De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cindequil

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:58

Hmm dat is te groot voor mijn rijtjeshuis tuintje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:20

Als je ze elk jaar maar genoeg terugsnoeit blijven ze gewoon klein :) Mijn appelbomen zijn zo'n 10 jaar oud, maar niet meer dan twee meter hoog en een meter breed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:31

je hebt ook verschillende soorten appelbomen, ik heb er hier twee die worden max 3 meter hoog, je hebt er ook die heel mini blijven(patiofruit, ballerinaboompjes etc) ligt er aan op wat voor onderstam ze geënt zijn etc en dan heb je ook nog beschaafd formaat fruitboompjes die op een rekje geleid worden, Leifruit :P voor iedere tuin zijn wel geschikte fruitboompjes te vinden
deze site http://www.fruitbomen.net/ heeft een mooi assortiment wat betreft fruitboompjes, kun je goed neuzen wat je zou kunnen planten.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:27

Maakt iemand hier gebruik van bakken zoals ze bij de makkelijke moestuin beschrijven?

Ik twijfel of ik daar volgend jaar bakken van neer wil gaan zetten. Is het echt zoveel makkelijker?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:36

ik doe het niet. vind in de aarde zelf nog steeds het leukste en natuurlijkste.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:43

Ik doe dat, bevalt prima :j Ik doe het om de volgende redenen:

- geen zin om vele uren in de grond te spitten / frezen / harken / onkruid verwijderen enzo
- geen zin om de kleigrond hier te analyseren en verbeteren
- geen zin in werken met grond waar misschien wel rotzooi in zit (o.a. onkruidzaden)
- geen zin in problemen met snel te droge of juist te natte grond

Ik heb hier gewoon bakken gemaakt van restmaterialen (betonnen opsluitbandjes en houten balken) en heb een paar kunststof bakken via Marktplaats gekocht.

Heb er wel de dure Makkelijke Moestuin Mix in zitten maar die kosten heb je maar 1 keer, daarna heb je er alleen nog maar gemak van...alleen af en toe wat compost er doorheen scheppen en je aarde is weer als nieuw....heerlijk simpel en we hebben bij de paarden toch zat materiaal om zelf compost te maken dus dan kost het in principe niks meer :)

Die MM-mix is ook echt heerlijk praktisch vergeleken met potgrond of echte aarde, het is ècht heel weinig werk :j

En geen gedoe met het uitzoeken van allerlei dingen zoals hoe je bepaalde gewassen niet op een bepaalde plek mag zetten waar de vorige ronde een ander bepaald plantje heeft gestaan... al dat getob dat leuk is als je niks anders te doen hebt en zeeën van tijd over hebt :P

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:51

Wij hebben zandgrond. Ik heb altijd het idee dat er te weinig voeding in zit omdat ik hier weinig succes heb. Maar kan ook zomaar aan mijn tuinier-skills liggen...

Die MM Mix is dus echt een aanrader... Misschien mijn man deze winter aan het klussen zetten om bakken te maken.

Heb jij ook dat boek?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:54

Ja ik heb dat boek gekocht nadat ik eerst het stappenplan op de website heb doorgelezen :)

Ik vind het echt heel leuk en sympathiek geschreven, gewoon lekker normaal en niet met een zweverige kijk-mij-eens-goed-zijn instelling ofzo, gewoon lekker veel info en heerlijk simpel.

Ik knap al jaren af op "echt" moestuinieren door de berg voorbereidend werk waar niet doorheen te komen is, hierbij is het gewoon bakken maken, zaadjes planten en niet vergeten om water te geven en je hebt gewoon groentes, geen moeilijk gedoe verder...gewoon gaan met die banaan :P

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:32

Dan ga ik dat boek ook maar eens bestellen denk ik. :)

Ik wil zo graag dat de tuin een succes wordt. Tot nu toe heb ik er een zooitje van gemaakt. Niets lukte. Alleen de aardappels. :o

Zijn jouw bakken verplaatsbaar?

Ik ben al druk aan het plannen voor 2014. Wanneer ik wat moet zaaien...

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:24

Boek bestelt bij Bol.com, dus maandag of dinsdag in huis hoop ik :D

De Moestuin mix is wel een stevige investering als ik dat gelijk doe, maar denk dat ik maar gewoon met een paar bakken begin, als het inderdaad fijn is kan je altijd nog uitbreiden :) Plek genoeg, dus kunnen nog wel even uit de voeten.

