Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:52

Interessante artikelen kwamen er voorbij!
Ik denk dat in dat artikel over sporten wel een kern van waarheid zit. Ik heb een tijdje heel actief die Jillian Michaels dingen gedaan en dan had ik al veel sneller het gevoel dat ik die Kinder Bueno wel mocht opeten of nog een keertje extra mocht opscheppen, was dus ook niet afgevallen ervan oid. :)) Maar desalniettemin is het wel een lekker gevoel om gesport te hebben. :)

Ik had een vraagje over ontbijten. Ik las namelijk ergens dat het goed is om 's ochtends eerst veel te drinken en dan te wachten met eten tot je ochtend honger kick komt. Zijn er hier mensen die hier meer over weten of dat doen? Opzich vind ik het wel logisch klinken, want als ik het nu doe dan heb ik op hetzelfde tijdstip honger als wanneer ik wel gewoon ontbeten heb, net alsof die eerste maaltijd niet helemaal telt voor je lijf ofzo en je dus alsnog honger krijgt later (ook als ook als ik een grote bak havermout eet krijg ik een uur of 2 later weer heel erge honger).

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:59

Ik heb dat ook Loose :) ik ontbijt nu rond een uurtje of half elf meestal.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:03

Als je gewoon geen honger hebt 's ochtends is het beter om niet te eten. Maar als je geen tijd hebt en later allerlei oliebol gaat eten is het beter om wel te ontbijten. Over het algemeen is het ontbijt zwaar overrated en voor veel mensen volledig overbodig.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:37

Dank je Many! Ik heb destijds gewoon mijn bloed laten prikken bij de HA. O je hoort dus niet alles als je bloed gaat doneren? Dat wist ik niet.

Ik denk dat dat van sporten en voeding heel tweezijdig werkt. Als ik gesport heb, wil ik net niet smokkelen, want anders is het verloren moeite. Als ik een luie zondag houd daarentegen, denk ik: "Jaja, het zal wel", en zou ik alles naar binnen schransen :))

Geen idee Loose. Ik weet niet wat dat is, om wakker te worden zonder honger :') En in de voormiddag neem ik normaal nooit tussendoortjes, dus mijn ontbijt (+500 kcal) vult ook wel. Mijn vriend daarentegen ontbijt in feite ook nooit, eet zo rond de middag een banaan of twee en een handje cashewnoten, eet rond een uur of zes iets kleins, dan zijn avondmaal, en dan nog een maaltijd en een hoop troep 's nachts. Hij meet 1m93 en weegt 73 kg, en blijft altijd mooi op gewicht en voelt zich prima in zijn vel. Dus ik geloof dat wel, dat ontbijten niet hoeft, en dat iedereen een eigen bioritme heeft.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:20

Hoi allemaal!

Ben hier al eens eerder om de hoek wezen kijken, maar het gezond eten is er een beetje bij in geschoten..

Hebben jullie ervaring met minder koolhydraten eten?
Wat aten jullie als vervanger? Veel groente/noten?
Maar wat dan bijvoorbeeld als lunch?

Ik ben iemand die veel variatie nodig heeft.. anders vind ik het al snel "saai" worden..
Hebben jullie misschien tips?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:53

Omelet (evt met veel groenten erdoor, speltmeel en champignons), havermoutpannekoekjes, havermout, kwark, salades, slawraps..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:20

Ik heb twee jaar kha gegeten. Ben er heel wat mee afgevallen, maar helaas wilde ik daardoor ook actiever gaan leven. Dit ging niet.

Zolang je weinig tot geen beweging hebt is kha prima, hou wel goed in de gaten of je alle vitamines en mineralen binnen krijgt. Ga je meer bewegen en/of sporten dan zul je weer koolhydraten nodig hebben.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:27

phormicola schreef:
Als je gewoon geen honger hebt 's ochtends is het beter om niet te eten. Maar als je geen tijd hebt en later allerlei oliebol gaat eten is het beter om wel te ontbijten. Over het algemeen is het ontbijt zwaar overrated en voor veel mensen volledig overbodig.

