Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:45

Haha klopt Nederlanders zijn echt niet culinair. :')
Ik vind het best wel erg dat zelfs simpele dingen als tomatensaus voor pasta persé uit een zakje/potje/blikje moeten komen terwijl dat gewoon zo simpel is met tomaten.

Die champignonsaus klinkt goed trouwens Bhriseis! :)

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:52

ik heb een maand lang een detox dieet gevolgd. als ontbijt at ik toen vaak: schapen yoghurt met chiazaad en goji bessen en moerbeibessen. ook noten en gedroogd fruit deed ik dan in mijn yoghurt. vond dit altijd erg lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:33

@Phor ik ben zelf niet per se geinteresseerd in kha eten omdat ik vrij veel beweeg op dit moment, maar vind het wel een hele interessante manier van dieten :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:59

Gast7391, thanks voor het linkje, heb ik weer wat te kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:01

Welcome :) Ik vond het een leuke docu.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:33

BBC zie ik nu, die hebben sowieso best wat goeie docu's en informatieve programma's

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:49

Mag ik me hier ook melden?
Ik wil ook gezonder gaan eten. Vind het moeilijk om zelf lekkere, makkelijke recepten te bedenken/maken.
Ben gek op brood en pasta en sowieso avondeten, maar merk dat het gewoon teveel is.
Dus ik ga lekker meelezen en kijken of ik wat met de tips hier kan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:56

Welkom nieuwen!

Ik heb weer een VK artikel:

Gezonde obesitas bestaat niet

Het idee van 'gezonde obesitas' is misleidend: de meeste mensen met zwaar overgewicht worden na verloop van tijd steeds ongezonder. Dat blijkt uit onderzoek van het University College Londen.

Mensen die wel zwaar overgewicht hebben, maar niet aan andere gezondheidsproblemen lijden, worden soms aangeduid als 'gezond obees'. Hun bloeddruk, cholesterol, en bloedsuiker vallen binnen de normale waarden, terwijl hun body-mass index hoger is dan 30 - het BMI van een man van 1,80 meter en 97 kilogram.

Om te achterhalen of zulk 'gezond' zwaar overgewicht blijvend is, volgden Britse onderzoekers twintig jaar lang een groep van 2.500 Britse mannen en vrouwen tussen de 39 en 62 jaar. Van die mensen werden er aan het begin van de studieperiode 181 personen geclassificeerd als obees, van wie 66 als 'gezond obees' - zonder stofwisselingsrisicofactoren, zoals een te hoge bloeddruk of cholesterol.

Iedere vijf jaar kwamen de proefpersonen op controle. Al na vijf jaar was 32 procent van de 'gezond obese' deelnemers ongezond geworden, en na 20 jaar was dat meer dan de helft. Slechts zes procent van de gezond obese deelnemers was na vijf jaar afgevallen en had geen overgewicht meer.

De in damesbladen populaire theorie dat mensen met 'gezonde obesitas' stabiel zijn, blijkt dus niet te kloppen. Stabiliteit is eerder uitzondering dan regel, schrijven de onderzoekers in vakblad Journal of the American College of Cardiology. Hoewel er volgens sommige studies aanwijzingen zijn dat een betere vetverdeling met minder vet rond de taille de 'gezonde obees' stabiel houdt, is dat nooit met langetermijnonderzoek bewezen. Het natuurlijke verloop van 'gezonde obesitas' is verslechtering van het metabolisme, schrijven de onderzoekers.

Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de VU
'Gezonde obesitas' is enkel een relatieve staat van gezondheid - het is immers minder ongezond dan het slechtst denkbare scenario: ongezonde obesitas. Mensen met 'gezonde obesitas' lopen een grotere kans op hart- en vaatziekten dan gezonde mensen met normaal gewicht.

Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de VU en niet betrokken bij het onderzoek, voegt toe: 'Het is eigenlijk een non-discussie. De gezonde obese mens is meer een statistisch fenomeen: als je duizend jonge rokers meet, zijn er ook een paar bij die nog schone longen hebben.' Bovendien wordt in het onderzoek 'gezondheid' zeer beperkt gemeten, vindt Seidell; met obesitas hangen ook lichamelijke en psychosociale beperkingen en hormonale stoornissen samen.

Seidell herkent de conclusies uit zijn eigen onderzoek, waaruit bleek dat 'gezonde dikkerds' - meest jong en hoogopgeleid - later bijna altijd gezondheidsklachten krijgen. ''Gezonde obesitas' is schijngezondheid, net als het idee van een gezonde roker: slechts een heel klein deel van hen blijft gezond. En je weet niet wie dat zijn.'

