Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:49

Loose schreef:
Interessante artikelen kwamen er voorbij!
Ik denk dat in dat artikel over sporten wel een kern van waarheid zit. Ik heb een tijdje heel actief die Jillian Michaels dingen gedaan en dan had ik al veel sneller het gevoel dat ik die Kinder Bueno wel mocht opeten of nog een keertje extra mocht opscheppen, was dus ook niet afgevallen ervan oid. :)) Maar desalniettemin is het wel een lekker gevoel om gesport te hebben. :)

Ik had een vraagje over ontbijten. Ik las namelijk ergens dat het goed is om 's ochtends eerst veel te drinken en dan te wachten met eten tot je ochtend honger kick komt. Zijn er hier mensen die hier meer over weten of dat doen? Opzich vind ik het wel logisch klinken, want als ik het nu doe dan heb ik op hetzelfde tijdstip honger als wanneer ik wel gewoon ontbeten heb, net alsof die eerste maaltijd niet helemaal telt voor je lijf ofzo en je dus alsnog honger krijgt later (ook als ook als ik een grote bak havermout eet krijg ik een uur of 2 later weer heel erge honger).

Naar mijn mening is dat echt niet goed. Die honger ontstaat doordat je de eerste maaltijd veel khd neemt, dit zorgt dat je suikerspiegel in 1 keer fors stijgt en daardoor de rest van de dag wat uit balans is (= honger). Ook veel water drinken ipv meteen ontbijten heeft geen functie behalve hydrateren en je spiegel uit balans brengen. Wat ik je zou adviseren is sochtends een ontbijtje bestaand uit eiwit en goede vetten (bv gekookt eitje met avocado en wat olijfolie) en pas bij je eerste tussendoortje khd nemen.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:10

Ik wil me heel graag melden.

Inmiddels ben ik al een jaar aan het 'vechten' met mijn eten en mijn gewicht. Ik ben vorig jaar begonnen met maaltijdshakes van de Etos. Daar ben ik in totaal 10 kilo mee kwijt geraakt. Hiernaast heb ik toen niet gesport. In de zomer heb ik mezelf toen laten gaan. Normale maaltijden eten in plaats van shakes, omdat ik ze ook gewoon goed zat was -O-

Die 10 kilo was er dus weer bij.
Op dit moment probeer ik weer te letten op mijn eetpatroon, maar ik merk dat ik het heel lastig vind om een patroon en ritme te vinden wat voor mij werkt.
Bij de shakes at ik zo veel mogelijk koolhydraatarm, maar dat is voor mij dus echt een straf :')
Brood vind ik niet zo veel aan, maar tijdens de avondmaaltijd mis ik mijn pasta en zo nu en dan een aardappeltje (ben ik ook niet per se weg van, maar stamppot weer wel :D )

Momenteel ben ik dus heel erg zoekende. Ik ben wel aan het sporten geslagen, ondanks dat ik dit eigenlijk niet zo leuk vind.

Wat nu bovenaan staat is het vergroten van de hoeveelheid groente en fruit. Verder weet ik niet meer waar ik het moet zoeken qua vetten, suikers en koolhydraten. Suikers probeer ik wel te minderen maar ik eet al een hele tijd geen snoep, tussendoortjes (wel fruit, yoghurt en noten) of chips meer :+

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:24

Jodie_ schreef:
Heeel lang geleden praatte ik nog mee in dit topic, maar ik ben een hele poos inactief geweest. Ook probeer ik gezond te eten en veel te sporten dus ik praat graag weer mee. :D

Een standaard dag van mij ziet er ongeveer zo uit:
O (9u): Eiwitshake
T (11u): 2 stuks fruit + handje noten (ongezouten, ongebrand)
L (13u): Salade met kipfilet/Groenteomelet/Quinoasalade oid
T (15u): Eiwitshake
A (17u): Vaak rijst met kipfilet en groente, soms pasta/maaltijdsalade/aardappels, vlees en groente
T (22u): Halve bak kwark

Verder drink ik bijna alleen maar water en groene thee. Een paar keer in de week een glas melk 's ochtends en verder als ik het echt nodig heb een cappuccino (gezoet met stevia).