Nou dan ga ik gewoon wachten tot ik honger heb :D , ik eet nu nl 's ochtends omdat het 'hoort' en omdat je altijd hoort dat je stofwisseling anders niet op gang zou komen enzo. :)

Bhriseis, ik ben jaloers op jouw vriend. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:41

phormicola schreef:
Ik heb twee jaar kha gegeten. Ben er heel wat mee afgevallen, maar helaas wilde ik daardoor ook actiever gaan leven. Dit ging niet.

Zolang je weinig tot geen beweging hebt is kha prima, hou wel goed in de gaten of je alle vitamines en mineralen binnen krijgt. Ga je meer bewegen en/of sporten dan zul je weer koolhydraten nodig hebben.

Ik heb me de laatste tijd behoorlijk ingelezen over kha eten, en is het niet zo dat om het gemis van de koolhydraten uit te balanceren het vaak wordt aangeraden om meer vetten te consumeren? Ik volg een Facebook pagina en daar wordt nogal vaak aangeraden om juist lekker veel mayonaise bij je eten te gooien en volle melk te drinken, omdat calorieen tellen en koolhydraten tellen niet samen zou gaan. Wat is jouw mening hierover?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 09:42

Ik weet niet superveel van koolhydraatarm eten, maar mijn gezond verstand zegt dat überhaupt mayonaise (en dan al helemaal extra mayonaise) niet gezond is :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:57

Als je vrij strikt khd arm eet is sporten niet echt aan te raden, mijn moeder had in de eerst maanden van haar khd arme dieet zelfs een sportverbod( begeleiding vanuit het ZH ivm diabetes)
Ze is er wel flink mee afgevallen en eet inmiddels iets meer koolhydraten.
Ze eet vanaf het begin wel meer vetten idd, salades met mayo ipv dressing etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:04

Volgens mij is de kha hype alweer een beetje op z'n retour?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:12

Het is echt wel een nuttig iets voor een flinke groep mensen. Ik let ook nog steeds op de khd intake,
Bij zaken als diabetes kan het zelfs de oplossing zijn om je insuline spiegel stabiel te krijgen en in de normalere range te krijgen.
daarom let ik er ook op, ik wil diabetes mellitus voorkomen(nogal erfelijk belast)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:19

Volgens mij kun je prima alles eten zo lang het niet teveel en niet te ongezond is. De meeste dieten werken omdat mensen minder kcal binnenkrijgen doordat ze gaan opletten op wat ze eten (geen kh betekent geen koekjes, taartjes, witte boterhammen met chocopasta etc., dan kom je al snel op minder kcal uit, bovendien zorgen extra vetten/eiwitten voor een langer vol gevoel).

Ik ben zelf stabiel op 60kg bij 1.81m en eet ook gewoon alles (mits niet teveel en mits gezond).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:23

Als je normaal gezond bent gaat die vlieger idd meestal wel op, bij een aantal aandoeningen maakt khd arm wel degelijk het verschil(niet allemaal even streng qua aanpak)
Zoals sowieso diabetes, insuline resistentie en een labiele suikerspiegel etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:25

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:14

Ik kom me ook maar even melden, moet het topic nog beetje doorspitten...
Bij mij moet er ook een knop om, maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer, wat is nu wel gezond, en wat niet?
Ik heb de laatste maanden ook vreetaanvallen gehad door omstandigheden, en ik wil dus anders, maar weet niet goed waar te beginnen... Inmiddels snoep ik al bijna niet meer (af en toe een chocolaatje bij de thee) en ben ik mn suiker flink aan het minderen, maar verder moet ik me er nog goed in verdiepen...
Wil eigenlijk ook geen pakjes meer gebruiken om te koken, maar vind het lastig hoe ik dan bijvoorbeeld bami moet maken...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:18

Wat gezond is, is heel simpel: alles wat vers en puur natuur is :) Groenten, fruit, granen, zuivel (mits je niet lactose intolerant bent) zonder smaakjes, goed brood van bij de bakker, spelt- en volkorenproducten, roomboter is gezonder dan chemische margarinetroep... En dan is het een kwestie van zien waar jij je lekker bij voelt :)

Probeer zo veel mogelijk groenten te eten en elke dag een flinke portie fruit.

