Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoName126

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:21

Gisteren hebben we lekkere muffins met blauwe bessen en een kruimellaagje (haat het woord topping:p) gebakken. Héérlijk!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:49

Wie heeft er ook Heel Holland Bakt gekeken gisteren?

Ik vond de signatuurbak wel erg tegenvallen, vragen ze om een Tarte Tatin, geeft de meerderheid de klassiek versie met appels. Eéntje met peer en twee met tomaten. Ik dacht echt, spring een beetje uit de band dan, allemaal safe spelen met die appel. Vind het wel raar dat ze daar niks over zeiden. Techniekbak was vooral grappig met die bezem, al moet ik bekennen dat ik er ook nooit eerder van gehoord had. De bavavoistaart was wel cool, die met die baard had hem echt goed voor elkaar!

Al met al vond ik het niveau een klein beetje tegenvallen en ergerde ik me dood aan die Fleur. Heel raar dat zij sterbakker werd. Mijn plan is, als het programma volgend jaar er weer is mij in te schrijven. Ik verwacht eigenlijk niet uitgekozen te worden, maar wie niet waagt wie niet wint.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:05

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:39

Haha! Ik was dus niet de enige die haar wat apart vond. >;) En ben het met je eens Mara, ik vond weinig variatie in de tartetatin. Ben benieuwd hoe iedereen zich verder gaat ontwikkelen, maar vorig jaar was ik meer/sneller onder de indruk van de deelnemers. Wat ook kan is dat onze verwachtingen inmiddels te hoog zijn natuurlijk :Y)

Goed plan om je in te schrijven Mara! Jouw baksels zien er altijd super uit en je bent ook niet bang om eens iets anders/nieuws te proberen. Volgens mij kun je de gok best eens wagen :j

Kent iemand trouwens dit boek? http://www.vd.nl/multimedia/nederlands/ ... 9461445377

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:42

Heb gisteren ook gekeken. Vond die Fleur ook niet echt "jé van hét".. Al vond ik haar laatste bavaroistaart wel echt prachtig.
De bavarois van die man die inzakte, kwam door de ananas. Daar zit een enzym in dat binding tegengaat. Alleen eerst opkoken kan dit wat verhelpen, maar ananas (en kiwi en..?) blijven lastig.

En appel en bloedworst?! :9 :9 *\o/* HEERLIJK! Hier in Limburg is dat een klassieke combinatie. Net zoals balkenbrij (de zwarte) met rinse appelstroop. Allebei erg lekker op roggebrood. Daar kan ik mij de hele zomer op verheugen :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:48

Ooh leuk! Heb toevallig wat in de oven zitten.
Super simpel recept en zo lekker!
Hoe laat is 'heel holland bakt' op tv? En welke zender? Lijkt me leuk. :D

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:18

M_nouska schreef:
Ooh leuk! Heb toevallig wat in de oven zitten.
Super simpel recept en zo lekker!
Hoe laat is 'heel holland bakt' op tv? En welke zender? Lijkt me leuk. :D

Iedere zondag op nederland 1 om 21.30

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:11

Appel en bloedworst, idd klassieke oldscool combi.. Wil ik nog steeds een keer maken puur om het een keer gemaakt en gegeten te hebben :+

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:18

Bloedworst :r
Ik ben heel Holland bakt aan het terug kijken, Fleur is idd apart.. haar blog http://www.laviefleurit.com/?m=1

Ik had vandaag voor op mijn werk het toetje gemaakt: aardbeien tiramisu, ze vonden het lekker en maak hem woensdag weer! Morgen maar weer eens een appeltaart bakken ;)

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:06

Haha wat leuk dat jullie ook allemaal gekeken hebben, ik ook!! Mijn man zei ook al; ik geef je volgend jaar op!! Maar dan zal ik nog wel het eea moeten gaan oefenen/uitproberen!! Heb daar nu wat meer tijd voor, vanwege een zware rugoperatie werk ik nu (nog) niet fulltime, en geen paard meer..... dus wat uurtjes over in de week die ik graag in de keuken besteed :-)

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:21

Leuk dat jullie mee willen doen. Ik zou dat echr niet durven met zo'n camera die je de heletijd volgt.... en kan er ook nog niet genoeg voor

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:01

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:11

Ligt er aan of je goed kunt temperen. Als de temperatuur verkeerd is, zal hij wit uitslaan. Deze zal wel een bestanddeel er in hebben dat dit voorkomt..

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:08

hey,

ik had gisteren nog een vraagje gesteld maar geen antwoord meer opgehad.
heeft iemand ervaring met deze candy melts:
Afbeelding

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:52

ik heb geen idee.. ;)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:31

Nee, geen ervaring mee. Waren ze duur? Ben benieuwd of het mooi stevig wordt als je ze gesmolten hebt en weer laat uitharden.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:03

heb ze helaas nog niet gehaald geloof dat zo'n zakje 2 euro was. zijn niet zulke grote chocolade druppels!

