De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

masja

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:52

Wij hebben van de Xenos de kleinste weckpotjes gevuld met zaadjes. Ik heb overal een klein beetje rijst bij gedaan om ze droog te houden. Weet niet of het überhaupt iets doet, maar voelt wel goed.

Dat rekje ziet er wel super leuk uit! Denk wel dat reageerbuisjes erg fragiel zijn. Als je die mee de tuin in neemt en je stoot ze per ongeluk om....

Windgaas is wel een goeie! Ik zat nu te denken aan een wilgenhaag ofzo. Maar die pakt ook gelijk zoveel zon weg....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:28

Weten jullie trouwens in hoeverre je gewoon direct vanuit een vrucht kunt zaaien, en het dan ook werkt?

Ik heb van het voorjaar gewoon een tomaatje uitgeknepen en die zaadjes gingen als een tierelier, dus dat kan gewoon blijkbaar +:)+

Maar werkt dat ook bij een lekkere verse biologische paprika / komkommer / spercieboon enzo vraag ik me dan af? Of moet zaad om 1 of andere reden het gevoel hebben dat het overwintert, dus zeg maar uitdrogen (en eventueel in het donker / in de koelkast)?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:50

Paprika moet je eerst 24 uur in water leggen heb ik ergens gelezen. Komkommer en meloen kun je zo in de grond stoppen. Ik had afgelopen jaar komkommerafval en meloenafval in de compostbak gegooid, en die hielden schijnbaar wel van die vocht en warmte, die zaadjes kwamen echt enorm snel uit! Hele compostbak zag groen :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:31

Lollig die reageerbuizen! Kan er alleen niet alle tekst over de zaadjes op kwijt.
Zou trouwens de plastic buis variant kiezen, ik breek nog wel eens wat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:10

Mijn gedroogde zaad en kruiden heb ik opgeruimd.
Ik droog alles in de stal, maar daar werd t vochtig. De kruiden heb ik nog heel even in de droogmolen gedaan, zodat weer mooi droog is. Vele potjes gevuld met oregano, venkel en citroenmelisse.

Heel jammer dat ik het venkelzaad niet anders heb opgevangen. Ik heb gewoon de uitgebloeide stelen eruit geknipd, op zijn kop gehangen en laten drogen. Doordat het droogt, krimpt het. Mijn zaad ben ik dus zo ongeveer kwijt. Jammer, volgend jaar een emmer ofzo eronder zetten.
De stelen vinden de paarden erg lekker. <3

Ik heb nog een portie brandnetels geplukt, daar maak ik pasta van. En pastinaak is opgegraven, maar ik denk dat ik alleen het knolselderijtje erbij doe.

Verder haver uitgeplozen, die groeide op de composthoop :D Ik twijfel wat ik hiermee doe. Het is te weinig ( half jampotje) om te gebruiken voor baksels. Ik zaai dit denk ik maar in het voorjaar, zodat ik meer heb. Dan kan ik het aan de paarden geven, en voor eigen baksels gebruiken. Kan best een stukje wei afzetten hiervoor. :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:53

pmarena schreef:
Weten jullie trouwens in hoeverre je gewoon direct vanuit een vrucht kunt zaaien, en het dan ook werkt?

Ik heb van het voorjaar gewoon een tomaatje uitgeknepen en die zaadjes gingen als een tierelier, dus dat kan gewoon blijkbaar +:)+

Maar werkt dat ook bij een lekkere verse biologische paprika / komkommer / spercieboon enzo vraag ik me dan af? Of moet zaad om 1 of andere reden het gevoel hebben dat het overwintert, dus zeg maar uitdrogen (en eventueel in het donker / in de koelkast)?

Waarschijnlijk is het grootste probleem nog dat de vruchten vooral bestoven moeten zijn :=

Ik vang het (kruiden) zaad op en laat het drogen/ overwinteren totdat ik het in jan/ febr weer in de kweekbakjes stop. En dan zie ik vanzelf wel wat er van de kruiden weer op komt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:37

als er een vrucht is, dan is er bestoven...anders was die vrucht er niet geweest ;)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:11

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:40

Dan is hij alsnog bestoven. Alleen sommige planten hebben steriele zaden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:39

bestuiven is idd bestuiven, of dat nu van een andere bloem af komt of in 1 bloem plaatsvind door de wind etc , bestoven is er , anders geen vrucht.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:28

Mijn knoflook komt inmiddels al mooi op. Moet ik ze nog afdekken voor het straks echt koud wordt?

