Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Many

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:36

Ik heb ook het no knead bread van Laura's Bakery gemaakt, maar bij mij rees het deeg echt enorm snel. Na 3 uur rijzen was het deeg al ruim in volume verdubbeld. Geen idee hoe dat kon, het was niet bijzonder warm op de plek waar het deeg stond. Gewoon kamertemperatuur. Ik heb het maar gewoon laten gaan, maar vanochtend zag ik wel dat er (logisch ook) flinke overrijs had plaatsgevonden. Het deeg was zeker weer een centimeter of vier ingezakt. Toch maar gevormd en afgebakken en de smaak en structuur zijn uitstekend, maar het brood is wel wat plat gebleven. Misschien binnenkort nog eens proberen, dan met het deeg op een koelere plek.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:39

chamion schreef:
De broodbakmachine is gisterenavond gebracht door mijn vriendin. Moet alleen even type opzoeken want er zit geen gebruiksaanwijzing bij. Is wel een mooi kleintje. Dus dan ga ik vandaag weer eens een broodbakmachine gebruiken, eens kijken of ik er verschil in op merk.

Dorien66 schreef:
Potjandikkie, zo verging het mij ook bij mijn 2e poging (over de 1e zullen we het maar helemaal niet hebben 8)7
Ik verdenk de verse gist... ik wil graag droge gist hebben om te proberen, maar kon het nog niet vinden tot nu toe.

Welkoop heeft verse gist, en ze bezorgen thuis ;)
Je bedoelt droge gist neem ik aan?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:41

Marije_jiplover schreef:
[ [url=m/uJoPxJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijne is net de oven uit.
Staat af te koelen.
Later meer over de structuur en de smaak.

Ben het helemaal kwijt nu... Welk filmpje/recept heb jij gebruikt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:46

Ik heb ook het recept van Laura's Bakery gebruikt, maar heb voor de techniek gekeken naar het filmpje dat Pmarena een aantal pagina's terug hier geplaatst had. En ik heb verse gist gebruikt ipv droge gist.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 22-04-20 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:01

Set_Elkol schreef:
Ik weet niet of het aan je koelkast- rijd ligt eigenlijk, ik zet de mijne ook voor 11 uur in de koelkast en die gaat zelfs zo vanuit de koelkast, even insnijden of decoreren, de oven in.
Pak je hem goed in in plastic in de koelkast? En is het deeg wel mooi voordat het de koelkast in gaat?
Misschien de eerste rijs wat langer maken want hij krijgt nu wel weinig tijd om te ontwikkelen misschien.

Inpakken in plastic doe ik niet nee.. Maar hij rijst toch nog wel iets in de koelkast? Dus als je 'm dan strak inpakt wil dat niet lijkt mij?

Ik zal volgende keer het plastic iig proberen - zal hopelijk sowieso uitdroging voorkomen - en de eerste rijs ook wat langer maken. Dank voor het meedenken!

Ik mag straks m'n nieuwe standmixer ophalen *D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:02

Hoeft ook niet strak maar moet wel ingepakt tegen uitdrogen, ik doe er een Albert Heijn tas omheen.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:46

MarcoBorsato schreef:
Paloedie schreef:
Ik bak sinds ruim een jaar mijn eigen brood, in de broodbakmachine. Ik heb een Inventum BM121B, daar is een groot bakblik bij en een blik voor twee 'halve' broodjes. Nu ik alleen ben gebruik ik dat blik vaker, 1 broodje gooi ik dan in de vriezer.

Ik heb een zak bloem en een zak meel van ieder 25 kilo besteld en daar bak ik nogsteeds van. Verder voeg ik iets broodverbeteraar toe aan het recept, blijft het net wat langer lekker.

Ook pizzadeeg, hamburgerbollendeeg e.d. draai ik in de broodbakmachine.

Ik vind het bakken nogsteeds een feestje, zeker het wakker worden met de geur van vers brood! Bezoek krijgt ook regelmatig een brood(je) mee.

Oké

Kijk, daarom kreeg jij mijn boktnaam niet :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:07

Zeg moet je brooddeeg echt maken in een glazen kom eigenlijk? Dat gist van de leg raakt van metaal ofzo? :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:48

Is dat zo? Ik gebruik gewoon de mengkom van mijn KitchenAid en laat mijn deeg daar ook in rijzen (eerste rijs).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:49

Ik doe het gewoon in mijn plastic beslagkom. Zou op zich niet uit mogen maken al geleid metaal natuurlijk wel beter dus kan me voorstellen dat het tijdens rijzen iets verschil kan maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:50

Ik heb geen idee, maar zie wel meerdere keren langskomen dat er echt "glazen kom" genoemd wordt en vraag me af of dat om een reden is :)

Je hoort wel vaker dat sommig levend spul niet in contact met metaal mag komen en ik heb echt de ballen verstand van gist :')
Dacht vraag het hier eens voordat ik er een Google avontuur van maak :P

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:53

Bij de molen besteld :+
ben alleen een beetje een ei - volkorenmeel besteld ipv tarwebloem. Opzich niet heel erg, dan bakken we gewoon wat meer volkorenbroden. Maar wilde juist een grote zak bloem dus ook voor andere baksels.