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:50

Het is jammer dat je niet even 1 drupje kunt proeven, dan zou je in elk geval weten of de smaak ok was :P

Wie heeft er trouwens een goed basisrecept voor cake/cupcakes? Heb wel een goed basisrecept voor muffins, maar ik zoek eigenlijk nog een goed basisrecept voor cake.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:08

Ik bak ook graag *\o/*
Om snel een gewone cake te bakken gebruik ik het bijna-klare deeg vn Oetker, mislukt nooit !

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:17

Zou jij je basisrecept voor muffins willen delen? Bij mij mislukken ze altijd :')

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:28

Tuurlijk, zie hieronder. Dit lukt bij mij dus prima (de verhoudingen zijn iets anders als ik er fruit door doe, ivm vocht uit het fruit).

Iemand van jullie een goed basisrecept voor cupcakes? Hm, heb Spikkelfire hier al een tijdje niet gehoord, zij maakt ook veel cakejes.

Ingrediënten
+/- 12 Muffins
• Bijna 175 ml melk
• 2 eieren
• 4 tl bakpoeder
• 250 gr bloem
• 66 gr boter of margarine
• 120 gr suiker
• 1 zakje vanillesuiker
• Zout
• 1 el vanille aroma

Bereiding
• Laat de boter in het steelpannetje op een laag vuurtje smelten.
• Zeef de bloem boven de beslagkom en voeg hier de suiker, het bakpoeder en iets zout aan toe. Maak in het midden van het bloemmengsel een kuiltje.
• Klop met de garde in de andere beslagkom de eieren met de melk los.
• Roer het eierenmengsel door de gesmolten boter en giet dit ei-botermengsel in het kuiltje, roer 1x, voeg de chocoladesnippers toe, daarna kun je met de houten pollepel alles snel door elkaar roeren. (niet te lang roeren! Dan worden de muffins droog/taai)
• Verwarm de oven voor op 180*C en vul het muffinblik voor twee/derde met beslag.
• Bak de muffins in het midden van een hete oven gaar en goudbruin. Check na 15 min of de satéprikker er schoon uit komt, zo niet, dan nog 5 min in de oven laten.
• Laat de muffins de eerste 5 minuten na het bakken buiten de oven in het muffinblik afkoelen, daarna 5 min op het rooster. Vervolgens nog 15 min op de snijplank verder laten afkoelen.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:29

FuGeLiCu schreef:
Het is jammer dat je niet even 1 drupje kunt proeven, dan zou je in elk geval weten of de smaak ok was :P

Wie heeft er trouwens een goed basisrecept voor cake/cupcakes? Heb wel een goed basisrecept voor muffins, maar ik zoek eigenlijk nog een goed basisrecept voor cake.

Is idd echt heel jammer.
Zal vanaaf ff 2 recepten naar je sturen. Heb er een met redelijk veel suiker echt voor de zoetekauw en eentje minder zoet is

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:32

Dat zou fijn zijn, dank je! Vind het echt zo lastig om een goed basisrecept te vinden. En om nou steeds een pak cakemix te kopen vind ik ook zonde. Leuker om het zelf te maken met bloem/bakmeel.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:27

op deze link: http://www.laurasbakery.nl/category/zoete-cupcakes/
staan sowieso een hoop recepten hier komt ook het recept vandaan wat ik zelf het lekkerste vind voor de basis. de niet zo zoete variant.

Ingrediënten (voor 12 vanille cupcakes)
180 gram boter
135 gram suiker
8 gram vanillesuiker
4 eieren
180 gram zelfrijzend bakmeel
snufje zout
Bereiding
Mix in een kom de boter, suiker en vanillesuiker romig. Voeg de eieren één voor één toe en blijf mixen tot deze goed zijn opgenomen.
Voeg het zout en zelfrijzend bakmeel beetje bij beetje toe, mix tot een luchtig beslag.
Verdeel het beslag over de vormpjes en bak de cupcakes in 20 minuten op 175 graden gaar.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:58

ladyflame schreef:
op deze link: http://www.laurasbakery.nl/category/zoete-cupcakes/
staan sowieso een hoop recepten hier komt ook het recept vandaan wat ik zelf het lekkerste vind voor de basis. de niet zo zoete variant.

Ingrediënten (voor 12 vanille cupcakes)
180 gram boter
135 gram suiker
8 gram vanillesuiker
4 eieren
180 gram zelfrijzend bakmeel
snufje zout
Bereiding
Mix in een kom de boter, suiker en vanillesuiker romig. Voeg de eieren één voor één toe en blijf mixen tot deze goed zijn opgenomen.
Voeg het zout en zelfrijzend bakmeel beetje bij beetje toe, mix tot een luchtig beslag.
Verdeel het beslag over de vormpjes en bak de cupcakes in 20 minuten op 175 graden gaar.

Klinkt goed. Voor een nog luchtiger resultaat: bloem er onder spatelen. Niet met de mixer.