Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:18

Jeeeeeeeeeetje wat gaat het snel hier zeg!

Colway paard verhuizen... spannend! Heb je een stal gevonden die beter aan je wensen voldoet? Wat is spirulina?

MrUlbe, gefeliciteerd met je certificaat!

Toess: Ik denk dat je herder het wel naar zn zin heeft dan op de boerderij? Lijkt me voor een hond heerlijk! Vrijheid. Dat bloemetje sturen wordt vast gewaardeerd!!! Maar iedereen is wel eens niet in zn hum toch?

Vogeltjem: Goed bezig met je sinaasappelsap vervanging!!! Jouw lijstje ziet eruit zoals ik het zou kunnen eten. Ben je ook bezust aan het afvallen?

Kiki, wat zat er in je pannekoek?

Avonturier toch maar aan de sla begonnen lees ik ;)

Mara lekker uitgeslapen?

Phormicola, moet je nog 200 kcal om op gewicht te blijven dan? Misschien heeft jouw lijf wel minder nodig... trage verbranding misschien? Sommige mensen halen meer uit hun eten dan anderen toch?

Sla is heerlijk!!

Ik lees allemaal junkdagen oepsmaaltijden :D Ik had gister een hele goede dag ondanks dat ik EHBO cursus had met een verzorgde lunch, totdat ik een verassingspakket kreeg van een vriendinnetje die terugkwam uit Oostenrijk en normaal in Munchen woont maar haar vriend hier in Groningen zit. Daar zat uiteraard chocola in en van die Salzburger mozart ballen :9 Tot mijn grote verbazing had ik na één zo'n bal niet eens meer echt zin in meer... Heb ze uiteraard wel alle 3 opgegeten ;) maar ik heb minder zin erin dan vorige week. Komt misschien door gewenning? Ik zit ook veeeeel sneller vol.

Mijn lijstje voor vandaag:
O: activia yoghurtje annanas (haast!!)
O2: zomervruchten uit de vriezer met magere kwark, 1 kiwi en 2 eetlepels chiazaadjes
L: 2 volkoren boterhammen met appelstroop
T: handje ongebrande nootjes en 5 gedroogde pruimen
T: 2 rijstewafels met 30+ kaas en een opkikker bouillonnetje rundvlees.

A: Weet ik nog niet, iig iets met VEEEL groente en zonder koolhydraten.

Vergeef het me dat ik nog niet iedereen bij naam ken, probeer te onthouden als ik bijlees.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:19

Jeetje wat gaat het hard!! Heb nu al 3x op versturen gedrukt :')

Ooh ik heb ook al gezondigd gisteren, wortel-notencake gemaakt... Maar verder wel de hele dag gezond gegeten, salade met zalm, rijst met groenten, vruchtenshake..
Hihi mijn man en ik hebben ook niet altijd dezelfde smaak, maar het gaat steeds beter :) hij is in ieder geval wel ook helemaal van het zelf koken en heeft ook een hekel aan pakjes/diepvries/kant en klaar dingen.

Iemand nog een leuk recept met gehakt? Een Tunesische variant op gevulde groenten:
Uitgeholde courgette, paprika, aardappel en tomaat vullen met een mix van gehakt, paneermeel, eitje erdoor geklopt, zout en peper naar smaak, knoflook, geraspte kaas en peterselie. De Tunesiers frituren ze dan meestal en leggen ze daarna in een tomatensaus, ik doe ze in de oven in de tomatensaus, smaakt zeker zo lekker en een stuk gezonder.. De tomatensaus een beetje pittig (harissa is natuurlijk het lekkerst, evt bij de Marokkaan te koop hoewel dat natuurlijk niet de lekkere huisgemaakte met allerlei kruiden is.. anders kan sambal of gewoon een pepertje erdoor ook) en met veel knoflook, hier eten ze het met stokbrood maar met rijst is het ook lekker :)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:19

Colway schreef:
Moet het weekend ook weer effe speltbrood halen

eten jullie wel eens pruimen?

Ja, heel vaak! Vooral gedroogde vind ik heerlijk en is goed voor de stoelgang ;)

Toess

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:39

Phylos, ik zou van dat eten wel aankomen (maar dat is een lang verhaal ;) ) maar het lijkt mij niet teveel hoor. Ik zou zelf (persoonlijk!) niet de boterhammen bij de lunch nog doen, zo'n omelet vult al mega, maar ik weet niet wat jij verbruikt en dus nodig hebt op een dag. :)

Wat een schatje MrUlbe!