Kan weer even vooruit in ieder geval. Heel benieuwd naar die cranberrymix!

Afbeelding

en misschien me maar even verdiepen in volkorenkoekjes en dergelijke

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:38

Lekker juist joh een beetje vullend brood :9

Nou hier vandaag mijn allerleerste echte brood gebakken!
Ben best wel tevreden over het resultaat! Het ziet er ondanks insnijden toch wat gescheurd uit maar ik vind hem toch een stuk mooier dan ik had durven hopen :+:

Afbeelding

Wel 2x m'n klauwen verbrandt aan de RVS pan... je pakt die toch snel achteloos even vast omdat je het zo gewend bent. Bij het uit de oven pakken let je op, maar als hij dan even op de aanrecht in de weg staat heb je hem toch ineens vast om 'm een beetje aan de kant te schuiven :x

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:40

MoniqueT schreef:
Is dat zo? Ik gebruik gewoon de mengkom van mijn KitchenAid en laat mijn deeg daar ook in rijzen (eerste rijs).

Doe ik ook inderdaad! (Van de bear dan maar net zo’n kom) Gaat prima.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:14

Afbeelding

En afgekoeld en aangesneden.

Smaakt goed!

Is dus het recept van Laura's Bakery maar dan wel met verse gist. En gemengd en eerste rijs in metalen kom.
Mijn pizzadeeg maak ik ook vaak in de metalen kom van de KitchenAid, met verse gist, gaat prima, dus denk niet dat dat het issue is.
Volgens mij zijn de mengkommen van onze ambachtelijke bakker in het dorp ook allemaal van metaal, herinner ik mij van een open dag daar.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:22

Het brood wat ik vanochtend heb gemaakt in de broodbakmachine was prima. Maar toch iets minder rijs erin dan ik had verwacht. En was ook snel klaar. Sneller dan met de hand maken. Grote voordeel is gewoon van erin gooien, aanzetten en wachten tot de piep.

Met de hand misschien meer smaak en wat groter enz. maar ook wat meer werk en je moet er aan blijven denken (ik vergeet nog wel eens dat ik wat aan het rijzen heb staan)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:29

chamion schreef:
Het brood wat ik vanochtend heb gemaakt in de broodbakmachine was prima. Maar toch iets minder rijs erin dan ik had verwacht. En was ook snel klaar. Sneller dan met de hand maken. Grote voordeel is gewoon van erin gooien, aanzetten en wachten tot de piep.

Met de hand misschien meer smaak en wat groter enz. maar ook wat meer werk en je moet er aan blijven denken (ik vergeet nog wel eens dat ik wat aan het rijzen heb staan)

Ik zet altijd een timer op mijn telefoon :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:26

Hele mooie broden!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:55

pmarena schreef:

Ben best wel tevreden over het resultaat! Het ziet er ondanks insnijden toch wat gescheurd uit maar ik vind hem toch een stuk mooier dan ik had durven hopen :+:

[ [url=m/ILvvzQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel 2x m'n klauwen verbrandt aan de RVS pan... je pakt die toch snel achteloos even vast omdat je het zo gewend bent. Bij het uit de oven pakken let je op, maar als hij dan even op de aanrecht in de weg staat heb je hem toch ineens vast om 'm een beetje aan de kant te schuiven :x

Welk recept heb jij gebruikt?? Dit ziet er echt geweldig uit!

Kun je ook online alle ingrediënten kopen, waar doen jullie dat?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:06

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:16

Wilde kijken om te bestellen bij de Zuidmolen, maar die nemen op het moment geen nieuwe bestellingen aan. :=

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:06

Ik vind het veel leuker om het bij de molen te halen. Heb nu alleen een paar specifieke dingen nodig, dus even wachten tot de Zuidmolen weer open is. Baktotaal heeft ook een hoop, maar niet alle dingen die ik nodig heb. Alles in een keer is wel zo handig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:23

Ik bestel via een kleine groep van lokale handelaars. Daarin zit ook een molen. Wordt op zaterdag allemaal verzameld en gratis aan huis geleverd :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:24

chamion schreef:
Ik heb een bestelling klaar staat bij https://www.bouwhuis.com/ om eens te proberen

Hier bestel ik ook, erg tevreden over :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:12

Ik heb het filmpje gevolgd dat ik eerder plaatste, van het snelle no knead brood :)

Heb volkoren tarwemeel gebruikt, een blauw pakje instant gist en zeezout.
Heb alleen geen bakpapier gebruikt maar deeg zó in de voorverwarmde RVS pan (niet ingevet of iets).

De oven wel na de 30 minuten bakken met deksel op de pan op 230 graden, nog 10 minuten na laten bakken zonder deksel op 200 graden voor de korst. Maar dat kan volgende keer ook best wat korter.

Ik heb het deeg flink ingebloemd voor het de oven in ging en ingesneden zo in die 3 streepjes, dat leek me wel een leuk patroontje :)

denice schreef:
pmarena schreef:

[ [url=m/ILvvzQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welk recept heb jij gebruikt?? Dit ziet er echt geweldig uit!

Kun je ook online alle ingrediënten kopen, waar doen jullie dat?