Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:13

@Phylos: klopt, geen lunch. Was niet de bedoeling, maar ik ging om 1 uur paardrijden en was pas om 5 uur thuis. Toen ben ik gaan koken. Had eerlijk gezegd 's middags ook geen honger door de warmte.

Komend weekend ga ik een weekend weg (in Nederland, ga wedstrijden rijden met mijn paard) en moet dan zelf eten meenemen (deels). Hebben jullie nog tips? Het moeten het liefst dingen zijn die in de auto te bewaren zijn, dus ik kan het niet gekoeld houden. Natuurlijk zo gezond mogelijk...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 23:44

Maartje: mijn suikervrije hagelslag is niet om over naar huis te schrijven.. Er zitten wel andere zoetstoffen etc in. Hij is gewoon van cereal :) maar ik vind hagelslag zo lekker, en op deze manier heeft het de minste invloed op mn bloedsuikerspiegel :) maar ik kan m dus niet echt aanraden ofzo haha, behalve als je wilt zondigen :P

Welkom cer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:12

Toad wat ga je rijden of vooral hoelang ben je zelf aan het rijden? Kan wel adviezen uit eigen ervaring geven maar weet niet of dat toepasbaar is dan. :)

Was het niet zo dat je ongebroken lijnzaad zo aan paard mocht geven en de gebroken moet koken? Ik eet ongebroken lijnzaad gewoon zo, geeft geen problemen? Wordt ook gewoon zo verkocht immers?

Havermout is al een poosje op hier en iedereen vergeet nieuwe te halen. Brood s'ochtends wil ik liever niet, dan heb ik over een uurtje weer honger. Zuivel ook liever niet, wordt dan gelijk zo op geblazen. Nu heb ik boekweitgrutten met gekookt water, lijnzaad, cranberry;s en banaan gehad. Was best voor herhaling vatbaar. :9 Nu nog een kopje verse brandnetel thee en dan zo op naar school.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 08:17

Toad: moet je alle maaltijden zelf meenemen? Groenten ed zijn al niet echt mogelijk dan, want een auto is warm met dit weer.. Verder kom ik een beetje op speltbrood/speltcrackers met bijv biologische pindakaas ofzo? Bijna alles smelt/bederft in een warme auto..

Veel plezier trouwens verder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:20

Je hebt koelboxen die op de aansteker in de auto aangesloten kunnen worden. :) Wel er even uit halen als de auto uit staat anders gaat je accu leeg. Maar met nog een paar vrieselementen er bij en de stekker er in als de auto rijdt en het blijft allemaal best goed koel. :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:38

Even voor mijn info, wat is het verschil met biologische pindakaas en die van Calve?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:48

Judith_ schreef:
Je hebt koelboxen die op de aansteker in de auto aangesloten kunnen worden. :) Wel er even uit halen als de auto uit staat anders gaat je accu leeg. Maar met nog een paar vrieselementen er bij en de stekker er in als de auto rijdt en het blijft allemaal best goed koel. :j

Inderdaad even bij Gamma/Praxis/Karwei/Action kijken en wellicht bij Lidl/Aldi nu

Vorig jaar werd je ermee dood geslagen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:15

Cer schreef:
Even voor mijn info, wat is het verschil met biologische pindakaas en die van Calve?

Als je gezonde voeding interessant vindt, is de openingspost van dit topic misschien wel leuk voor je om even door te lezen: [VT] Het gezonde recepten topic
Het allereerste stukje in de openingspost is van toepassing op de pindakaas :') Oftewel: in gewone pindakaas zitten best veel (overbodige) toevoegingen, die ik persoonlijk liever skip uit mn eetpatroon :) De pindakaas van Ekoland is 100% pinda en smaakt eigenlijk even lekker/hetzelfde, vind ik dan.

Ik ben hier blij, we krijgen een moestuintje! *\o/* Sinds deze week zijn ze onze tuin aan het opknappen en nu hebben we een strook aarde over. Mijn vader heeft zelf een megagrote moestuin (40 x 4 meter) voor de hobby, en nu wil hij mn vriend en mij ook wel helpen met het aanleggen/onderhouden :D Helemaal leuk, hebben we straks biologische groenten uit eigen tuin. Ik zat al te denken dat ik sowieso munt wil planten en tuinboontjes en rabarber.. Er staan al een frambozenplant en een kiwiplant. Iemand verder nog leuke ideeën? :)

Vandaag wederom een lange dag te gaan achter de computer om te leren, zucht... Zit nu aan een smoothie van magere kwark, blauwe bessen, aardbeien, sinaasappel, kokos en chiazaden. Hij is echt goddelijk, blauwe bessen zijn eigenlijk best zoet, ik had een erg zure smoothie verwacht, maar dat valt mee!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:16

Het grootste verschil is wmb de smaak. Ik kan echt niet van bio pindakaas afblijven, van Calvé nog enigzins :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:22

Vogeltje, wij hebben verschillende soorten sla (ontzettend makkelijk verbouwen), bonen (ook heel makkelijk) radijsjes wortels (makkelijk :D) Bietjes, boerenkool, andijvie, verschillende tomaten, pompoenen, courgettes aardbeien en nog het een en ander.
Zou niet meer zonder moestuin willen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:26

Doen de tomaten het zonder kas? :) Kan me herinneren dat mn oma er vroeger heel veel moeite mee had om ze te laten groeien :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:30

Soms, bij ons staan ze wel in de kas maar we hebben ze wel eens gewoon zonder kas gehad. Grootste probleem was de hond de er enorm veel lol van had om de tomaten van de planten te trekken. :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:32

Whaha.. Of vogels misschien, dat die er niet vanaf blijven zodra ze rood kleuren... Wij hebben verleden jaar geen enkele framboos gehad... Dit jaar gaan we wat actiever met de tuin aan de slag en gaan we als eerste de framboos afdekken :')

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:51

@Judith: ik rijd op vrijdag en zaterdag een proef, en als ik hoog scoor moet ik zondag de finale rijden van 1 of beide proeven.
ik rijd dus per dag slechts 45 min ongeveer, dat is dan de proef + inrijden en uitstappen. Met mijn andere paard ga ik geen proeven rijden, maar die neem ik wel mee en daar zal ik een keer een buitenrit op maken van +- een uur.

