Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:34

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 12:53

Jans schreef:
Hoe maak jij je yoghurt Annemiek?

Ik heb laatst een pompoen geslacht :+ want ik eet ze graag. Maar reageerde flink allergisch op de rauwe. Mn hele handen waren misvormd gezwollen en jeukend :')

Ahh vervelend van de pompoen zeg!
Ik eet ze ook graag, en ze zijn zo enorm makkelijk zelf te kweken in de tuin, en lang houdbaar.. echt de ideale groente!

Mijn yoghurt maak ik met een paar flinke eetlepels gewone yoghurt, dan sojamelk verwarmen tot 35/40 graden en die heel langzaam door de yoghurt roeren.. En dat dan in een yoghurtmaker of gewoon in de oven met alleen het ovenlampje aan of met een warme kruik erbij en een thermometer. De temperatuur moet tussen de 35 en 40 graden blijven. En dan laat je de yoghurt zo'n 12 tot 20 uur staan.
Het werkt trouwens niet met elke soort sojamelk. Die van de Lidl is echt slecht terwijl die van het AH huismerk en van Melkan prima werken :)

Je kan ook sojayoghurt gebruiken als starter :j En na de eerste batch kun je altijd een kopje yoghurt opzij zetten voor de volgende. Ideaal!

Wat pastarecepten betreft; een van mijn favorieten is pesto pasta.. pasta met een saus van ui, pesto, spinazie, avocado en nog een paar ingrediënten.. ik ga even kijken in mijn ipad..
Gevonden :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-12-16 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:56

Jans schreef:
Er is geen veganistisch alternatief voor gorgonzola zeker?

Nomuh en sheeze hebben allebei een blauwe-kaas variant :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:27

Ik meld me ook :j Omdat ik vaak buikpijn krijg van vlees eten wil ik al een tijdje vegetarisch gaan eten. Op dit moment ben ik meer flexetarier, ook omdat ik een tijd bij mijn vriend thuis heb gewoond en hun ook niet tot last wilde zijn met ingewikkeld eten :') Sinds deze week woon ik op mezelf dus dan gaat het een stuk makkelijker! Ik zit ook al een tijdje te lezen over veganisme en er zijn redenen genoeg om het toch te doen, zou ik eigenlijk ook wel willen. Alleen als ik dan ga kijken naar m'n patatje mayo en lekkere roomkaas, tosti kaas of parmezaanse kaas en mozerella over mijn pasta moet ik toch een beetje huilen :+

Ik wilde vragen naar pasta recepten omdat ik bijna alleen maar pasta's eet, maar ik zie dat Marlinde dat al gedaan heeft :D Wij willen samen proberen meer veganistisch te eten, kunnen we gezellig samen koken :) En dan inderdaad eerst beginnen met het vervangen van een aantal dingen! Ik ben alleen bang dat het als student financieel misschien wat lastiger is. En ik ben ook echt een moeilijke eter, ik lust niet zo heel veel helaas. Vroeger was ik wel allergisch voor koemelk dus ik ben op zich wel gewend aan soja melk en ik heb nooit yoghurt leren eten dus dat zal ik ook niet missen haha. Ik zie hier een hoop linkjes voorbij komen dus wil daar van het weekend eens goed naar kijken :) Ik merk wel dat mensen om me heen het heel raar vinden als ik er over begin..

Freya6

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:22

Oeh leuk, ik ga ook de soja yoghurt maken, het kan ook zonder yoghurt, dan moet je even probiotica toevoegen. Ik wil het gaan proberen met kokosmelk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:23

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:25

PlantsTho schreef:
Coby schreef:
Bij deze het verzoek om dit topic niet te laten verzanden in een discussie vegetariër versus veganist. Beide levensovertuigingen kunnen naar mijn inziens prima naast elkaar blijven bestaan. Dit topic staat immers ook op VT.

Lezen moderators de openingspost niet? :)

Ja dat vroeg ik me ook al af. Ik vind juist de discussie interessant, hoe sta je in het leven en waarom?
Recepten boeien mij minder.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:34

Ja ik ben die discussie na 10 jaar wel een keer zat en ben juist op zoek naar goede recepten. Die recepten maken het voor mij toegankelijker om vaker veganistisch te eten. En misschien als dat bevalt juist meer die richting op te gaan.

