Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:49

Ik heb van een vriendin heel lief een pakketje zaadjes gekregen toen ik jarig was. een paar dingen heb ik al gezaait maar er zit ook peper bij. Wat moet ik met pepers?? ik gebruik die dingen nooit!! iemand een idee?
Ik heb evt nog wel een plekje.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:55

lekker chilisaus van maken! (wortel/ui/chili/limoensap)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:57

Of sambal :j

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:57

Kaka schreef:
@ VanLotje: jij zit bij mij in de buurt (ik woon in Beverwijk) en de framboos tiert bij mij al te welig (gisteren alweer drie nieuwe plantjes uit mijn kasje getrokken, ik wil helemaal geen framboos in mijn kasje _-:( ). Je bent welkom om een plantje op te komen halen!

Ik heb trouwens ook radijsjes gepland en dat ziet er prima uit, maar ook ik heb geen idee hoe lang ze in de grond moeten blijven zitten. Anyone?

sweet! ik ga 'ns kijken waar ik 'm kwijt zou kunnen!

Hier het antwoord op de radijsjesvraag: http://www.infotalia.com/nld/tuin/moest ... sp?id=2135
zomerradijs dus al vanaf 4 weken. Hmmmmm... :Y)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:01

Mijn zwager deed het in stukjes in de salade :D

Vind pepers ook erg leuk om te kweken maar ben nog niet zo'n fan vanhet eten ervan :+ Haha!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:16

ik heb trouwens voor de liefhebbers ook wel frambozenstekjes!
Hier komt de spinazie boven en volgens mn vriend ook de wortels, maar die zie ik zelf nog niet :P

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:19

ranna schreef:
imd schreef:
Wanneer doe je 't stro er dan onder? Al lang voordat je aardbeien hebt of pas als ze beginnen te rijpen?

Ik houd het bed waar de aardbeien staan altijd bedekt met hooi/stro.
Je kunt het het makkelijkste doen als de plantjes beginnen uit te lopen aan het begin van het seizoen. Kan nu dus ook prima. Gewoon een laag tussen de planten leggen.
Als de planten groeien, groeien ze over de bodembedekking heen en blijven de vruchten er later mooi bovenop liggen.

thanx, ga ik er van 't weekend even stro in gooien. had aardig wat uitlopers dit jaar trouwens :)

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:26

Ik had een week of 2 terug zaadjes uit een paprika in de grond gestopt, en heb nu allemaal paprika plantjes haha. Had niet gedacht dat t zou werken :P

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:29

Hmmm ik gooi de pepers uit de bami/ nasi pakketten altijd weg.... ik heb nog nooit zo'n ding gebruikt!!

Ik ga zometeen 1 zaadje in huis zaaien in een bakkie. gewoon 'voor de leuk'

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:30

vanLotje schreef:
sweet! ik ga 'ns kijken waar ik 'm kwijt zou kunnen!

Hier het antwoord op de radijsjesvraag: http://www.infotalia.com/nld/tuin/moest ... sp?id=2135
zomerradijs dus al vanaf 4 weken. Hmmmmm... :Y)

Je stuurt maar een PB-tje als je tijd hebt om langs te komen! Ik zal er framboos in een pot zetten, als ze te lang in de grond blijven zitten, moet ik de halve tuin afgraven om er eentje uit te krijgen.

Hmmm, radijsjes moeten nog twee weken blijven waar ze zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:29

OldSkipper schreef:
Ik had een week of 2 terug zaadjes uit een paprika in de grond gestopt, en heb nu allemaal paprika plantjes haha. Had niet gedacht dat t zou werken :P

Wat gaaf! ga ik ook doen.
En ik heb dus wel een zakje pepers gekocht, biologisch ;)
Ik vind het voor de gimmick alleen al leuk :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:33

suuzepuus schreef:
Ik heb van een vriendin heel lief een pakketje zaadjes gekregen toen ik jarig was. een paar dingen heb ik al gezaait maar er zit ook peper bij. Wat moet ik met pepers?? ik gebruik die dingen nooit!! iemand een idee?
Ik heb evt nog wel een plekje.

Door de nasi, door de macaroni, door je chinees/aziatisch/thais eten.
Of als je van hollandse kost houd; met een flinke klont boter door de gekookte sperziebonen.
Peper is heel veelzijdig, kun je bijna overal door gooien. Als je bang bent dat het te scherp wordt moet je de pitjes eruit halen en hoe groter de peper is hoe zachter de smaak wordt (klein = scherp).