Laat de winter maar snel voorbij zijn :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:27

Nouja, alleen verplaatsbaar als ik de boel weer afbreek uit de wei :P

De meeste zijn dus gewoon palissadebandjes die ik neergezet heb in rechthoekige vorm, gronddoek erin en MM-mix er in, op Marktplaats een oude luxaflex gekocht voor 5 euro hier vlakbij, waarvan ik een vakverdeling heb gemaakt, biologische zaadjes gekocht en zaaien maar.

Ik heb 3 kunststof bakken van een m2 en dat is hetzelfde idee, maar dan met kunststof randjes dus.

Nu staat alles in de wei maar ik wil de boel verplaatsen naar de tuin links van het huis, maar die is nog niet klaar...moeten we eerst nog een muurtje omheen metselen om de boel op te sluiten, en dan inrichten. Daar wil ik over de hele lengte een moestuinbak maken van 90 cm diep met daarachter een fruithaag :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:12

Karin, wauw!! Heerlijk onder al die eetbomen!

Hier deze week besluit genomen na zoveelste keer pasta eten met zelfgemaakte pastasaus.
Ik ging al minder tomaten in de tuin zetten, nu weet ik het zeker.
Ben de pasta saus echt helemaal zat.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:26

Wat een heerlijk luxe probleem :) Dan kun je op die plek weer wat anders neerzetten.
Weet je al wat je daar gaat planten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:26

Ik maak er gewoon tomatenbasis van en weck het of vries het... Ik eet waarschijnlijk in april nog steds van de oogst van dit jaar :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:33

Ik heb afgelopen jaar veel tomatensoep gemaakt, met creme-fraiche, echt héérlijk! Daar heb je flink wat tomaten voor nodig, dus ik wil juist wat meer tomaten planten.. een paar kilo per week gaat er makkelijk doorheen :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 09:51

Sjolvir schreef:
Karin, wauw!! Heerlijk onder al die eetbomen!

Hier deze week besluit genomen na zoveelste keer pasta eten met zelfgemaakte pastasaus.
Ik ging al minder tomaten in de tuin zetten, nu weet ik het zeker.
Ben de pasta saus echt helemaal zat.

Ik had t graag willen hebben :j

Maar je moet natuurlijk niet voor niets zaaien wat je zelf lekker vind. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:18

Hihi, ik wilde ook juist pastasaus maken maar ik had er te weinig tomaten voor en vindt tomaten als 1 van de weinige groentes echt niet te vreten zo uit het vuistje dus ik heb ze weggegeven :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:59

Hier zit het ook in de diepvries, maar die houdt er mee op als het buiten te koud wordt staat in de schuur, dus dan moet ie leeg zijn.
Kortom... dooreten.... en ik eet nu al vanaf de eerste rijpe tomaten minimaal 4 x in de week pasta, ik ben gek op pasta.. maar dit slaat alles...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:15

Ieuw....2x per week hou je nog vol, maar 4x...inderdaad %)

Kun je het niet gewoon weggeven / ruilen :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:16

Nog 1 lade in de diepvries die half vol is dan is het op!!!!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:52

Boek va e Makkelijke Moestuin is binnen :) Krijg al helemaal de kriebels. We zijn nu bezig om boven een badkamer aan te leggen. Dus manlief heeft helemaal geen tijd voor mijn wilde ideeen. Maar ik kan zelf best al wat voorwerk gaan doen.
Er mogen van mij wat struiken verhuizen. Dat lukt mij ook best.

Omdat onze tuin heel open is en vol op de wind staat moet ik denk ik ook iets tegen de wind doen. Anders krijg ik nooit een mooie tomaat.
Nog genoeg tijd om te bedenken hoe we dat gaan oplossen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:02

Leuk +:)+

Ik heb een aanbiedingsrol winddoek gekocht bij VDE nettenverkoop, hier ook enorme wind, midden in de open polder :)

Ik zit trouwens wat rond te kijken naar een praktische manier voor het opbergen van zaden... zodat ik niet met die papieren en plastic zakjes hoef te klooien met half natte handen, wind, en waar niks uit komt totdat er ineens een veels te groot aantal uit komt _-:(

Is ook niet overzichtelijk hoeveel er nog inzit, allemaal andere formaten en daardoor rommelig....
ik zou eigenlijk wel heel graag zo'n rekje met (wat kleinere) buisjes willen om mijn zaden te bewaren, lijkt me super praktisch en neemt ook weinig ruimte in <3

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:27

ik wil nog steeds zo een rekje maar dan grooooot voor kruiden en specerijen in de keuken...
en dna nog zo iets er naast voor zaad opbergen etc idd...
vind het zo leuk...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:12

Wat een leuk idee, die buisjes! Waar kun je zoiets kopen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:19

Het lijken gewoon reageerbuisjes in een reageerbuishekje te zijn. Google geeft wel wat.