Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:35

Zo, net weer getraind met de kettlebell. Ik voel me bovenbenen nu al :=

Vanavond ga ik (gezonde) Japanse pizza maken met als bijgerecht pittige brocolli met cashew's. Nu al trek in.

Gister bij de salade gezonde friet gehad van pastinaak:

voor 2 pers:

2 flinke pastinaken
zeezout
2 tenen knoflook
olijfolie

Schil de pastinaken en snijd ze in frietjes ( niet te dik) Hak de knoflook heel fijn en leg de knoflook met pastinaakfrietjes in een ovenschaal. 2 el olijfolie erover en wat zeezout en dan 25 min. in de oven ( 200 graden)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:39

Hebben jullie ze dan met boekweitmeel gemaakt of speltmeel (pannenkoeken)?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:42

Ik ben ook een gezondheidsfreak :D

Ik heb anderhalf jaar koolhydraatarm gegeten, maar nu ik aan het krachttrainen ben eet ik weer volop koolhydraten.
Ik eet veel groenten, ik eet graag 2-3 dagen in de week vega (omdat ik tempeh zo lekker vind :o ), drink veel water, veel groenten en fruit.
ik maak nooit eten met pakjes of blikjes, ik maak altijd alles vers. Waar ik et kan betalen eet ik bio.

Malu, ik vind de kettlebell training erg interessant, maar ik heb me er nooit erg in verdiept. Kun je gewoon bij sportscholen eens een les nemen? of moet je zelf van die bells kopen :o?

_Malu_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:48

@Toess : ik gebruik zelf speltmeel, maar boekweitmeel kan ook prima. Speltmeel is volgens mij iets zoeter.

@phormicola: Ik heb eigenlijk nog nooit kettlebells gezien in een sportschool. Ik ben er mee in aanraking gekomen bij de aclo ( studentensportvereniging in Groningen)

En daarna heb ik er zelf eentje aangeschaft en goede instructiedvd's gezocht.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:00

Ik heb tijd geleden inderdaad voor gestaan op zo'n kettle bell te kopen, op de sportschool voorheen hadden ze wel, maar nooit aangeraakt :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:02

Misschien nog wel een idee om thuis te doen, alleen ik maak het mezelf wel steeds lastiger dan denk ik

7 keer per week naar paard (waarvan nu 1 a 2 keer rijden op eigen paard, 1 keer ander paard, 2 keer longeren) maar dat bouwen we dus op, loop zat, zon, ma met de hond zo'n 1,5 uur en dan nog 3 keer per week sportschool :+

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:08

Wat een drukte Colway :D

Voordeel van kettlebellen is dat het maar korte trainingen zijn van zo'n 25 minuten. Ik doe het nu 3 keer in de week en daarnaast nog 5 keer paardrijden, en af en toe nog groepsles bij de aclo.. Ohja en ik studeer nog fulltime schijnt :+

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:12

Leuk topic!
Ik probeer ook gezonder te eten :j Niet zozeer om af te vallen maar meer om te kijken of ik mij hierdoor beter voel (energieker).

*Ik doe nu sowieso ontbijten dat doe ik met:
-yoghurt, honing, muesli en stukjes banaan erdoorheen.
* Minstens 2 stuks fruit per dag
* Iedere dag 2 opscheplepels groente (of meer)
* Zorg dat ik niet teveel vlees eet. Als ik bv. al heb geluncht met brood en vleeswaren kies ik voor het avondeten vis. Of ik lunch met vis en doe avondeten met vlees.
* Ik kies voor bruin brood, roggebrood, knackebrod of beschuit.

Ik DWING echt mijzelf om te ontbijten, lunchen en avondeten. En heb mezelf verplicht in ieder geval de bovenstaande dingen te eten.
Op het moment eet ik meer als bovenstaande, maar denk dan bij mijzelf ik heb in ieder geval het gezonde binnen. En tenminste 3 vaste eetmomenten.

Voor een later stadium ga ik proberen de tussendoortjes ook gezonder te maken, zodat ik ook wat afval.
Hebben jullie nog tips? Ben ik iets belangrijks gezonds vergeten?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:19

Ik ben toch gegaan voor de meergranenpannenkoeken van de AH, de boekweitmeel was weer eens op en ik had geen tijd om naar een andere super te gaan want moet zo naar college. Heb ook nog een zakje biologische cruesli van de AH meegenomen en een bakje biologische kwark. Ga morgen ook weer sporten bij de Aclo en lees en hoor steeds meer dat kwark goed is na het sporten. :)

Ik wil eigenlijk ook een maandje bijhouden hoeveel duurder ik nu uit ben met biologische producten. 'Probleem' is alleen dat ik niet ALLES biologisch koop tot nu toe, twijfel ook of ik dat nu moet gaan doen voor mijn 'experiment', ben ook maar een (fulltime studerende :P ) arme student. Ik ga er nog eens over nadenken, ga in ieder geval bijhouden hoeveel de biologische variant van iets kost en de 'gewone' variant die ik anders zou kopen. Het helpt misschien ook wel om bewuster om te gaan met me eten, in de zin dat ik misschien minder van iets koop of wat sneller laat staan (Zoals bijv. een zak chips of dat zakje pinda's of dat lekkere toetje), omdat ik dus voor andere producten de biologische variant koop en wat duurder uit ben.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:43

Hebben ze bij de AH boekweitmeel :wow: Dat wist ik niet!