Ik had van de paprikazaad gezaaid in bakjes in de vensterbank, totaal 12 geloof ik, is niets van opgekomen, nog geen sprietje.
En volgens het zakje was het nog wel bijzonder goed zaad, was ook 3x zo duur dan alle andere paprikazaad.
Van de 12 tomatenzaadjes heb ik nu wel 8 plantjes.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:41

Hoe houden jullie dan zo'n framboos in bedwang. Ik heb nm een gloeiende hekel aan het snoeien van struiken met doornen. Heb ook altijd ruzie met mijn bramen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:52

Goed aanbinden en op tijd knippen dan is dat nauwelijks werk, regelmatig een halve meter rond de plant steken met de schep dan houd je de uitlopers in bedwang.
Bramen kun je gewoon met een heggeschaar oid overheen in het najaar of vroege voorjaar.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:55

anneliesdj schreef:
Ik had van de paprikazaad gezaaid in bakjes in de vensterbank, totaal 12 geloof ik, is niets van opgekomen, nog geen sprietje.
En volgens het zakje was het nog wel bijzonder goed zaad, was ook 3x zo duur dan alle andere paprikazaad.
Van de 12 tomatenzaadjes heb ik nu wel 8 plantjes.

Grappig, mijn pepers (toch ook een soort paprika :P ) doen ht juist prima, terwijl de tomaat heel veelbelovend begon, maar nu een zielig sprietje is :\

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:56

Das balen Anneliesdj. Ik heb gewoon zaad uit een AH paprika gebruikt :P

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:42

imd schreef:
Had aardig wat uitlopers dit jaar trouwens :)

U're welcome
Pas wel op dat je de planten niet te dicht op elkaar krijgt want dan ventileert het te weinig en gaan de aardbeien schimmelen.
En dát zou wel heeeuuul jammer zijn :')

Was vanmorgen trouwens bezig in de moestuin, hond bij me en die scharrelt wat rond en snuffelt ergens tussen het gras, hoor ik opeens een gegrom en gesnar uit het gras komen :oo . Ik denk: 'wat is dát nou dan?'
Dus stuur de hond weg en kijk voorzichtig tussen het gras. Zit er een heel klein, jong, lief konijntje <3
Hij deed nog een schijnbeweging richting mij ook - dat dappere dingetje :x
Heb de hond snel weggestuurd en ben ook weggelopen zodat hij zich niet bedreigd hoefde te voelen.
Ben later nog wel stiekempjes 2x wezen kijken op een afstandje en vind hem echt zoooo liefffff!!! :+:
Mijn camera was leeg maar ligt nu op te laden. Ga vanavond stilletjes kijken of hij er nog zit en zal dan even een foto maken.
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 28-04-11 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:47

OldSkipper schreef:
Das balen Anneliesdj. Ik heb gewoon zaad uit een AH paprika gebruikt :P

:(

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:36

ranna schreef:
imd schreef:
Had aardig wat uitlopers dit jaar trouwens :)

U're welcome
Pas wel op dat je de planten niet te dicht op elkaar krijgt want dan ventileert het te weinig en gaan de aardbeien schimmelen.
En dát zou wel heeeuuul jammer zijn :')

Was vanmorgen trouwens bezig in de moestuin, hond bij me en die scharrelt wat rond en snuffelt ergens tussen het gras, hoor ik opeens een gegrom en gesnar uit het gras komen :oo . Ik denk: 'wat is dát nou dan?'
Dus stuur de hond weg en kijk voorzichtig tussen het gras. Zit er een heel klein, jong, lief konijntje <3
Hij deed nog een schijnbeweging richting mij ook - dat dappere dingetje :x
Heb de hond snel weggestuurd en ben ook weggelopen zodat hij zich niet bedreigd hoefde te voelen.
Ben later nog wel stiekempjes 2x wezen kijken op een afstandje en vind hem echt zoooo liefffff!!! :+:
Mijn camera was leeg maar ligt nu op te laden. Ga vanavond stilletjes kijken of hij er nog zit en zal dan even een foto maken.

Ja, ik moet ze sowieso nog wat gaan verspreiden. En wat lief <3

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:51

Was het een wild konijntje ranna? Lief zijn ze hè, die kleintjes. Wij hebben twee oepsnestjes gehad, maar die zijn inmiddels bijna 14 en 10 weken, dus eigenlijk al haast niet schattig meer. :+