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:26

Logisch :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:00

Martine, als je zo gek bent op avondeten kun je een klein beetje apart houden en daar de volgende dag mee lunchen. :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:02

Phor, ik heb denk ik een vertekend beeld van hoe men in NL kookt door al deze bokt topics. Iedereen hier is een echte keukenprinses en tovert fancy dingetjes in elkaar :P

Interessant wel, dat artikel.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:05

Ik denk juist dat de gemiddelde Nederlander echt alles behalve een keukenprins(es) is :)) Aardappelen, groente en vlees worden doorgaans met alleen zout gegeten (en flink doorgekookt :+ ), voor andere gerechten zijn pakjes en zakjes onmisbaar. Het is wel een beetje aan het veranderen voor mijn gevoel, maar met kruiden en specerijen weten de meesten zich nog steeds geen raad.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:54

Ik ga mee met many, het is hier vrij triest gesteld, bhris!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:55

.
Laatst bijgewerkt door FCSA op 07-01-15 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:55

Verkeerde topic :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:56

oh stom ;)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:36

haha bhri vind je? Ik vind jou anders ook ontzettend creatief met eten! Ik denk dat we gewoon veel inspiratie van elkaar op doen! :D

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:12

Wat leuk, ik ga ook even meekijken in dit topic. Ik ben diëtiste en inmiddels ook aan het doorleren in de richting van orthomoleculaire en natuurvoedingskunde. Dus vraag maar raak ;) haha.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:14

Martine, heb je wel eens een eetdagboekje bijgehouden?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:19

Hallo, mag ik me melden? Sinds een maandje op mijzelf en wil nu langzamerhand de knop om gaan draaien om gezonder te eten. Ik ben begonnen met komkommer in de avond te eten omdat ik wel van snacken houd. Nu alleen nog gezonder maaltijden eten en dan komt hopelijk alles goed.
Maar is dat eigenlijk wel gezond in de avond?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:28

Waarom zou het ongezond zijn, denk je?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:39

Komkommer kun je eigenlijk alleen in de avond eten als het volle maan is, anders zet het 3 keer zo hard aan. ;)
Ik zou gaan voor gezuiverde worteltjes en kerriekikkererwten.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:34

Heeel lang geleden praatte ik nog mee in dit topic, maar ik ben een hele poos inactief geweest. Ook probeer ik gezond te eten en veel te sporten dus ik praat graag weer mee. :D

Een standaard dag van mij ziet er ongeveer zo uit:
O (9u): Eiwitshake
T (11u): 2 stuks fruit + handje noten (ongezouten, ongebrand)
L (13u): Salade met kipfilet/Groenteomelet/Quinoasalade oid
T (15u): Eiwitshake
A (17u): Vaak rijst met kipfilet en groente, soms pasta/maaltijdsalade/aardappels, vlees en groente
T (22u): Halve bak kwark

Verder drink ik bijna alleen maar water en groene thee. Een paar keer in de week een glas melk 's ochtends en verder als ik het echt nodig heb een cappuccino (gezoet met stevia).

Ik wissel het soort fruit wat ik eet elke dag af, de ene keer een appel en een banaan, dan een bakje frambozen en bosbessen, etc. Ook de lunch varieer ik elke dag mee, maar wel vaak iets met ei en groente. Ik verveel me snel als ik elke dag hetzelfde eet dus ik probeer het leuk te houden voor mezelf en kijk elke dag wat ik nog in huis heb en wat ik er van kan knutselen.
Ik probeer vooral functioneel te eten en hoog in mijn eiwitten te zitten, en daarnaast enigszins een calorietekort te creëren om van m'n laatste beetje vet af te komen. Probeer daarnaast zo min mogelijk suiker binnen te krijgen en - op de eiwitshakes na - zoveel mogelijk verse ingrediënten.

Ben benieuwd wat jullie als ervaringsdeskundigen hiervan vinden!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:48

minikatje schreef:
Komkommer kun je eigenlijk alleen in de avond eten als het volle maan is, anders zet het 3 keer zo hard aan. ;)
Ik zou gaan voor gezuiverde worteltjes en kerriekikkererwten.

Waarom is dat? Wat is de verhouding tussen volle maan en komkommer

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:51

Ze maken een geintje Purny :)
Maar je bent het snacken dus al aan het aanpakken door gezonde zaken te pakken ipv echt snaaivoer.
wat doe je qua maaltijden momenteel wat gezonder mag van jou?