de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10765
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:48

Jullie tuinen de storm nog een beetje overleeft? Hier is de druif er slecht aan toe afgerukte bladeren en geknakte takken.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:50

Hier eigenlijk weinig erg! Komkommer was losgeraakt maar niets ergs en verder stond alles onder zeiltjes of binnen :)

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:17

Val reuze mee.

De planten en onkruid schieten de grond uit.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:22

Gaat goed geloof ik ,alleen de aardbeien weggegooid zo goor hoe ze smaakten :=

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:02

Jullie hadden gelijk!
Je kan het verschil komkommer en courgette zien aan de steeltjes en bloemplaatsing!

Afbeelding

Sierpompoenen in bloembak gaan ook als een gek (jammer dat je die niet kan eten).
Brocolli lijkt wat te gaan worden.
Paprika's die ik gekocht had krijgen nieuwe bloemen en rode besjes aan zijkant van tuin, gaan ook dit jaar eindelijk hopelijk iets opleveren. (als de vogels me niet voor zijn)

Verder heb ik niet veel... wat bieslook, marjolein, basilicum, plantuitjes en hopelijk druiven..

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:13

Hier heeft alles de storm wel overleefd. Wij hebben al behoorlijk wat op uit de tuin. Hebben ook alles bijgehouden en steeds gekeken wat het bij de AH kost en wat we daar kwijt waren geweest, wel leuk om te zien!

De eerste courgettes zijn denk ik volgende week wel klaar. En de rode bieten gaan nu ook erg hard. Verder al wat frambozen, radijs, rabarber, spinazie, snijbiet, héél veel sla (krop, pluk en rucola), en veel verschillende kruiden op.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:17

Iemand een idee wanneer je radijsjes kan oogsten? Heb al een weelderige bos groen boven de grond maar heb eigenlijk geen idee :+

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:22

Als ik een rode dop zie boven de grond uit , dan trek ik ze eruit

ievie

Berichten: 2262
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:30

Oh nee.. die berichten over storm van jullie klinken niet fijn. Ben op vakantie, dus hoop dat m'n tuintje nog leeft. Het waait altijd erg hard bij mij.

@laurievc: er komt vanzelf een klein stukje radijs boven de grond uit.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:07

Hier is alles maar vreemd. Alles dat buiten gezaaid is doet het als een speer en wat binnen voorgezaaid is dat zijn na weken nog van die iele dingen.
Ben inmiddels ook een offensief tegen het onkruid begonnen want dat woekert ook als een gek, elke avond ga ik even een uurtje op de knieën om er wat uit te trekken zodat het straks weer met een schoffel bij te houden is.

Roosje01

Berichten: 10765
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:09

Hier hetzelfde binnen voor gezaaid of in de kas gaat dood en direct in de tuin gaat prima, dus volgend jaar ga ik denk ik direct in de volle grond zaaien.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:20

Ben aan het kijken om 4 stuks 50x50 of 50x60 stenen het liefst 50x60 stenen, want dan kan ik ze dieper de grond in doen. Heb ik het stuk tussen compostbak en kast dicht. Dan nog even kijken voor de voorkant en zijkanten dichtmaken en heb een kweekbak. Ruimte zo optimaal mogelijk benutten. :j

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:40

40x60 bedoel je denk ik, want 50x60 heb ik nog nooit van gehoord. Stuk ingraven kan handig zijn, maar vergis je niet hoe diep je graven moet om daar zo nut van te hebben en ze stevig genoeg te hebben staan.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:02

Aan de achterzijde komen ze ook tegen het houten randje aan en heb nog wat ijzer om uiteindelijk voorlangs in de grond te slaan. Moet ook even kijken voor nog wat ijzeren buizen voor

50x60 Is er wel maar komen niet zo heel vaak voor en voor gratis zelden eigenlijk. Meeste kom je dan nog 50x50 tegen. 40x60 kom eigenlijk net niet lekker uit of ik moet het verder door laten lopen achter kast langs, maar of dit handig is.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:48

Pfieuw, moest ik hier 60 diep moeten graven... Veel succes alvast!