Ik zie dat je in Groningen woont, bij welke hebben ze dat dan? In Beijum en Vinkhuizen heb ik het nog niet gezien...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:53

Uhm, Selwerd/eikenlaan. Van Koopmans, het staat bij ons bij het zelfrijzendbakmeel/tarwebloem spul.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:11

Ok, Zitten daar dan geen dingen aan toegevoegd? ( ik vind koopmans niet zo puur klinken)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:13

De ingrediëntenlijst is erg kort: Boekweitmeel. :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:09

Bij de c1000 hebben ze ook boekweitmeel.. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:12

doei schreef:
Ik DWING echt mijzelf om te ontbijten, lunchen en avondeten. En heb mezelf verplicht in ieder geval de bovenstaande dingen te eten.
Op het moment eet ik meer als bovenstaande, maar denk dan bij mijzelf ik heb in ieder geval het gezonde binnen. En tenminste 3 vaste eetmomenten.

Voor een later stadium ga ik proberen de tussendoortjes ook gezonder te maken, zodat ik ook wat afval.
Hebben jullie nog tips? Ben ik iets belangrijks gezonds vergeten?

Goed bezig :D

Speltbrood schijnt gezonder te zijn dan bruin brood. Houd ook met beschuitjes enzo de e-nummers in de gaten :)

Je kunt het zo gek maken als je zelf wil, met dat gezond eten.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:04

Ik eet eigenlijk altijd waldkorn beschuit; is dat wel gezond eigenlijk? :o

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:08

Zo druk gekletst hier.
Ik eet zo erwtensoep en maak er ook een pannenkoek bij (met banaan/rozijn). nog wel van koopmans meergranen. Maar als die op is ga ik ook boekweitmeel of speltbloem halen.
Zal het recept nog eens opzoeken van die boekweitpannenkoeken hier in het topic
Ik ga nu het beslag maar eens maken en koken

Heb vanmiddag nog lijnzaadcrackers van WASA gekocht.
Verder had ik deze week speltbrood, maar vond het erg duur, en het vult voor geen meter (bij mij dan). Volgende week haal ik mooi weer koolhydraatarm brood van de AH. Bij de bakker nog niet gevonden..

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:48

Wat ook lekker is, de crackers van Dr. Karg, deze had ik altijd :9 http://www.natudis.nl/assortiment_produ ... oenpit.php

Ik had ook speltbrood, maar mijn darmen kunnen er niet mee omgaan := Nu bij de AH biologisch grof volkoren gekocht, nog niet gekeken hoe het daar met de ingrediënten zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:50

Zijn crackers beter dan waldkorn beschuit?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:06

In het waldkornbeschuit dat ik had, zitten wel erg veel e-nummers :) en ik heb ook gehoord dat het gezonde aan lijnzaad eruit gaat als je het verhit.. Dus waldkornbeschuit is niet superongezond, maar ook niet echt gezond naar mijn mening.. :)

Ik heb trouwens de extra-vezel-crackers van wasa :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:24

Af en toe een cacker kan best, maar als vervanging van brood niet aan te raden...ook van crackers stijgt je suikerspiegel snel = meer insuline aanmaken = meer vetopslag en je spiegel daalt weer snel dus snel weer trek. Plus dat het niet echt vult...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:25

Waldkorn beschuit is wel erg lekker hmmm....ik haal bij de bakker een soort notenbrood...neem ik smorgens een sneetje van soms...heerlijk met pindakaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:49

Hmmm ik heb zeg maar dit beschuit;
Afbeelding

Zal morgen eens op de verpakking kijken naar e-nummers. En anders worden het toch crackers.. Maar je hebt ook waldkorn crackers O:)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:45

Rebecca: ik heb/had precies hetzelfde beschuit :) Echt megalekker!! Maar toch neem ik het nu niet meer mee, vanwege de ongezonde dingen die erin zitten. Maar denk dat het alsnog gezonder is dan een witte boterham ofzo hoor.. :P Ik doe nu soms dus zo'n vezelcracker en dan doe ik daar smeerkaas op en eroverheen lijnzaad. Dan smaakt het eigenlijk nog redelijk als een waldkornbeschuit :')

De rauwe andijviesalade van gisteren was echt heel lekker en vullend :D ga ik vaker maken!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:55

Ohhh klinkt goed, ga ik van het weekend dan maar eens proberen :D

Ik pas mn broek niet meer :') broek was te krap, nu te groot, moet er een stevige riem om doen anders zakt ie van mn kont, ga me vanavond maar eens wegen

Heb de hele week nog geen slokje wijn gehad, goed bezig dus haha (wil alleen nog alcohol drinken in het weekend)