had gisteren tortellini gegeten en daar zit ook veel verzadigd vet in. Helaas kan ik niet zelf kiezen wat ik als avondeten neem.

@ March; Mijn ontbijt is soms iets minder. Ik kan 's ochtends niet goed eten, dan ga ik namelijk overgeven. Maar als ik 's ochtends niet goed heb gegeten, neem ik als tussendoortje nog wel een boterham. Anders neem ik als tussendoortje gewoon een koekje ofzo. Meestal is dat op school en heb ik maar 10 minuten (en ik eet langzaam), dus is fruit niet echt handig. Thuis eet ik wel veel fruit. Lunch verschilt, soms 2 boterhammen, soms als ik echt honger heb (bijv. voor/na gym/sport) gaan er wel 4 in. Zuivel gaat dan ook niet werken als ik op school zit, dan wordt het water of fruitsap. Maar ik eet gewoon weinig, ben ook vrij klein. De 1400 kcal haal ik denk ik toch wel.
Op mijn boterhammen zat voorheen altijd *schaamschaam* chocopasta, maar tegenwoordig vraag ik af en toe om vleeswaren. Ik ben alleen niet zo dol op vlees, en lust verder ook geen kaas op brood, en andere dingen worden gewoon vaak smerig als je ze op brood mee neemt naar school (vruchtenhagel wordt vruchtenpap).
Bovendien drink ik echt ontzettend veel halfvolle melk. Ik denk wel een hele liter per dag. Ik weet niet of dat ongezond is? Ik krijg er in ieder geval sterke botten van Tong uitsteken

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:12

Misschien kun je de boter vervangen door een wat lichtere boter? Ik eet zelf altijd 'twenty four.' Het heeft weinig kcal, minder vet en daarom vast ook minder verzadigde vetten.
Een evergreen van liga is inderdaad niet zo gezond als sommigen ons doen denken. Volgens mij was de gezondste krentkoek (soort liga dus) die van de lidl! Ik eet altijd de krentkoeken van de emte (markant heet het merk) deze heeft wat minder kcal én vind ik zelf beter vullen en lekkerder!

Melk vind ík trouwens niet zo gezond Gaaaap) Ik snap niet wie dat verzonnen heeft. Koemelk is bedoeld voor een kalf. Een koe is een planteneter, een mens niet. Ikzelf kan ook niet goed tegen melk, daar krijg ik last van van mijn darmen. Een echte plofbuik! Echt ongezond zal het niet voor je zijn als je veel melk drinkt, maar alles wat teveel is, is niet goed meer voor je.
Zo kun je zelfs teveel aan vitamines binnenkrijgen en daar kun je goed ziek van worden. Altijd opletten dat je goed gevarieerd eet dus.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:49

Annetje schreef:
Misschien kun je de boter vervangen door een wat lichtere boter? Ik eet zelf altijd 'twenty four.' Het heeft weinig kcal, minder vet en daarom vast ook minder verzadigde vetten.
Een evergreen van liga is inderdaad niet zo gezond als sommigen ons doen denken. Volgens mij was de gezondste krentkoek (soort liga dus) die van de lidl! Ik eet altijd de krentkoeken van de emte (markant heet het merk) deze heeft wat minder kcal én vind ik zelf beter vullen en lekkerder!

Melk vind ík trouwens niet zo gezond Gaaaap) Ik snap niet wie dat verzonnen heeft. Koemelk is bedoeld voor een kalf. Een koe is een planteneter, een mens niet. Ikzelf kan ook niet goed tegen melk, daar krijg ik last van van mijn darmen. Een echte plofbuik! Echt ongezond zal het niet voor je zijn als je veel melk drinkt, maar alles wat teveel is, is niet goed meer voor je.
Zo kun je zelfs teveel aan vitamines binnenkrijgen en daar kun je goed ziek van worden. Altijd opletten dat je goed gevarieerd eet dus.

Krentkoeken van Markant Merk? Die maken wij in de fabriek Tong uitsteken

Uk, wat voor vleeswaren neem je dan op je brood? Beste kan je bijvoorbeeld nemen kipfilet, rookworst of kalkoenfilet, in plaats van bijvoorbeeld boterhamworst of snijworst.
Kan je als het je niet lukt 's ochtends niet bijvoorbeeld een glas vezelrijk drinken erbij nemen? Bijvoorbeeld Goedemorgen! Drinkontbijt. Of een bord Brinta of iets van Cornflakes ofzo? Dat is vloeibaarder, dus misschien makkelijker?