Ik wissel het soort fruit wat ik eet elke dag af, de ene keer een appel en een banaan, dan een bakje frambozen en bosbessen, etc. Ook de lunch varieer ik elke dag mee, maar wel vaak iets met ei en groente. Ik verveel me snel als ik elke dag hetzelfde eet dus ik probeer het leuk te houden voor mezelf en kijk elke dag wat ik nog in huis heb en wat ik er van kan knutselen.
Ik probeer vooral functioneel te eten en hoog in mijn eiwitten te zitten, en daarnaast enigszins een calorietekort te creëren om van m'n laatste beetje vet af te komen. Probeer daarnaast zo min mogelijk suiker binnen te krijgen en - op de eiwitshakes na - zoveel mogelijk verse ingrediënten.

Ben benieuwd wat jullie als ervaringsdeskundigen hiervan vinden!

Wat doe je aan sport? Kracht training of cardio?

Jodie_

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:35

Met name krachttraining, elke dag zo'n 45 minuten en 1 a 2 keer in de week (hier ben ik nogal eens een afhaker, zeker als het slecht weer is) een vetverbrandingsrondje (5km) hardlopen.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:15

Matsje schreef:
Loose schreef:
Interessante artikelen kwamen er voorbij!
Ik denk dat in dat artikel over sporten wel een kern van waarheid zit. Ik heb een tijdje heel actief die Jillian Michaels dingen gedaan en dan had ik al veel sneller het gevoel dat ik die Kinder Bueno wel mocht opeten of nog een keertje extra mocht opscheppen, was dus ook niet afgevallen ervan oid. :)) Maar desalniettemin is het wel een lekker gevoel om gesport te hebben. :)

Ik had een vraagje over ontbijten. Ik las namelijk ergens dat het goed is om 's ochtends eerst veel te drinken en dan te wachten met eten tot je ochtend honger kick komt. Zijn er hier mensen die hier meer over weten of dat doen? Opzich vind ik het wel logisch klinken, want als ik het nu doe dan heb ik op hetzelfde tijdstip honger als wanneer ik wel gewoon ontbeten heb, net alsof die eerste maaltijd niet helemaal telt voor je lijf ofzo en je dus alsnog honger krijgt later (ook als ook als ik een grote bak havermout eet krijg ik een uur of 2 later weer heel erge honger).

Naar mijn mening is dat echt niet goed. Die honger ontstaat doordat je de eerste maaltijd veel khd neemt, dit zorgt dat je suikerspiegel in 1 keer fors stijgt en daardoor de rest van de dag wat uit balans is (= honger). Ook veel water drinken ipv meteen ontbijten heeft geen functie behalve hydrateren en je spiegel uit balans brengen. Wat ik je zou adviseren is sochtends een ontbijtje bestaand uit eiwit en goede vetten (bv gekookt eitje met avocado en wat olijfolie) en pas bij je eerste tussendoortje khd nemen.

Dat die trek ontstaat door de khd en dat veel drinken ipv ontbijten geen nut heeft, ben ik met je eens, maar ik zou het uitstellen van je ontbijt niet per se slecht noemen. Mensen die aan Intermittent Fasting (IF) doen, doen dit immers altijd. Net als al die mensen die slecht kunnen ontbijten. Of je nu 's ochtends vroeg meteen ontbijt of pas twee uur later maakt volgens mij weinig uit. Uiteindelijk gaat het er toch om wat en hoeveel je in je lichaam stopt, en niet zozeer wanneer.

Gamova, wat goed dat je nu probeert af te vallen door gezonder te eten en te sporten! Hoe ziet een gemiddelde eetdag er voor jou uit? Wat voor sport doe je en hoe vaak doe je dat?