Als ik dat tegen mijn vriend zou zeggen dan zou hij gillend wegrennen denk ik. _O-

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:37

MarlindeRooz schreef:
Ja ik ben die discussie na 10 jaar wel een keer zat en ben juist op zoek naar goede recepten. Die recepten maken het voor mij toegankelijker om vaker veganistisch te eten. En misschien als dat bevalt juist meer die richting op te gaan.

Als ik dat tegen mijn vriend zou zeggen dan zou hij gillend wegrennen denk ik. _O-

+1, vaak loopt het dan toch weer uit op een negatieve sfeer. Die recepten vind ik juist echt top!!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:45

Vraag mijn vriend en schoonouders maar eens naar de discussie :') .
Exvriendin was een vegan en die heeft het een beetje bont gemaakt tot een paar nare situaties toe.

Ze waren ook heel verbaasd dat ik mij totaal nergens druk om maakte en net zo makkelijk mijn eigen maaltijd ernaast kon toveren als we onverwachts langskwamen. (schoonmams heeft een mega groentetuin en veel bessenstruiken <3)
Vriend heeft er ook een kleine tick aan overgehouden, plaag hem er ook graag mee :P

Leuk dat er meer mensen bezig zijn met krachttraining en spieren opbouwen.
Als je het leuk vind wil ik wel postyen wat ik eet om toch aan voldoende eiwit te komen :)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:20

Ik lees een beetje stilletjes mee met dit topic.
Ben zelf vegetariër, en heb een tijdje me in het vegan verdiept.
Maar in die zin past het vegan niet bij mij omdat ik gewoon simpel weg anders denk.
Dat het voor milieu beter is ben ik wel van mening maar mijn voedsel allergie zorgt er voor dan een vegan dieet niet haalbaar is.

Nu een vraag voor de vega's, hoe doen jullie het met gewone producten als schoenen en tassen ect.
Ik draag eigenlijk sinds m'n 15de geen leer meer.
Des ondanks dat heb ik ook een minipaardje waar mee ik men waar ik bijvoorbeeld wel een leren tuig heb.
Kun je zeg maar eerlijke leren producten krijgen of juist totaal niet.
Ik vind het namelijk best tegenstrijdig soms.
Zelf eet ik geen vlees, maar niet omdat ik het zielig vind, maar omdat het beter voor milieu is en ik vlees ook niet nodig ben.
Hoe kijken jullie hier tegen aan kies alleen voor een dieet of ook leefstijl zonder dierproducten?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:50

Ik zeg altijd 'ik eet vegetarisch' en niet, 'ik ben vegetarisch', ik heb namelijk wel leren schoenen, ik let er wel op, maar als ik hele gave schoenen zie, laat ik ze er niet voor staan. Ik vind alle recepten hier juist heel fijn!

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:56

batje schreef:
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/2277 ... nana-bread
Ik maak bananenbrood volgens dit recept, supermakkelijk en heerlijk!

Ik gebruik hetzelfde recept en gooi er vaak nog wat stukjes mango bij, supermakkelijk en lekker recept inderdaad!

Binnenkort zal ik ook een van de veganistische pasta's proberen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:06

minikatje schreef:
Uhm, helemaal aan de andere kant van het spectrum...
Wat doen jullie aan sport? (behalve het wel/niet paardrijden :P)

Triatlon :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:12

Amyyy schreef:
Ik zeg altijd 'ik eet vegetarisch' en niet, 'ik ben vegetarisch', ik heb namelijk wel leren schoenen, ik let er wel op, maar als ik hele gave schoenen zie, laat ik ze er niet voor staan. Ik vind alle recepten hier juist heel fijn!

Je bent (denk ik) sowieso niet vegetarisch, tenzij je zelf een plantje bent :D

Ik zie overigens niet in wat er mis is met het gebruik van leer. Als een dier dan toch geslacht wordt kun je beter alles gebruiken, toch? En ja, dat dier wordt geslacht want niet de hele wereldbevolking eet vegetarisch. Ik vind het altijd zo zonde dat er zoveel producten niet gebruikt worden, zoals de wangen. Daarnaast is leer natuurlijk ook een enorm duurzaam product als je het goed verzorgd, het gaat jaren mee. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:12

evelienn28 schreef:
Maar in die zin past het vegan niet bij mij omdat ik gewoon simpel weg anders denk.
Dat het voor milieu beter is ben ik wel van mening maar mijn voedsel allergie zorgt er voor dan een vegan dieet niet haalbaar is.

