Ik heb laatst voor m'n vriend z'n verjaardag 3 taarten gebakken:
- de "gewone" appeltaart
- perentaart
- citroentaart
Hier het recept voor de citroentaart (echt een aanrader!!)
Let op: ik heb dit gefinetuned voor een springvorm van 15 cm doorsnee (als je een grotere springvorm gebruikt moet je alles even omrekenen, bij een doorsnee van 24 cm zou ik alles dubbel doen)
Ingrediënten
* 125 g bloem
* 140 g koude boter, in kleine blokjes
* 110 g poedersuiker
* 4 eieren
* 2 citroenen, schoongeboend
Materialen
* keukenmachine (of gewoon je handen)
* springvorm (Ø ca. 15 cm doorsnede), ingevet
* blindbakvulling of gedroogde peulvruchten
Bereiden
Mix met de keukenmachine of met koele handen de bloem met 65 g boter, 50 g poedersuiker en een 1/2 ei snel tot een samenhangend geheel. Verpak het deeg in vershoudfolie en laat het 15 min. rusten in de koelkast. Verwarm de oven voor op 200 °C. Verdeel het zachte deeg gelijkmatig over de springvorm en langs de opstaande rand. Leg een stuk bakpapier op de bodem en leg hierop de blindbakvulling. Bak de taartbodem 15 min. in het midden van de hete oven. Rasp de schil van 1 citroen. Pers daarna de citroenen uit. Smelt de rest van de boter. Klop de rest van de eieren los met het restant van de poedersuiker, klop er het citroensap en de citroenrasp doorheen. Klop de gesmolten boter er goed door tot een samenhangend geheel. Haal de taartbodem uit de oven, verwijder de blindbakvulling en het bakpapier. Schenk het citroenmengsel op de bodem en bak de taart in 30 min. gaar. Laat de taart afkoelen.
Eindresultaat

Vanmiddag ga ik het recept voor het Millionaires shortbread van Chernique uitproberen, ben benieuwd!!

@Yasmine: las ik het nou goed dat jij een online kookboek bijhoudt? Is deze openbaar voor andere bokkers?!