Ook al heb je geen trek en ben je klein, probeer toch ook te eten als je er eigenlijk geen behoefte aan hebt. Op den duur zal je lichaam daar wel aan wennen en begint er ook om te vragen.

Denk erom dat 1400 kcal een MINIMUM is, wat je lichaam minstens nodig heeft. De een kan er 100 onder zitten, de ander 100 boven, maar het zit echt wel rond dat getal. Dat heeft je lichaam nodig zónder dat je wat doet, dus in de 'spaarstand' zeg maar. Je gaat naar school, je sport, en zit achter de computer. Dat is allemaal 'extra' en verbrand je mee, dus je moet eigenlijk wel bóven die 1400 kcal zitten!

Je hebt het vast al eens ergens verteld, maar hoe groot ben je?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:53

March niet stiekem met vieze vingers aan mijn favo krentkoeken zitten he? Clown

Ik ontbijt ook altijd met brinta, is goed te doen! Ja Lekker licht, drinkt gewoon makkelijk weg en ik kan zelfs erna meteen gaan hardlopen zonder buikpijn. Ook geen honger gevoel erna, wat ik eerst met cornflakes of crackers wel eens had.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:57

Wat een gezelligheid hier...

Wat leuk dat je nog een pup gaat nemen March! Ziet er apart uit dat kleurtje! Lachen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:03

Ik ben ook van de brinta (jeeh over 2 weken weer), brood krijg ik slecht weg s'ochtends.
Ik dacht ook dat liga wel een goed tussendoortje was, net als fruitkick. Toch prefereer ik dat boven fruit, want fruit vult gewoon nauwelijks. Ik neem ook wel fruit hoor, maar dan naast een liga of een wasa oid.
Ik denk dat je persoonlijk ook niet te veel met de calorien bezig moet zijn. Ik merk aan mezelf dat ik bij zo'n 1400-1500 calorien rustig afval (als ik niet intensief sport op een dag), bij 1800-2000 calorien blijf ik gelijk. Maar ik tel het eigenlijk zelden, af en toe als check.

En ladies, zullen we gewoon allemaal afspreken dat we weer lief tegen elkaar doen. Als je commentaar hebt op een ander kun je dat gewoon zeggen en het is aan de ander om daarmee iets te doen of niet. Probeer niet een ander te verbeteren, alleen jezelf.
Op die manier hebben we van de zomer allemaar strakke buikjes :p

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:06

Het schiet hier niet echt op zo te lezen. Heel erg jammer dat het topic in een korte tijd zo'n wending heeft gemaakt.

Ik heb me vandaag goed in kunnen houden. Heb totaal niet gesnoept. Wel lekker grieks gekookt vanavond Vingers aflikken

March, gaaf nog een pup en dan nog wel een blue merle. Ik heb voordat ik mijn dalmaat kocht gekeken naar een blue merle australian sheppard. Helaas was het toen net even te duur. Wie weet komt dat nog wel een keertje.

Flevo gefeliciteerd met je verjaardag Haha!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:57

Mijn dagje was prut..
Te veel gesnoept tussen door Schijnheilig

O: 2 geroosterd brood met margerine, appel, verse sinaasappelsap, thee
T: Koninginnedagcakeje
L: 2 broodjes Filet American, banaan
T: Blikje Golden Power
A: Patat, Bonen, Komkommer
T: Koninginnedagcakeje (ja, Alweer Bloos ), 2 dropjes en 2 smileys winegumachtig..

Verder nog thee ergens en crystal clear

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:01

Goedemorgen!

Planning:
O- 1 Banaan
T- appelkruimelvlaai (zelf gemaakt)
L- 3 beschuiten met kwark en jam
T- 1 speculaasje
D- Tomatensoep, runderstoofpot, krielaardappeltjes met rozemarijn, witlof met ham en kaas, rauwkost.
T- koffie

We krijgen vandaag de oude eigenaren (nieuwegein) van onze hond op visite. Ze komen 1 x per jaar kijken hoe het met Japke en ons gaat. Vandaag wordt het rijden dus niks helaas. Heb er nu 3 keer opgezeten en 1 x getraind met pessoa. Ze heeft nu een singelwond Boos!
Gaat iemand nog iets leuks doen vandaag???? Tis hier prachtig weer. Was graag ff in de tuin gegaan.
Oja en die beschuiten met kwark en jam zijn aan te raden.
Ik gebruik ipv boter Kwark. Vingers aflikken

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:03

Mistic schreef:
March, gaaf nog een pup en dan nog wel een blue merle. Ik heb voordat ik mijn dalmaat kocht gekeken naar een blue merle australian sheppard. Helaas was het toen net even te duur. Wie weet komt dat nog wel een keertje.