Nu een vraag voor de vega's, hoe doen jullie het met gewone producten als schoenen en tassen ect.
Des ondanks dat heb ik ook een minipaardje waar mee ik men waar ik bijvoorbeeld wel een leren tuig heb.
Zelf eet ik geen vlees, maar niet omdat ik het zielig vind, maar omdat het beter voor milieu is en ik vlees ook niet nodig ben.
Hoe kijken jullie hier tegen aan kies alleen voor een dieet of ook leefstijl zonder dierproducten?

[LZP] Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Dit topic had ik een tijdje geleden geopend over leer en wol. Helaas nog niet heel erg veel uitgehaald :)

Eelmo: dat dacht ik dus ook, maar er blijken dus wel dieren speciaal voor het leer gefokt te worden. Als restproduct heb ik er geen moeite mee (ik hou ook van leer) maar dat is dus niet altijd even duidelijk :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 18:20

Ik probeer ook zo veel mogelijk kunstleren alternatieven te kopen. Met schoenen en tassen is dat natuurlijk gemakkelijk, de goedkopere merkloze spullen zijn bijna altijd nep. Ik zoek ook altijd naar katoenen truien ipv wol. Polyesther vind ik helemaal niks. Katoenen truien zijn nog lastig te vinden helaas!
Ik heb wel een leren zadel, hoofdstel en hondenhalsband, maar dat zijn dan wel spullen die hun leven lang mee gaan.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:24

8nnemiek schreef:
Ik probeer ook zo veel mogelijk kunstleren alternatieven te kopen. Met schoenen en tassen is dat natuurlijk gemakkelijk, de goedkopere merkloze spullen zijn bijna altijd nep. Ik zoek ook altijd naar katoenen truien ipv wol. Polyesther vind ik helemaal niks. Katoenen truien zijn nog lastig te vinden helaas!
Ik heb wel een leren zadel, hoofdstel en hondenhalsband, maar dat zijn dan wel spullen die hun leven lang mee gaan.

En iets van bamboe of hennep?
Heb ooit eens gelezen dat bij 1 van de 2 of allebei minder bestrijdingsmiddelen hoeven te worden gebruikt (dus beter voor het milieu).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:27

Ik koop juist graag leer en wol, juist door de natuurlijkheid en duurzaamheid. Maar wel goed leer en goede wol.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:29

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:40

Sheran schreef:
Ik koop juist graag leer en wol, juist door de natuurlijkheid en duurzaamheid. Maar wel goed leer en goede wol.

Hoe check jij leer dan als ik vragen mag? :)
Dat is namelijk zo moeilijk te checken! (Ik kan dan ook even naar de arbeidsomstandigheden van de mensen die het leer bewerken)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:44

Sheran schreef:
evelienn28 schreef:

[LZP] Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Dit topic had ik een tijdje geleden geopend over leer en wol. Helaas nog niet heel erg veel uitgehaald :)

Eelmo: dat dacht ik dus ook, maar er blijken dus wel dieren speciaal voor het leer gefokt te worden. Als restproduct heb ik er geen moeite mee (ik hou ook van leer) maar dat is dus niet altijd even duidelijk :n

Bedankt voor de link, hier wist ik nog veel te weinig van. Wat een afschuwelijk filmpje :r

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 18:57

WillBokkers schreef:
En iets van bamboe of hennep?
Heb ooit eens gelezen dat bij 1 van de 2 of allebei minder bestrijdingsmiddelen hoeven te worden gebruikt (dus beter voor het milieu).

Ik heb wel een paar baddoeken van bamboe, maar ik wist niet dat je er ook kleding van hebt! Enig idee waar je daar truien enzo van kan vinden?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:06

Ik heb een truitje en vestje van ik meen de soja vezel.
Was toeval, want ik vond het gewoon een mooi setje bij elkaar.
Gemaakt van de plant zelf, die overblijft als de boon geoogst is.
Mijn man heeft een overhemd van bamboe, van het outdoormerk Fjallraven. Gekocht in Denemarken en helaas in Nederland niet ook leverbaar. Het is zijn meest favoriete outdoorkledingstuk en hii zou er graag neer van hebben.
Er is iig ook mannenondergoed van bamboe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 19:13

Ik heb wel vorig jaar sokken van bamboe bij de xenos zien liggen. Het voelde echt heerlijk zacht aan <3