Als Belg weet ik niet hoe je bami zou maken, maar er bestaan vast recepten voor om het zonder pakjes te doen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:23

Emmaa_ schreef:
phormicola schreef:

Ik heb me de laatste tijd behoorlijk ingelezen over kha eten, en is het niet zo dat om het gemis van de koolhydraten uit te balanceren het vaak wordt aangeraden om meer vetten te consumeren? Ik volg een Facebook pagina en daar wordt nogal vaak aangeraden om juist lekker veel mayonaise bij je eten te gooien en volle melk te drinken, omdat calorieen tellen en koolhydraten tellen niet samen zou gaan. Wat is jouw mening hierover?

Klopt, je mag bij elk eetmoment zoveel vet eten als je wil. Melk is alleen niet handig als je hardcore lowcarb wil starten. Kijk anders eens naar de inductie fase van Atkins :)
Eet vooral verzadigde vetten, van onverzadigde vetten kringen we al veel te veel binnen.

Kcal en koolhydraten tellen kan prima samengaan, maar is meestal niet nodig. Je eet namelijk automatisch te weinig bij low carb, zelfs als je heel veel vet eet, niemand eet namelijk zoveel vet dat het de kcal in koolhydraten compenseert :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:32

Bhriseis bedankt voor de tips alvast, ik ga me eens wat verdiepen en inlezen in dit topic!
Nadat ik vlak voor de kerst een varkenshaas voorgeschoteld kreeg die zowat fluorroze zag ben ik inmiddels een beetje genezen van het eten uit de supermarkt...
Het is alleen zo makkelijk he, en dat is een knop die om moet, net als met de pakjes koken... Wat ik bijvoorbeeld al geprobeerd heb is zelf pastasaus maken, zoveel lekkerder dan die rommel uit pakjes...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:34

Ik keek in het begin gewoon welke ingrediënten er in zo'n pakje zaten. Die kruiden kun je gewoon los kopen, olie erbij en je hebt een bami boemboe of sausje :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:46

Fluorroze varkenshaas :')

Ik deed hetzelfde als Phor, gewoon na-apen wat er op de ingrediëntenlijst staat. Wees vooral niet te zuinig met kruiden, bij de meeste recepten van bijvoorbeeld de Allerhande kun je de hoeveelheid kruiden gerust verdubbelen. Dat kun je ook een beetje naar smaak doen: hou je niet zo van gember, dan gebruik je daar iets minder van, hou je juist wel van komijn, voeg je daar meer van toe. Maar dat is een kwestie van uitproberen, dan krijg je er vanzelf gevoel voor.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:47

En wat andere recepten betreft; zaken als kaassaus uit een pakje nemen toch evenveel tijd en moeite in beslag als gewoon met een klont boter en bloem kaassaus maken? Ik heb nooit met pakjes gekookt, maar het lijkt mij in beide gevallen een kwestie van wat staan roeren in een pot :P

Rode sauzen: vaak als basis ui, knoflook, vlees en witte wijn; dan tomatenpuree e.d. erbij
Witte sauzen: evenveel bloem als boter; melk erbij, peper, zout, nootmuskaat en evt. wat kaas (kaassaus)
Champignonsaus e.d.: scheut cognac bij aanbaksel vlees en wat room erbij, evt. wat blauwe kaas

Als gewone maaltijden je grootste zorg zijn, is de site van Dagelijkse Kost echt héél erg leuk. Alles vers, en via tekst en filmpjes goed uitgelegd, ook gewoon de Franse basiskeuken: http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:50

Kijk hier heb ik al wat aan! bedankt allemaal :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:34

Ja, Nederlanders zijn niet zo culinair hoor bhris :)) Ik heb dat allemaal moeten ontdekken, mijn moeder kookte met pakjes!