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:02

Many schreef:
Dat die trek ontstaat door de khd en dat veel drinken ipv ontbijten geen nut heeft, ben ik met je eens, maar ik zou het uitstellen van je ontbijt niet per se slecht noemen. Mensen die aan Intermittent Fasting (IF) doen, doen dit immers altijd. Net als al die mensen die slecht kunnen ontbijten. Of je nu 's ochtends vroeg meteen ontbijt of pas twee uur later maakt volgens mij weinig uit. Uiteindelijk gaat het er toch om wat en hoeveel je in je lichaam stopt, en niet zozeer wanneer.

Gamova, wat goed dat je nu probeert af te vallen door gezonder te eten en te sporten! Hoe ziet een gemiddelde eetdag er voor jou uit? Wat voor sport doe je en hoe vaak doe je dat?

O: Sports pancakes (Body en Fitshop)
T: Eierkoek of een stuk fruit
M: Omelet van twee eieren met groente (prei, champignons, tomaat, ui etc)
T: Stuk fruit of kwark met fruit
A: Eet ik vaak met de rest van het gezin mee. Dat is erg verschillend. Wel probeer ik mijn geliefde wereldgerechten minder vaak te eten en ze zo veel mogelijk zonder pakje na te maken.

Als ik een stagedag heb wil ik nog wel eens moeite hebben met gezonde keuzes, vooral als ik weinig tijd heb :o
Ontbijt is wel vast, vind die pancakes zo lekker :D
Eierkoeken vind ik fijn om op stage te eten, als ik vroeg op moet krijg ik tussendoor toch wel veel trek en ik sta voor de klas wat best wat energie kost :j

Sporten doe ik momenteel 1x pw fitness en ik probeer 3x pw hard te lopen. Mijn conditie is echt rampzalig slecht geworden dus het is nog niet veel, maar ik ben inmiddels ook al ruim twee maanden gestopt met roken dus ik blijf gewoon opbouwen :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:36

Ik ben een fervent niet-ontbijter, terwijl ik echt wel wat zou lusten. Vooral voor mensen die 's ochtends gewoon geen honger hebben of moeite hebben met afvallen is het prima. Ik ontbijt tegenwoordig ook heel simpel en klein, ik merk dat ik daardoor juist minder snaaidrang heb de rest van de dag.
Maar sla niet het ontbijt over om vervolgens 's avonds keihard te gaan snoepen, dat werkt natuurlijk niet. Ik schuif alles gewoon op naar later in de dag. Zo eet ik vlak voor het slapen m'n diner, waardoor ik geen tijd of zin heb in snacken.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:29

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 21:54

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:32

Heerlijke (gezonde) koekjes:

1 banaan
250 ml muesli
Extra rozijntjes

Dit is in feite alles wat je nodig hebt, maar zelf voeg ik nog toe:
Beetje rauwe cacao
Agavesiroop
Lepeltje kokosolie
Handje (of twee, of drie) kokosschaaf

Kneden tot koekjes, op bakpapier
180 graden 15 - 20 minuten

Ontdekte het recept onlangs en heb het wat uitgebreid, super om mee te ontbijten of als gezonde snack.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:03

Ik ben eerlijk gezegd al dat bananenspul zo beu, maar ik geloof dat het vrijwel het enige gebonden deeg is gezond en zonder ei en melk?

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:06

Appelmoes is vaak ook een optie :)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:26

Als je ze wat platter houdt proef je eigenlijk geen banaan. Zelf hou ik ze wat dikker, ben gek op banaan, dan is de binnenkant nog wat fluffy.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:08

Of een flaxegg, lijnzaad malen , water erbij et voila, eivervanger.
Exacte verhoudingen zou je even moeten googlen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:00

Nu voor de eerste keer aan de paprika geslagen. Smaakt best goed

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 03:03

Urielle, ligt eraan waat je voor wilt vervangen. Er is zeker meer mogelijk hoor. :)
Lijnzaad, psyllium, agar-agar, dadels, diverse groenten, enz.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:58

Jodie, vanwaar de eiwitshakes en welke neem je? Wat is het aantal kilo's dat er af moet en heb je wel eens last van eetbuien?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:07

Het ontbijt is de meest belangrijke maaltijd van de dag, het brengt de stofwisseling op gang en dus ook de verbranding.