Ik ben ook helemaal weg van de Aussie, en zelfs die kan ik hier in Friesland krijgen, zit ergens in de buurt een fokker, maar toch prefereer ik de Border. Ach, ze hebben heel erg veel van elkaar maar een Border is kwa omgang toch net wat fijner dan een Aussie. Misschien als derde hond ooit nog haha Haha!

Flevo, gefeliciteerd! Fijne dag toegewenst!

Ik zal ook eens weer een planning maken vandaag.

O: 2 mb, boterhamworst, glas sinaasappelsap
T: Fruit
L: 3 mb, kipfilet, slankie, boterhamworst, 2 creamcrackers met Val Blanc, glas melk
T: 2 rijstewafels met wat extra zout
D: Aardappelen, groente, misschien een stukje vlees, glas melk, paar hapjes oranjevla
T: ?

Beweging: 2 keer half uur/drie kwartier wandelen, 3 keer 20 minuutjes wandelen, misschien anderhalf uur badmintonnen, geen idee of het doorgaat of niet.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:58

@Lieke: ik vind dat je gelijk hebt. Lachen

Bedankt March & Mistic Lachen

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:15

Pffffff Mukkus moet maar ook op dieet Tong uitsteken Ik dacht al te merken dat hij weer flink gegroeid was. Ik ga vaak buiten het dorp langs de vaart lopen, daar kan hij lekker los, geen auto's enzo, dus lekker rennen. Daarvoor moeten we over een brug, en aangezien Mukkusje nog maar 5 maanden is mag hij van mij nog niet traplopen dus til ik hem er altijd over.
Net dus weer even op de weegschaal gestaan en jawel hoor, weer drie kilo erbij Tong uitsteken Hij is nu 13.4 kilo, dus 6 kilo gegroeid in totaal sinds hij bij mij is (bijna twee maanden). Van mij mocht hij wel 6.5 kilo blijven haha, dan kan ik hem tenminste fatsoenlijk over de brug dragen Haha! Clown

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:06

Ik heb besloten niet weg te gaan, maar juist te blijven en misschien ook wat meer tips te geven.
Ik hoop natuulijk ook dat mijn eetpatroon ook weer eens een keer normaal wordt, maar ik zal het in ieder geval weer proberen te posten. Lachen

Nienke_ schreef:
Planning:
O- 1 Banaan
T- 1 speculaasje
D- Tomatensoep, runderstoofpot, krielaardappeltjes met rozemarijn, witlof met ham en kaas, rauwkost.
T- koffie

Nienke, ik vind dat je veel te weinig eet. Een banaan als ontbijt? 124 kcal dus? Dat moet zeker het dubbele zijn. Lunch 3 beschuitjes? Verward
Koffie hoef je er niet bij te zetten, daar zit niks in. Knipoog
Ik mis ook je zuivel, boterhammen en fruit. Mag ik ook vragen hoe oud, lang en zwaar je bent?

March: je dag ziet er super uit, daar kunnen we iets van leren. Haha!

Mijn hopelijke planning:
O: 300 ml. luchtige bananenvla
T: appel, 1 walnoot
L: 2 vb + ham + becel, 1 vknackerbrod + kaas
T: 1 kiwi, 1 appel
A: onbekend
T: magere melk en?