Mri, haha nou ik eet 's winters nauwelijks salades en zomers leef ik er zowat op omdat ik met warm weer geen zin heb om te koken/warm te eten :=

Nien, de herder leeft niet meer, die heeft afgelopen zomer een spuitje gehad. Ze was al 10 en had een soort van kissing spines (om de uitleg makkelijk te houden).
Mijn kruising bulldog (moeder= hollandse herder x border collie, vader = amerikaanse bulldog) woont bij mijn ouders op de boerderij. Hij heeft het er inderdaad naar zijn zin, alleen last van zijn gewrichten en veel te dik. Mijn moeder vind het zielig om hem echt op dieet te zetten en vers willen ze niet voeren, ze wisselt 100x per jaar van soort voer. Dus helemaal happy ben ik er niet mee, ik vind het vreselijk als dieren te dik zijn en bij hem is het ook slecht voor zijn gewrichten.

Het bloemetje was een grapje, ga ik niet echt doen, iedereen die last van mij had omdat ik last van mezelf had weet het :')

Lakshmi, ik kan je niet aan een recept met gehakt helpen helaas, ik eet nauwelijks vlees.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:43

Jeetje, wat gaan jullie hard!! Blijf het topic interessant vinden, met al die handige en lekker tips. Helaas momenteel erg druk met afstuderen, dus reageren schiet er soms bij in...

Afgelopen dagen wat minder gezond geweest.. Lastige is dat ik ook niet echt thuis was. (En druk met afstuderen, als ik achter de laptop zit, gaat het snaaien wat makkelijker := )
Maar gisteravond en vandaag de draad weer opgepakt.
Had gisteravond Quinoa met geroosterde groenten (aubergine, paprika, tomaatjes, rode ui) gemaakt en op smaak gebracht met thijm, groentenbullion en knoflook. Geheel gemengd, afgedekt met geitenkaas en in de oven. Jammie :9

Vandaag de dag begonnen met een fruitsapje, gemixt met lijnzaad, chiazaad en havermout. Moet zeggen, voelt goed! Had gister tijdens het wachten op de oven het fruitsapje gemaakt, 's ochtends heb ik er meestal geen zin en tijd voor. Dus dat was geslaagd!
Lunch wordt een restje van de Quinoa van gister. En als tussendoortje nog wat sap van vanochtend. (Lekker makkelijk, als je nog wat over hebt :D )

Pruimen vind ik ook lekker! Zou ze inderdaad gewoon door een smoothie oid gooien. Of gewoon zo los op eten. En sla.... jummie! Vooral als er iets door heen zit. Maak zelf wel eens mango-salade, die vind ik echt heerlijk! (Vooral in de zomer)
Colway, succes met paard verhuizen en het drukke weekend!
MrUlbe, gefeliciteerd met je certificaat!
Lakshmi, klinkt lekker je recept van gehakt. Je wortel-noten cake klinkt ook niet verkeerd :9

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:52

Pffffffff, wat een stelletje kletskousen hier :+ Alles wel braaf bijgelezen :j

Lakshmi, leuk om te lezen hoe het er in Tunisie aan toegaat en lekkere recepten allemaal. Iets met gehakt? Couscous, tomatensaus met gehakt erdoor? Of tomatensoep met balletjes :9

MrUlbe, wat een moppie van een hondje en gefeliciteerd!

Colway, waar stond je en waar ga je naartoe met paard?

Kunnen die junkdagen ook te maken hebben met het koudere weer? Daar heb ik nu wel last van, als het warm is, heb ik meer trek in salade en iets lichts. Bij kouder weer ga ik meer eten en heb ik trek in zware kost.

Mijn paardje gaat trouwens 8 april verhuizen, was verhuisd naar Hierden, 24/7 op een wei (lees: blubber vermengd met mest) dus maar weer verhuizen. Dit keer naar Elspeet, wel verder weg maar goed... Mooie uitrijmogelijkheden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:04

Ohhh mooi elspeet, mij te ver weg alleen :+ Heb ik echt de tijd niet voor

Ik ga van een manege (X-tern) naar een kleinschaligere stal (equi-france) ken je ze? Meer weide mogelijkheden, meer bakgebruik (aangezien er geen groepslessen zijn)

Ik heb alweer trek..

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:05

WOW. Even weggeweest en vervolgens meer dan 10 pagina's erbij 0.0\

Had gisteren zo'n luie dag. Was pas om 20.00 thuis en dus geen zin meer om te koken. Had toevallig nog friet in de vriezer. Dus thja. Maar ben wel de gradatie en niveau in sporten hard omhoog aan het schroeven. Van de week al 3x naar de sportschool gegaan. Vandaag komt het er niet van maar morgen ga ik weer. Even afmatten.

Vandaag brood, vanavond aardappel, groente en vlees.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:33

_Kiki_ schreef:
Hmm, ik heb net een 'pannekoek' gemaakt, maw, mijn ontbijt gewoon in een koekenpan gegooid, jummie! Dat was best lekker voor de afwisseling.

Ik heb sla nooit echt vies gevonden. Vind het ook echt heerlijk om in de zomer een uitgebreidde salade te maken.