@vogeltje:
Dankje! ik zal daar wel naar de supermarkt moeten, maar ik wilde ook wel graag het 1 en ander meenemen. Ik ga in ieder geval voor de crackers en bio pindakaas. Appels kunnen ook wel goed mee toch? en een pak sap.. pff, best lastig, als je geen koelkast hebt.

die koelboxen zal ik wel even naar kijken of ze die hier ergens hebben!

ik hoor over moestuintjes, leuk! wij hebben er geen, maar het lijkt me wel leuk en het zou ook wel passen in onze tuin. Wie weet maak ik dat nog eens :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:58

phormicola schreef:
Het grootste verschil is wmb de smaak. Ik kan echt niet van bio pindakaas afblijven, van Calvé nog enigzins :+

echt waar? Ow jeej dan kan ik dat maar beter niet halen, heb net alweer 2 theelepels (aardig vol) gesnoept...tis gewoon zooo lekker :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:59

Het is in ieder geval beter voor je dan die van calvé.. :P

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:01

Goedemorgen!!

Aah een moestuin, wat leuk! Die wil ik later ook! Je kan toch ook zelf stevia en goji bessen planten enzo? Dat lijkt me echt interessant :P

Ik had vannacht quinoa gekiemd, en noten geweekt en vanmorgen door de yoghurt gedaan. Wilde eigenlijk mijn volle kwark doen maarja die was beschimmeld :+ Beetje jammer. Zit nu echt barstens vol want had uiteraard weer veel te veel gemaakt. Die goji bessen zijn trouwens wel veel lekkerder als ze geweld zijn zeg!

Trouwens nog wat tips voor als je graag muesli eet:

Quinoa kiemen is heel simpel, en heel gezond. Het is in een nacht al ontkiemd en je kan het gewoon door je yoghurt heen roeren en dan krijg je gewoon een soort zaadjes in je yoghurt. Prima te eten, eigenlijk proef je het amper en het is wel heel gezond.

En rijstwafel verkruimelen en die door je yoghurt doen is ook echt heerlijk! Vond ik een ontdekking ;) Oja en de voedingsstoffen van noten nemen met 200% toe als je ze een nachtje weekt.

Succes Toad dit weekend! Leuk, met je ijslanders?

Ik vertrek zaterdag voor 2 weken naar Andalusie, ook heel vervelend. Hoop dat ik mijn voedingspatroon een beetje in balans kan houden. Heeft iemand misschien tips? Ik zou bijv een zak havermout mee kunnen nemen.. Hoef ik 's ochtends in elk geval geen verstoppend stokbrood te eten. Verder ga ik gewoon proberen veel fruit te eten daar. En is tapas nou gezond of niet? Want dat eten ze super veel daar. Ach ik zal in ieder geval veel gazpacho's drinken :)

Vandaag de hele dag naar school tot half 6. Heb 1 droog roggebroodje mee en 2 roggebroodjes met amandelpasta, alfalfa en peper. Ook nog een banaan en noten mee. Hopen dat ik mijn dag er mee door kom. Zit voorlopig in elk geval nog flink vol van mijn ontbijt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:02

Colway schreef:
phormicola schreef:

echt waar? Ow jeej dan kan ik dat maar beter niet halen, heb net alweer 2 theelepels (aardig vol) gesnoept...tis gewoon zooo lekker :+

Als je plaatselijke markt een notenkraam heeft die zelf pindakaas en aanverwanten notenkazen maakt, ga daar dan helemaal niet heen! Dat is nog veule malen erger :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:03

Maartje: hoe weet jij al die bizarre dingen? :D Ik wil ook wel eens quinoa kiemen! Maar hoe doe je dat? :o

Gojibessen planten lijkt me ook wel cool. Ga ik eens info over opzoeken :P

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:08

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:09

Dank je :)

Hm maar ik heb geen 'sprouter', wat is dat? Kan je het zelf een beetje namaken, of is het iets dat je echt moet aanschaffen?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:42

Heb je ook geen heel fijn vergiet? Dat kan ook namelijk!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:04

en hoe doe je dat dan? Snap er niets van als ik het lees :+

Wassen, uur onderdompelen (toch?) dan in een vergiet laten staan?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:21

Nou je wast gewoon eerst de quinoa zoals gebruikelijk. Dan laat je het iets van 2 uur even in een bakje weken. Daarna gooi je het in je vergiet en vul je een bakje met water. Daar zet je het vergiet op en dan moet de quinoa heel licht contact hebben met het water, bijna niet eigenlijk. Binnen 12 uur ontkiemd het dan en krijgt de quinoa kleine staartjes haha

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:00

Judith_ schreef:
Soms, bij ons staan ze wel in de kas maar we hebben ze wel eens gewoon zonder kas gehad. Grootste probleem was de hond de er enorm veel lol van had om de tomaten van de planten te trekken. :')

Ik heb vorig jaar een tomatenplant in een pot op mijn balkon gehad. Geen kas ofzo, gewoon elke dag water geven en af en toe wat voeding. Ging prima, zo'n 20 tomaten van gehad, grootte zat tussen een cherry en een gewone tomaat in. Ze waren heel vol van smaak!