Die luchtige bananenvla is echt zooo lekker (wel 140 kcal per 100 gram, maar 1 liter = een kleine 700 gram dus zo maar even uitrekenen wat mijn ontbijt was).
Ik beweeg dus niks vandaag denk ik. Clown
Dinsdag 1,5 gefitnesst (1000 kcal verbrand Cool ), en gisteren weer voor het eerst wezen hardlopen buiten. Maar ik moet nog wel heel erg wennen aan het asfalt, loopt echt veel zwaarder dan de loopband!
Ik kan wel vandaag weer gaan hardlopen, maar ik denk dat ik liever wat meer ga leren. Even mijn knieen rust gunnen. Dromen

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:10

Myra schreef:
Jammer dat Astrid en anderen (van een jaar geleden ongeveer) hier niet meer zitten, die wisten het allemaal goed uit te leggen. Je valt toch liever gewoon af met normale gezonde hoeveelheden dan de hele dag door hongeren?
En ik heb het echt niet alleen over jou Flevogirly, ik heb je schema's nooit echt gezien volgens mij. Lachen

Maar toen kónden we er ook gewoon fijn over praten, iedereen tips, uitleggen en alles en mensen pikten dat dan op.. Nu blijf je maar lege dagplanningen zien, nee dat schiet lekker op! Op een gegeven moment ben heb je echt geen zin om het te blijven uitleggen als mensen denken dat ze alles beter weten en dat minder eten = meer afvallen is..

Maarre.. deze pagina zie ik allemaal 'oude' gangers! Haha!

Enne Flevo, Happy Bday 2 Youuu!

Gefeliciteerd March met je 'aankoop'!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:13

Ja klopt. Ja
Als de oude crew nu nou meer gaat posten, misschien kunnen we dan motiveren. Haha!

Ohja, natuurlijk gefeliciteerd Flevo!

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:31

Myra schreef:
Ik heb besloten niet weg te gaan, maar juist te blijven en misschien ook wat meer tips te geven.
Ik hoop natuulijk ook dat mijn eetpatroon ook weer eens een keer normaal wordt, maar ik zal het in ieder geval weer proberen te posten. Lachen

Nienke_ schreef:
Planning:
O- 1 Banaan
T- 1 speculaasje
T- koffie

Nienke, ik vind dat je veel te weinig eet. Een banaan als ontbijt? 124 kcal dus? Dat moet zeker het dubbele zijn. Lunch 3 beschuitjes? Verward
Koffie hoef je er niet bij te zetten, daar zit niks in. Knipoog
Ik mis ook je zuivel, boterhammen en fruit. Mag ik ook vragen hoe oud, lang en zwaar je bent?

March: je dag ziet er super uit, daar kunnen we iets van leren. Haha!

Mijn hopelijke planning:
O: 300 ml. luchtige bananenvla
T: appel, 1 walnoot
L: 2 vb + ham + becel, 1 vknackerbrod + kaas
T: 1 kiwi, 1 appel
A: onbekend
T: magere melk en?

Die luchtige bananenvla is echt zooo lekker (wel 140 kcal per 100 gram, maar 1 liter = een kleine 700 gram dus zo maar even uitrekenen wat mijn ontbijt was).
Ik beweeg dus niks vandaag denk ik. Clown
Dinsdag 1,5 gefitnesst (1000 kcal verbrand Cool ), en gisteren weer voor het eerst wezen hardlopen buiten. Maar ik moet nog wel heel erg wennen aan het asfalt, loopt echt veel zwaarder dan de loopband!
Ik kan wel vandaag weer gaan hardlopen, maar ik denk dat ik liever wat meer ga leren. Even mijn knieen rust gunnen. Dromen

Idd, erg magere planning Nienke!

Myra, mijn tussendoortje in de ochtend is kwarktaart geworden ipv. fruit Clown Maar de rest van de dag ga ik gewoon volhouden!

Magere melk en uuuh, iets van rijstewafels ofzo?

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:33

March schreef:
Ik zal ook eens weer een planning maken vandaag. En ook weer wijzigen Clown

O: 2 mb, boterhamworst, glas sinaasappelsap
T: Klein puntje kwarktaart
L: 3 mb, 2 magere knakworstjes, gebakken ei+spek, glas melk
T: 2 rijstewafels met wat extra zout
D: Aardappelen, groente, saté schnitzel, glas melk

Beweging: 2 keer half uur/drie kwartier wandelen, 3 keer 20 minuutjes wandelen, misschien anderhalf uur badmintonnen, geen idee of het doorgaat of niet.
Laatst bijgewerkt door March op 01-05-08 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:41

Ik vind ook dat Nienke erg weinig eet, dat vind ik altijd bij haar. Maar zij vindt het prima (zegt ze altijd). Wel jammer, want als ik goed nadenk at je 'vroeger' meer? Je doet namelijk wel zwaar werk (op de boerderij)!