Pilletjes, poedertjes e.d. doe ik niet aan. Met gezond en gevarieerd eten kom je al een heel eind.

vitamine D haal je uit de zon en uit vette vis. Echter, dan moet je bij weinig zonneschijn 3 keer per dag vette vis eten (onhaalbaar). Door de geringe hoeveelheid zon afgelopen zomer/winter had ik een behoorlijk vitamine D tekort, waardoor je erg moe, lusteloos wordt. Daarnaast kun je er flinke gewrichtspijn van krijgen.

Vandaar dat ik daar 2 pilletjes op een dag van slik.

Ik zag trouwens een heeeeeel schattig hondje voorbij komen :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:34

succes Colway met verhuizen!

Toess ik zal eens kijken of ze die thee hier in de natuurwinkel hebben :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:36

Oh vitamine D is misschien voor mij dan ook wel verstandig..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:39

Hier ook een collega met een ernstig vitamine D tekort

Ik ben ook wel toe aan zon voel ik...

Iemand vroeg nog wat spirulina is, dat valt ook onder de 'superfood' net als goji bessen en chia zaden

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:41

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:42

Ik heb een aantal maanden wel wat vitamine pillen en supplementen geslikt (i.v.m. tekorten en 'gevaar' voor tekorten) maar daar ben ik nu wel helemaal klaar mee. Eet gezond en gevarieerd nu, enige waar ik echt nog last van heb ik de lage bloeddruk.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:44

oh dames help!

Ik volg de studie paraveterinair en na mijn stageperiodes ben ik er achter gekomen dat ik gewoon ECHT geen paraveterinair wil worden..
Nu had ik een gesprek met mijn mentor (dinsdag volgt nog een gesprek) omdat ik gewoon echt zeker weet dat ik dit niet wil, en dat met het feit dat ik écht heel graag terug wil naar tenerife maakt het voor mij allemaal even heel lastig.

zij wist mij te vertellen dat ze wist hoe ik me voelde, en dat ze heel goed begreep wat ik bedoelde. maar dat ze me wel aanraden deze opleiding af te maken (wat ik ook zeker van plan ben, het is namelijk nog maar 1 jaar hierna) maar daarvoor MOET ik bij dierenartsen stage lopen.

Dit zie ik echt niet zitten en ik zie ook echt al op tegen mijn volgende 3 stageblokken.

nu mocht ik van haar (om het leuker te maken) weer naar het buitenland gaan, mits ik dan wel een da praktijk zocht.

weet iemand in Tenerife een da praktijk te zitten? of anders ergens anders een leuke?

ik weet echt even niet wat ik moet :(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:44

Toch denk ik dat met gewoon en gezond eten je toch tekorten oploopt, groenten en fruit, en vooral groenten zijn lang niet zo gezond meer, althans minder voedingswaarde, dan bijv. 100 jaar geleden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:45

Ohhh MrUlbe wel een leuke kans en ik zou inderdaad zeggen, afmaken die hap

Waarom lijkt je die stages zo vreselijk?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:46

Colway schreef:
Toch denk ik dat met gewoon en gezond eten je toch tekorten oploopt, groenten en fruit, en vooral groenten zijn lang niet zo gezond meer, althans minder voedingswaarde, dan bijv. 100 jaar geleden.

Eens, maar ik ben van mening dat het ook niet altijd goed is om maar preventief van alles te gaan slikken..

MrUlbe, lastig, waarom wil je niet bij een DA praktijk stage lopen?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:46

ik heb nu een stage gehad, en het is gewoon echt niet wat ik wil doen. het is saai, en je staat veel te poetsen. Ik vind de theorie echt heel leuk, maar de praktijk echt niet
ik sta elke dag op met een blok in mijn maag dat ik weer moet gaan stage lopen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:50

Kan je mentor ( of wie dan ook) je niet helpen met het zoeken van een goede stage? Ik mag aannemen dat je wel op andere plaatsen kan stage lopen dan een dierenkliniek?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:52

Laatst bijgewerkt door Mri op 30-03-12 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:52

@toess nee dat kan dus niet. ik moet bij een da stagelopen omdat ikdeze opleiding volg. anders kan ik problemen krijgen met mijn diploma

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:53

tnx mri! :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:53

Citaat:
Eens, maar ik ben van mening dat het ook niet altijd goed is om maar preventief van alles te gaan slikken..

dat is zo hoor en uiteindelijk kan je dan wel alles slikken. maar vond spirulina wel de moeite om eens te proberen ;-)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:56

Maar je hebt toch ook de schapenstages bijvoorbeeld? Of bij een (honden)fokker?
Een vriendin van mij heeft dit ook gedaan tijdens haar opleiding tot paraveterinair :j

Mri _O_ ik vind hem geniaal, kom het vaker tegen haha.

Colway, ik ga eens even googlen naar spirulina!
http://lmgtfy.com/?q=spirulina Hahaha :')