De laatste tijd ben ik ook lekker opgeschoten in mijn (poging tot permacultuur-) tuin. De vorig jaar gekochte fruitboompjes (appel, peer, kweepeer, pruim, kers, hazelnoot, walnoot) doen het op de peer na allemaal erg goed. Ik verwacht nog niet veel fruit dit jaar, maar leuk om te zien dat ze op eentje na goed aanslaan. Hetzelfde geldt voor de bessenstruiken van verschillende soorten waarvan de meerderheid nu bloeit. De al eerder geplante braam en framboos groeien nu ontzettend snel en dat mag ook wel want die zorgen voor de gewenste schaduw in de kippenren. De aardbeitoren doet het super, veel bloemen en ook al wat minuscule aardbeitjes. Vorige week heb ik eindelijk de kruidenspiraal afgemaakt en die vind ik zelf erg mooi geworden. Rozemarijn, oregano, lavas, bieslook, viooltjes en basilicum heb ik geplant en dille, koriander, peterselie, kamille, selderij en munt heb ik gezaaid. Het meeste begint al op te komen. Verder heb ik zonnebloemen en pompoenen die het nu echt beginnen te doen en heb ik her en der onder andere veldsla, rucola, radijsjes en worteltjes gezaaid, maar dat stelt nog niet heel veel voor. De tomaten en kerstomaten in pot doen het wel heel goed maar volgens mij moet ik die nu gaan verspenen want er zijn er in totaal ik denk wel 50 opgekomen in 4 grote potten, dus dat lijkt me nogal krap. Ik denk dat ik er een paar in andere potten doe en een deel tegen de schutting zet waar bijna de hele dag de zon op staat. Het nadeel is dat ik dan wel nog meer op de kippen moet letten en die hebben het grootste deel van de tijd al huisarrest. :o Ze hebben wel een ruime ren hoor, maar ze scharrelen zo graag in de tuin.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:41

Ja was een wild konijntje. Als ik m'n gevoel gevolgd had had ik even lekker met hem/haar geknuffeld maar ben bang dat hij/zij daar niet echt van gediend is - haha.

Klinkt goed goeroe. Ik heb vanmorgen zelf de moestuin weer een stuk ingezaaid en toegedekt met hooi. Behalve het bed waar de snijsla gezaaid is want dat is niet handig. Als je dan sla snijdt moet je steeds het hooi er tussen uit pulken.
Verder heb ik winterwortelen, zomerwortelen en rode biet gezaaid. Heb nog een paar bedden over waar ik morgenvroeg mee verder ga.
De koolzaadjes laten het dit jaar helaas helemaal afweten -O-
Als ik tijd heb morgen wil ik even nieuwe koolzaadjes zaaien mss hebben die er meer zin in >;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:04

ranna schreef:
Ja was een wild konijntje. Als ik m'n gevoel gevolgd had had ik even lekker met hem/haar geknuffeld maar ben bang dat hij/zij daar niet echt van gediend is - haha.

Dat denk ik ook niet en waarschijnlijk zou je dat ook wel merken haha.

ranna schreef:
Klinkt goed goeroe. Ik heb vanmorgen zelf de moestuin weer een stuk ingezaaid en toegedekt met hooi. Behalve het bed waar de snijsla gezaaid is want dat is niet handig. Als je dan sla snijdt moet je steeds het hooi er tussen uit pulken.
Verder heb ik winterwortelen, zomerwortelen en rode biet gezaaid. Heb nog een paar bedden over waar ik morgenvroeg mee verder ga.
De koolzaadjes laten het dit jaar helaas helemaal afweten -O-
Als ik tijd heb morgen wil ik even nieuwe koolzaadjes zaaien mss hebben die er meer zin in >;)

Ik dacht eerst dat je het over koolzaad had, maar waarschijnlijk bedoel je zaadjes van kool? :)) Bij mij is de bodem nu ook bijna helemaal bedekt, behalve daar waar ik gras en bloemen heb gezaaid, maar hopelijk is dat dus niet lang meer kaal. Een open bodem is inderdaad een 'doodzonde' binnen de permacultuur. Ik gebruik de bodembedekking uit de konijnenhokken en het kippenhok in de tuin, dat is gelijk bemest. :Y)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:05

Haha er zat bij ons eens een muis op het kistje naast de deur, net voordat ik 'm wilde aaien (ja hoe kom je erbij, geen idee, zacht misschien? :') ) bedacht ik me, terwijl het beestje zn bekkie al bijna opende, dat dat misschien niet zo handig was :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:20

Haha, ik denk dat hij of zij wel even aan je vinger zou zijn blijven hangen. Ik zag laatst ook een heel lief muisje bij de konijnen zitten, maar had er toch wat gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant zijn ze heel schattig, maar ik hoef eigenlijk geen hele families en zeker niet in huis (maar dat zal wel meevallen want we hebben katten). Een paar dagen later hoorde ik een hoop kabaal uit de kippenren komen, dus ik ging even kijken. Bleek dat de kippen een muis te pakken hadden en ruzie maakten over wie hem mocht opeten. := Het slaat natuurlijk nergens op maar ik hoopte toch stiekem dat het niet dat muisje was dat ik daarvoor bij de konijnen had gezien. :o

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:37

Lol - ja ik bedoel zaadjes van kool geen koolzaad als in koolzaad :=

Toen ik aan het eind van de middag thuiskwam zat hij er nog steeds. Had ik eigenlijk niet verwacht. Maak me ook haast nog wel wat zorgen. Hij zal toch niet ziek zijn ofzo? Hij is wel heeeuuul boos/bang als je er bij komt kijken. Dan lijkt het wel een kruising tussen een nijn en een pitbull >;)

Komt'ie
Afbeelding
Afbeelding