Mijn vriend bleek nog wat gedroogde koeien mest te hebben dus dat hebben we er voorzichtig over gedaan. Nu geven ze een hele dag zware regen en code geel, dus hoop dat alles overleefd

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:50

Bij mij gaat het ook wel met de storm.
Ik had hoofdpijn, en lag de hele dag te slapen :o
Dus het is dat ik zoveel mensen erover hoorde :')
Komkommerplantje is ren beetje gezakt.
En de kaartjes van waar nou precies welke soort aardappel staat vonden het ook precies het goede moment om eens even te verdwijnen. Ik heb ze gelukkig wel terug gevonden, maar nou weet ik niet meer waar welke stond _O- >;)

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:01

Heb net rond de 40 a 50 aarbeien geplukt , maar allemaal zuur door de regen en dus de prullenbak in ;( . Zo zonde :( , heb ze eerst even verspreid door de tuin maar ze moeten straks echt weg :(

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:04

Afbeelding
Moet nog een stuk tussen de aardappelen onkruid plukken. En de rest is gewoon bijhouden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zag dat ik mijn graskantjes binnenkort ook weer kan maaien. :') En moet nog even verzinnen hoe ik bij de gaas tent die middelste stok moet verschuiven kan er niet bij en denk dat een trap neerzetten daar een tikje gevaarlijk gaat zijn wegens hoog water en graskantje heerlijk soppen is. Aan de andere kant trap op de stenen zetten gaat ook geen succes zijn wegens grote kolen. :+

Vraagje trouwens als er bloemen in de uien komen gaat het dan wel goed. :=

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:14

Balen van je aardbeien Rebecca.

Ik breek de bloemknoppen altijd eruit bij de uien. Weet niet waarom eigenlijk haha.

Ik moet binnenkort de eerste tomatenplant al toppen. Die had ik als test in december al gezaaid. Helemaal achterin staat die.
Afbeelding

De eerste paprikas en pepers kleuren ook al rood.
Afbeelding
Afbeelding

De meloenen hebben nog geen bloemen. Groeien verder wel goed.
Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:32

Mijn aardbeien gaan lekker, courgetten groeien, komkommers groeien. Pompoentjes en speciale komkommers hebben bloemen, aubergine bloeit. Gaat heeeeerlijk hier :D

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:43

Jaaaa bij mij ook ik ben nou wel trots hoor
Ik heb het onkruid weg gehaald en ik zie de wortelen nou echt al opkomen hoor :D
Het ziet er nu echt wel een beetje chique uit hoor :+

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:58

Ja je ziet het nu gewoon de grond uitschieten.

Ik vermoed dat op de plek waar mijn andijvie staat een veenmollen nest zit. :=

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 00:37

Rebecca schreef:
Heb net rond de 40 a 50 aarbeien geplukt , maar allemaal zuur door de regen en dus de prullenbak in ;( . Zo zonde :( , heb ze eerst even verspreid door de tuin maar ze moeten straks echt weg :(

Wat kun je daartegen doen? Onder een overkapping zetten zodat er geen regenwater bij komt? En gaat het erop dat er regenwater OP de aardbeien komt of gaat het erom dat dat regenwater in de grond komt en dat ze daardoor zuur worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 00:45

Dorine92 schreef:
[naam] schreef:
Heb net rond de 40 a 50 aarbeien geplukt , maar allemaal zuur door de regen en dus de prullenbak in ;( . Zo zonde :( , heb ze eerst even verspreid door de tuin maar ze moeten straks echt weg :(

Wat kun je daartegen doen? Onder een overkapping zetten zodat er geen regenwater bij komt? En gaat het erop dat er regenwater OP de aardbeien komt of gaat het erom dat dat regenwater in de grond komt en dat ze daardoor zuur worden?

Hmmm dat is een goede 1 , ze gaan verhuizen de planten. Ik vermoed erop , pa had het er al over en zijn verhaal klopte ook nog :)) (opa dus zijn vader had altijd een mega moestuin , als kind wortels eruit trekken en in de regenton schoon wassen :') )

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:42

Maar een stomme vraag: zijn er soorten luizen die op dieren EN op planten gaan ?
Zo langzaam wordt ik namelijk knetter met de "ranch" en die 2 boxen daar.
Dat er iets inzit aan bloedluis wist ik inmiddels van mijn Da .
Ik had toen mijn veulen en mijn oudje in die boxen = beide schuren. Daarna mijn Fries en het veulen = beide schuren. Kon geen toeval zijn en alle 3 spontaan ZE ook niet. Vooral omdat het met omzetten naar de hoofdstal altijd meteen over was.
Zover zo goed. Dus geen paarden meer erin maar het project koolplantjes.
Die worden nu dus ook opgevreten.
Zoals al geschreven: ik kan echt nergens wat vinden. Alles is dicht ( de deur dan met klamboe), geen muizen,geen slakken, geen rupsen, geen gewone (blad-)luizen ...
Spuiten met mijn bio-goedje helpt ook niet, het is iedere dag weer raak :-(
Dus zou het kunnen? En vooral: wat?

In ieder geval breek ik het experiment af en haal alles uit de box. Vooralsnog laat ik de plantjes wel daar op het terrein, maar dan buiten.
Liever echte rupsen erin als die rotzooi...