Ik zeg altijd dat alle diëten manieren zijn, om op de een of andere manier zo gemakkelijk mogelijk weinig calorieën binnen te krijgen. De enige manier om blijven én gezond af te vallen is door een blijvende verbetering in eet- en leefstijl.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:11

het hele "je moet ontbijten want" is ook geen wet hoor... ik doe het beter zonder ontbijt, dus dan maar lekker geen ontbijt.
door niet te eten na het opstaan , verbruikt mijn lichaam eerst de opgeslagen energie in de spieren en daarna moet het de vetvoorraden aanspreken ipv het ontbijt.
aan mijn calorieën kom ik echt wel (bmr+ ) , ontbijten doe ik tegen lunchtijd of na goed bewegen. in de ochtend
dat is voor mij de manier om af te kunnen vallen , ipv de opgelegde drie maaltijden op "verplichte" momenten van de dag.
ik doe trouwens niet aan dieten :n dat scheelt, daar heb ik namelijk mijn metabolisme en lijf al goed mee om zeep geholpen, eet gewoon gezond en gevarieerd, alleen ik ontbijt niet :P

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:38

ik meld me... ik eet niet veel en als ik eet is het ongezond..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:08

Hoi, kan ik me ook melden? Ik wil ook graag gezonder gaan eten. Ik moet op gewicht blijven en liefst nog een beetje aankomen, en bovendien heb ik een druk leven, daarom grijp ik ook snel naar ongezonde dingen. Maar ik wil het beteren!

Vandaag heb ik bijvoorbeeld gegeten: (hele dag onderweg geweest, straks weer weg)
- 1 dopperflesje smoothie van magere yoghurt, aardbei, banaan en brinta
- 1 cupcake :P
- 2 mueslibollen
- 1 bord zilvervliesrijst met witte kool, met een saus van pinda, sojasaus en melk en vegetarische roerbakreepjes
- 1 banaan

En straks eet ik denk ik nog:
- 1 pistoletje met pesto, tomaat en mozzarella
- 1 boterham met avocado

Is een beetje weinig, weet ik! Ik probeer wat meer te eten, maar als ik onderweg ben is dat vaak zo lastig... je wordt toch aangekeken als je op straat eet enzo, of uitgebreid aan je appel zit te lebberen in de trein.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:06

Vervang je magere yoghurt Door griekse yoghurt! En neem bijvoorbeeld nootjes mee, om op te knabbelen is minder "opvallend" dan bijvoorbeeld een appel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:19

Area51 schreef:
Vervang je magere yoghurt Door griekse yoghurt! En neem bijvoorbeeld nootjes mee, om op te knabbelen is minder "opvallend" dan bijvoorbeeld een appel.

Oh ja, goed idee, dat valt minder op inderdaad. Griekse yoghurt is toch heel dik? Hoe maak je daar dan een smoothie van? Met volle melk erbij nog? Gaat dat niet 'scheiden' in de beker? :)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:35

Als je griekse yoghurt blend met je fruit enzo, dan zal het vanzelf de dikke structuur wat verliezen. Kun je er idd nog wat van melk of dergelijke bijdoen, volgens mij gaat dat niet scheiden.
En idd kleine snacks, die toch hoog in voedingswaarde zijn. Noten zijn daarvoor toppie! En mensen zullen heus niet kijken als je eet, alleen als ze honger hebben vermoed ik :')

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:39

Wat is er nou raar aan een appel oid eten in de trein? :?