De asperges hadden op heuveltjes gemoeten dit jaar, ben te laat. Als ik dat van het voorjaar doe kan ik dan nog oogsten of kan ik dan beter nog een jaartje overslaan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 11:53

masja schreef:
Mijn knoflook komt inmiddels al mooi op. Moet ik ze nog afdekken voor het straks echt koud wordt?

Nee hoor, dat hoeft niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:04

Leuk van de knoflook :)

Ik liep van de week trouwens nog langs een moestuin waar hele mooie prei in stond!
Ik dacht dat je die ook aan moest aarden maar volgens die man hoefde dat niet per-sé :)

Hier hebben de paarden in de moestuin gelopen en alles aan gort getrapt -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:13

Proest.. hier geen paard.. maar ik even niet oplettend richting bladbak met kruiwagen, kom ik terug..
Hond halve moestuin omgeploegd.
(ja, dat kan als je kleine moestuin hebt een een turbo graver)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:55

Oh nee! Wat zonde!

Ik heb gewoon geen groene vingers en accepteer dat mijn tuin niet zoveel oplevert als zou moeten, maar als een paard of hond mijn tuintje zou slopen zou ik echt verdrietig worden.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:47

ik heb nog 2 laatste preitjes in de grond steken, boerenkool en spruitjes (en die doen het best goed). Dan kunnen we aan de inhoud van de vriezer beginnen en daartegen is het hopelijk voorjaar :p

iemand een aanrader waar ik een tunnelkas zou kunnen aanschaffen in België of online te bestellen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:49

Leuk toch, met de kerst nog wat uit eigen tuin +:)+

Heb jij die prei ook alleen maar geplant en verder niet aangeaard...? :)

Spruitjes had ik ook nog... die zijn met stokken en al uit de grond getrokken en opgevreten.
Ik weet niet of dat voor of na het afbreken en aan barrels stampen van mijn bakken was -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:11

Ach... Ik had er alleen nog een paar knoflookjes in staan, die er toch al niet florisant uit zagen.
Maar hij mag gewoon de tuin niet in, aangezien hij niet snapt dat er 's winters wel braakliggende stukjes zijn en 's zomers niet, snapte die dat maar...
(dan had ie ook net de knoflookjes gemist en de anemoon die daar staat of wat het ook is voor een plant)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:26

Hoi iedereen! Wij willen binnenkort ook (klein) beginnen met zelf groenten/fruit/kruiden te telen op een stukje in de tuin. Dit topic komt dus als geroepen! :D

Heeft iemand van jullie toevallig een citroenplant staan? Lukt dat een beetje hier?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:15

Welkom Shanelle!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:25

Ik heb een citroenboom gehad :j leuke plant, hing elk jaar vol citroenen! Maar je kan hem niet in de volle grond zetten, bij een klein beetje vorst is ie dood, en ze groeien best hard.

Ik heb vandaag nog maar wat potjes met kruiden meegenomen. Peterselie en basilicum, en ik had ook al oregano en tijm en rozemarijn staan, dus eindelijk weer wat groen op de vensterbank! In t voorjaar wil ik er zo'n hangrek voor halen en mogen ze naar buiten :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:39

Citroenboompje dat is ook wel grappig.
Zeker als er echt vruchten aan komen.
Hoe groot wordt zo'n boompje??\

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 21:43

Ahhh, leuk! Met Fjord!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:48

8nnemiek schreef:
Ik heb een citroenboom gehad :j leuke plant, hing elk jaar vol citroenen! Maar je kan hem niet in de volle grond zetten, bij een klein beetje vorst is ie dood, en ze groeien best hard.

Hoe hield jij hem dan? Ik zat eraan te denken hem in de veranda (wat eigenlijk onze living is) te zetten, lekker warm en er komt veel licht binnen.

Ik had onlangs platte peterselie gezaaid in een plastic bekertje, gewoon een probeerseltje, na een week stak er al een kopje uit het zand en nu heeft hij al verscheidene mooie blaadjes. Fijn!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:11

Die van ons stond altijd buiten in de zomer, een beetje beschut tegen de wind maar wel zo veel mogelijk zon en warmte. En 's winters binnen in de gang.. maar uiteindelijk werd hij zo groot dat ie niet meer binnen paste en de eerste winter hebben we hem nog warm gehouden met bubbelfolie en een gloeilamp, maar de winter erna is ie bevroren. Ze kunnen huizenhoog worden, is echt een gewone boom. Maar ik neem aan dat je ze ook gewoon klein kan blijven snoeien.